04-ornas tråd edition 4!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 04-ornas tråd edition 4!!

Min växer ju inte alls. Men om hon skulle mot all förmodan börja växa så skulle hon få stå i ett par veckor. Ofta brukar de ligga ner ganska mycket i hagen då.

Skulle jag ha en så liten hage till min som du har till din så skulle jag absolut låta hästen rasta av sig i ridhus eller på ridbanan. Att låta hästen själv motionera sig under växtperioder ser jag inte som något problem.

Helt obegripligt hur två syskon kan bli så olika. Det e precis likadant med Pompa och Premessa. Pompa rund, lättfödd och äter det hon får "serverat" medan Premessa är smäcker (framåt våren mager), är proteinkänslig och jättekräsen. Vi har haft näringsmässigt undermåligt hö rätt länge (man får inte skaffa eget där vi står annat än kraftfoder) men däremot ett bra ensilage men lilla madam smakar inte ens på det sistnämnda. Detsamma gäller lusern och skulle man råka spilla i lite shy feeder el nåt i kraftfodret ja då äter hon inte det heller. Att göra foderstat till henne känns som en hel vetenskap.:cool:

Det är ju lite lustigt men vårat avelssto gav bara kopior av hingstarna hon betäcktes med. Därför är de så olika. Även olika i temperamentet, sociala och snälla men ändå väldigt olika.

Fast det kan bli olika trots att man är helsyskon. Jag blev kort och stubbig, syster två lång och vidjesmal, tvillingarna är som natt och dag. En ljus och mörk, en sketalång och en bara lång. Och ja, vi är helsyskon alla fyra. Och så sabla lika pappa, (allihop!), trots att vi är olika. Inget dna behövs, det ser man direkt vem som är orsaken till vår existens.:devil:

Nu har startlistor och RM kommit ut för semifinalen, dags att börja bli nervös!
Calle går ut långt bak i fältet vilket jag tycker känns bra, kan jag i lugn o ro titta på de andra o få en uppfattning om hur de går.
Plus att vi slipper köra hela natten utan de räcker nog om vi kör ca 6-7 nån gång.

Sen startar min tränare en 4 åring 2-3 ekipage före mig så vi rider fram tillsammans oxå, great :D

Perfekt:D Jag vill se filmer på Q efter helgen oxå :angel:

Mamma red Tiger igår, hon tyckte mkt bra om honom. Han kändes väldigt jämn och stadig att rida, hon kunda knappt sätta fingret på svårare sidan för tillfället och galopp fattade han fint rätt o så. Skönt att höra :) Dock orkade han inte så mycket, oxå skönt att höra då han ju trappas ned, blir nog lagom med vila efter denan helgen nu :)

Yes jag ska ladda kameran och haffa någon som kan filma, mamma kan filma men hon brukar knäppa kort oxå...fast kanske ska strunta i de denna gång o filma istället eftersom jag inte har nån riktig hoppfilm på Q o de är evigheter sen jag visade er film på honom.
Skärpning på Q sidan ;)

Ja, skärpning, vill se film på Q såklart ;) hihi

kl
Peisan tog sitt första skutt idag på över 6 månader :bump:
En helt otrolig känsla, nu känns det verkligen som vi är på väg tillbaka! Hon var sjukt fin hela ridpasset idag! :love:
23615495.jpg

Jag tror någon var lycklig över att få skutta iallafall :D
23615496.jpg

Den känslan... OBESKRIVLIG!
23615500.jpg

Mamam har nu lärt sig leja bort filmandet till ngn glad pappa i publiken, hon vill titta på riktigt :rofl: Inget vidare till foto/filmare hon inte, min kompis har filmat/fotat det mesta.

Ja, jag trodde verkligen inte att det skulle gå såhär fort!
Var rädd för att jag skulle gå för fort fram också, men har man fått klarttecken från vet. så har man :D
hihi dock blir det mycket dressyr och lydnasjobb på henne framöver, för usch så stark hon är :crazy:

lite halvt KL när jag ändå är igångdå..
Någon som har tips på övningar för en häst som ordagrant tar bettet och drar ner huvudet i övergångar och galoppen? :angel:
Min lilla bebis har nämligen glömt bort vad lydnad är, så behöver tips för att få henne mer lyhörd
och gärna mindre stark :p hihi öös ner med tips nu ! ;)

Mamma vill gärna se oxå utan kamera eller filmkamera men oftast står hon med nånting i handen o så klagar hon sen på att hon inte får se ordentligt :angel:
Får ta med pappa kan han filma o så får kompisen knäppa kort kanske :D

Giinne: kan du inte ha ett litet hinder o sen travbommar visst antal meter bakom (beroende på hur lång bromssträcka du behöver:D). När hon kommer in i bommarna så måste hon fokusera på de o glömmer kanske o rusa ?
Alt galoppbommar o sen travbommar.

Vad fin hon är och vad snabbt ni kom igång !:banana: Tror inte jag har sett någon bild på henne tidigare. Min egen lilla skrutthäst har nog aldrig gått så bra som hon gör nu. Pigg o framåt samtidigt som den där härliga känslan av att inte ha någonting i handen infinner sig oftare o oftare. Bäst o suga på karamellen så länge det varar:d

Att en kamera står högt på önskelistan förstår ni nog men jag tycker nog ändå att det syns hur snäll hon är så jag puttar med dagens bild ändå
stallet.jpg
:love:

min har nog lite samma problm , eller , hon drar inte ner huvet, blir bara såå stark i galoppen och på hinder!
jag kommer träna väldigt mycket övergångar, Inte ligga och 'rulla' i galoppen mer än i skogen ngn gång.

Sen travbommar, 3 m mellan bommarna, kortkort trav , gör en
vänlig men bestämd halt då du vänt upp ( nån gång ibland ) och
halt efter, varje gång så länge hon vill dra iväg och bli stark eller bara rusar så fort det blir bommar ;) få in 3 travsteg mellan bommarna.. du kannske hade tänkt dig något mer spesifikt svar ? :p

*kl*

This is me :love:

Nu börjar polletten sakta ta sig ner :D Saga var så duktig idag, är så nöjd!! Red runt lite på vår parkering a'la ridbana och styrningen kom tillbaka samt att jag kunde börja plocka ihop henne lite igen. Fick ju gå tillbaka till helt basic förra veckan men nu kunde vi komma vidare igen och det känns sååå skönt. Vi tog även vår FÖRSTA galopp på "bana" :banana: Fast matte fegade lite och fattade när vi svängde och galopperade en långsida och bröt sen av. Var så glad så jag ville absolut inte att hon skulle hinna få några toktankar och förstöra allt :p

+ mariiaE:
Jag har funderat på att hela tiden göra avbrott, alltså fatta galopp bara ta några steg sen sakta av osv
men hon blir stark även i övergångarna, nästan hänger sig i bettet.. Blir lite jobbigt :angel:
och då känns de som att de lixom inte gör nån nytta? eller? help me! ;)
Men ska testa de där med bommarna efter hindret nästa gång det är dags för markarbetsträning,
risken finns nog att hon hoppar över bommarna också :p hahaha, får prata med tränaren o se vad han säger,
så tråkigt bara när hon sticker, jag har verkligen ingen chans mot henne! hon blir sååå stark !

kl

Puh nu har jag precis kommit hem från stallet. Idag har jag och Mollys ägare badat(ja, hästen då), putsat och packat så nu är vi redo inför Umeå och kvaliteten. Molly var måttligt road över vårat plötsliga skrubbanfall, så hon ställde sig tillslut på vattenslangen och tyckte det var färdigspolat. Efter mycket om och men klev hon dock av och vi kunde slutföra vårat arbete, så nu är hon ren från topp till tass.
Imorgon åker jag hemifrån redan klockan 9, så ni får väl en uppdatering när vi kommer hem=)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 901
Senast: inverterad
·
Kropp & Själ Jo, nu när många sport-arrangemang blir inställda kom vi på i Tränings-tråden att vi kör ett virtuellt Buke-lopp, såklart! :banana...
8 9 10
Svar
186
· Visningar
8 655
Övr. Barn Läser man tillräckligt långt i träning-som-religion-tråden så börjar den handla om skolidrotten/gympan, och hur den är/varit/borde vara...
2
Svar
32
· Visningar
2 593
Senast: Vira
·
  • Låst
Kropp & Själ Ny tråd! Tjoho! :banana: I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och power walks till löpning och...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
95 877
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024