04-ornas tråd edition 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 04-ornas tråd edition 5

Här är inte heller nån snö men ett par minusgrader och sol har vi förärats med iaf. Är genomförkyld men eftersom Pompa fick lite x:a ledigt en vecka så har vi kört på i veckan med både dressyrpass o skogsturer.

Flugskit Härligt att det går åt rätt håll :laugh:

God Jul önskar även vi

jul-08014.jpg
:bow:

Här kommer lite snö......

GOD JUL till er alla!!! Önskar Dobbis,dessi o tanten Salli

snön fuskade vi till oss,bilden är tagen för någon vecka sedan

GOD JUL!! och GOTT NYTT ÅR!!:bump::banana:

Nu laddar vi för ett nytt år med våra fantastiska 5:eek:-åringar!!

Kram från Andrea och Mity

Ahhhh no vi kan väl komma överens om att inte prata om att vi snart har femåringar!! ;):D

Jag fick en härlig julklapp av Saga igår iaf, hon hade vilat flera dagar men skötte sig som en pärla! Jag var så glad! :love:. Det känns verkligen roligt att få extra tid att lägga ner på henne nu!

Och om två år är de sex år.:D

Vilken fin julklapp du fick av Saga. Är hon en sån som blir snäll till jul? Avkräv nyårslöften också.

Ja jag vet inte vad som har hänt... idag var hon oxå jätte duktig! Hur nöjd som helst, har fått traven att funka igen nu så nu är vi tillbaka på spåret! :)

Jo har har minsan tänkt avkräva ett löfte av henne... sitter och filar på det förfullt så jag inte missar nått litet kryphål! :D

Nu har jag mellandags shoppat :D Sitter och väntar på att få hämta sambon från krogen... jätteskojigt.... men kom på att jag kunde underhålla mig med att leta mellandagsrea och klockan tolv kom hööks ut med sin rea och jag hittade då ett nytt vintertäcke som Saga behöver för det hon har nu är trasigt för 299kr! samt ett jättesnyggt träns valencia brunt som jag ska ha till hoppsadeln för 245kr... halva priset :D Ohh så snygg hon kommer bli:love:

Det finns däremot andra som verkar ha tagit över rollen som bockdrottning:grin:

Kom in i ridhuset igår, Mity är glad i hågen, lite busig men känns superfin:love: Lätt i handen, svävar fram, även om granarna i hörnen på ridhuset är lite farliga. Satt igång med att träna skänkelvikningar och det kändes verkligen som om poletten trillat ner:d Just när det känns som bäst knackar det på manegedörren och in kommer en 4-årig d-ponny hingst.

Mity blir helt till sig:eek: hoppar och studsar och har sig. Tillslut hoppar tjejen upp på ponnyn och rider iväg, då blir hon ännu värre....... Vi är alltså två hästar i ett 25x66 ridhus, och jag försöker hålla mig ifrån hingsten så gott jag kan, men Mity får superkrafter och drar hela tiden iväg åt hans håll. Försöker hålla mig kvar samtidigt som jag gör övergång på övergång. Efter två minuter så gör dock Mity världens dödshopp in i mitten av ridhuset samtidgt som hon bockar och snurrar samtidigt.......höll mig inte kvar särskillt länge:devil:

Hade ingen chans att hålla i tygeln så helt plötsligt springer hon runt lös med svansen i vädret och den stackars ponny ryttaren på hingsten ser ut såhär:eek:. Som tur är så var det en väluppfostrad hingst och han gjorde ingenting utan stod bara still och såg skärrad ut, ungefär lika skärrad som mamman tilll tjejen. Gumman visade sig dock vara väluppfostrad hon också, sprang bara ett varv sedan rätt in i famnen på mig. Slutet gott allting gott:angel:

Bytte sedan manege och där skötte hon sig jätte bra:love:

Avramlingar på Mity this year: 2

Mvh Andrea

gaaahhh vilken mardröm att trilla av ett sto i samma ridhus som en hingst :eek:
Tur att allt gick bra.

Själv ska jag ut o luffa lite i skogen med Q idag o Calle han ska hoppa lite ikväll.
Ska hjälpa en kompis med hans sto så då får calle hänga med o skutta lite han oxå.

Tror du att jag fick hjärtat i halsgropen:eek: dessutom har han betäckt 15 ston i sommar så han visste ju vad han skulle göra:o Blev något nervös när hon började springa om kring vid bakbenen på honom...:angel:

åhh så less jag blir på min drummel till häst.

Red Q i djupsnön idag o han var jättefin.
Såg när jag red iväg att calle sprang lite i sin hage o unghästarna sprang i hagen bredvid.
Släppte ut Q sen igen med lite hö tillsammans med Calle och då hade calle en liten rispa på ena bakbenet men ingen fara.
Gick ut o hämtade in dom nu vid halv 5 för att han skulle hinna käka lite innan träningen.
När jag kom upp till stallet o ljuset så ser jag att de glimtar till rött nere vid calles ben, tittar ner o hela frambenet, från carpus o ner till hoven var RÖTT :eek:
jag vet att de oftast ser värre ut än de är men detta såg hemskt ut. massa blod o isklumpar som fastnat i pälsen var oxå röda.

Hojtade på mamma så hon fick ta Q o så började jag undersöka benet. En liiiten rispa på insida skenan men självklart har han lyckats pricka ett blodkärl så de pulserade ut blod hela tiden.
Ja inte blev de nån träning utan ett fint bandage istället o middag i boxen.

Ibland blir jag bara så less på honom, han är den klantigaste häst jag haft.
han är ganska rolig oxå, självklart kunde han inte låta bli såret utan stoppade nyfiket dit näsan o blev röd av blod på hela mulen, mitt lilla pucko.

Vi roar oss med skrittjobb. Över på serpentinbågar utmed långsidorna, skänkelvikning, lite tendens till öppna, tagen bakdel i volt tillbaks eller 1/4 vändning.
I morgon ska vi ta en tur i skogen.

idag har jag gått igenom hagen och calle har lyckats riva ner övertråden från 6 stolpar, så förmodligen kommer skadan därifrån.
Blodspår mest överallt i hagen.. ibland är de inte lätt o vara calle.
Men han är ruggigt pigg o glad iaf o drog några bockrepor i hagen i morse.. så ont har han då inte :D

Grr på klantiga unghästar! Tur att det inte var värre iaf, det är otäckt när de är på staketet...

Ja de kan bli otäcka skador när dom är på elrepen o mina två knasbollar har ju dille på dessa staket.
Dom leker med varandra o glömmer totalt bort att de finns ett staket o så helt plötsligt sitter dom mitt i de.
Som tur är så är dom ju rätt coola så de är sällan de blir panik utan dom lyckas ofta trassla loss sig utan skador.

Som bäbisar hade vi inte ens strömmen i för fastnade dom o strömmen var på så drog dom ju järnet.
Respekt för tråden har dom men de är i lekens hetta som dom glömmer bort den lilla tråden ;)

lilla klant polle då :p hihi tur att de inte blev värre ändå..

kl
Hoppträning på Peisan idag, sista för året ;) hihi dessutom sista innan tävlingsdebuten! Yes, nästa vecka gör Peisan sin lokala debut, lite nervöst faktiskt. Men för att återgå till dagens träning! Lydnaden har veeerkligen gjort dunderjobb, är ju kalas när man har sin tränare i stallet brevid :angel: hihi, hoppade helt kalas idag och var inte nära att va i en enda bom! Är så glad, var längesen hon kändes såhär fin. Dock vet jag inte vad jag och min sits styrde med idag :eek: katatsrooof! Men får vara glad över att hästen är så fantastisk just nu :D
Framhoppning, lite cyklande med frambenen..
25329422.jpg

25329423.jpg

25329424.jpg

fortsättning i nästa inlägg..

Såg ju superfint ut det där:) Tror det kommer gå kanon på tävlinge, håller alla tummar och tår:bump:

Vilka härliga språng :banana: Jag tror oxå att det kommer att gå finemang på tävligen :laugh: Inte utan att man blir avis när man ser på dom fina bilderna :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 553
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·
Hästvård Snälla buke, eftersom jag ältar och funderar ihjäl mig medan jag väntar på att få åka till veterinären(vi har tid om exakt en vecka), så...
2
Svar
24
· Visningar
7 144
Senast: skuggi
·
Hästvård I mars månad hittade jag min häst ståendes på tre ben i boxen. Vi hade ett rent helvete med veterinären då jag, som vanligt, fick en...
2
Svar
32
· Visningar
10 584

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka