04-ornas tråd edition 4!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 04-ornas tråd edition 4!!

*KL*

Ja då var det kanske dags att berätta om lördagens äventyr på Sundsvalls ridklubb!

Fösta momentet för dagen var veterinär besiktningen. Gumman skötte sig kanon (förutom att hon bet mig i armen ajjj:eek:) så hon fick en 10 på temperament och hanterbarhet.Tyvärr så var hon ngt öm i korset, ngt som jag också märkt sista veckan, så hon fick bara en 9 på hälsotillståndet. Veterinären sa att det förmodligen berodde på att hon växte.

Sen var det bara att skynda därifrån och slänga på dressyrsadeln och gå ner till uppvärmningen. Hon kändes otroligt fin så jag såg verkligen fram emot att rida upp för domaren:) Inne på banan så skötte hon sig jättebra, är så himla nöjd med henne. Hon var pigg och superpositiv(lite väl pigg kommer ni se på filmen)! Så vi fick följande utlåtande och siffror:

Skritt: 7, ren, taktmässig och ganska vägvinnande.
Trav: 7 ren, taktmässig, spänstig med god bakbensaktivitet. Visar viss elastisitet.
Galopp: 8 ren, taktmässig, energisk med god bakbensaktivitet. Välbalanserad och bärig med viss elastisitet.
Ridbarhet: 7
Övrigt: MYCKET välriden:bump::banana:

Är sådär nöjd med poängen, för det första så har jag alltid fått beröm för att hon har en otroligt bra skritt så en 7a där var en riktig besvikelse. Hon är iaf värd en 8a. Traven och galoppen var enligt planerna, hon har ju ingen supertrav så det var helt rätt. Det jag är mest besviken på är allmänt intryck och ridästen ridbarhet 7!! Den andra hästen for med huvudet upp och ner, fattade inte galopp som den skulle mm. Den fick också 7. Taskigt om ni frågar mig, men men man kan inte få allt.

Exteriöra poäng enligt följande:

Typ: 8 välutvecklad och ädel.
HHB: 8 Vackert och utrycksfullt huvud, välansatt och välformad hals, djup bål. Ngt kort bog.
EXT: 7 biljarderar, tåtrång.

Fick innan poängen skulle avslöjas sa gångartdomaren att Mity var mycket välriden och välmusklad. En häst som var riktigt väl förberedd för sin uppgift:) Det sa hon inte om någon annan häst på hela dagen så det måste iaf vara ett gott betyg.

Efter den utladdningen fick Mity ställa sig i boxen och ta det lite lugnt. 25 minuter senare var det dags för hoppningen. Fy fan vad nervös jag var. Hopp piloten för dagen var dock lugn som en filbunke eftersom hon redan hoppat 4 hästar den dagen:eek: Väl inne på banan så skötte hon sig jättebra. Ingen tvekan utan hon bara hoppade till matte på läktarens förtjusning. Följande utlåtande:

Teknik och förmåga: 8 God rytm, god balans, god framåtbjudning/hoppvilja, god benteknik fram, snabb reaktionsförmåga och god spänst.
Temp och allmänt intryck: 8 god uppmärktsamhet, gott förtroende, orädd och energiskt. Ngt svårpåverkbar för dagen.

Min lilla dressyris hoppade 8-8! Helt otroligt bra=) Jag var så stolt att jag skulle spricka. Så trots den lilla besvikelsen efter gångarterna så vägde hoppnigen upp lite av det iaf. Klass 1 i både hoppningen och dressyren.

FT_ryttare var gullig nog och knäppa några fina bilder på oss:love: Hon var dessutom fram och hälsade men trött och yr som jag var så förstod jag inte att det var hon förens vi satt i bilen hem:o Åhh vad dum jag kände mig. Men nu vet jag!

Bilder och film i nästa inlägg.

Ryttarcupen__Kvalitets_032.jpg

Ryttarcupen__Kvalitets_048.jpg

OBS: Bortse från texten i början av filmen, dressyrisarna som filmade åkte hem diret efter hon hoppat och trodde att det betydde att hon kvalat till championatet:angel: Lite fel;)

www.mygel-ox.nu/privat/q.wmv

Glömde och säga att Mity bara 0,7 p ifrån att få diplom i hoppningen:love:

Jag är så stolt över min fina tjej:love: Visst går er Kvalitéts i Umeå nästa helg? Jag och mammsen kommer nog upp och tittar!:bump:

Grattis till de fina resultaten!!!

Jag sitter o väntar på att resultaten från Grevagården ska dyka upp någon gång. En grannes Qalle-avkomma var med och det så fint ut. Vi hann bara titta på dressyrdelen tyvärr och åkte innan poängen ropades ut.

Den andre hästen som var med inne samtidigt som grannens var inte äcklig. Baltimore tror jag han hette, e:Balou de Rouet. Fifan, kolsvart med vita ben och strimbläs och rörde sig tjusigt. Blev inte godkännd på bruksprovet i år.

Igår var vi och red kvalet till 4-års championatet i dressyr i Enköping. Grabben skötte sig jättebra på tävlingsplatsen men blev lite spänd inne på bedömningen , läktaren ner på kortsidan var jätteläskig. Jag visste att han inte var riktigt klar för att kvala och mitt mål var att iallafall få 6,0 , vi red på 6,12 och jag kände mig lite liten mot dom mycket bättre ryttarna än jag. Men det känns kul att få göra detta på en egenutbildad häst. Därför var det extra positivt att domarna tycket att jag hade en postiv häst som verkade trivas med sin ryttare :love:

Trav 5,7 Spänd och kommer ej till sin rätt.
Skritt 6,7 Avspänd
Galopp 6,0 Ngt markbunden behöver komma mer genom ryggen
Lösgjordhet 6,0 Ngt ostadig
Allmänt intryck 6,2 Positiv

Tyvär vart det inge bra bilder och filmen ej av bra kvalitet men
här kommer ett par bilder iallafall

DSCF2334.jpg

DSCF2345.jpg

DSCF2349.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Grattis till fina resultat, hon ser verkligen superfin ut !!:d

Även om inte poängen blir skyhöga så är det roligt att vara med. Jag hade nog fått ganska exakt samma bedömning med min tror jag.

Om några år så är det ju inte säkert att den med högst poäng är den som går bäst på tävlingsbanorna eller ger mest glädje åt sin ägare.

Men vad fina ni var ! ! ! :banana: o vad snyggt du rider ! Till på köpe fick du dessutom med allt på en superbra film. Massor med grattis :bow:

Fin häst. Gillar den där mörkbruna färgen. Ska bli spännande att höra mer från er.:bump:

Grattis till dig också som överskred det uppsatta målet.:bow:
Jag fattar inte hur ni kan se så lugna o coola ut allihop. Själv skulle jag förmodligen hyperventilera o tuppa av :eek: Jag blir tom nervös av publik när jag tränar.:grin:

Jag är så stolt över min fina tjej:love: Visst går er Kvalitéts i Umeå nästa helg? Jag och mammsen kommer nog upp och tittar!:bump:

Förstår det. Hon är verkligen ball! Dessutom hoppade hon ju riktigt väl:laugh:
Japp på söndag! Vad roligt, då får du se lille Mollsan. Hon fick fö ett korsförlamn.anfall när jag red henne här om veckan. Hon hade vilat några dagar pga en tappsko och blev stressad/tokig när hon var tvungen lämna den andra hästen vi varit ute och skrittat med, så hon lekte rodeohäst (jag satt kvar konstigt nog!?) och sen blev hon dålig. Fast det var bara ett lindrigt anfall, så hon gick att få ur boxen senare på kvällen + att hon bara var lite stel i bakkärran morgonen därpå. Nu är hon helt återställd så det är bara att hoppas på det bästa:) Idag skulle hon genrepa lite hoppning inför kvaliteten. Isch vad spännande det ska bli :)

Calle har precis rivit av sig en framsko och vi som ska träna inför semifinalen imorgon :crazy:
Ringde hovis som bor va 1½ timme bort och hon kunde inte komma först på torsdag (har tid på fredagmorgon) så blev inte hjälp där.

Så nu ska jag gå ut o leta skon innan mörkret kommer och sen ska jag raspa till kanterna o hoppas att vi kan rida imorgon ändå, red ju en svän gutan skon idag o de gick bra och träningen går ju på mjukt underlag.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 901
Senast: inverterad
·
Kropp & Själ Jo, nu när många sport-arrangemang blir inställda kom vi på i Tränings-tråden att vi kör ett virtuellt Buke-lopp, såklart! :banana...
8 9 10
Svar
186
· Visningar
8 655
Övr. Barn Läser man tillräckligt långt i träning-som-religion-tråden så börjar den handla om skolidrotten/gympan, och hur den är/varit/borde vara...
2
Svar
32
· Visningar
2 593
Senast: Vira
·
  • Låst
Kropp & Själ Ny tråd! Tjoho! :banana: I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och power walks till löpning och...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
95 877
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar