04-ornas tråd edition 4!!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Etimanyd
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 014
  • Visningar Visningar 64 618
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 04-ornas tråd edition 4!!

Hihi!

Inte lätt att minnas alltid..

Hon är arab och just nu inne i en bebisperiod. Kan inte stå på gången, inte koncentrera sej alls och vill bara galoppera i skogen (och plaska i vattenpölarna, dårå). Köpte henne i slutet av juli, så vi är ganska nya med varandra dessutom. Hon är en urhärlig liten raring..

/ Lavinia

KL
Igår höll jag på att göra något som bara små små barn får göra, ja just det sk..a på mig:o Dottern o jag var ute o red runt en sån där konstgjord sjö som dom gjort för att locka fåglar till fågelskådare. Rätt som det va så brakade det bara till o mitt framför nosen på oss kommer 5 stora vildsvin som förmodligen varit o smaskat i sig mat från rådjurens utfodringsställe. Båda hästarna höll sig dock lugna. Förmodar att dom vant sig vid grisarnas sällskap i hagen. Brrr, men jag blev jätterädd:eek: Inget hände dock o i sanningens namn verkade svinen vara minst lika rädda.

Från det ena till det andra, har ni "kollat masken" på era pållar ännu? Våra deltog i en gårdsanalys som ordnades av min veterinärstallkompis. Precis som i våras var det nästan bara ungisarna som hade mask. Pompa hade 400 EPG blodmask o Premsan hade 700 EPG (vad nu det är för något).:confused:

Lavinia säger som till Pam, har du inga bilder på underverket? För mig som är lite "arabfreak" är det x:a spännande när du har en arab:bump:

..och till popma04: ja det är så trist när sådant händer, varför är folk så respektlösa?!

Var det vuxna el tonåringar ? Den senare kategorin kan jag trots allt ha lite förståelse för men när vuxna karlar gasar på det värsta som bara går då e det no mearcy från min sida. :devil::devil::devil:
Hur går det med din häst förresten ? Minns jag fel att den hade fång ?:confused: (förlåt men jag hinner inte gå bakåt i trådarna o kolla).

Jag hann inte se..så fort körde dem! :crazy:
Japp han fick ngt fånganfall, men det var inte "komplett" så han går i mjuk skogshage med kompis nu och hullar upp sig (fullblod modell smal) det funkar bra, hästen är guld och jag hoppas vi kan börja träna igång oss i sommar/nästa höst

kl

Skulel träna i helgen med calle men träningen har tyvärr blivit inställd :(
Skittrist men de är bara att acceptera o hitta på nå annat ;)
Calle har trasslat lite med munnen i ridningen , även om han var jättefin idag, så de är väl lika bra att han inte tränar.
Så nu börjar vi nedtrappningen inför vilan.

Q däremot anmälde jag till en dressyr LB1 imorgon, var anmäld innan jag fick reda på träningen o så avvanmälde jag o tänkte träna istället så nu fick jag efteranm.
Ja struligt värre men klubben förlät mig :p
Så imorgon får Q tävla dressyr o rapport kommer imorgon.

*kl*

Igår var vi med Helge i Ultuna på återbesök. Allt var som det skulle och röntgenbilderna såg bra ut. Kotorna håller på att växa ihop och det har bildats ben runt cylindern som sitter mellan kotorna.
Om 2-3 månader får jag börja rida igen :D:bump:

*kl*

Hur är era småttisar nu? Min har ju vilat men är igång sedan två veckor och har blivit klippt för första gången och det gick jättebra fick tom klippa huvudet på honom.:idea:

MEN nu till det mest akuta.. Han har blivit galen.. Alltså han är mer vild än tam.. Skrämmer folk när vi är ute och rider, vill bara springa och blir jätte arg när jag tar i honom och då hoppar han och far och hotar att stegra men då drar jag in honom på en liten volt så han inte kommer upp.. I förrgår var han hemsk kastade sig hit och dit, mötte folk som typ sprang upp i skogen för att hålla sig undan. Var faktiskt tvungen att rida hem och tukta honom på ridbanan där han inte kunde skada någon.. Kände mig jätte elak men vad ska man göra, han kan ju inte bete sig hur som hellst!!

I dag var han som tur var mkt bättre, var jätte laddad i början men efter ett tag så lyssnade han jätte bra och skötte sig exemplariskt. Struntade i att han var så laddad och gjorde en övning som skulle göra det svårt för honom att bara springa. Skänkelvikning med bakdelen innanför spåret och framdelen på spåret varvat med volter.

Han är oxå tokig på mornarna när stallägarna ska släppa ut han, han håller nästan på att klättra ut från boxen trots att han inte är ensam kvar och dom tar dom i samma ordning som förrut..

Har ni märkt någon skillnad på era, jag bävar om det här bara är början och om han kommer bli värre och värre ju mer kondis han får.. Har ju köpt ny sadel till honom och sadelutprovaren tyckte jag var galen som red ut på han. Men jag tycker att det ska gå att rida ut på alla hästar..

Ska oxå investera i ett nytt träns i fall det är tandfällningen som ställer till det till viss del. Förhoppningsvis så kommer det nästa vecka, ett Hdr med remontgrimma så kindtänderna får vara ifred..

Oj så långt det blev men jag är lite orolig, hoppas ni orkar läsa.:bow:

Jobbigt! Saga har haft bråk/tok perioder varje vinter tidigare, typ nu har det börjat, vid första kylan och sen varit bråkig men nu verkar det inte komma (kommer jag väl få äta upp nu :angel:) Kan bero på att jag har bättre koll nu oxå :p

Hoppas det blir bättre snart, aldrig kul när dom är så där!

I går var kiropraktorn hos oss igen och han tyckte nu att Saga såg rak ochfin ut i höften vilket var skönt men han kände liten spänning vid samma kota som han trixade lite med förra gången men han sa att det inte var någon fara och att det skulle bli bättre med mer träning och han trodde inte att det var något hon kände av vid ridning.

Saga och jag var ut på första "mörker-turen" i förrgår och hon var så duktig! Jag var lite nervös :angel: men det gick toppen! Hon skötte sig kanon och vi red tom igenom samhället där det är hus på hus hela tiden och mycket att titta på! Har bara promenerat där tidigare men nu blev det ridning.

Min snutta är bara duktigare och duktigare för varje gång nu! Känns verkligen som att det går såååå mycket bättre när vi fått lite tips att tänka på från tränaren! :banana:

Kan iallafall lugna dig lite lite och säga att Mity var sådär hela förra vintern:eek: Helt hysteriskt galen, rädd för allt, kunde inte trava en meter utan att hon slängde sig och blev rädd för exakt varje gren/sten/snöhög:p Rida i ridhus fanns inte på kartan, så fort någon rörde sig så vart det rodeo. Det jag ville komma till är att hon blev så mycket bättre efter några månader, Tror det bara är att rida på som vanligt och "härda ut" pigg-perioderna.

Nu har gumman just kommit på att man kan ju dra in nosen mot bogen i galoppen, rycka tygeln ur handen och bocka som en tok:devil: Jag som alltid sagt att "det är tur att hon inte bockar som i hagen", tji fick jag. Som Sigrid Bergåka sa i augusti "Klaga inte på att hon är unghäst seg, med Quite Easy i stammen får du dig nog vad du gör i vinter":p Dessutom har hon aldrig varit stark förrut, men nu känner hon väl hur mycket muskler hon har och att jag inte har så mkt att säga till om;)

Det är bara att hålla i sig!:rofl:

Min har också morsknat till sig lite, dock inte lika galen som din :angel:....
Han höll på att skicka mig i uppvärmningen här om dan på ridbanan.

Men igår red vi upp till ridhuset , blev omkörda av en militärvagn av något slag som lät jättemycket , då rörde han dock inte en fena. Han gick jättefint förutom att vi har troll i galoppen. Tror det beror på att vi börjat jobba honom i en annan form, han har alltid varit lite hög i nacken och nu kräver vi en lägre form och han orkar inte riktigt ta galoppen därifrån.

Skulle klippa igår också men se det ville inte bäbis , trota att jag klippte den äldre först och han inte reagerade på makinen då överhuvudtaget (dessutom har jag en liten som knappt låter något) Tog en halvtimme innna jag fick närma mig honom , sedan var det inga problem. Klippte bara halsen för att inte utmana ödet.

Jag ska tävla imorgon , tror det kommer gå så där :crazy:

*kl*

Känns som vi är mil efter alla er andra men igår red jag ut med ridsällskap (har ridit ut själv mycket med honom).

Anledning var att han behöver lite draghjälp förbi de köttätande ko-monsterna som han är totalt livrädd för :devil:
Trots att han gått jämte kor hela sommaren så är han livrädd för dem.

Själva ridturen gick bra bortsett från att han höll på att flyga i luften när vi skulle börja trava för han har ju aldrig travat tillsammans med någon annan och han är sååååå kaxig och vill vara först hela tiden. Så det blev lite galoppskänkelvikningar och lite bakutsparkar men så länge han fick gå först var han nöjd.

Men han är urmysig att rida och inte alls lik sin mor som är en helt annan typ av häst lågställd gammal modell = tungriden(hon har andra starka fördelar men själva ridningen slår han henne med hästlängder).

De är inte bara din häst som är höstpigg, mina har oxå varit pigga även om dom inte varit bråkiga.
men helt klart så är de mer bus i luften nu och båda två kan skygga för nån sten o sådär.
Har även hört andra vuxna hästar som helt plötsligt nu sista veckorna blivit allmänt nippriga, så de är nog bara allmänt höstbus i luften ;)

idag har iaf Q plockat hem sin första "vuxen" rosett.. red en LB1 och kammade hem 3.e platsen med 64, nånting %.
Skötte sig jättebra o hade väl 2 direkta missar, ett omslag i galoppökningen o riktigt dålig halt i uppridningen.
Kommer lite bilder sen o ev filmsnutt oxå, om kameran samarbetar.

Några dåliga bilder på den duktiga bäbisen från dagens tävling.
mamma verkar ha varit lite darrhänt då skärpan är bedrövlig. nervös kanske ?! :P

DressyrDKRS005.jpg

DressyrDKRS006.jpg

DressyrDKRS049.jpg

back home o världens tjejfrissa:cool:
DressyrDKRS064.jpg

jättegrattis till er :bump:

kl
Peisan och jag är just nu på två olika banor, vi får de inte riktigt att funka i ridningen.. Hon är förtillfället bara stor och stark!
Riktigt tråkigt, men får försöka arbeta henne mer från marken ett tag nu och i värsta fall får väl tränaren hoppa upp på henne!
Vi är anmälda till en pay and jump nästa helg, de återstår och se om vi startar eller inte :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
484
Senast: Lavinia
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 087
Senast: inverterad
·
Kropp & Själ Jo, nu när många sport-arrangemang blir inställda kom vi på i Tränings-tråden att vi kör ett virtuellt Buke-lopp, såklart! :banana...
8 9 10
Svar
186
· Visningar
8 697
Övr. Barn Läser man tillräckligt långt i träning-som-religion-tråden så börjar den handla om skolidrotten/gympan, och hur den är/varit/borde vara...
2
Svar
32
· Visningar
2 603
Senast: Vira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka