Vård

Om enklare vård av häst samt diskussioner om sjukdom och skada på häst. Om hästens foder och strö. Huvudmoderator: Görel

Filtrera med prefix:

Hästvård Brukar/bör man röntga en 1-årig arab inför köp, i bakknän då främst för att kolla efter cystor och lösa benbitar?
Svar
19
· Visningar
1 825
Senast: Elisha
·
Foder & Strö Skickade in årets grovfoderanalys till ett nytt labb, som anger mineralerna per kg/ts. Finns det något sätt att räkna ut vad dessa blir...
Svar
2
· Visningar
1 103
Hästvård Vilka sjukdomar/skador har överkotning bak som symptom, förutom polyneuropati? Exempel på överkotning:
Svar
2
· Visningar
1 873
Senast: tuaphua
·
Hästvård Häromdan fick jag se en häst som ser väldigt underligt ut bak. Benen är liksom mer böjda än vanligt, veka liksom. Inte så mycket i...
Svar
12
· Visningar
1 615
·
Hästvård Är det någon mer här som har en häst med extremt lågt gomtak? Med extremt menar jag att främre delen av gomtaket är lägre än...
Svar
5
· Visningar
1 284
·
Foder & Strö Har nu sett en av mina inhyrningars hästar stå och slicka på järnet i boxarna flera gr och såg samma häst stå och slicka på en sten ute...
Svar
18
· Visningar
1 561
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Vi brukar två gånger om året göra ett kolla-masken prov på våra hästar. Oavsett om det bara visar på maskangrepp på 2-3 av våra 6 hästar...
2
Svar
38
· Visningar
3 231
Foder & Strö Någon som vet om det har lika "örtig" doft (typ tandkräm) som St Hipp Naturmüsli? Kräsen häst som gillar den, men har lite för mkt...
Svar
4
· Visningar
825
Hästvård Jag försöker att läsa mig fram till fördelar och olämpor angående grovt och fint hö. Men det är svårt att hitta en röd tråd. Samma...
2
Svar
35
· Visningar
5 346
Senast: Lindsen
·
Hästvård Min häst har känslig mage. Jag försöker mota det i grind genom att ge henne "snällt" grovfoder. Hon har så länge jag haft henne varit...
Svar
17
· Visningar
2 565
Senast: Ladybug
·
Foder & Strö Funderar på om detta är ett bra basfoder.. Mina hästar får generellt inte mkt kraftfoder mest morötter och mineraler faktiskt men vill...
Svar
18
· Visningar
1 171
Senast: Beeboppe
·
Foder & Strö Jag bad stallägaren idag om hade analys på fodret (ganska nyinflyttade), men hon sa att hon sällan tar analys. Grannstallet fodrar med...
Svar
10
· Visningar
879
Senast: Lobelia
·
Foder & Strö Vilka värden var det igen som jag ska använda, hittar inte bra svar i andra trådar. Energi 6,3 MJ/kg Råprotein 32 g/kg eller 9,4...
Svar
2
· Visningar
661
Senast: Hipphopp
·
Hästvård Hej! Jag har haft min ponny sedan slutet av augusti, när jag fick henne var hon jätte pigg och glad, hoppade högt och alla typer av...
Svar
11
· Visningar
1 796
Senast: Efwa
·
Hästvård Behöver tips på fölpellets, har svårt att hitta något där den innehåller mjölk. Det är till en 6 mån gammal shettis som behöver lite...
Svar
8
· Visningar
625
Senast: Breen
·
Hästvård Tror ni en shettis-hingst på 6 månader klarar sig bra med bara hö och lusern? Höet är lite näringsfattigt och det behövs mer protein...
Svar
8
· Visningar
843
Senast: Miosi
·
Hästvård Idag var vi på klinik och det konstaterades att farbrorn har en rupturerad peroneus. En sena i bakbenet som alltså är av. Dock trodde...
Svar
14
· Visningar
1 330
Senast: Saile
·
Foder & Strö Flytta och bytt stall. Vilket så klart leder till foderbyte. Hade med ensilage från gamla stallet så att man kunde blanda. Men nu är se...
Svar
4
· Visningar
733
Senast: Elo
·
Svar
0
· Visningar
485
Senast: Pophop
·
Hästvård Hej alla, jag är nyreggad här på forumet men har följt diskussionerna här på forumet av och till sedan det startades. Tack för alla tips...
Svar
1
· Visningar
906
Senast: Aifos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama