04-ornas tråd edition 4!!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Etimanyd
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 014
  • Visningar Visningar 64 618
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 04-ornas tråd edition 4!!

Va bra att sadeln passade. Hoppsadlar brukar vara sköna att rida i. Till förra pållen hade jag både en dressyr- o en hoppsadel men dressyrsadeln använde jag nästan aldrig.:banana: Håller med dig -Saga ser ut som en liten pärla,hon ser verkligen jättegosig ut.:d

Japp jag är SRK:are ...eller är och är jag tävlar för dom i år:laugh:

Bor du i närheten du med ??

Vad fin hon är :)
Ser riktigt nöjd och belåten ut !!

Japp jag är SRK:are ...eller är och är jag tävlar för dom i år:laugh:

Bor du i närheten du med ??
Bor på stockholmssidan av S-tälje men har hästarna på Lina Gård. Vi har stått där med våra hästar i drygt 7 år. Jag tävlar inte men dottern tävlar för SRK. Om inte mitt hästskrälle har nåt allvarligt i munnen så planerar jag dock att vara med på några "pay and ride" här framöver så man inte kommer helt oförberedd till arabcupen i Strängnes sommar.:cool: Om det blir några "pay and jump" törs jag däremot inte sia om för jag har blivit en riktig fegis när det gäller hoppning.:angel:

*KL*

Var ute och provad min nya mobilkamera. Det finns en funktion på den som gör att den tar fyra bilder på raken. Tyvärr blir kvaliten sämre men jag fick med två bilder där Ella hoppar och galopperar.

DSC00061.jpg

DSC00062.jpg

Det här med att jobba hästen från marken är ju inte dumt. Jag försöker göra det lite mer för det har verkligen effekt i ridningen, hon lyssnar bättre. Det är inte riktigt fulltösmedvetslös längre. Även om senaste ridturen höll på att bli en skentur. Vi mötten en traktor med en stor maskin som slog gräs på ett gärde precis vid vägen. Bara att låta Ella svänga runt och galoppera tillbaka tills gärdet tog slut. Kan förstå att både ljudet och ekipaget kan verka skrämmande för en liten häst.

kl

Calle var o hopptränade lite igår trots sin tappsko o de gick bra.
Drar lite åt höger i sprången så vi ska träna en svängi helgen oxå o jobba på rakheten sen blir de strömsholm nästa helg.
Q ska få hoppa lite idag eller imorgon eftersom han ska tävla på lördag.

Efter Gylles vargtandsbilder och "berättelser" så har jag känt att jag bara måste kolla. Vissa påstår att vargisar är en ärftlig historia och storasyster Premessa hade vargtänder, dock utan att ge problem:confused:.

Oj, jag trodde du kollat tänderna. Tiger fick sina bortplockade januari som 3-åring, de störde honom. Dock var det är JÄVLIGT klantig vet-j*vel som plockade ut dem eftersom vi inte ägde honom då och har delade uppfattningar om vilka tandisar som är bra. Denna farbror är jag måttligt sur på fortf då han lämnade massa rester kvar på BÅDA sidor, utan att säga ett ljud om att vi skulle hålla koll eller komma tillbaka eller liknande. Vår vnaliga tandis har tagit ut flertalet vargtänder utan problem så vi trodde såklart det var fixat.

6 månader senare lessnar jag på att han fort är så jobbig i munnen och nu tyckerj ag dessutom han har konstiga knölar på landerna uppemot därvargtänderna satt. Vi har köpt ähsten och åler o kollar hos vanliga tandisen. Hästen har massa skräp kvar på båda sidorna som irriterar bra mycket mer än tänderna gjorde från början och har dessutom sylvassa kanter på resten av tändena. Vad gjorde den vetten eg?!?!?

Lägg detta krångel på en överlag känslig häst som dessutom verkar vara rätt kräsen vad gäller bett och du blir väldigt sur på vet osm sabbade hela invänjningen av bett. Nu har han vart på en koll till och såg fin ut i munnen och bettgrejandet släpper mer och merä vneo m det tar tid. Under ryttare funkar han dock bra, men det har han gjort i princip hela tiden då han är väldigt lätt att rida utan mkt hand och är väldigt fokuserad. Men på marken osv går allt ut över bettet.

Lite halv-nya ridbilder på snyggingen :love:
Min mamma som rider..

Och en bild på Chagalle från gårdagen.
Fotad med mobilkamera så inte bästa kvaliten. :angel:

Aha vad skoj med en nästan granne , bor ju i Järna men har tränat på SRK varannan måndag . Nu rider vi dock i ytterenhörna för tillfället.

Då kanske vi ses på någon Pay and ride i framtiden, hoppas också att din häst inte har något "fult" i munnen.

Åh vad kul att se en till rund och fin 4:åring

kl
Hoppade Q lite idag o jösses så han hoppar justnu , superfin verkligen.
Ska försöka få filmat i helgen på tävlingen så ska ni få se lillen in action.

Va härligt! Jag blir så sugen att hoppa jag oxå!! Hoppas vi kan komma igång med det snart. Jag vill gärna få galoppen snudd på bock-fri innan jag ger mig på att introducera hoppning :p

Idag hade vi en härlig tur!! Ahh, jag älskar min nya hoppsadel, sitter superskönt! Hon skötte sig som en pärla idag och idag tog vi en bock-fri galopp på grusvägen där hon brukar tycka att "det här är ju inte galopp-stigen, vad gör du!":rofl:

Chagalle. Gud vilken vacker häst! Blev helt tok-kär av bilderna!

Åh vad kul att se en till rund och fin 4:åring

Hahaha, ja Ella har alltid varit saftig o go. Ett riktigt muskelknippe. Liten o burkig visserligen men absolut inget unghästvinglig, har aldrig varit det och är superstark i sin kropp. Det är redan en fåra uppe på rumpan mellan ländmuskulaturen.

Till skillnad från lillebror Lanzelot som fick andra gener... Jag har aldrig i livet haft en sån svårfödd häst. Blä.

Funderar lite... Har nyss (mars :crazy:) fått hem en helt fantastisk liten tok.

Alltså. Detta med växtperioder... Hur har ni upplevt det? Hur länge varar dessa?

Jag känner att det ibland kan vara svårt att avgöra när han har dem, det har varit några dagar hit och dit som jag säkert märkt av det, men inte som nu. Nu har han garanterat en. Han är bitig och valpig, trampar av sig fram skor och får sår på ballarna. Visst är han bitig innan med, men nu känns det som att det är på en topp. Han är allmänt vild och levnadsglad. Koncentrationssvårigheter till max och man skulle kunna tro någon typ av bokstavskombination där emellan.

Vill ni berätta hur ni upplever växtperioderna, hur de börjar, hur länge de varar, när märker ni att de är slut? Vad gör ni med hästens all energi under dessa perioder? Låter ni dom vara i hagen bara eller "rastar" ni dom?

Min hage är kanske 20x20 meter, lite liten kan jag tycka - men jag är glad att han får vara ute från morgon till kväll. Borde han få bara vara i den eller ska jag "rasta" av honom på ridbanan så han får springa av sig allt sitt sprall? Hur brukar ni göra??

:)

Jag köpte Pompa i slutet av agusti förra året och när det stod tänder UA på vet.intyget antog jag att hon inte hade några vargtänder. (Samma veterinär besiktigade Premessa och på hennes intyg stog det "har vargtänder som bör tas bort snarast"). Tyckte inte det var så konstigt att hästen reagerade på bettet till en början då hon öht inte var hanterad innan hon kom till mig. I somras började jag dock bli lite konfunderad ö varför hon är så jäkla känslig o sen när Gylle tog upp saken tänkte jag att jag måste få det kollat o på den vägen e det. :bump:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
488
Senast: Lavinia
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 100
Senast: inverterad
·
Kropp & Själ Jo, nu när många sport-arrangemang blir inställda kom vi på i Tränings-tråden att vi kör ett virtuellt Buke-lopp, såklart! :banana...
8 9 10
Svar
186
· Visningar
8 697
Övr. Barn Läser man tillräckligt långt i träning-som-religion-tråden så börjar den handla om skolidrotten/gympan, och hur den är/varit/borde vara...
2
Svar
32
· Visningar
2 603
Senast: Vira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka