04-ornas tråd edition 4!!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Etimanyd
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 014
  • Visningar Visningar 64 618
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 04-ornas tråd edition 4!!

Grattis till fina resultat !!
Hon är jättefin och är så imponerad av alla 4-åringarna som hoppar så fint och högt ..(Jag är ju som sagt lite hopperädd:o)

kl.
Här kommer en bild på Q från tävlingen i lördags.
I motljus
SARA_MOTLJUS.jpg

Skickar även med filmlänken igen utifall någon missat den tidigare i tråden.
http://www.youtube.com/watch?v=HZFJWzY-ENI

Calle är numera nyklippt o laddar för semifinalen till helgen. Är väl dags att börja bli nervös tror jag.
Var in i ridhuset igår o hoppade lite, han har inte varit i ridhus sen i maj eller nå sånt.

Lika fin & duktig som vanligt!:love:

Mini uppdatering
Kom precis hem från stallet, veterinären var där. Och gissa vad!, VR är frisk! Hon tyckte att benet såg jättefin ut & att det inte alls var nån fara. Vi gjorde böjprov & hon såg ingenting, så nu får jag börja sätta igång honom som vanligt!:bump::banana:
Min andra häst var oxå frisk & hon tyckte att hans ben såg jättefint ut.:)
Äntligen säger jag bara!, nu kan jag pusta ut & börja leva igen!:D

Med risk att bli tjatig, men så fint han hoppar. Det är svårt att tro att han bara e 4 år. Att Q sen e en enda ögonfröjd hela han gör ju inte precis saken sämre.:d Hoppas du inte tar illa upp för att jag frågar men på ett ungefär hur mycket rids han per vecka och vad står han på för foder ? Han e så jättefin i kroppen till skillnad från min ballong. Skulle tippa att jag rider i snitt en timme 5 dagar / ve och då våra hästar går ute mellan 8-16 i en jättehage där dom ff föder sig bra så ger jag bara ett minimum av grovfoder plus ett par nävar havre så att mineralerna skall slinka ner. Javisst ja, betfor får hon också.:angel:

Härligt att höra att allt är bra med VR. Får hålla tummarna för att det inte blir några skador på våra pållar för på lördag kommer det en ny liten madam till våran hage, en 04:a som heter Älvan och som enligt uppgift från grannstallet, där hon står nu, ska vara både ranghög och bråkig med andra hästar. Blä:p vi som äntligen har fått harmoni i stohagen. Nåväl det är bara att köpa läget och tjejen som äger hästen är jättetrevlig.:laugh:

Nä han är inte som en 4 åring att rida heller, alltid varit totalt okomplicerad. De gäller allt, ridning, hantering o även fodring ;)
Han går kanske 4 dagar i veckan , ibland 5-6 oxå när mamma inte jobbar så mkt så hon hinner rida. Men snitt 4-5 dagar skulle jag tro.
Rids mestadels ute i skogen, vi har mkt bra ridvägar här i kupperad terräng så även om man bara ute på enkort tur så blir de bra träning.
Mellan 40-60 minuter är standard, ibland blir de lite längre om vi skrittar mkt.
Går på banan 1-2 ggr per vecka o har då ofta nån form av bom med i träningen. Sällan jag kör ett rejält hopp pass med honom utan rider honom på banan o så passar man på o ta några språng o sen riderman vidare med dressyren. Passen på banan brukar inte va mer än 40 min långa, korta intensiva pass är bättre på honom än o sitta o traggla då han tröttnar om mankör samma sak hela tiden. han vill hela tiden ha en ny utmaning :p
Nu under sommaren har jag dock tränat honom varannan vecka för hopptränare så då har de blivit rejälare pass.

Han tar ofta i så mkt i sin hoppning så de räcker med några språng som han hoppar väl än att hoppa många språng där han blir trött o tappar tekniken.
Sen har han fått gå på terrängträning 2 ggr o den tar vi i samband med att träning erbjuds. har ingen bana på hemmaplan utan då blir de organiserade träningar för A tränare på banor runt omkring i länet.

Q är väldigt lättfödd, ponny som han är ;)
Får mkt hö, i stort sett fri tillgång. Brukar alltid ligga hö i boxen eller i hagen. Har ingen koll på hur mkt exakt han får i sig dock.
Kraftfoder får han bara ett par nävar om dagen, havre i huvudsak.
Calle får ju lite krafft protein o musli då han varit lite svår o få rund och Q har fått smaka ibland. Men han har visat lite allergitendenser hela sommaren så vi har varit försiktiga o bara kört på havre. Men nu är de i stort set 100 % säkert att de är knotten och bromsarna han inte tål.
Så hö och havre samt lite mineraler o vitaminer etc.

Hur mycket ha Q vuxit det senaste? Tiger växte 6 cm från mitten av maj som 3-åring tills nu slutet av augusti som 4-åring. Du har aldrig upplevt att Qs kropp inte "hänger med"?

Tiger har jag tom lite känslan av att han gått lite hårt nu i sommar, han verkar ha väldigt mycket kvar att växa i kroppen sas. Han har ju alltid varit jämn och fin i hullet men just med strykan. Är det inte det du upplevt med Calle?

Läs gärna min tråd http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=917357, ni andra oxå :)

Q har nog inte vuxit så himla mkt på höjden sista året utan bara breddat sig o blivit mera "häst" o mindre bäbis.
Han mättes till 153 på 3 års, dock spänd och för en månad sen (ca) mätte vi honom till 154.5 men då var han lite lång i fötterna o skulle skos veckan efter så runt 153-154 med skor ligger han på .

Enda gångerna jag upplevt honom valpig o inte hänger med rent kroppsmässigt är när de är mkt bommar inblandat, alltså serier och liknande, men de har blivit stor skillnad nu i sommar då han verkligen fått koll på sig själv. Sen är han tränad mkt ute off road o i backar.
De jag kan tycka är att han blir lite trött i länden då han hoppar, han hoppar för bra för sin egen styrka än så länge. De tar på ryggen att hoppa med hans bakbensteknik. Vi har tom tagit av bakskydden eftersom han tog i extra mkt när han hade dom på sig.

Calle har ju varit drummeln i stallet, noll koll på kroppen.
Däremot har han bättre kondis o även styrka än Q, ganska naturligt eftersom han är tränad mera. Men calle har en sån naturlig taxering på hinder o är otroligt hinderklok så även om han varit stor o drumlig emellanåt så lyckas han alltid på nått vis trassla sig ur övningarna ;)

Mina kommer få lång vila nu i slutet av okt eftersom jag kommer bå borta 1½ månad.

Angående din tråd så la ju vi på calle kilsulor bak för att påverka muskulaturen kring bakknäna.
Dock tog vi bort dom nu i veckan för att hoven behövde luftas o jag visste inte om man fick ha "specialskott" under 4 års championatet.

Tack för ditt svar. Vi har också jättebra ridvägar och jag rider ungefär som du borträknat att jag inte tränar hoppning alls, iallafall inte värt namnet hoppträning. Skall försöka muta dottern att ta tag i hoppbiten men "kemin" stämmer inte riktigt mellan henne o Pompa då hon tycker pompisen är lite trist som kräver en del drivning :angel: till skillnad från Premessa som föddes helt utan broms.:eek: (mer än en gång jag har haft en puls på sisådär 150 när dom hopptränat/ tävlat) Kanske får man bara acceptera att det tar lite tid att få bort den där magen som hon faktiskt skaffade sig innan hon kom till mig (gick ju 3 1/2 år på lösdrift och gjorde ingenting)plus att jag släppte henne på bete i somras som väl inte direkt var det magraste. Ska vi till Strängnäs o arabcupen nästa sommar blir de definitift inte betesutsläpp förrän efter.:devil:

Hur skulle det påverka muskularturen? Var han låg annars?

Alex pratar ju om extra långa trakarmar bak men jag vet inte vad min hovis tycker om det eg. Jag har dock inte tagit upp nuv problem att han faktiskt verkar lite överansträngd bak.

Tiger blir jättelåg om han går barfota men eftersom hans hovar spricker upp längst ned i kanten när han skos av så kommer han enbart gå skodd framöver. Hans mor hade precis samam problem, bara kanten allra längst ned som fläcks upp lite, vilket lämnar sulan helt själv och ger ömfotad häst. Annars inga problem hårda o fina hovar.

Men så fort han blir skodd upplever jag det som att han får tillräckligt med stöd av skorna, hovis skor väldigt väl och är själv fälttävlansryttare och bla controller/TD eller vad det nu heter på högsta nivå samt skor åt min flt-tränare. Så han är ju själv väldigt "träningsinriktad" sas. Men jag ska def ta upp det med honom oxå, nu är pålle dock helt nyskodd men bra du nämnde det!

Är inte Pompa en helpolsk arab? De har ju mycket grövre kroppsbyggnad, och är inte lika lätta att hålla ner i hull som övriga arabinriktningar. De har ju mycket kropp och massa och är mer ponny i förhållande till foder.
Egyptiska eller ryska araber har ju mycket enklare att tappa vikt, vilket ju också är ett gissel...

Jo lite låg bak i trakterna är han men inget som jag reagerat på tidigare.
Med sulan så syntes de dock tydligare ;)

Sulan skulle påverka vinkeln som i sin tur påverkar musklerna kring knäleden. De skulle göra att han använde musklerna bättre o stärkte dom snabbare. Antar att man kan säga att vi manipulerade knämusklerna med hjälp av sulan eller nått .
Veterinären sa att de var precis som när vi tjejer går i högklackat, vi tränar en spec muskel just då, vilken de var minns ja inte o jag är inte den som går i högklackat så ofta så jag vet inte var jag brukar få träningsvärk ;)

Iaf så fick calle en lugnare period när vi satte på sulorna för att vänja in sig i de nya benvinklarna. Sen skulle man även klättra mkt i skritt , både uppför o nerför.

Jo det stämmer och hon är nog egentligen mer typisk för en sådan än lilla smäckra Premessa. (Fast även hon la sig faktiskt till med ballongmage under sommarens bete.) Lite konstigt att båda två har blivit så pass små som dom är (pomp 144,2 och Prems 1,41) då deras mamma är 1,57. Skall bli spännande o se vad det slutar på.:bump:

Tror aldrig jag har sett en häst med så fin svans som Tiger. Den e bara så läcker.:d

*KL*

Nu börjar lilla Ellas poletter trilla ner. Eller så är det matte som börjar fatta galoppen.

Jag börjar få Ella att lugna ner sig när vi rider ut. Det är inte längre högsta växeln, hon lyssnar oftare på min takt och bromsningar med sätet så jag slipper dra henne i käften. Men väldigt tittig är hon fortfarande och jag är lite förvånad över att jag sitter kvar. Som idag när hon snodde runt som en pil för att grannens hund hoppade upp på staketet och skällde.
Och så var det en lebensgefärliches travurus hästus ute med kusk och sulky... Guuuud i himmelen vilken skräck!!!!!!!!!!!:eek: För att inte tala om kossor i en specifik hage, (finns kossor i alla hagar), som på hemväg visar sitt rätta jag: de är köttätande!!!!:eek:X2 På bortaväg är de aldrig farliga däremot.

Nåja, snart ska det väl bli mer ridning under kontrollerade former. Ska deala lite med grannen så jag får rida i hans ridhus. Han kan få ta ensilage av mig, mina två gör väl knappast slut på en hel bal innan det blir dålig. Han kan komma med sin fyrhjuling och släp och hämta en gång i veckan tycker jag.

Hihi, tack :)

Jag är dock fortf ledesn över att jag fick klippa av nära nog 2 dm. Men jag för nöja mig med att titta på gamla bilder ist ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
486
Senast: Lavinia
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 087
Senast: inverterad
·
Kropp & Själ Jo, nu när många sport-arrangemang blir inställda kom vi på i Tränings-tråden att vi kör ett virtuellt Buke-lopp, såklart! :banana...
8 9 10
Svar
186
· Visningar
8 697
Övr. Barn Läser man tillräckligt långt i träning-som-religion-tråden så börjar den handla om skolidrotten/gympan, och hur den är/varit/borde vara...
2
Svar
32
· Visningar
2 603
Senast: Vira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka