04-ornas tråd edition 4!!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Etimanyd
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 014
  • Visningar Visningar 64 618
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 04-ornas tråd edition 4!!

Jag vart så till mig av din film ft-ryttare så jag glömde att jag skulle uppdatera själv! :rofl:

Jag var ju och tränade igen idag och det har gått jätte bra! Jag är så nöjd med min tränare!! Styrningen var mycket bättre idag och vi jobbade på att få upp formen så att hon inte dyker ner och "lurar" mig att hon lyssnar.

Vi galopperade för första gången på bana, runt, runt idag och det gick toppen!! :love:

Vad härligt. Visst är det roligt att träna när allt känns bra. Ska själv träna på onsdag. Får uppdatera hur det gick då.

En ny bild på min lilla grabb i det fina höstvädret.

Är så nöjd på hur han reagerar på trafiken, stog vid stora vägen för jag fick lite ryck och ville ta mig en tur till LRS och träna i deras paddock. Stog säkert där i fem minuter innan jag fick komma över, det rusade förbi lastbilar, motorcyklar och allt möjligt och han bara stog där snällt och väntade! När vi väl kom fram var han väl inte så sammarbetsvillig i början, men det släppte och det gick jätte bra. Red LB:1 programmet för skojs skull och tränade lite galoppombyten. Nöjd! :D
Ska förresten få byta till en större box nu som är dubbelt så stor som hans nuvarande, även i en lugnare del i stallet. Dvs, denna boxen är gigantisk och jag får väl hoppas att han trivs då! :)

Sen kan jag ju berätta den härliga historien om älgarna i skogen.
Jag är ute och rider med Chagalle och en annan tjej, som har sin C-ponny.
Jag rider först och när vi har ridit ca. 50 meter in i skogen så ser vi en stor älg med skit stora horn tio meter upp för slänten vi rider längsmed, vi blev ju lite förvånade men ingen av hästarna reagerade på denna mystiska varelse så vi red vidare, fem meter framför så står då självklart mamma älg och bäbisälgen och glor på oss. Samtidigt som vi vänder hästarna för att gå tillbaka så skenar älgarna iväg, och vad gör inte hästarna då?! Dom for iväg åt andra hållet! Ah.. fast älgarna var iallafall inte kvar i skogen sen när vi gjorde oss ett nytt försök, efter att jag fick stå och övertala denna lilla tjej som red med mig att det inte var farligt. :devil:

Det såg ju jätteprydligt och snyggt ut på terränghoppningen.

Vart är du och rider någonstans?

Själv har jag ridit lilla Ella idag och övat på att lydnad. Det SKA gå att styra henne och stannan henne! Det går bättre och bättre. Hon protesterar inte så mycket längre utan är lugnare. Skulle jag dock släppa henne så vore vi uppe i 220 knyck på nolltid. Hon är nog så sabla uttråkad efter att få ha gått ensam halva sommaren.
Nu har jag släppt ihop henne med lillebror när hans kompis åkte hem till sin ägare. Lillebror är synnerligen missnöjd med bytet. Fy fan för att gå ihop med den här haggan, verkar han tänka.
Ella verkar glad över att få spöa sin lille stackars bror igen.:devil:

Jag var ju och tränade igen idag och det har gått jätte bra! Jag är så nöjd med min tränare!! Styrningen var mycket bättre idag och vi jobbade på att få upp formen så att hon inte dyker ner och "lurar" mig att hon lyssnar.

Vi galopperade för första gången på bana, runt, runt idag och det gick toppen!! :love:

Vi verkar vara ganska lika i utbildningen du och jag med våra tjejjer. Fast jag vågar inte galoppera Ella i hagen, liksom två hektar och det kan nog gå undan då. Hon får bli lite lydigare först.

Måste bara delge min glädje. Lillponken var som en dröm att rida idag :love:. Var hos tandläkaren med honom för en och en halv vecka sedan. Han har ju ett ganska stort överbett. Detta gör att munstegen måste sitta bakom övre framtänderna och han fick därför sår i munnen och har nu stått sedan dess. Idag var premiärturen.

Jisses vilken skillnad det var. Trodde han var mjuk och trevlig i munnen annars, men nu lade han till ett riktigt härligt sug till detta. Vidare släppte han till helt och hållet i högersidan.

Sitter just nu bara och ler, självporträtt -> :D

Travny2crop.jpg

Galoppny1crop.jpg

Gud vad det ser härligt ut ! :bump: o han e verkligen något i särklass din lilla Q.:d Önskar att det fanns någonstans att träna terräng här i krokarna för terränghoppning finns med som tävlingsgren på arabcupen. (Dock inte med fasta hinder)

En vacker 04:till !!! Fast om jag inte missminner mig så har hon varit med på bilder här alldeles nyss. Min lilla plutt skulle egentligen ha undersökts i munnen idag men den här marodören, schäfervalpen Jack, slog av en av mina framtänder igår så jag pallade inte att sitta o andas in kall luft (aj:devil:) i väntan på att hon skulle vakna till ordentligt efteråt. (Hon måste få lugnande)
pompa001.jpg

Några ridbilder blev det inte heller. Pompisen fick istället posera i nya täcket.
pompa005.jpg

Kan berätta att jag också har lyckats ordna en tränare nu men kommer inte att börja ta lektioner förrän hoppsäsongen (ute) är över. Har tränat för den här tjejen med min förra häst och trivdes då jättebra med henne.:rofl:

Mycket vacker häst! Ser bärigt och fint ut på bilderna.

Lite tjall med tänderna kan dra ner ridbarheten rätt bra. Lilla Ella blev kinkig när kindtänderna föll. Däremot så var det inga problem när framtänderna stod åt alla håll. Hon såg ut som en schwiezisk armékniv i nyllet.

Jo, jag har visat honom tidigare i tråden :D.

Aj aj aj, det där lät ont. Jag vet hur hårda små schäfer-huvuden kan vara. Här är min marodör.

Stilstudie.jpg

Täcket var snyggt i alla fall :D.

Tackar :D. Han är ganska valpig och vinglig än, men han är samtidig så taktmässig av sig själv så om man som ryttare bara kan vara stadig och mjuk, tuffar han på som tåget.

Ja, det är otroligt vad tänderna kan påverka. Det var inga problem med överbettet. Det sitter mest i framtänderna och bara en liten förskjutning över molarerna. Han var dock mycket vass på nedre molarerna och då speciellt på vänstersidan.

P.S. Fick mig ett gott skratt åt din beskrivning av din hästs framtänder :rofl:.

Vad underbar han är Q :love: Fantastiskt samarbetsvillig och söt verkar han vara! Sista språnget i slow-motion är ju bara :d:love: Kul att se!

*lånar*

Måste bara berätta att min älskling går jättebra just nu.. Ja, eller, hon är söt iaf:-).

Efter att ha fått nog av ridbanan och pressen bestämde vi oss för att bara rida i skogen ett tag och jag har fått en underbar häst, som är mjuk i munnen, känslig för hjälperna och "kan" skänkelvikning både tvärs över och längs med ridvägen..

Idag lekte hon "flytta runt vattnet i pölarna med mulen" och senare även sparka runt vattnet så det flyger... Hon är så söt!! Att vattenpölar kan vara så skojiga!!!

Har inga bilder tyvärr, men hon är underbar, även om hon för dagen glömt bort vad galoppfattning är (fast hon prickar iaf rätt galopp när hon väl minns vad det är jag vill att hon ska göra:-)).

/ Lavinia

Vilken fin schäfer du har föresten! Jättesöt! Mamma har oxå en svart schäfer och tidigare hade vi även en annan svart, det är fint! :love:

Tackar !:bow: Nästan ingen tror att han är en renrasig schäfer men det e han. Blev ett dressyrpass i paddocken idag då jag kom sent till stallet. (Det e så mkt vildsvin runtomkring o jag tycker att dom e lite läskiga i mörkret) Tror aldrig det har gått så bra tidigare. Vi tränade bla på övergångar och att korta o länga galoppen. Pompisen satte varenda galoppfattning rätt i båda varven o traven var mjuk o fin såväl före som efter galoppen så idag vart det många stjärnor i kanten för min lilla älskling.:love::love::love:

Jodå, dom e läskiga på dan också :eek: men dels e dom inte framme lika mycket när det e ljust, o dels e det inte riktigt lika otäckt när man ser dem. I mörkret hör man dem bara (oftast) o det går så mycket rykten om deras farlighet /ofarlighet att jag faktiskt inte vet vad som är riktigt sant. En mammagris:D med kultingar bör man nog inte störa skulle jag dock tro.Ena jädra djur e det iallafall.:devil: Våra hästhagar e så sönderbökade att det e ett under att ingen häst har kommit till skada. Överallt e det som jättekratrar.
Hur går det med Saga förresten ? Fortsätter ni färden på framstegsstigen ?
Känns som det var länge sen du visade någon bild på damen:bump:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
486
Senast: Lavinia
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 087
Senast: inverterad
·
Kropp & Själ Jo, nu när många sport-arrangemang blir inställda kom vi på i Tränings-tråden att vi kör ett virtuellt Buke-lopp, såklart! :banana...
8 9 10
Svar
186
· Visningar
8 697
Övr. Barn Läser man tillräckligt långt i träning-som-religion-tråden så börjar den handla om skolidrotten/gympan, och hur den är/varit/borde vara...
2
Svar
32
· Visningar
2 603
Senast: Vira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka