04-ornas tråd edition 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 04-ornas tråd edition 5

Nej, lastbilar o långtradare är ju bara stora kompisar som man kan använda som draghjälp om det är otäckt.:cool:
Som det där gödselspridaren som körde om oss. Ella var på tårna för det var en bäck som flöt under vägen och farliga saker överallt. När vi sedan kom bakom gödselspridaren slappnade Ella av och hängde på den i trav, för vågade den åka på farliga vägen så vågade hon. Jag höll på att bryta ihop av skratt.

Jag tror allt att pappa Qalle nedärvt lite till sina döttrar. Ella bli också bara piggare och piggare när man tränar. Hon verkar tycka att det är jättekul att jobba och ha en uppgift. Än så länge när kraven inte är så stora.:p

Usch o fy för lastbilar o större fordon säger vi!
Ellen blir jätterädd.

Har faktiskt gått så långt nu att jag drar mig för att rida ut själv, vilket jag i princip alltid gör. Och jag älskar att rida ut!

Ellen bor i en liten by som är hastighetsbegränsad till 30km/tim, jättebra, om folk hade brytt sig om det :(.
Dessutom används byn som genomfart för diverse stora ekipage som inte bryr sig om att vi är ute på vägarna, har hållt på att gå riktigt illa mer än en gång...

Vi var på god väg förra hösten, då vi var ute mycket med en shettis som fick vara mamma till Ellen, det gick fint framåt och vi klarade till och med av att träffa på lastbilar själva.
Men sen flyttade shettisen och ju fler gånger hon blir skrämd desto värre blir det och jag ska ju i ärlighetens namn erkänna att jag blir också rädd, jag vet ju vad som komma skall...

Allt för att det är så jävla svårt att visa lite hänsyn, hur svårt kan det va???

Men ,men, flytten blir nog av på fredag och då kommer vi till en mycket lugnare by, hoppas jag :crazy:

Vi var i alla fall på träning i går, det gick jättebra :love:
Bara min svanskota som inte var så lycklig efteråt, får nog hålla mig på marken ett tag nu tror jag.

Det där med hänsyn kan vara nog så svårt. Folk tar ibland för givet att är man ute med sin häst på vägen så är den idiotsäker. Man kan t o m slänga smällare efter den.:mad: Lyckligtvis så är inte Ella hysterisk för ljud så det gick bra den gången.

Men jag har haft hästar som varit trafikrädda. Fanimej inte roligt. Man blir ju rädd själv. Hästen är ju ett stort djur som vi inte kan styra över med fysisk styrka.

Undrar just om bilister är medvetna om att om det händer något så åker de på det. De kan ju få sina bilar bucklade. Tänker de inte på ryttaren o hästen kan de ju åtminståne bry sig om sitt fordon!

kl
Idag har Calle fått hoppa lite hinder, sist han hoppade var på semifnalen i slutet av sept, så 2½ månad sen sist.
Han är inte helt igång heller så de blev inte så många språng men så otroligt skönt o känna att han har hittat sin kropp under vilan.
Helt annan koll på sig själv och mkt stabilare. Kunde tom göra byten helt utan problem , kanske lite väl luftiga men de var ju så skojigt tyckte han ;)

2 gånger satt jag lite löst, inte för att han är dum utan för att han helt plötsligt får för sig att han ska ta i när han hoppar istället för o kliva över. :D
Känns som vi är på väg rätt upp i taket trots att hindret var knappa metern. :D
Ska bli kul o provalite högre hinder med honom längre fram, för som de känns nu så finns de inte ett hinder som är för stort för honom.

Q har fått gå på lite långtur ute i skogen, jättefint väder, nyfallen snö, sol, o perfekta skoterleder :angel:
Så vi kunde trava o galoppera långa sträckor o han tyckte de var så skoj.

Här kommer lite nya bilder på mig och min 4-åring! :D

25241772.jpg

25241783.jpg

25242006.jpg

25242007.jpg

25242008.jpg

http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synl...25241762.jpg?0

Film från oktober:
http://www.youtube.com/watch?v=7hliVQc5UFU

Kommentera gärna! Kom gärna med konstruktiv kritik på hoppbilderna och filmen också! :laugh:

:rofl: Kan se Calle framför mig när han fick hoppa :p
Ska bli riktigt roligt att se honom när säsongen kommer igång! :)

Idag har jag varit inne och trimmat Leffe lite på klubben. Han har haft lite vilovecka sedan i söndags, red en lugnare sväng i skogen igår bara för att komma igång lite.

Och jösses vad fin han var! Kändes väldigt fin redan i söndags på framridningen till P&J, men nu fick jag verkligen chansen att känna på honom lite mer.
Blir han inte klar för att kvala till BT i hoppning, så kommer jag övertala ägaren till satsning på dressyren istället, tror att alla möjligheter finns till kval där faktiskt! Visserligen ligger han ju efter även här utbildningsmässigt, men till sommaren är det ju långt, och det börjar kännas att det finns en del gång i honom :d

fy jag förstår precis vad du menar... jag vet inte hur jag ska sätta igång min heller... man är ju så rädd att det ska bli samma sak igen!

:rofl::rofl: Vi får väl se hur det blir :D

kl
Kanske ska säga att jag var lite för snabb när jag skrev att han ska kvala till BT, kommer givetvis bara kunna kvala till öppna championatet eftersom att han är tysk.. :)

kl

Nu har vi varit på kliniken. Molly har varit så duktig. Ibland är det svårt att tro att hon bara är en minibäbis än så länge, så duktig och snäll som hon är!!
Efter böjprovet var hon mindre halt än förra gången. Ultraljudet visade även att senan klarat sig och likaså alla griffelben och gaffelband och allt vad det nu heter. Det enda vet. kunde se på ultraljudet var en mikroskopisk reva på skelettet som visade sig vara en infektion intill skelettet. Jag tyckte mig höra att dom sa att revan berodde på att det börjat växa lite pga infektionen, men det bästa av allt. Hon kommer blir bra igen :) Hon ska nu sprutas med penicilllin (aj aj, molly hatar sprutor) och så ska vi på ÅB om tre veckor. Peppar peppar, hoppas hon är kry då! Ägaren sa att jag skulle få äran att sitta på molly de första ridturerna sen när hon ska sättas igång, så slutar jag helt plötsligt uppdatera så har nog molly placerat mig i en lämplig trädtopp här uppe i skogarna...så nu vet ni var ni kan hitta mig om några veckor! :angel: :D

mms_24202242.jpg

Åhh så skönt att det kommer att ordna sig:bump::bump: Hade varit riktigt tråkigt att inte få se några fina ridbilder av er igen. Hoppas läkningen går bra och att du snart är uppe i sadeln igen:)

Vad roligt med positiva besked.

Och du, oroa dig inte för granarna. Är jag på riktigt uselt humör så går jag till skogs och skriker könsord så tallarna kroknar. Du ska se att du kommer ner nån gång. Bara jag blir tillräckligt pissfittesur.

Åhh så skönt att det kommer att ordna sig:bump::bump: Hade varit riktigt tråkigt att inte få se några fina ridbilder av er igen. Hoppas läkningen går bra och att du snart är uppe i sadeln igen:)

Verkligen, känns toppen. Som stallägaren sa, än slipper vi henne inte :laugh:
Ska försöka ordna lite ridbilder och en film förstås när hon är igångsatt. Ih vad kul det ska bli :) Jag och ägaren har pratat om att försöka ta oss till ridhus minst en gång i veckan så hon får gå lite ordentligt och inte bara ridas ut hela tiden. Fast det kanske jag har nämnt redan..nåja. Fin julklapp det här :D

Vad roligt med positiva besked.

Och du, oroa dig inte för granarna. Är jag på riktigt uselt humör så går jag till skogs och skriker könsord så tallarna kroknar. Du ska se att du kommer ner nån gång. Bara jag blir tillräckligt pissfittesur.

Ja positiva besked is the shit vill jag nästan påstå!!

Haha vad skönt, nu slipper jag oroa mig över det! Då kommer jag iallafall inte hänga där och dingla hela livet, det känns bra! Så vida du nu inte helt plötsligt blir immun mot pissfittesursjukan...eller om granarna för den delen bli immuna mot könsord. Fast sån otur ska vi inte ha!

Idag är jag så glad över mina två knasbollar! :banana:
De har lyckats skärpa sig genom hela helgen och gått så bra båda två! Hur stora är oddsen för att de prickar in det liksom :D

Carisma gick suuuuper i ridhuset i helgen, så jag blev så stursk att jag travade på ett litet 20cm kryss när vi markarbetat klart, hon klampa över som om det inte stod där, så då tog jag det en gång i galopp och hon skuttade över så fint :love:
Blev långtur i skogen igår och hon var så snäll och mjuk och UNDERBAR!

Lasse har hopptränat idag, och han blir starkare och starkare! Fick hoppa serie idag med tre hinder. Gick kanon! Tränaren höjde till ca 110cm, så högt har vi aldrig hoppat och Lasse brakade igenom två av hinderna när han hoppade sin 80cm kurva:angel:
När vi kom nästa gång då hade han uppfattat att det var HÖGRE och jisses vad han hoppade! Jag höll på att flyga av som han hoppade mig ur sadeln! Så värst vackert var det inte, men jag flinade typ såhär :D

Enda som inte varit bra är att Lasse lyckats trampa av sig skon lite så den tjippar, men silvertejp på så funkar det. Hovslagaren kommer på juldagen!

Liten julrapport från mig!

Vad skönt med positiva ord från vetten!
Hon kommer att vara med på noterna snart igen!

Det kommer bli mycket skrittande när jag väl kommer upp i sadeln igen... Skritta över kaveletti och rida ut off road i skogen. Så kanske han lär sig lyffta på sina ben och träna sina knäleder.

Vad var det för fel på din pålle?

*kl*

Åh nu äntligen har jag lite semester! Är ledig två veckor nu och nu ska Saga ruskas om :-) Det blir hårdkörning nu och jag ska försöka åka till ridhuset så många dagar jag kan, känns väldigt roligt att äntligen få massa tid att jobba med henne!

Eftersom vi lider brist på snö här i söder så blir mitt julkort inte roligare än såhär! Så till er alla, ha en riktigt god jul!

GODJUL.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 553
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·
Hästvård Snälla buke, eftersom jag ältar och funderar ihjäl mig medan jag väntar på att få åka till veterinären(vi har tid om exakt en vecka), så...
2
Svar
24
· Visningar
7 144
Senast: skuggi
·
Hästvård I mars månad hittade jag min häst ståendes på tre ben i boxen. Vi hade ett rent helvete med veterinären då jag, som vanligt, fick en...
2
Svar
32
· Visningar
10 584

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka