Vatten i hagen vintertid

Sv: Vatten i hagen vintertid

Någon som har provat "hemmagjord thermo-bar" under mer extrema förhållanden? Jag bor i norra norrbotten, och har den här vintern haft väldigt få dagar som har varit varmare än -15 grader. Och de dagar som det har varit varmare så snöar det 2-3 dm istället. Detta gör att det är omöjligt att hålla vattnet i drickbart skick längre än någon timme.

Min häst får frukost hö inne, går ut vid 08.30 och äter sedan lunchen ute vid 12 och går in vid 15.00. Det har alltid funkat bra, tidigare har jag ställt ut vatten till honom men det är alltid orört. Nu har vi dock inget intag på våra hästar nåt mer utan han kommer även få äta middagen ute och komma in vid 17-18 tiden istället... Känns inte riktigt bra att ha honom utan vatten så länge och funderar på att försöka tillverka någon slags thermobar, frågan är ju bara om det funkar i vårat extrema vinterklimat.

Bor i Jämtland och har haft ungefär lika väder som du...:(
Här är det några som byggt egna termobar, och det funkar utmärkt! Vi har en köpt, å det står ju att dom tål kyla ner till -30, förra vintern hade vi flera dagar som var kallare än det och den frös ändå inte!:) väldigt bra investering vare sig man gör dom själv eller köper dom!

Har ingen el så riktiga termobar är ingen idé, har dessutom inte så mkt pengar att lägga på sådant just nu.

Kanske får testa bygga en egen i helgen, var ju inte så avancerat ändå.

Någon som har provat "hemmagjord thermo-bar" under mer extrema förhållanden? Jag bor i norra norrbotten, och har den här vintern haft väldigt få dagar som har varit varmare än -15 grader. Och de dagar som det har varit varmare så snöar det 2-3 dm istället. Detta gör att det är omöjligt att hålla vattnet i drickbart skick längre än någon timme.

Min häst får frukost hö inne, går ut vid 08.30 och äter sedan lunchen ute vid 12 och går in vid 15.00. Det har alltid funkat bra, tidigare har jag ställt ut vatten till honom men det är alltid orört. Nu har vi dock inget intag på våra hästar nåt mer utan han kommer även få äta middagen ute och komma in vid 17-18 tiden istället... Känns inte riktigt bra att ha honom utan vatten så länge och funderar på att försöka tillverka någon slags thermobar, frågan är ju bara om det funkar i vårat extrema vinterklimat.

Mina isolerade baljor har hållit sig isfria dom dagorna det har varit -28 och kald vind.

Jag tömmer mina på kvälden när jag tar inn hästarna och fyller dom med ljummet vatten på morronen, mina hästar står ute mellan 10 och 12 timmar om dagen och dom har isfritt vatten från morron till kväll:banana:

Jag håller med dig fullt ut, bortsett från att jag har släpat vatten till hagarna åt fler än 15 hästar :crazy: Jag kan inte påstå att det är kul men jag anser det nödvändigt.

Tillägger:

Som det är nu går våra hästar ut kl 07.00 och får då friskt vatten. Lunchfodring kl 12.00 och nytt vatten. Middagsfodring kl 17.00 (insläpp då ifall vädret är dåligt) nytt vatten. Kvällsfodring kl 20.00 och nytt vatten. Baljorna i hagen töms när hästarna släpps in så fryser de inte över natten.

Hos oss är det som så att vattnet på vintern är jobbigt men anses viktigt och min åsikt är att om jag inte orkar bära vatten åt mina hästar så får jag sälja av så pass många att jag orkar med! Har man inte ork/lust att sköta hästarna till 100% får man helt enkelt ha färre hästar. Svårare ekvation är så är det inte.

Mvh JV

vi har haft -22 flera dagar hittills, den isolerade balja jag har, har då fått ett 1 cm islager på ytan över natt, slår man hål på det och häller i hinkar varmvatten på morgonen har det hållt sig hela dagen utan att frysa igen. jag har inte lagt ngt lock på baljan hittills, gjorde man det skulle det hålla sig ännu bättre, (tänker nu frigolit lock).

Det värsta jag haft över natten, och det i shettisens hink (mindre vatten, fryser lättare) är 2 cm is. Som jag bara bankade till på och sen kunde jag ta bort hela isblocket från ytan, och under inget fruset alls inte ens runt kanterna. Bara hälla i lite varmt vatten och precis som mackans äger, ofruset resten av dagen.

STora baljan har haft mkt mindre islager.

Haft ner till minus 18.

Idag är eg 'värsta' dagen. Runt noll och snö hela dagen igår och hela natten. Det är typ snösörja i karet. Inte alls fruset, men snösörja övre halvan.

Tror att Fjordtokans isolerings spektakel, dvs frigolit bygget är "Årets uppfinning" på buke i fråga om hur många som adopterat iden :D

Jag satte ut min i hagen i går kväll (fast utan vatten då) ska bli väldigt spännande nu i eftermiddag att se om den också funkar! Hade på 5 cm tjock frigolit runt hela tunnan samt i botten, sen runt med IKEA kasse och en massa tejp. Sen satte jag lilla tunnan i en större tunna som skydd åt isoleringen, både mot gnagande hästar o väta.

Garanterat! Och jag är så tacksam att hon delade med sig av den!

Jag har aldrig burit såhär lite vatten en 'riktig vinter' (de med plusgrader gills ju inte riktigt). Varken till hagen eller till stallet. Samtidigt har hästarna aldrig haft så här mycket vatten tillgängligt dygnet om förr. En perfekt kombination tycker jag, och antagligen även dem.

Typ samma dag som fjordtokan skrev sitt inlägg med 'ritningen och bilderna' så satt jag faktiskt och skrev en inköpslista för dagen efter, för att åka och köpa värmekabel osv för att fixa frostfritt vatten inne, och överla många gånger med min plånbok om en thermobar (de var dock slut i rätt storlek). Så tänk så mkt pengar fjordtokan sparat åt mig med :bow:

Min häst får äta snö om han blir törstig. Gav upp vattenhinken för flera veckor sedan.
Funkar inte att ställa ut hinkar när man står inackorderad och är i stallet 1 ggr/dag. Det är bara is när hästen kommer ut i hagen.

Har däremot både vattenhinkar och vattenkopp i boxen så jag har lite koll på hur mkt vatten han får i sig.
Samt ger simmig betfor. Har aldrig haft kolik än så länge.

Gör en sådan isolerad balja då? Då räcker det med att fylla på hett vatten en gång/dag?

Går din häst i egen hage? Annars så kan ni ju hjälpas åt. Isolerade kar, och så fylla på och slå i hetvatten 2 ggr/dag så kommer de ha vatten hela tiden i hagen?

Garanterat! Och jag är så tacksam att hon delade med sig av den!

Jag har aldrig burit såhär lite vatten en 'riktig vinter' (de med plusgrader gills ju inte riktigt). Varken till hagen eller till stallet. Samtidigt har hästarna aldrig haft så här mycket vatten tillgängligt dygnet om förr. En perfekt kombination tycker jag, och antagligen även dem.

Typ samma dag som fjordtokan skrev sitt inlägg med 'ritningen och bilderna' så satt jag faktiskt och skrev en inköpslista för dagen efter, för att åka och köpa värmekabel osv för att fixa frostfritt vatten inne, och överla många gånger med min plånbok om en thermobar (de var dock slut i rätt storlek). Så tänk så mkt pengar fjordtokan sparat åt mig med :bow:

Tänk vad ett litet vansinnesutbrott kan göra på en kväll ;) Jag blev galen på att behöva avfrosta alla dessa baljor och konka vatten så då kom jag på iden, tänkte att den fick bära eller brista. Men kan ju också säga det att en såhär smärtfri vinter vattenmässigt har jag ALDRIG haft.

Hos oss räcker det med 1-2 liter kokande vatten och påfyllning med dunken varje kväll så håller sig vattnet helt frostfritt.

Ang snön så är det smidigaste att köpa ett durkslag och ta bort snön med.

Skriver under på durkslag! Bra också på sommaren att rensa vattnet med.

Jag kör med en pastaslev, istället för durkslag alltså.

Idag var dock haken att det var snösörja i hela baljan. Det märkte jag när jag öst ur sörjan och studerade hur lite vatten det var kvar. Men var ju inte värre än att slå ut det, bära ut nytt i dunkar och slå i. För första gången på 'länge' - jmf med förr när det var ut och in med vatten och hinkar flera ggr/dag =)

Japp, ditt vansinnesutbrott ska du ha stort tack för ;) Precis som du säger har det blivit otroligt smidigt.

var -3 nu vid insläppet och jag vet inte ens varför jag tittade i baljan för jag vet ju att den inte påverkas i såna varmgrader : ) , men det går ju på rutin : ) där var det friskt och fint vatten utan minsta lilla is eller iskant whatsoever, och har varit sen i morse då en halv varmvattenhink hälldes i för att toppa vattnet som hälldes i kvällen före.

:bow:

kL, Jag bär ut en hink när jag är i stallet vilket oftast är vid 11-13 tiden. Men några timmar på förmiddagen blir han ju tyvärr utan vatten. Kanske att man skulle ta och bygga något smart..

Hos oss är det som så att vattnet på vintern är jobbigt men anses viktigt och min åsikt är att om jag inte orkar bära vatten åt mina hästar så får jag sälja av så pass många att jag orkar med! Har man inte ork/lust att sköta hästarna till 100% får man helt enkelt ha färre hästar. Svårare ekvation är så är det inte.

Mvh JV

:bow::bow: tänk om alla tänkte så!

Hade funkat om jag stog i ett litet stall. Men när 35 hästägare ska slåss om knappt 20 liter varmvatten inom 2-4 timmar är det rätt kört. Varmvatten beredaren är inte i toppskick =(

Vi har inget varmvatten i stallet , så jag kör med vattenkokare när det är riktigt kallt.

Liknande trådar

Anläggning Kanske lite trist att redan tänka på vinter :o , men vi funderar på att gräva ner vattenslangar på frostfritt djup och få vatten ut i...
Svar
1
· Visningar
1 524
Senast: Ia*
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama