04-ornas tråd edition 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 04-ornas tråd edition 5

Men visst var det din häst som var på väg att bli utdömd innan ni hittade den där operationen? eller har jag blandat ihop dig med någon annan nu :o :p

Tack! Det känns verkligen underbart!!:love: Har du oxå haft det lite kärvt med pållen eller? Berätta gärna!

Hon är ju en dam med mycket nerver och sto ut i hovspetsarna... :angel:

Och nu är hon under igångsättning efter lååångt uppehåll pga olika div anledningar.. men i våras innan alla avbrott så var hon igång ordentligt och var riktigt fin. Nu efter uppehållet så har vi dock halkat bakåt några steg och då hon är/har varit bakskygg och lider av sadeltvång (ibland, beror väl på vilken sida damen har vaknat på) så har jag inte krävt så mycket av henne än.. vilket jag senast jag red upptäckte att jag nog måste börja göra nu :grin:
Då hände följande:
Stod snällt och fint stilla när jag satte upp vid pallen, bad henne gå fram.. då dök hon ner med huvudet mellan frambenen, sköt rygg och studsade som en studsboll på stället... *suck* och då hade jag ändå "sprungit runt" en massa med henne innan (med tanke på sadeltvånget, som dock blivit extremt mycket bättre med annan gjord) Men fick upp huvudet och hon lugnade sig. tillkallade syster som fick leda oss lite och det kändes som vi var tillbaks på en treårings nivå igen :cool:
Men sen flög :devil: i mig och hon fick jobba jävlar annamma! och hon blev riktigt fin :laugh:
Så jag måste nog tuffa på mig lite jag med och det är därför det är så kul att se hur bra det fungerat för dig :D

Nu är dock syrran i usa en vecka till och jag känner ingen som bor här i närheten, så just nu sätter jag mig inte upp på henne, vill gärna att nån kan skyffla upp delarna av mig om jag flyger av ;)
Så just nu prommeneras det mest och jobbas vid hand, men om en vecka då :devil:

Jo det stämmer han hade inte alls oddsen för sig då. Men tack vare PB så blev han helt återställd :love:

Tänk det har gått nästan precis ett år sedan. Tiden har verkligen rusat iväg.

Han har så otroligt lätt för sig att lära så jag har knappt behövt jobba för att få ridningen att fungera. Tänk er själva att börja skritta en konvalecent som inte fått rasta sig ordentligt på 7 månader och dessutom precis inriden innan konvalecenten :crazy: och detta har jag fått klara av själv då jag inte haft någon medhjälpare. Hade hästen inte haft ett sådant underbart psyke så hade jag aldrig klarat av det (nu har jag ju glömt och förlåtit hans ko-fobier men det är det enda han testa mig med).

Nu ska jag själv bara övertyga mitt hjärta att jag gör rätt. Hans mamma åker iaf till hans pappa till våren så att jag kan ha en förhoppningsvis minikopia hemma nästa vår :D Att trösta mig med.

Ja vet du jag tror att :devil: måste flyga i oss! Vi måste kliva in och visa vem det är som bestämmer när stona tror att de får fara och flyga som de vill:p Jag märker det tydligt nu att jag har varit för mesig, jag måste våga bli arg så hon förstår vad hon inte får göra något annat funkar ine på Saga.

Ett stort lycka till när syrran din kommer tillbaka!

(Det är skönt att man inte är ensam med tokston! :angel:)

Det är ju helt underbart vad bra det gick ändå! :laugh: en riktig solskenshistoria! :bump:
ett år sedan säger du..? :crazy: fattar inte att tiden kan gå så fort...

Kul att du får en ny bäbis att jobba med iaf! :D

Japp vi får bilda en packt mot våra ston ;)

Jag ska försöka hålla er uppdaterade hur det går framöver, hur min tuffa attityd fungerar :angel: :rofl:

Haha ja sällskap är alltid bra att ha...

Min mamma ställer upp ibland när min stallkompis inte är med!
Första gången jag skulle rida ut och hon gick med så frågade hon (hälften allvar, hälften humor) vad vägen hette så hon visste vad hon skulle säga till ambulansen :D

*KL*

Igår var en ET och kikade på Mity. Skönt att få henne riktigt igenomgången:) Hon hade inga låsningar eller riktiga spänningar utan var jätte jämn och fin. Lite spända muskler under magen och mellan frambenen och det är förmodligen därför hon surar lite när man ska lägga på sadeln. Mity njöt av uppmärksamheten och mådde som en drottning efteråt:D

Angående täcken så har Mity på sig ett 150 g innetäcke med halvhals. Ute så har hon det täcket + ett sånt här Bucas täcke som det är ngt sorts fleeacefoder i eller liknande. Bucas täcket är svinbra, hade sånt på min ponny när jag var liten också och det är verkligen kvalité:) Hon har dubbla om det är mer än -3. Annars bara Bucas täcket.

Anledningen till att jag kör dubbla täcken är för att underlätta lite för alla som tar in och ut, slippa på och av med täcken hela tiden. Men det fungerar bra iaf, hon fryser eller svettas inte så.

Happy new year!!:bump::banana: (tomorrow...five yers old:eek::eek:)

Ohhhh 5 år!!!!!! Faktiskt så känner jag mig redo för det nu! :D Nu får hon bli stor om hon vill för nu har hon visat mig att hon är redo för det! :banana:

Har faktiskt aldrig haft så stort ridsug! Jag vill bara rida, rida, rida! Åka in till ridhuset igen och träna mera! Men idag måste skruttan få vila för nu har hon varit så duktig oxå tar vi nya tag nästa år! ;)

ETT STORT GOTT NYTT ÅR TILL ALLA I TRÅDEN FRÅN OSS!!!!

Gott nytt år till dig med :)

Q har varit ute på galoppintervaller idag, -7 grader, skinande sol o massa snö. Helt perfekt träningsväder o Q tyckte de var lattjo lajban o galoppa på snöiga vägar o dessutom hade de ramlat 3 träd över vägen som han kunde hoppa över..lyckan var total :D

Calles ben ser bättre o bättre ut och han får nog skritta några dagar till o börja jogga lite nästa vecka.

Gott Nytt År allihop från mig o Tiger :bump:

Vi har vart ute på tömkörningspromenad och satans vad pigg min busunge blivit sedan klippningen :cool: Efter 2 h skrittade han "bara" rask framåt och försökte inte attackera hunden eller busskutta hela tiden :D Han valde 2 extravägar och ville inte gå hem så därför blev vår vanliga 1,55-2 h runda 2,15. Spöet jag brukar ha med fick jag slänga direkt, räckte att hålla ordning på tömmarna och försöka att inte uppmuntra hans busstreck...

Imon ska vi till ridhuset, ska bli så skönt med riktigt underlag! Här är stenhårt och knaggligt sedan en vecka tillbaka och ridningen blir som den blir - superkass. Har lockat med en kompis med hennes två unghästar oxå (bla connemarastoet som oxå är 04:a och som jag visade på kvalitén samtidigt som Tiger :)), Tige ska nämligen öva på att vistas inom 10 meter av en annan häst. Han är rent ut sagt vettskrämd stundvis och slänger sig om man dessutom möter dem framifrån. Vill helst börja vänja honom lite försiktigt och inte klampa in på en hoppträning med 5 galopperande och troligen busandes (ännu värre) häster det första jag gör. Vi har ju hittills bara tränat ensamna eller med en häst till. Så vi får väl se om jag får min första lufttur från hans rygg imon, igår var det bra nära när han slängde sig för morsans häst.

Hästar som slänger sig för andra hästar är de alltid en skräck att rida, man vet aldrig var dom tar vägen.
Calle trodde alltid att man skulle hälsa när man mötte nån i ridhuset så han stannade alltid o stack fram näsan till den andra hästar...:rofl:
idag har han vuxit upp o insett att alla inte vill hälsa;)
Dock kan han skutta till om de kommer nån o galopperar förbi honom bakifrån.. skutt skutt.

Vi har sån himla tur med vintern i år, perfekt med snö o super underlag att rida i, både djupsnö och packad snö i skoterspåren.
Behöver bara åka in till ridhuset när jag ska hoppa :)

kl

GOTT NYTT ÅR ALLIHOPA! :banana:

Jag och Leffe har varit ute på en superhärlig tur idag, nån plusgrad (tyvärr, jag vill ha kallt..) och ganska rejäl blåst, men ack så härligt det var! Underlaget är super här uppe, och "gamla byvägen" + travbanorna är preparerade för alla travisar som finns här. Var nog ute i en timme och travade runt lite överallt, hur härligt som helst! Dessutom kändes grabben himla fin idag :d

I stallet däremot var det mest att hålla sig undan.. Dock så blev jag lite lätt upprörd när han försökte sparka mig 2 ggr, men sen blev det något bättre iaf.. :devil: Grrrrr....

Nej nej nej nej molly blir inte fem förrän i maj :angel: så det är lääänge kvar tills hon är fem!! :angel::D

Gott nytt år på er i allla fall :)

Tänk den som kunde säga så ändå. Pompa fyller faktiskt fem i januari :grin:
Fast det jag egentligen skulle säga var ju

Gott Nytt år allihopa !

önskar Susanne o Pomperipossa :laugh:

hehe, ja det är bra att någon vet var man är när man är ute
Fin modell på din pålle föresten och välkommen :laugh:

Gott Nytt År till alla önskar Ann-Sofie och Flamman :idea: <---raket ingen lampa :p

Phuuuh! vilken pärs slutet på 2008 och början på 2009 blev då.. :crazy:

Mina två hästar går ju ute dygnet runt och har en ligghall som är byggd som två stora boxar. Så ikväll stängde jag in dem där då jag inte vågar låta dem gå lösa i hagen när det smälls raketer...
Men jäklar, jag trodde aldrig att de skulle reagera så där! Strax innan 12 när smällande blev intensivare så fick Flamman nog, hon skulle ut ur boxen och gjorde några ordentliga försök trots att jag stod utanför och försökte mota in henne.. sen fick jag tag på grimmskaftet och lyckades få fast henne, fick sätta kedjan över nosen för att hålla henne på backen och inne... :cool:
Men sen lugnade hon ner sig när hon insåg att jag höll henne, det gav väl henne nån sorts trygghet att hon inte hade möjlighet att bestämma själv längre... stackars pållen var helt genomblöt av svett :cry:

Så där stod jag med mina små pållar, när alla andra förundrades av de vackra raketerna, önskade jag att tiden skulle gå fortare, mycket fortare... två timmar senare kunde jag gå in... är fortfarande lite nervös över att hon ska försöka ta sig ut och göra sig illa... :crazy:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 553
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 422
Senast: Karminnie
·
Hästvård Snälla buke, eftersom jag ältar och funderar ihjäl mig medan jag väntar på att få åka till veterinären(vi har tid om exakt en vecka), så...
2
Svar
24
· Visningar
7 144
Senast: skuggi
·
Hästvård I mars månad hittade jag min häst ståendes på tre ben i boxen. Vi hade ett rent helvete med veterinären då jag, som vanligt, fick en...
2
Svar
32
· Visningar
10 584

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka