04-ornas tråd edition 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 04-ornas tråd edition 5

Ser jättefin ut :)
Lite avis att era tävlingar drar igång redan nu .. själv får man väl vänta till tiiidigast slutet av februari o då gäller väl 20-25 mil.
i mitten av mars drar de igång runt omkring här.

Oj, vars bor du? Man kan nästan tro du bor här uppe i norr, haha här drar nämligen hoppsäsongen igång 14-15mars tror jag :crazy:

Då har vi flyttat och det har gått jättebra :D.
Ellen hade ätit upp sin mat i morse och verkade må hur bra som helst.

Två hagkompisar har hon också fått, ett litet fyraårigt ponnysto och en jätte gosse på två år. De två har nog haft kul i dag, Ellens grimma var tuggad på och tvååringen stod med sin runt halsen :angel:

Det känns helt enkelt väldigt bra!

Nu ska jag bara bli bra i svanskotan så ska vi ut på upptäcksfärd, det ska visst finnas bra ridvägar :D.

Nä inte så långt upp men i Ljusdal.
Sundsvall drar igång i början av mars och dalarna med falun o avesta i spetsen drar igång i feb tror jag de var.
Var i falun i feb i år.. blir kanske dit 2009 oxå.

Ja jisses.. Har inte Umeå några tävlingar i början av året? Fast iofs har ni nog lika långt dit som vad vi har...

vi har knappt 40 till umeå..så de känns alldeles för långt för 1m som calle kommer börja på.
Jag lägger nog ner lite mer tid o pengar på träning istället så vi kan åka ut på 110. Då kan vi välja på både lok o regionala.
Han behöver inte träna på att tävla för själva tävlingsatmosfären tar han väldigt bra :)

Det låter klokt! Men du hinner kvala (om du nu ska försöka kvala till 5års championatet/breeders/falsterbo/whatever?) i alla fall?
Vi får se hur det går för M o kvalandet. Hon måste ju gå 120 innan juli eller vad det blir o är hon halt länge till så lär hon inte hinna...

Ja de finns flera tillfällen att kvala till falsterbo , i april-juni är de mkt tävlingar inom 20 mils avstånd, både regionala o nationella.
Så om jag vill prova kvala så finns den chansen.
Sen har man längre tid på sig till breeders.

Ska träna nästa helg o får väl snacka lite med tränaren då, beror på hur mkt hon har tid o hjälpa mig i vår oxå.
Sen ska calle hålla sig skadefri oxå... just nu är han för pigg för sitt eget bästa ;)

Usch det lät inte roligt! Men tur att hon kom tillbaka till dig iaf!!

Här går det fortfarande bra, jag är så lycklig! Hon sköter sig kanon och det är bara roligt att hoppa upp nu! Kan nån ha sagt till henne att hon snart är fem! :eek::D

På tisdag ska vi göra ett nytt försök med tränaren så det ser jag fram emot!!

Hon ser ut att hoppa alldelles strålande! Kommer gå galant på tävlingen! Lycka till!

Vilda bushästar i hagen. det där med eltrådar som de "glömmer" kan sluta illa. Tur det "bara" var en skråma och att det såg värre ut än vad det var!

Lasse är ju min klant. När han var 1 år fastnade han i tråden på hingstbetet. Det såret fick opereras och tog 4 månader att läka :crazy: Har ett jättefult ärr längsmed hela bakbenet nu. Han är för övrigt ärrad hela han - bara 4 år gammal, vart ska det sluta :crazy:

Vad skönt att flytten känns bra! Och hagpolare med glimt i ögat kan ju aldrig vara fel! Du få ha på en grimma som du inte är rädd om :D

Det är så det ska kännas! Man ska se fram emot ridpassen med glädje! Är så glad för din skull! Nu borde det lossna med tränaren också så ni får er efterlängtade träning! Håller tummarna på tisdag.

Nån som vill ha en 4-åring med bokstavskombination?
Skulle åka in och hoppa Leffe idag.. Vid 14-tiden sådär. Varför jag skriver klockslaget? Joo.. Den här hästen klarar verkligen inte att vara inne när det är "utetid" (Vilket det är ca 09-17....). Så stirrar redan på stallgången (och nääe.. Det hjälper inte ens med sällskap:crazy:), sen på 15min väg till klubben så lyckas han med följande:
  • Hoppa över bommen
  • Ta ner listen till dörren i transporten
  • Öppna ett fönster
  • Trampa hål i hökrubban (som f.ö var spänd på andra sidan precis som vanligt när den inte används..)
  • Trampa av sig senskydden som han hade på frambenen (och förstöra ett av dem)
  • Antagligen ligga ner? Spån i svansen och på en del av täcket..
  • Och slutligen.. ta sig tillbaka på golvet igen!

Begåvad kille va? Visst skumpade det runt en del.. Men vi har haft så många knäppa transporthästar så av gammal vana så kör man vidare när man inte ska så långt, det är ju dessutom inte första gången han är över. Första gången vi körde dagtid stog han med ena frambenet över när vi kom fram :angel: Lugn som en filbunke givetvis.

Aja, han gick iaf helt okej när jag red. Hoppade lite och det kändes ok. Otroligt fin och reglerbar när jag travade av efteråt.. Dressyyyyyyyyyrhäst! :love:

var precis ut o nattade o han är lite för tjock i benet för att jag ska vara lugn.
Vet att de inte finns några senor o annat känsligt i närheten men benhinnan verkar irriterad.
Står med alsolspritsomslag i natt.
Var jättefin i benet när han kom in från hagen idag o ingen hälta, så svullnaden har kommit nu när han stått inne i värmen.
imorgon blir de ut tidigt i snön för nedkylning ;)

Blir nog ett vackert överben innan de här är klart... ett till till hans fina samling. halvblod..suck.

Linn: hata transportproblem, men du låter lugn o rutinerad på den fronten :D

Mmm eller hur... Peppar peppar har jag dock aldrig haft nån som hoppat över bommen innan, men däremot nga som levt rövare ett tag tills dom lärt sig att det var behagligare att stå still :devil: (Bl.a. W, tog 1 år för henne.. Hon har nyss lärt sig...)

tack så mycket för kommentarerna allihoppa :bow:
här kommer en kort filmsnutt från sista rundan
http://www.youtube.com/watch?v=JX89biMLLrw

som ni ser har vi lite kvar att jobba med. tex att galoppen fortfarande blir lite kort och uppåt, så de blir lite korsgalopp ibland. sen de här att hon går på dubbla spår :angel: men både jag och tränare är suuupernöjda med henne och har kommit fram till att sprången blir mkt trevligare när hon blir liite för kort i galoppen. men vi kämpar vidare med styrkan och lydnaden :D

Vad roligt att se! Vilken skillnad det är på henne. Hon ser inte lika tung och verkar inte vilja dra iväg som hon hade tendenser till att göra förut.. rätta mig om jag har fel? Fina bakben :)
Galoppen kan jag hålla med om, men jag tycker ändå det ser bättre ut nu motför hur det såg ut på senaste filmen du la upp :) Vad sugen jag blir på att ridaaaaaaa nuuuuuuuu!! haha

På tal om bananer...satt och kikade igenom dina filmer på youtube o såg den här
http://www.youtube.com/watch?v=au5iCj-3R8I&feature=channel_page

Ser jag i syne eller rör hon sig konstigt bak? Tycker hon ser typ..låst ut.. ojämn..? Kanske bara jag som svamlar :)

Aja, han gick iaf helt okej när jag red. Hoppade lite och det kändes ok. Otroligt fin och reglerbar när jag travade av efteråt.. Dressyyyyyyyyyrhäst! :love:

Thats what am saying ;) Han vill ju vara dressyris:angel:
:love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 553
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 422
Senast: Karminnie
·
Hästvård Snälla buke, eftersom jag ältar och funderar ihjäl mig medan jag väntar på att få åka till veterinären(vi har tid om exakt en vecka), så...
2
Svar
24
· Visningar
7 144
Senast: skuggi
·
Hästvård I mars månad hittade jag min häst ståendes på tre ben i boxen. Vi hade ett rent helvete med veterinären då jag, som vanligt, fick en...
2
Svar
32
· Visningar
10 584

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Dressyrsnack 17
  • Banta/slimma ner shettis?