Vatten i hagen vintertid

Sv: Vatten i hagen vintertid

Två baljor, frigolit i botten o sedan fogskum mellan.
Har just fått hem 24 v värmekabel transformator har jag sen tidigare.
PL

Isolerade baljor utan elvärme blir jobbiga när temperaturen ligger under -10 längre perioder.
PL

*kl

Vi har installerat en värmekopptill hästarna, och den är värd sin vikt i guld. Helt fantasitskt att slippa bära, hacka och oroa sig över att de inte har vatten. Nu har de bra vatten dygnet runt.

Till fåren ska vi bygga en balja med värmekabel runt, samt isolering.

Jag har tagit en minipall (60x80cm)satt på pallkarmar,så det blir som en trälåda,
isolerat denna med frigolitt i botten och på väggar,
har så satt glasull (som jag har lagt i en sopsäck och tejpat,så den blir vattentät) utanpå detta,
satt 4 små träklossar i botten, så inte glasullen ska bli platt och annvänder dom avlånga baljorna från granngården.

Fyller på med varmvatten vid utsläpp och vattnet är isfritt ved inntag vid 8 tiden på kvällen, även den här väckan som det har varit konstant -21 till -26 och lite blåst varje dag.:banana:

Jag har bara 2 hästar, så jag häller ut vattnet varje kväll och fyller nytt varje morron...

*knapplån*
Tycker det är oansvarigt att inte se till att sin hästar har vatten att dricka dygnet om även på vintern .
O sen skylla på att det är jobbigt för stallägaren att ge hästarna vatten i hagen !! *omg* det är väl självklart att dom ska få dricka oavsett årstid.
Nu när det har varit riktigt kallt här så dricker dom mera då det blir väldigt torrt vid kallt väder .
Har man inte termobars så får man bära vatten många ggr per dag!

Håller med, jag tycker det är BS som många stall här resonerar att vintertid behövs helt plötsligt inte vatten i hagen. Om hästarna dessutom får foder i hagen är det superviktigt att de har vatten, är som att be om kolik som ett brev på posten annars. Fast här i många stall står i.o.f hästar hela dagarna utan vare sig vatten eller mat vintertid.:cool: Hemskt.

KL
kan i övrigt rapportera att jag tagit fasta på Fjordtokans tips och byggt en isolerad balja med frigolit och lövpåse runt. Funkar RIKTIGT bra! Nu har i.o.f temperaturen mildrat sig, men det är fortfarande minusgrader och vad jag erfarit sen några dagar sen jag byggde är att vattnet håller sig rinnande med max en TUNN tunn ishinna över, som man inte ens behöver slå med hammare på för att få loss. Blir heller ingen växande isring runt kanterna på baljan. HIMLA bra lösning så jag tackar Fjordtokan så mycket igen för tipset! :bow:

Även min inneversion (har köpt lövsäck för att bygga en utedito med) fungerar fortfarande strålande. I minus 10 bara tunn tunn hinna, och nu när det inte varit lika kallt så har vattnet varit helt isfritt hela tiden, även under dagen när de är ute =) (Jmf med shettisens hink som inte är isolerad - än, och den fryser det i så är helt klart skillnad med isoleringen)

KL
Mitt Fjordtokan -spektakel, så som hon döpt frigolit bygget, har stått i hagen över natt med -11 grader, och igår hade medryttaren hästen vilket innebar att hon "slapp" göra det jag brukar göra, dvs gå ut en sista gång på kvällen och hälla i lite varmvatten i baljan, så vattnet har stått sen sista dygnet och sen nu över natt. I morse var det 1 cm islager att så sönder i baljan, och ingen isring som växt sig kompakt runt kanterna på baljan alls.

har varit -7 hela dagen och när jag var ute nu igen i kväll var det inte ens ishinna ö.h.t på vattnet. :laugh:

Visst är det underbart? Jag har inte hunnit göra en för hagen än, jag slåss med en trilskande pelletspanna. Men jag har ju 'innevarianten'. Inatt och idag -15. Ingen ishinna alls imorse, sen har den ju stått utan att ngn rört den i 12 h. Liten tunn ishinna som bara var att trycka sönder. Medan jag febrilt slog sönder is (och 'isring' eller snarare 'ishink' längs kanterna) på shettisens.

Ja det är underbart!
För min del är det isringen som är det jobbiga och det man vill undvika. När väl isiringen börjar lagra sig så bottenfryser det successivt och isringen växer sig kompakt, med resultat att man måste tömma ur hela baljan VARJE kväll, slå bort precis all is runt kanterna, och rent kort och gott- spendera en massa mickel och mackel som tar tid och är bökigt.

utan isring, så är det några lätta slag med hammaren som max, sen på med en varmvatten hink till det redan existerande vattnet i tunnan, och vips håller det sig hela dagen och som nu påvisat - även nattetid utan isring.

Var köpte du frigoliten och påsen? Funkar det så bra i närheten så är det värt att prova hos oss med.

Lövkassen: Jula.
Frigoliten: Bauhaus snett över gårdsplan från jula.

köpte 3 frigolit flak a 28.90 styck, (50 mm varianten), lövkassen tror jag kostade 48 spänn ngnting. Har använt upp 2 flak.
Jag lade dubbel botten frigolit. sen funkade inte exakt fjordtokans variant runt om baljan för det gick inte att bygga en fyrkant frigolit och få ner i påsen, så jag tog de dubbla frigolit bottnen (skar ut den rundad efter baljan med lite större marginal), sen ner med frigolitbotten i påsen och sen baljan. sen har jag skurit frigolit bitarna så att de gick att pressa ner i påsen, runt baljan, tätt tätt i kant med varandra. var enda sättet att få plats,med den påsen jag har. (tror det var en 150 l påse om jag minns rätt).

Lägg brunnen gödsel under kreationen, så får du en extra Kick även underifrån.

de hade få kvar av lövkassarna, (den stora varianten som det måste vara) så kan vara värt att skynda sig lite så de inte tar slut. Å andra sidan krattar nog inte folk löv så det stör just nu, men man vet ju aldrig : )

Senast ändrad:

Enl. livsmedelsverket skall man inte dricka varmvatten pga de utfällningar som blir i rören då. Eftersom hästar dricker så mycket vatten skall de ha samma kvalitet som vi människor, så jag skulle inte ge varmvatten till mina hästar. I det vilda söker de sig till vattenkälla ett par gånger på dygn så de borde klara sig utan de timmar de är ute nu på vintern. Alltså inget vatten för mina när det fryser, däremot när det är blött och de käkar grus och sand.

Enl. livsmedelsverket skall man inte dricka varmvatten pga de utfällningar som blir i rören då. Eftersom hästar dricker så mycket vatten skall de ha samma kvalitet som vi människor, så jag skulle inte ge varmvatten till mina hästar. I det vilda söker de sig till vattenkälla ett par gånger på dygn så de borde klara sig utan de timmar de är ute nu på vintern. Alltså inget vatten för mina när det fryser, däremot när det är blött och de käkar grus och sand.

När hästarna står ute i 10-12 timmar och får nestan allt sitt hö ute, är det idioti att inte se till att dom får vatten, tycker jag!!

Jag har tagit prov av vårat vatten och det innehåller absolut inga skadliga stoffer, har tagit prov på varmt OCH kallt vatten:banana:

Våra får vatten 3 gånger om dagen, ibland mer. Stallägaren bor utanför och när man kommer till stallet kollar man vattnet. Så blir mer gånger om dagen, de har tillgång till vatten hela tiden nästan. Värre sen när det är jätte kallt.

ställer ut hinkar.

Tack Fjordtokan för din superba idé på en "lågbudget-thermobar". Gjorde som ni, tog TJOCK frigolit (som turligt nog fanns uppe på logen!!!) tejpade runt vattenbaljan, la dubbelt under botten, hade ingen lövkasse utan offrade en presenning som jag snodde runt allt. Sen offrade jag även masor av "silver-tejp" och förseglade hela "paketet". Sen ställde jag ut den i hagen - fungerar kanon! Har även sågat till ett lock av material som blev över sen vi inredde stallet, och det lägger jag över baljan på natten. Ska bli intressant och se hur vattnet klarar sig nu till helgen när temperaturen ska krypa ner under -10 igen! I morse hade jag -5, och det var bara lite "is-blask" överst i vattenkaret.

Märkligt resonemang. så lite avfällning i vattnet EVENTUELLT, skulle uppväga att låta hästen stå törstig i hagen hela dagen? Ngnstans tycker jag inte det resonemanget väger särskilt jämnt på vågskålen.

Finns det mat, ska det finnas vatten i hagen, för att inte riskera kolik.

Våra får vatten 3 gånger om dagen, ibland mer. Stallägaren bor utanför och när man kommer till stallet kollar man vattnet. Så blir mer gånger om dagen, de har tillgång till vatten hela tiden nästan. Värre sen när det är jätte kallt.

ställer ut hinkar.

Så gör vi också. Ställer ut hinkar i hagen på morgonen så har dom ett tag tills det är dags för lunchfodringen. Sen får dom extra om någon är i stallet mellan passen. På natten har dom vatten inne. All hästar i stallet dricker mycket! Jag tycker att det är självklart att dom ska ha vatten hela dygnet! Jag brukar tänka att jag har skaffat hästar utan att bli tvingad, och så måste jag se till att dom får mat och vatten så dom klarar sig. Oavsett väder.

Liknande trådar

Anläggning Kanske lite trist att redan tänka på vinter :o , men vi funderar på att gräva ner vattenslangar på frostfritt djup och få vatten ut i...
Svar
1
· Visningar
1 524
Senast: Ia*
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Julklappar 2024!
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur