Vatten i hagen vintertid

Sv: Vatten i hagen vintertid

Ja jag tycker att min åsikt att det inte är sund hästhantering att ha hästar utan mat och vatten 10 timmar i hagen vintertid, är korrekt, det står jag för. Om du stör dig på det får det stå för dig.

jag ser inte vart dina kommer in runt det generaliserandet, de går ute 9-15, och får mat enligt dig. vattendelen får du själv hantera eller inte hantera, jag vidhåller att jag anser hästarna ska ha vatten i hagen, vare sig du anser det eller ej, det får du nog låta bero helt enkelt. Och JA - jag känner som jag nogsamt redovisat, stall här där det är ren och skär lathet, kombinerat med okunskap hur pass god ide det faktiskt är att besvära sig med vattnet, när man som sagt har stalldörren 10 meter från hagen!

att du inte har praktiska möjligheter att bära ut en hink vatten en gång om dan, får ju stå för dig, det betyder väl inte att hästen inte gärna skulle ha vatten för den skull, eller må bra av det? Det är rätt stor skillnad på att själv inte ha möjlighet och vad som skulle gynna djuret i detta fallet, eller hur?

Senast ändrad:

så det är gränsen 10 timmar som är viktig för dig?
våra 8 timmar är ok?

enl forskning som finns på dressyrgnägg dricker hästar 1gång per 8 timmar i vinterkyla. Mao klarar de sig fint utan i 8 timmar. Jag anser därför inte att jag
försämrar för min häst nämnvärt genom att inte erbjuda henne vatten under 8timmar.

*kl*

Våra hästar går ute 13-14 h/dygn, fritt med grovfoder och givetvis har de tillgång till vatten. Så stort problem tycker inte jag det är, visst lite extra kånkande på vintern när slangen fryser, men självklart ska de ha vatten. När det är -10-20grader vänder vi vattenbaljorna (90-liters) uppochner i hagarna så det är tomma till morgonen, annars blir det ett h-vete att knacka bort genomfrusen is i dom. Sen fyller vi på med ljummet vatten. Inte en enda gång har de varit vattenlösa trots -18 (kallaste iår). På kvällen är det max is på ytan som de lätt trycker mulen igenom och kan dricka.
Skulle inte våga ha de utan vatten pga kolik tex, sen vet man ju själv hur det är att vara törstig men inte få dricka..

Min stallkompis har köpt en såndär fiffig vattensäck som man lägger i skottkärran och fyller med vatten, sen är det urenkelt att hälla ur vattnet från säcken i baljan. Bara att tippa på kärran så rinner det ut:laugh:
Kostar 80:- så slipper man bära på dunkar!

*kl*

Våra har inte vatten i hagen vintertid. De äter dock alla mål inne och är således bara ute i ca 3-4 h innan de får hö, vatten och kraftfoder (utetiden*3 alltså eftersom de äter 4 mål och ät inne på natten). Lägger vi någon gång ut hö i hagen så ställs en hink ut dock, likaså om vi ridit hårt och de ska ut 0,5-1h innan nästa fodring, då ställs oxå vatten ut men oftast tajmar vi ridning/fodring.

DET tycker jag är det värsta (okej 20 h utan vatten är såklart värre än 1 h med hö och inget vatten men ni fattar...), när folk matar djuren i hagen men inte ger dem tillgång till vatten. I alla fall om man ger vanligt hö, jag vet inte hur det ligger till med hösilage? Men det finns väl hur mycket forskning som helst som visar på att hästar dricker mest i samband med grovfoderätning?

Håller med... Våra äter hösilage i hagarna men vill ha vatten så enl. min erfarnehet ingen större skillnad på hö och hösilage.

Det ÄR krångligare vintertid med vattenfrågan men jag tycker man får ta sig den tiden. Jag vet att det ta ca 20 min längre/dag att fixa vatten i hagarna vintertid när utevattnet fryst, men det är bara att pallra sig upp tidigare eftersom jag har 3.8 mil enkel resa till stallet, och sen 4 mil till jobbet där jag ska vara kl 8;)

Nix, jag säger att ditt exempel inte är det exempel jag har dragit så därför undrar jag varför du tar upp det. Jag vidhåller att jag vill att de får vatten i hagen när de fodras där, då kolikrisken blir större utan, även om de inte fått kolik hittills.

den forskningen stämmer inte på några av de hästar vi har i stallet, eller hästar jag haft tidigare. de dricker regelbundet dagtid i hagen i samband med att de äter hö/silage. Som flera påpekat är det just sambandet när mat erbjuds men inget vatten som är den större riskfaktorn.

Senast ändrad:

kl

Nu har vi sjösatt vår egenhändigt tillverkade "thermobar"
Eller ja - min idé - givetvis inspirerad av alla bukefixares tips - som gubben gnott ihop :)

Recept

2 baljor - 90+65 liter
10 meter värmekabel
Alutejp
Frigolit
En "ring" av plywood som distans

Blev jättebra - men vi premiärkör den just nu så jag vet inte riktigt hur bra ;)

0_0_0_0_250_188_csupload_26443944.jpg

0_0_0_0_250_188_csupload_26443956.jpg

0_0_0_0_250_188_csupload_26443975.jpg

ser ut som ni använt mkt tunn frigolit vilket kan spela stor roll ang. effekten, å andra sidan har ni värmekabel,men å tredje sidan bor ni i norrland, vilket ökar kölden vesäntligt rent total faktor mässigt : ) blir spännande att höra rapport när ni testkört den!

jag som bor i östergötland där vi har max -29 ennstaka gånger om vintern,men flertalet veckor med -22 senaste vintrarna, har erfarit att om man enbart har frigolit som isolering på er variant, så spelar tjockleken frigolit väldigt stor roll.

jag har kört dubbla lager 50 mm frigolit i botten, med brunnen gödsel under på backen, samt ett lager 50 mm frigolit runt baljan, men endast då EN balja med frigolit isolering och sen påse runt)och det funkar superbra!!!!

rapportera gärna vidare i tråden. Hur monterar ni er värmekabel?

Det är rätt tunn frigolit på kanterna (2mm) och 7 mm i botten, räknar dock med att värmekabeln får göra det mesta jobbet.
Värmekabeln räckte till några varv i botten samt runt och den tejpades fast med alutejp som också reflekterar värmen.
Den är placerad i ett hörn i vår ligghall, rejält med spån runt och otjälat i backen där den står. Spände fast den med spännband och kabeln kunde dras ut genom hörnet och in till stallet.

So far..2,5 timmar i -20 och det har bildats en supertunn skorpa i mitten, syns tydligt på baljan var värmekabeln börjar. Blir spännande imorgon bitti!

Fint!
Här dras vattendunkar fyllda med varmvatten flera ggr/dag för att se till vattenbehovet. Jag drar dem med pulka :) Bor i Västerbotten och vi har det kallt...

Jag är lite nyfiken på en sak... häruppe sägs det ju mycket att hästarna inte behöver vatten - de äter ju snö - som bevis för detta framhålls att vattnet i hinkarna ofta är kvar och naturligtsvis är det då fruset..

Visst äter de snö, det ser jag att mina gör om jag är sen ut med vatten vid något mål och visst blir det vatten kvar i hinkarna om jag bär ut kallt vatten. Men inte om jag ger dem varmt! Det varma vattnet värmer eventuella isbildningar i hinkarna och när vattnet har fått en behagligt ljummen temperatur dricker hästarna gladeligen mängder. Fler som sett detta?

så det är gränsen 10 timmar som är viktig för dig?
våra 8 timmar är ok?

enl forskning som finns på dressyrgnägg dricker hästar 1gång per 8 timmar i vinterkyla. Mao klarar de sig fint utan i 8 timmar. Jag anser därför inte att jag
försämrar för min häst nämnvärt genom att inte erbjuda henne vatten under 8timmar.

Dette tror jag nog inte stämmer, iallafall inte på mina hästar.
Jag fyller i 40 liter när jag slipper ut dom och på dom 2 timmarna jag är i stallen på morronen, dricker dom upptill flera gånger, då dom får rejält med grovfoder i hagen.

När jag tar inn dom på kvällen och tömmer baljorna ute, har dom druckit ca 30 liter vardera.

Jag håller med mackan,,hästarna ska ha vatten ute, oavsett hur länge dom går ute!!!

Jag tycker det är latskap och idioti att inte vattna sina hästar ute!!!

Jag har i alla mina 30 år med häst sett til att dom har vatten,sommar som vinter och har ALDRIG haft kolik på någon häst!!!!

Ja har 80 liters balja som jag fyller på 3 ggr om dagen, när de e riktigt kallt så hinner de bli lite is mellan varven, men häller på varmvatten så de e ljummet. bär ut mellan 2-4 hinkar per gång. beroende på hur mkt de drukit, försöker hålla baljan full, så fryser den inte lika fort..

men när vi har över -30 g. så då kör ja m hinkar, vattnar hästarna då ca 4-5 ggr per dygn. för baljan fryser i princip på en gång...

Håller fullt med dig. Hästar dricker mkt vatten vintertid, så vatten behövs alltid. oavsett årstid ska hästarna kunna dricka.

Jag har isolerat en trälåda med frigolitt och glasull, har dom avlånga 60L murarbaljorna från lantmännen,
fyller på ljummet vatten på morronen och även när det har varit över -30 minus grader, så har vattnet varit frostfritt när jag
tar inn hästarna på kvällen....

Det där lät toppen!
Du har inte lust o ge en närmare beskrivning av hur du gjort? Jag har frigolit o ull i uthuset samt baljor i olika storlekar :) Vore toppen att få en någorlunda isfri vattenlösning ute :)

Kan rapportera att efter en natt med dryga -20 så var det bara en tunn tunn hinna på det vatten som fanns kvar (hästarna ute, hade ca 1 dm vatten kvar i morse) - så jag är Kanonnöjd med det resultatet :)

Mina hästar dricker mkt mer på vintern än på sommaren, går minst 65 liter på två hästar ute + att de får vatten inne.
Sommartid när de äter gräs kan vattnet vara orört efter en hel natt.

Hästar på bete får ofta i sig mkt mer än behovet bara genom gräset så det är inte ovanligt att dom inte dricker på flera dagar på bete, om betet är frodigt och dom inte står i gassande sol hela tiden. :)

men där har du också en skillnad, du ger frukosten ute.
Våra har 1,5 timme på sig på morgonen att tugga i sig
frukosten och dricka samtidigt. Vilket de gör så när de släpps
ut är de otörstiga.

Om du läser skriver jag att vi inte heller haft några kolikanfall.

Mackan, i alla andra trådar hänvisar du till forskning men
nu passar den inte? För att din erfarenhet säger det motsatta?
Då blir diskussionen rätt svår.

Fint!
Här dras vattendunkar fyllda med varmvatten flera ggr/dag för att se till vattenbehovet. Jag drar dem med pulka :) Bor i Västerbotten och vi har det kallt...

Jag är lite nyfiken på en sak... häruppe sägs det ju mycket att hästarna inte behöver vatten - de äter ju snö - som bevis för detta framhålls att vattnet i hinkarna ofta är kvar och naturligtsvis är det då fruset..

Visst äter de snö, det ser jag att mina gör om jag är sen ut med vatten vid något mål och visst blir det vatten kvar i hinkarna om jag bär ut kallt vatten. Men inte om jag ger dem varmt! Det varma vattnet värmer eventuella isbildningar i hinkarna och när vattnet har fått en behagligt ljummen temperatur dricker hästarna gladeligen mängder. Fler som sett detta?

Mina äter ytterst sällan snö, dock, så NÄR de gör det (och inte har vatten då) är det i princip undantagslöst 'efter lunchen'. Det där med 'efter lunchen' har jag sett väldigt tydligt med andra hästar med, t ex när jag gav vatten ute i hink. Morgonvattnet ville nästan ingen ha (så då tog jag in det). Men efter lunch (vilket inte behövde ha med tiden de ätit att göra), vid ca kl 13, då stod de och sparkade på karet och/eller stod på rad och väntade på personalen. Och drack när de fick vatten. Erbjöd man vatten kl 11 eller kl 14 var de oftast lindrigt intresserade.

Det där fick mig att fundera lite, att om de inte fick då när de var törstiga/ville där vi 13, drack de inte 'ikapp' det. Utan verkade som att då åt de lite snö eller 'gav upp', och således så även om de fick vatten senare, drack de inte lika mkt som om de fick vatten i 'rätt' tid. Det var efter att ha studerat det jag började försöka erbjuda vatten så stor del av tiden i hagen som möjligt.

Sen nu, L dricker inte mer per dag än tidigare med vatten dygnet om, än han gjorde med inget vatten på dagarna (10 - 18) eller med vatten erbjudet i hagen var fjärde h (han rörde det oftast inte). MEN, han dricker 'jämnare'. Förr så oftast drack han inte ute när han erbjöds, när han kom in drack han oftast en halv hink. Den fylldes på, och han drack mellan ½ - 1 hink till nästa morgon. Nu dricker han aldrig direkt han kommer in, men dricker ½ - 1 hink till nästa morgon. Och ungefär (uppskattat) ½ hink ute.

Dock har jag flera gånger märkt att de dricker ett svep efter frukost med. Nu så normalt ger jag frukost inne, och så går de ut 3 -4 h senare. Då har de ju druckit 'frukostvattnet' inne. Släpper jag ut direkt, så dricker L garanterat det i hagen, trots att han kom från frostfritt vatten.

Så samma förbrukning, men bättre fördelat över dygnet. Och det visar ju att även omd e inte är TÖRSTIGA (dvs dricker i hagen när man släpat dit hinkarna), så om de har vatten hela tiden så finns det vatten så de kan ta några klunkar just precis när de vill. (Vilket verkar vara hemskt kinkigt *s*).

Så den där forskningen att de dricker X ggr/Y h tror jag kan stämma. MEN, iaf på mina verkar det som det är otroligt tidsstyrt, och om det är 1 gång var 8:e h, och man 'missar' en sån, te x morgondrickningen, släpper ut innan, så kommer de ju inte ha druckit på 16 h i värsta fall, ÄVEN om tiden de är utan är 'bara' 8 h.

Shettisen rör av ngn anledning inte sin hink ute, jag vet faktiskt inte varför, men ska prova flytta på den få se. Han dricker allt sitt inne, men dricker väldigt lite där med.

Ofta tas 'inga problem med kolik' upp. Det är för mig en dålig markör. Jag har aldrig haft en förstoppningskolik utan annan anledning (gammal häst, och ett fall där tarmen inte riktigt kom igång efter en op, samt ett fall med en känning, när jag drog ner TS på tok för hårt). Dvs aldrig någonsin pga 'inget vatten i hagen' (ens när det varit inget vatten i 12 h). Det är för mig inget 'bevis' på att hästarna mår lika bra som med vatten, utan mer att hästar är extremt tåliga.

När jag var liten fick hästarna vatten morgon och kväll, alltså det erbjöds vatten ur hink på morgonen, och sen på kvällen 12 h senare. De åt hö, ibland portionerat, ibland fri tillgång. Ingen kolik. Samtidigt är det ju inget jag ens skulle överväga att ha i dagsläget. (Trots att det, knasigt nog, är ok enligt djurskyddet med).

Så, att ha kolik som referensram för om vattentillförseln är okej/nog eller ej tror jag man ska vara försiktig med.

Liknande trådar

Anläggning Kanske lite trist att redan tänka på vinter :o , men vi funderar på att gräva ner vattenslangar på frostfritt djup och få vatten ut i...
Svar
1
· Visningar
1 524
Senast: Ia*
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama