Sv: 04-ornas tråd edition 4!!
*KL*
Ja då var det kanske dags att berätta om lördagens äventyr på Sundsvalls ridklubb!
Fösta momentet för dagen var veterinär besiktningen. Gumman skötte sig kanon (förutom att hon bet mig i armen ajjj
) så hon fick en 10 på temperament och hanterbarhet.Tyvärr så var hon ngt öm i korset, ngt som jag också märkt sista veckan, så hon fick bara en 9 på hälsotillståndet. Veterinären sa att det förmodligen berodde på att hon växte.
Sen var det bara att skynda därifrån och slänga på dressyrsadeln och gå ner till uppvärmningen. Hon kändes otroligt fin så jag såg verkligen fram emot att rida upp för domaren
Inne på banan så skötte hon sig jättebra, är så himla nöjd med henne. Hon var pigg och superpositiv(lite väl pigg kommer ni se på filmen)! Så vi fick följande utlåtande och siffror:
Skritt: 7, ren, taktmässig och ganska vägvinnande.
Trav: 7 ren, taktmässig, spänstig med god bakbensaktivitet. Visar viss elastisitet.
Galopp: 8 ren, taktmässig, energisk med god bakbensaktivitet. Välbalanserad och bärig med viss elastisitet.
Ridbarhet: 7
Övrigt: MYCKET välriden
Är sådär nöjd med poängen, för det första så har jag alltid fått beröm för att hon har en otroligt bra skritt så en 7a där var en riktig besvikelse. Hon är iaf värd en 8a. Traven och galoppen var enligt planerna, hon har ju ingen supertrav så det var helt rätt. Det jag är mest besviken på är allmänt intryck och ridästen ridbarhet 7!! Den andra hästen for med huvudet upp och ner, fattade inte galopp som den skulle mm. Den fick också 7. Taskigt om ni frågar mig, men men man kan inte få allt.
Exteriöra poäng enligt följande:
Typ: 8 välutvecklad och ädel.
HHB: 8 Vackert och utrycksfullt huvud, välansatt och välformad hals, djup bål. Ngt kort bog.
EXT: 7 biljarderar, tåtrång.
Fick innan poängen skulle avslöjas sa gångartdomaren att Mity var mycket välriden och välmusklad. En häst som var riktigt väl förberedd för sin uppgift
Det sa hon inte om någon annan häst på hela dagen så det måste iaf vara ett gott betyg.
Efter den utladdningen fick Mity ställa sig i boxen och ta det lite lugnt. 25 minuter senare var det dags för hoppningen. Fy fan vad nervös jag var. Hopp piloten för dagen var dock lugn som en filbunke eftersom hon redan hoppat 4 hästar den dagen
Väl inne på banan så skötte hon sig jättebra. Ingen tvekan utan hon bara hoppade till matte på läktarens förtjusning. Följande utlåtande:
Teknik och förmåga: 8 God rytm, god balans, god framåtbjudning/hoppvilja, god benteknik fram, snabb reaktionsförmåga och god spänst.
Temp och allmänt intryck: 8 god uppmärktsamhet, gott förtroende, orädd och energiskt. Ngt svårpåverkbar för dagen.
Min lilla dressyris hoppade 8-8! Helt otroligt bra=) Jag var så stolt att jag skulle spricka. Så trots den lilla besvikelsen efter gångarterna så vägde hoppnigen upp lite av det iaf. Klass 1 i både hoppningen och dressyren.
FT_ryttare var gullig nog och knäppa några fina bilder på oss
Hon var dessutom fram och hälsade men trött och yr som jag var så förstod jag inte att det var hon förens vi satt i bilen hem
Åhh vad dum jag kände mig. Men nu vet jag!
Bilder och film i nästa inlägg.