04-ornas tråd edition 4!!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Etimanyd
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 014
  • Visningar Visningar 64 618
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 04-ornas tråd edition 4!!

Jättefin!:love:
Håller med Verona!, ni har verkligen kommit långt!:laugh:

Haha, jämför man med mig & VR så ligger vi lååångt efter i utbildning:angel::D
Jag hade ju tänkt börja hoppa in giraffen lite smått nu i höst, men jag tror nog att jag lägger det på hyllan ett bra tag framöver... För när jag satt & räknade häromdagen, så kom jag fram till att han har vuxit ca 20 cm det senaste året!!:eek: Jag vill verkligen inte ha några skador här inte, så vi kommer fortsätta att ta det lugnt, tills mannen har bestämt sig för att inte växa så mkt mer & fått kontroll över sin stora kropp.:D
Vi är ändå mest skogsmullar & bråttom har vi då inte:)...

Underbar bild!!:love:

Vilka vackra bilder! Hösten är underbart vacker i alla sina färger!

Vilka jättefina kort. Har blivit tillsagd att inte "tjata så" om en kamera så förmodar att jag får en i födelsedagspresent:angel:
:

Tack snälla :) Hösten är svår att uppskatta, men ack så vackert det är iaf! Pompa: Ja en kamera är bra att ha. Håller en tumme på att du får en när du fyller år;)

Det är en John Whitaker. Den är väldigt fin att ha på huvudet, men passar kanske inte att ha året runt.

Eller hur!? Har en sån jag också och jag håller på att smälta bort även nu på hösten när det är 10-15 grader ute. Fast dom är himla bekväma i övrigt och rätt snygga=)

*kl*

Provade i en tidigare tråd att vinka hej, men det var ingen som vinkade tillbaka. Gör ett nytt försök :banana:.

Köpte i år en fyraåring som också är inriden i år. Han är fortfarande inte så mycket riden eftersom vi började våran bana ihop med en megahovböld och sedan växte han så det knakade i sommras.

Nu börjar vi dock komma igång igen. Tyvärr har han nu fått White line decease i samma hov som hovbölden satt i. Har fått fäste pga att han var så uppskärd där. Än så länge är han inte halt av det och jag håller tummarna att hovslagare får det att gå tillbaka så jag slipper med Skara-besök...

En bild från samma dag han kom till mig:
HPIM0097.jpg

Senaste filmen, filmades för ca två veckor sedan

Trav:
http://www.youtube.com/watch?v=FTaPRkEMN-o

Galopp (vi kör mer på fart än :D):
http://www.youtube.com/watch?v=2tIBFfmpVE8

Tyvärr inte den bästa kvalitén på filmerna

har sett den där hästeni en tråd på dressyr tror jag de var.
Superfin är han :love:
Visst var den där från danmark eller nå sånt?

Vad är whiteline disease ?

Tackar!

Stämmer, jag har har lagt ut en tråd på dressyr. Är ju en tvättäkta dressyrryttare :). Skulle dock vara roligt att mer få dryfta alla funderingar som kommer upp när man har en glad spellevink på fyra år. Detta är min första egna unghäst, även om jag ridit många genom åren. Märker att jag får många konstiga funderingar helt plötsligt.

Ja, han är importerad från danmark.

WLD kallas ibland lamellrandsröta. Finns inget bra ord på svenska. Sjukdomen kom till Sverige på 80-talet. Det beror på 50/50, bakterier/svamp som "smular" sönder lamellranden. Blir som pulver. I riktigt allvarliga fall måste man skära bort en stor del av hoven.

Tyvärr finns inte så mycket forskning kring det och inget riktigt bra botemedel, förutom att skära bort det "sjuka", samt därefter behandla svamp/bakt dödande. Det gäller också att inte täppa igen det då man nu funnit att svampen/bakt trivs bäst i syrefattiga miljöer.

Det är främst unghästar upp till två år som drabbas pga den har så mjuka hovar. Dock kan sjukdomen få fäste om hoven är försvagad på annat sätt (som på min).

Har jag tur nu, så upptäckte hovis det i tid och vi får bukt med det själva. Annars bär det iväg till Skara. Det blir ju samma behandling på skara som hovis gör nu, men om man ska skära mer så måste en vet vara med (puh, blev ju en hel uppsats).

Ok då vet jag vad de är, en kompis häst fick de, den är 3 i år.
Hon fick skära loss en stor bit av hoven och sen tvätta med vircon o pyssla med de där men hästen blev bra :)

Har oxå sett er i en annan tråd. Den hästen kan man ju inte glömma liksom!:d Supersnygg!
Hoppas hoven blir bättre!:)

Välkommen!! Superläcker häst :love: Vilket svung i steget! Jobbigt med hovsjukdomen, hoppas att det löser sig!!

Van Remo och Verona, tack så jättemycket!!

Ja, jag hoppas ju också att hoven snart ska bli bra. Tyvärr kan det ta upp mot ett år innan det är utläkt. Bara vi slipper att skära mer så kan han ju ridas. Min fasa är att det blir boxvila, kan säga att han inte uppskattar att stå ensam i box. Busa i hage, leka med kompis samt fara runt i leran som en liten murvel är mer hans melodi :).

Vad fina ni e. När man ser bilderna kan man inte tro att hästen har varit konvalecent. Måste erkänna att jag aldrig hört uttrycket att dom "cyklar" förrut även om jag tror mig förstå vad som menas. Själv har jag inte ens träffat min pålle idag :cry: Har varit o hämtat hem hunden, som opererat bort lösa benbitar i armbågen, på Strömsholm.

+ Van Remo, taaack :bow::D

Här kommer filmen, tänk på nu att de är första träningen på vääldigt länge och vi har massa att träna på! :angel:
FILMEN

Du har i allafall en godtagbar ursäkt att skjuta hoppningen på framtiden. Funderar så det knakar om det inte finns någonting som gör att jag borde senarelägga inhoppningen men nej, det är lika bra att erkänna att jag har blivit feg,:eek::bow:

Du har i allafall en godtagbar ursäkt att skjuta hoppningen på framtiden. Funderar så det knakar om det inte finns någonting som gör att jag borde senarelägga inhoppningen men nej, det är lika bra att erkänna att jag har blivit feg,:eek::bow:
Du får göra som jag. Överlåter den saken åt andra självmordskandidater. En tjej som hoppat SM ska hoppa in min lilla tarvel :p. Själv behöver jag numera en lobotomerad häst som man bara kan styra mot hindrena, hålla i manen och blunda för att hoppa :D.

Vilken liten pärla du har hittat - jättefin !:d Ser ut att ha en härlig schwung i traven på filmen. Blir nog jättebra det där när ni har kommit igång.:banana: Vad är white line deases för någonting ?:confused: :bow::bow::bow: (vink, vink)

Tack så jättemycket! Det rör sig härligt där uppe. Min tränare gapflabbade åt mig i går eftersom jag bara sitter och ler när jag rider :).

Om du läser mitt inlägg (325) lite högre upp så har jag förklarat där vad det är.

Åhhh va fina ni är! Hon ser ju så lugn och harmonisk ut men ändå driv och lust att hoppa! :love:

KL

Longerade toto för nån dag sen.

longering.jpg

longeringg.jpg

longering2.jpg

Haha, söööt pilutt!
longerinng.jpg

Kanske ser lite vilt ut. Saken var att det var en minishettis i paddocken samtidigt som hon och då blev hon lite förskräckt! Finns det verkligen så små kompisar tänkte hon..? :D Intressant var den iaf!

Tack så mycket :o:bow:
Ja, hon är hopphäst rakt igenom !
Nu blir de att träna styrkan så blir hon nog ännu mer harmonisk och förhoppningvis lydig ;)

Mato, jag är lite småkär i din häst :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
486
Senast: Lavinia
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 087
Senast: inverterad
·
Kropp & Själ Jo, nu när många sport-arrangemang blir inställda kom vi på i Tränings-tråden att vi kör ett virtuellt Buke-lopp, såklart! :banana...
8 9 10
Svar
186
· Visningar
8 697
Övr. Barn Läser man tillräckligt långt i träning-som-religion-tråden så börjar den handla om skolidrotten/gympan, och hur den är/varit/borde vara...
2
Svar
32
· Visningar
2 603
Senast: Vira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka