Vatten i hagen vintertid

Sv: Vatten i hagen vintertid

Förrut bar vi dunkar två-tre gånger per dag med varmt vatten som tinade upp isen som blivit och tog bort den med ett durkslag, på så vis höll det sig isfritt mellan gångerna blev visserligen en tunn hinna men den slog hästarna sönder själva. Vill att hästarna ska ha tillgång till vatten hela dagen även vintertid. I år tillverkade gubben en låda av plyfa som han isolerade med frigolit. I locket på lådan även det isoolerat sänkte han ner en murartunna och satte en frostvakt inne i lådan, funkar kanon och kostade ca 300 i material.

KL

Jag har också byggt en variant :laugh: Den har fungerat än så länge och vi har haft ner mot -10.

Jag köpte två st murarbaljor, en på 90 liter och en på 65 liter. Sen klädde jag insidan i den stora baljan med frigolit. Två lager i botten och ett runt om.

31923593.jpg

Sen satte jag i den lilla tunnan och har även gjort ett lock. Locket är en träskiva med en frigolit cirkel (som är lika stor som öppningen på baljan) fastklistrad på undersidan. Så att när locket är på så är frigolitcirklen liksom nersänkt i baljan. Hoppas att ni förstår för det är knappt jag själv gör det. :confused:

Vi har bara fyllt den med kallt vatten och locket är på under natten när hästarna är inne. Nu är det bara två hästar i den hagen så vi klarar oss på bara 65 liter.

Det är lika spännande varje morgon när locket ska av för att se om det har frysit. Än så länge har det bara varit en tunn tunn hinna av is på den som spricker om man sparkar till baljan en gång :devil:

Jag förstod ang locket, jag har tänkt göra just ett sådant lock (med frigoliten så den blir 'nedsänkt') om det behövs nämligen. Så intressant höra hur det fungerat för er =)

Är också Umebo. :). Våra hästar får äta snö i hagen under vintern och det har funkat problemfritt. Har inga thermobars, men skulle gärna vilja ha! Har aldrig upplevt att hästarna kastat sig på vattenkoppen direkt dom kommit in.

Enl. livsmedelsverket skall man inte dricka varmvatten pga de utfällningar som blir i rören då. Eftersom hästar dricker så mycket vatten skall de ha samma kvalitet som vi människor, så jag skulle inte ge varmvatten till mina hästar. I det vilda söker de sig till vattenkälla ett par gånger på dygn så de borde klara sig utan de timmar de är ute nu på vintern. Alltså inget vatten för mina när det fryser, däremot när det är blött och de käkar grus och sand.

Hellre att hästen får i sig varmvatten än att den får kolik. Nu gör jag i och för sig så att jag kokar kallvatten eftersom det inte finns varmvatten i stallet men ändå.

En sak att tänka på är ju att frigolit suger åt sig vatten, så frågan är ju lite vad det kan släppa ifrån sig...

En sak att tänka på är ju att frigolit suger åt sig vatten, så frågan är ju lite vad det kan släppa ifrån sig...

Frigolit suger väl inte vatten?
Flytvästar förr bestod ju av frigolit, och simdynorna i simskolan när jag var barn var av frigolit, och man isolerar ju hus med frigolit för att det inte suger upp fukt.:confused:

Frigoliten har porer som gör att om en frigolit bit ligger i tex förorenat eller gammalt vatten, så suger den åt sig till en viss del i porerna, med resultat att giftiga/ohälsosamma ämnen kan samlas. Detta är dock inte särskilt aktuellt för den vita frigoliten vi nu alla talar om. (finns även blå och rosa frigolit).
man kan tillochmed ha vit frigolit i akvarie tankar iåratal, där det faktiskt finns en hel del bakterier pga fiskarnas avföring, gammal mat osv,utan att de blir sjuka.

jag finner därmed risken obefintlig i en vattenbalja för hästar.

Precis som mig då!! Samma baljor dessutom!!
Fast jag klädde den lilla baljans utsida (samma sak) med ca 20 mm tjock frigolit:
Den passade perfekt i den stora baljan sedan!!

Lock har jag också lika!!
Men orkade inte leta träskiva, så jag tog dubbla frigolit istället, varav den ena är rundskuren och passar in i hålet på baljan.

Kul att vi tänkt precis likadant!!

KL

Ang. ni alla som nämnt vattentillgång på vintern så kan jag bara hålla med! Jag tycker att det är SKAMLIGT när hästarna går utan vatten! Fruktansvärt slappt. Vi har haft som mest närmre 20 hästar hemma på vintern, fler sommartid men då finns ju inte problemet. Vi har aldrig haft uppvärmda baljor ute utan påfyllning flera gånger om dagen i MÅNGA hagar har varit fallet. Kom inte och säg att det är ohållbart. Antingen gör man jobbet eller inversterar man i uppvärmda vattenkoppar/baljor, annars kan man byta sport till någon som saknar vatten- och näringsbehov. :mad:

Mvh JV

Vi ger en 20-litershink i vajre hage vid utsläpp, lunch- och eftermiddagsfodring. Kan bli fler om någon är där vid en annan tid och ser att där är tomt.

En bekant, som även finns på Buke så kanske hittar hit, har kommit på ungefär samma ide, fast i snyggare tappning och på egen hand. Men en stor trälåda, luftspalt, 2*70mm frigolit i botten, sen 70 mm frigolit runt kanterna. I med fyrkantigt kar, sen gjort ett lock med ett litet runt hål i, tänk ett 'utedasslock'. På nätterna läggs lilla locket på, på morgonen tas det av. Blir då ett runt 'drickhål' där 1 - 2 hästar åt gången kan dricka. Väldigt snygg var den.

Tänk vad bistra vintrar gör för uppfinningsrikedomen i stallarna =)

Jag gjorde äntligen de till hagarna igår. Lillen fick en sån som fjordtokan och mackan gjort, med rund vattenbalja. Shettisen som ju inte dricker så många liter per dygn fick en trekantig 20-l hink ute han, samma tänk som den jag gjorde inne till Lillen, men han fick dubbel botten. -15 när jag tog in igår, då var vattnet helt ofruset (påfyllt vid 15). Nu vid åtta var det knappt en cm is i lilla hinken, men precis som mackan så fint förklarade så isen är bara på ytan, så enkel trycka sönder och ta bort, ingen is på sidorna. (Inte kollat baljan, tar det när jag släpper ut).

Har en 90 L balja och en 65 L balja i varandra. Mellan dem, både under och på sidorna har jag isolering. en liten kloss i varje hörn på den yttre baljan för att isleringen inte ska tryckas ihop under. Ett par ggr/dag fyller jag med en vattenkanna hett vatten. Det funkar jättebra. Även om det är svinkallt på nätterna blir det bara ca 2 cm is på och så fort varmvattnet kommit i är det lätt att plocka ur isen. I natt har det varit runt -10 grader och i morse hade det inte frusit alls. Det är andra vintern har har den isolerade varianten och jag är jättenöjd. (detta är till 3 hästar förresten) När jag hittar en tjock frigolitplatta ska jag komplettera med att lägga den över på nätterna.

....annars kan man byta sport till någon som saknar vatten- och näringsbehov. :mad:

Mvh JV

:rofl: I love it! :bow:

Jag har inte heller några uppvärmda kar men lyckas ha vatten till mina hästar 24/7 ändå. I hagen funkar det utmärkt med att fylla på med varmt vatten, två dunkar riktigt varmt på kvällen och en på morgonen/under dagen om det är riktigt kallt, annars har det räckt med någon dunk på kvällen. Kolla ofta så att man kan och ta bort ev is. Jag brukar ha betfor i vattnet också, ingen aning om ifall det hjälper mot frysningen men inbillar mig att det iaf smakar lite roligare och uppmuntrar hästarna att dricka mer.

Så fort jag orkar ska jag ta tag i tunna -frigolit mellan -tunna projektet. Än har det tagit tre år ungefär men någon gång blir den säkert fixad :angel:

KL

Ang. ni alla som nämnt vattentillgång på vintern så kan jag bara hålla med! Jag tycker att det är SKAMLIGT när hästarna går utan vatten! Fruktansvärt slappt. Vi har haft som mest närmre 20 hästar hemma på vintern, fler sommartid men då finns ju inte problemet. Vi har aldrig haft uppvärmda baljor ute utan påfyllning flera gånger om dagen i MÅNGA hagar har varit fallet. Kom inte och säg att det är ohållbart. Antingen gör man jobbet eller inversterar man i uppvärmda vattenkoppar/baljor, annars kan man byta sport till någon som saknar vatten- och näringsbehov. :mad:

Mvh JV

Håller fullständigt med dig. Jättebra skrivet, tack för sunda åsikter. Det är levande varelser vi håller på med som har behov, dygnet runt. Att ta in hästar tidigt:crazy:vad löser det för problem. Hästen har ett rörelsebehov. Hästen har ett vattenbehov, även vintertid. Förra vintern stod vi i ett stall där man resonerade så här; det är bra att hästarna inte fodras i hagen eftersom då behövs inte vatten:confused: De hade kolikhästar! Jag fixade en murarbalja la halm runt och skötte det själv. I det stall vi är nu så finns det uppvärmda vattentunnor, de kostar flera tusen men är guld värt:bow:

Håller också helt och hållet med Jate Volim!

Jag har också stått i stall där hästarna inte fått vatten i hagen med diverse bekväma argument som anledning. Har du alltid fixat vatten själv!

står sen 4 år tillbaks i ett stall där alla tack och lov har samma filosofi, vi kånkar vatten kosta vad det kosta vill. Har underlättat med isolerade baljor - allt går om man vill!

Allt handlar inte om lathet, det är en reell tidsbrist för många av oss. I mitt stall är hästägarna inte i stallet på dagarna. Vi har en stalltjej som sköter stallet och lunchfodrar hästarna.

Att vattna 15 hästar i 10 olika hagar en bra bit från stallet skulle kräva så pass mycket tid att hon inte skulle hinna helt enkelt.
Det skulle även kräva maskinell hjälp för att bära 10 hinkar skulle knäcka hennes rygg på 1 dag.

Vi kan inte ha eluppvärmt pga vi inte kan dra el över vägen till hagarna.

Har man en stor hage med en hink, fine. Har man nära och kan bära hinkar, fine.

Men vi har inga kolikanfall och självklart får man anpassa utevistelsen efter vattentillgång osv. Men ingen häst är särskilt törstig när de kommer in vid 15-16 tiden. De dricker efter att de har ätit. Så att de lider av att vara utan vatten är kraftigt överdrivet.

Sen har många inte 0-5 grader. Förra året hade vi -25 i tre veckor. Då fryser det på en kvart innan hästarna har behagat dricka.

Enl. livsmedelsverket skall man inte dricka varmvatten pga de utfällningar som blir i rören då. Eftersom hästar dricker så mycket vatten skall de ha samma kvalitet som vi människor, så jag skulle inte ge varmvatten till mina hästar. I det vilda söker de sig till vattenkälla ett par gånger på dygn så de borde klara sig utan de timmar de är ute nu på vintern. Alltså inget vatten för mina när det fryser, däremot när det är blött och de käkar grus och sand.

:bow::bow:
Som vanligt silar hästmänniskor myggor och sväljer elefanter.
"tungmetaller vaddå??"

Vi gör så att vi fortfarande har vatten ute även om det är kallt. Vi ställer ut en svart hink, men dock inte med för mkt vatten i för då fryser allt. Så vi kollar det bara lite oftare. Men det man ska tänka på är att nu när snön blir högre, och hinklen kommer längre ner i snön. Så uopptäckte jag att en av hästarna trodde att det var ett stort hål. Liksom vi fattade nt vf hon inte drack. men sen förstod man att hon trodde att den svarta hinken i snön var ett stort hål. så vi plattade ner snön och visade henne vad det var så när e det inga problem. Men vi tar alltid in vattenhinken på kvällen så är det inte risk att det fryser. och om man inte har hus i närheten kan man ju alltid ställa in det i stallet. Men krisar det för hästen och det är fruset så brukar dom ju ta snö :) så jag tycker att man ska ha vatten ute iallafall som en del dock inte har :(

Liknande trådar

Anläggning Kanske lite trist att redan tänka på vinter :o , men vi funderar på att gräva ner vattenslangar på frostfritt djup och få vatten ut i...
Svar
1
· Visningar
1 524
Senast: Ia*
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama