04-ornas tråd edition 4!!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Etimanyd
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 014
  • Visningar Visningar 64 618
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 04-ornas tråd edition 4!!

Intressant, vad är de egentligen dom har gjort på honom nu då ?
Förklara vad jag ser på bilderna förutom olika kotor..antar att de är nackkotor.

Håller på o laddar in filmen på datorn..ska jag lägga in den här sen så ni får se charmtrollet ?

Har ni märkt någon skillnad på era, jag bävar om det här bara är början och om han kommer bli värre och värre ju mer kondis han får.. Har ju köpt ny sadel till honom och sadelutprovaren tyckte jag var galen som red ut på han. Men jag tycker att det ska gå att rida ut på alla hästar
Min tok stack med mig förra helgen i galoppen. När jag tränade i onsdags gjorde han ett antal utbrytarförsök då också. Väldigt viftig med huvudet och allmänt spellevinkig just nu. Tror att det är en kombination av att de börja bli starkare, samt det kalla vädret. Är nog bara att köra på som vanligt och vänta ut eländet :angel:.

Som vanligt är det bara att ta av sig hatten och buga !:bow: Det är verkligen en njutning att se dig o Q tillsammans :rofl:

Du får gärna sända över några kg överskottsenergi till Pompa. Finns inte mycket som rubbar den hästens cirklar.;) Premessa däremot har varit jättejobbig den här hösten.

Sannaaah Roligt att Helge börjar bli bra !:laugh:

Skrållis Lycka till i morgon, håller tummarna.:banana:

Min lilla kille blir också bara vildare och vildare för varje dag som går, iom att styrkan kommer..
Varje dag får man galoppera honom först fem minuter (i bocksprång) innan man kan börja jobba honom. Men men.. kul att han är glad i alla fall :D
Idag skulle jag hoppa lite serier på honom, plankstuds och sen ett galoppsprång upp på en oxer. Första gången tittade han mest på hindrena framför och rev det första. Och det var ju inte så populärt så då får man ta i lite extra på dom andra två. Jag överdriver inte om jag säger att han var över hinderstöden på oxern. :d Och så avslutar vi det hela i bocksprång ;)
Tur att man gillar den typen av explosiva hästar.. :love::love: alltid glad, framåt och positiv till allt.

Det är halskotor. C4 och C5 (tror jag) har blivit stelopererade med hjälp av cylindern. Den ena låg på den andra förut och skapade ett tryck på ryggmärgen som i sin tur gjorde så att nerverna inte kom dit de skulle. Nu när kotorna är fixerade, och håller på att växa ihop, finns inget tryck där längre och ryggmärgen kan räta ut sig igen och nerverna kan skickas ut som hos vanliga hästar.
De har borrat två stora hål i vardera kota och lagt cylindern emellan på något vis. Eftersom jag bara fått de förklarat på engelska så är det något oklart hur exakt de fått fast cylindern. :angel:.

Man ser att det börjat bildats ben runt cylindern men man ser dock även på höger sida om cylindern att kroppen stött bort benbildningen där förtillfället. Det kommer dock växa dit ändå om några månader. Det är alltså två kotor som ska bli en, därav det suddiga till höger på bilden.

Oj vad fin och stadig han är :love:
L:A kommer gå som en dans ...

Intressant!
De är på C4 eller C5 som min 2 åring har en skada oxå, en pålagring efter nån olycka, vad han gjort vet vi ju inte.
Fast han är pigg o glad nu o påbörjat inridning :D

Alla ni andra: Q tackar för alla fina kommentarer :love:

Måste ju förresten berätta om min stora grå drummel .

Inatt vaknade jag av att de dunsade nånstans i min närhet.
Trodde först de var katterna som hade bus på gång o jagade varandra i trappen o sådär.
Men de stämde inte riktigt så då tänkte jag att de beror säkert på blåsten, blåste ganska mkt i natt.
dunsade o så var de tyst ett tag, när jag hade börjat tro att jag inbillade mej så kom de en ny duns.

Till slut kunde jag dock inte slappna av utan öppnade fönstret o stod o lyssnade ett tag o då kom de nya dunsar o jag hoppa upp ur sängen o drog på mej kläderna fort som attan.
Nånting var fel i stallet och sa på väg nerför trappen " Mamma, om jag inte kommer in på en gång så behöver jag hjälp o dra loss en häst i stallet".
Kom ut o både nisse (2 åringen) och Q stod o kikade... märkligt, de är dom som brukar rulla fast.
Kikade in i calles box o jodå.. där låg han som en skalbagge på rygg o såg lite förvånad ut :D
Dock var han helt lugn o såg ut o tänka " men matte äntligen kommer du, jag behöver hjälp, jag sitter fast" :rofl:
Hade lite lätt panik men när jag sett att han mådde bra o bara oturligt hamnat för nära väggen så hade mamma o pappa lyckas komma ut i stallet och tillsammans fick vi loss honom.
Sen var jag ute o gick 20 minuter med honom o sen fick han gå in o sova igen.

Jag är glad att jag har lugna 4 åringar. När dom har rullat fast (oftast är de ju Q som leker den leken) så sparkar dom o känner dom att dom sitter där dom sitter så ligger dom o väntar tills nån av oss kommer.
Emellanåt så viftar dom till med benen för o påkalla uppmärksamhet.
Sen är jag evigt tacksam att jag har fönstret mot stallet så jag hör om något är fel .

Vilken tur då att du inte bestämde dig för att bara lägga dig ner och somna om! hihi
har samma problem med peisan, hon rullar fast så fort hon får för sig att rulla sig i boxen, vet inte hur hon bär sig åt!
skönt att han är så lugn och snäll och att du bor som du gör, lite värr för mig hör inte direkt om nått är fel :p hihi

heJ!

Jag ska organisera mej igen och lägga in bilder på henne, det är så mycket annat nu. Snart så:-)

Igår red vi lektion (AR) och jag fick öva mej på korrekt sits och hjälpgivning. Pållan gjorde sitt bästa och verkade äntligen känna att hon förstog lite mer, blev riktigt avslappnad i svåra sidan. Idag tog vi en tur i skogen, med vår vilda travar-kompis. Det blir av nån anledning alltid fullt ös när vi är ute tillsammans. Vi hittade hinder att hoppa (roligt!!!) och på väg hem hittade pållan en vatttenpöl som måste hoppas över.. Jag var inte alls beredd (skrittade på lång tygel) och hade lika gärna kunnat landa i pölen som på pållans rygg.. Jätteskoj! Hon har börjat utveckla en ordentlig tävlingsinstinkt, fast den verkar bara finnas med travaren..

/ Lavinia

*kl*

Idag är matte :devil::devil:

Jäkla skitdonna... skulle rida ut men Saga bara bråkade, bockade, stegrade och hoppade... jag fick vända för att jag inte kunde rida över vägen som jag hade tänkt för då måste man står och vänta på trafik och jag hade inte koll alls på henne så jag vände och red till parkeringen istället där jag brukar skrutta runt lite och där fick hon jobba :devil: Jag gav mig inte fören hon lyssnade till punkt och pricka och trött och svettig blev hon men på slutet lyssnade hon bra...

Men jag försökte intala mig att inte haka upp mig på detta när det nu har gått så bra så länge, det är en hel månad sedan hon var så här jätte dum så då får jag minsann ta det :D

Vilken härlig höst (o häst)dag det har varit idag !:) Jag o dottern var säkert ute o red ett par timmar. Dels galoppade vi i skogen o dels var vi i ett sandtag o klättrade. Pompisen var på sitt allra bästa humör o la i växlar jag inte trodde att hon hade. :banana: I sandtaget blev det även några bocksprång till mattes stora förtjusning.:) Hon e alltid så himla lydig o snäll så jag brukar låta henne hållas när hon brallar loss. :angel: Två gånger blev vi omringade av en skock skällande jättehundar som visade sig vara ute på träning för att bli försvarsvovvar. Premsan höll på att krypa ur skinnet men pompisen sneglade bara lite nyfiket och knatade lugnt vidare. Värre var det med krokodilerna i vattenpölarna,:eek: fast ska sanningen fram så var det nog jag som var mest skraj.:o Hade jag drivit på så hade hon förmodligen hoppat över. I morgon blir det förmodligen ingen ridning för båda hästarna ska skos o jag har massor att göra. Hoppas att ni andra också har haft en bra dag o helg !:)

PS Har försökt att lägga in både ett par filmsnuttar o lite bilder men photobucket strular.

Blev nästan lite skämmig när jag läste dit inlägg. Vi måste ha suttit o skrivit ungefär samtidigt - du arg:devil: och jag värsta hurtfriska typ.:o Förlåt Verona :bow:

Delvis knapp

Tack alla som har svarat, jag det är väl bara att härda ut..

I dag var han dock på mkt bättre humör och skötte sig exemplariskt nästa hela tiden. Var i väg och tränade för en ny tränare och det gick jättebra, Toppen var jättetrött när vi kom hem, knoppade in på en gång när han kommit in i boxen.:p

Här kommer en film så ni får se, ignorera min sits, håller på att rida in mig i nya sadeln o jag sitter som en fällkniv..:cool:

http://www.youtube.com/watch?v=9IP0U_3LjKk

Vad härligt att det gick bättre idag!

Själv var jag ute och gick med Robin och ponnyskrutten, avsutten. Jag har ridit lite mer än jag brukar denna vecka så det känndes skönt för både mig och Robin att släppa alla krav.

Vi var ute och knatade en timme i det vackra höstvädret. Vi mötte fladdrande ballonger hängandes i stolpar, läskiga shettisar, tre vilda ett-åringar i hage och låtande träbro. Han skötte sig exemplariskt, hoppade bara till ett par ggr och tittade mest nyfiket på allt. Den sista biten hem tog bensinen slut. Hela hästen sjönk ihop och han sade att nu får det vara slut på intryck :p.

En härlig dag med andra ord :D.

Ja det var verkligen underbart väder idag.:love:

Dom är så söta, lite som hundvalpar jätte pigga men sen nästan tvärslocknar dom..;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
484
Senast: Lavinia
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 087
Senast: inverterad
·
Kropp & Själ Jo, nu när många sport-arrangemang blir inställda kom vi på i Tränings-tråden att vi kör ett virtuellt Buke-lopp, såklart! :banana...
8 9 10
Svar
186
· Visningar
8 697
Övr. Barn Läser man tillräckligt långt i träning-som-religion-tråden så börjar den handla om skolidrotten/gympan, och hur den är/varit/borde vara...
2
Svar
32
· Visningar
2 603
Senast: Vira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka