Vatten i hagen vintertid

Sv: Vatten i hagen vintertid

Kan du länka till studien eller tråden på dressyrgnägg så vi slipper sitta och leta i varenda tråd där? Tack.

Din forskning stjälps omkull av alla andra konstateranden runt faktumet, så nix, den duger inte i det här fallet. Är du missnöjd med det kan du ju ringa till bland annat agria eller läsa runt på övriga källor runt kolik och vad som aviserars med hänsyn till att öka eller minska riskerna runt sådan vintertid i hagen.

Vilka konstaterande? dina?
Herregud mackan du kan ju inte sitta i varje täckestråd och vifta med samma forskningsrapport för att sen här hävda att forskningsrapporter är skit!

Jag säger inte att hästar ska vara utan vatten i 15 timmar.
det tycker jag också är galet. MEN för oss som har hästar ute under den ljusa tiden, ca 8-16 funkar det bra. Hästarna äter inte snö, de kastar sig inte på vattnet när de kommer in och de får inte kolik. Det är inte bara jag i denna tråd som gjort den iaktagelsen.

Det handlar inte bara om vatten eller ej. Det är så många fler faktorer som avgör.

Nej de är knappast mina det är det som är det fina i kråksången. Du lär hitta betydligt fler forskningsrapporter och konstateranden från veterinärerna ang. kolikrisken i samband med ej tillgång till vatten i hagen vintertid i samband med fodringar, än den studie du grävt fram som studerat hur ofta de dricker.

i övrigt är det ju märkligt att du stör dig så oerhört på just mitt konstaterande, jag ser inte en enda människa varken i denna tråd eller den andra som håller på din teori eller resonemang. Så varför har du behov av att leta upp just mina konstateranden eller störa dig på det jag anser? Verkar rätt oproduktivt. du har ju av ngn anledning hängt upp dig på just mig, det är inte många år sen du själv älskade den täckes diskussionen nämligen.

Fast mest forskning finns det väl ändå på att hästarna dricker främst i samband med grovfoderintag? Eller? Det är vad jag lärt mig, jag har inga källor på det :o

Jag behöver ingen forskningsrapport för att konstatera att mina hästar behöver vatten under dan.
Jag ställer ut ca 25 liter på morgon, middag och em, och mer än hälften dricks upp.
Har du provat att ge dina vatten mellan 8-16 , och sen sett att den är helt orörd? Eftersom du är så säker på att de inget behöver, menar jag.

Stämmer. Hänvisar återigen till all forskning runt vatten och hästar av Sara Nyman. bara att googla så finns det massor att läsa :laugh:

Ang forskning så t ex här: http://forskning.equinfo.se/

Finns under rubriken 'Vatten på vintern', postat 7 dec i år följande (i utdrag):
När det är vinter och kallt har många hästar inte tillgång till vatten i hagen av praktiska skäl. Enligt Jordbruksverket bör hästen ha fri tillgång till dricksvatten av god kvalitet men åtminstone kunna dricka sig otörstig två gånger per dygn. Eftersom vildhästar dricker relativt sällan kan det tyckas onödigt att erbjuda hästen vatten dagtid i hagen under den kalla årstiden

Det man måste tänka på är att vildhästarnas foder innehåller mer vatten än de flesta fodermedel som används till tamhästar under vintern. Torrsubstanshalten i gräs ligger runt 15-20% och den kan vara något högre i förvuxet gräs. Jämfört med en tamhäst som äter hö får vildhästen automatiskt i sig runt fyra gånger mer vatten med fodret. Ju torrare fodret är desto mer måste hästen dricka för att kompensera.

Fodret måste blötas upp med saliv, magsaft och tarmsaft och när dessa vätskor utsöndras i samband med att hästen äter minskar hästens plasmavolym. Detta gör att hästen känner sig törstig och i försök har det visat sig att tamhästar dricker mest under och tre timmar efter utfodring.

--

I en liten undersökning gjord av en hippologstudent visade det sig att vissa hästar kan dricka betydligt mindre om de bara har tillgång till vatten delar av dygnet jämfört med om de har fri tillgång. På vintern dricker hästarna dessutom mindre om vattnet är kallt jämfört med om det är tempererat. Det är därför ännu viktigare att inte begränsa hästarnas tillgång till vatten över dygnet.

Djupare läsning:

Andersson, K. 2002. Att dricka eller icke dricka vid utfodring. Sveriges Lantbruksuniversitet, hippologenheten. Examensarbete.
http://hippocampus.slu.se/bibliotek/dokument/Andersson_Karolina-021.pdf

Clarke, L. L., Ganjam, V. K., Fichtenbaum, B., Hatfield, D. & Garner, H. E. 1988. Effect of feeding on renin-angiotensin-aldosterone system of the horse. Am J Physiol Regul Integr Comp Physiol 254: s.524-530.
http://ajpregu.physiology.org/cgi/content/abstract/254/3/R524

Och mer:
http://www.hastfolk.se/index.php?option=com_content&task=view&id=249&Itemid=47

I princip alla hästar som står på stall släpps ut i rasthage, ibland hela dagarna. Då kan vatten bli ett problem. Ofta en jobbig hantering, det är många tunga hinkar att bära ut och vattnet fryser till is. Måste hästen verkligen ha vatten i hagen?

– Ja absolut om den fodras i hagen, säger Sara Nyman, veterinär och forskare
med egna hästar.

Sara Nyman har forskat på hästar, värme och vatten.

--

Hästen dricker framför allt när den äter hö och hösilage, alltså grovfoder. Den tuggar och producerar en massa saliv. Det leder till att blodvolymen blir mindre. Hästen dricker, den blir helt enkelt törstig.

– Djurskyddslagen slår fast att hästar bör ha fri tillgång till vatten men ska erbjudas tillfälle att dricka sig otörstiga minst två gånger per dygn. Djurskyddslagen talar om var gränsen går för hästens välfärd, så att den inte mår dåligt och riskerar att bli sjuk, säger Sara.

Hästar fodras ofta med hö ute i hagen. Många har rutinen att släppa ut hästarna och ge hö i hagen och sedan ge hö igen vid lunchtid, fortfarande i hagen.

– Då ska det finnas tillgång till vatten. En häst ska alltid ha vatten i hagen om den fodras där, säger Sara.

--

Är vattnet för kallt så dricker hästen inte lika gärna, och det kan leda till att den får i sig för lite vatten.

– Det verkar som om hästen bromsar sitt vattenintag när vattnet är precis över noll grader, säger Sara. Här finns det ännu så länge för lite forskning.

---

– Kan man inte ge hästarna tempererat vatten i hagen så är det bättre att fodra hästarna inne, säger Sara. Samtidigt är det viktigt att hästarna får vistas ute flera timmar varje dag.

---

(Sen varnar hon för egenbyggda thermobarlösningar med el i hagen)

Vi bär ut vattenhinkar på morgonen som fylls på med ljummet vatten vid lunch/förmiddagen. Sedan har de vatten när de kommer in i ordentlig mängd. Det fungerar faktiskt bra, vi ställer sedan in de halvfrusna hinkarna i ett uppvärmt rum så de tinar över natten.

Och lite utomlands, dock ang om de dricker mest kallt vs tempererat vatten (glömde kopiera källan, men lär gå att googla)

A research project completed at the university’s New Bolton Center proved that ponies, when offered warm water or near-freezing water, drank a whopping forty percent more warm water. This statistic remained constant whether the ponies were offered water that was kept warm constantly, or if their drinking buckets were simply filled with warm water twice daily. The ponies drank the most within three hours after feeding, or after the water containers were refilled.

Det intressanta är, att de även förklarat det jag själv sett, att mina tycks föredra isvatten. Vilken även en amerikansk hästägare gjort och mailat om, här är svaret, från en av forskarna själv:

The observations you describe and your tentative conclusions that your horses prefer icy cold water to warm water are exactly consistent with the findings of that study. What we found was that if during cold weather horses have only warm water available, they will drink a greater volume per day than if they have only icy cold water available. But if they have a choice between warm and icy water simultaneously, they drink almost exclusively from the icy, and drink less volume than if they have only warm water available. So in the experiment, we had "single option" comparisons, where each subject had only one bucket, either cold or warm. After a period of time on that system, each subject would be switched over to the opposite temperature, and after a period of acclimation, drinking behavior and volume of water consumed was compared. We also did separate "preference" experiments, in which each subject had two buckets available simultaneously, one icy cold and the other warm.

Unfortunately, if the full scientific report is not read carefully, it's easy to conclude that "horses prefer warm water," rather than the more complex findings we reported. I remember several articles and news clips in horse magazines that described the quick, but incorrect conclusion. Over the years I hav
e had many calls with questions such as yours.

(Sen står en massa mer, inkl att de inte riktigt vet varför hästarna dricker med om de bara får varmt vatten, men hellre dricker isvatten om de har både och att välja på. Men att om man villöka hur mkt hästen dricker så erbjud enbart varmt vatten)
http://research.vet.upenn.edu/Havem...nkingBehaviorinHorses/tabid/3015/Default.aspx

Tack för att du gjorde dig omaket som jag var för lat för :angel::bow:

Men det var mycket av den där forskningen jag menade! Kommer också ihåg det från föreläsningen att hästar kan dricka (mkt) mindre per dag om dom inte har fri tillgång!
Sara Nyman tyckte för övrigt att lagen skulle skrivas om till att man måste vattna i samband med utfodring (som minimikrav då) istället för som nu, att det bara måste göras 2 gr/dygn. Vilket hon i övrigt ansåg var alldeles för lite, fri tillgång är det som gäller enligt expertisen.

Det där lät toppen!
Du har inte lust o ge en närmare beskrivning av hur du gjort? Jag har frigolit o ull i uthuset samt baljor i olika storlekar :) Vore toppen att få en någorlunda isfri vattenlösning ute :)

* Jag har tagit en minipall, satt på pallkarmar (kan även använda en trälåda,men sätt den på en pall,så den komer upp från marken)

* Fäst frigolitt inuti kassan, botten och väggar(jag har 5cm tjock frigolitt)

* Putt glasullen i en sopsäck och täta till öppningen,så inte glasullen blir våt..

* Lägg glasullen i botten och på väggar utanpå frigolitten

* Lägg en träkloss i varje hörn och sätt dit baljan,(träklossorna är till för att glasullen inte ska tryckas ihop och tappa isoleringsförmågan)

* Om det blir en glipa mellom baljan och trälådan, kan man lägga på brädor rund om för at täta till

Jag tömmer mina baljor varje kväll, men ska tästa att göra ett isolerat lock som jag lägger på över natten.
Förhoppningsvis behöver jag då bara fylla på med lite varmvatten på morronen)

Ska se om jag får tagit nån bild på mina lådor i kväll:)

För att du alltid berättar att ditt sätt är det rätta,
oavsett om det kommer till täcken/vatten eller träningsplanering.

Jag täckar inte som du, jag planerar inte som du, jag vattnar inte som du.
Ändå har vi 15 väldigt lyckliga hästar som inte lider av några sjukdomar
såsom kolik/mugg/fång osv. Vi har extremt friska hästar, både unghästar/tävlingshästar och gamla hästar. Och har haft i 10 år.
Nåt gör vi rätt trots att vi avviker från just din bibel.

Se lite vidare. Det är allt jag uppmanar till.
Du kanske lär dig nåt nytt..

Det låter som att dina hästar är ute längre än min
och fodras mer ute. Det gör en stor skillnad.

resten har jag redan svarat på om du läser i tråden.

Snygg vette 17 eftersom vi använt saker som redan fanns,men nästa blir nog fin.:D

På med locket som har drickhål.
DSC00584.jpg

Och så 'dasslocket' som gör att man kan stänga för på kvällarna.
DSC00585.jpg

Hoppas det inte kommer någon som är på örat och råkar ta fel :rofl::rofl:

Det får du tycka precis hur mycket du vill, jag vidhåller min åsikt oavsett. Detta är ett diskussions forum så sluta hacka runt vad JAG och endast JAG skriver, det blir bara fjantigt. Ingen annan håller med dig om vattnet, så att hacka på mig är bara fånigt! Lägg ner och inse att du tycker annorlunda punkt slut. I övrigt är det ju du som dyker upp med dryga kommentarer i trådar med jämna mellanrum, snarare än jag, sen att du stör dig får stå för dig, man kan vända på slanten och ifrågasätta hur många som uppfattar ditt sätt att skriva som besserwissigt och drygt, för att inte säga nedlåtande.

ditt argument att dina hästar minsann är glada och mår bra, blir fånigt runt vatten och kolik debatten.

Senast ändrad:

Jag har köpt en Thermobar, den ligger på Posten och väntar på att bli hämtad! Åååå, efter denna helg aldrig mer bära vattenhinkar i djup snö, hacka is, oroa sig för att kusarna inte dricker som de ska osv. *lycka*

Liknande trådar

Anläggning Kanske lite trist att redan tänka på vinter :o , men vi funderar på att gräva ner vattenslangar på frostfritt djup och få vatten ut i...
Svar
1
· Visningar
1 524
Senast: Ia*
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama