Sv: Vatten i hagen vintertid
Jag är fortfarande helt fascinerad över hur enkelt det var med vattnet idag. Minus 20 så jag såg framför mig hur det skulle frysa när man vände ryggen till. Men icke. Rumstempererade baljor ut med svalt/nästan ljummet vatten vid 09. Vid 13 så en slatt hetvatten i karen. Vid 16 en slatt till. Vid 20 var det fortfarande inte ishinna.
Det ena är en liten sån där rund plastbalja, rymmer 30 - 40 liter, det andra var en vanlig 20-litershink. Båda stod i snön, och tänk om man alltid kunde ha snön att fuska med, den isolerade många ggr bättre än jag trott.
Inne däremot frös ytan såpass att jag fick hacka hål på den bara mellan 17.00 - 22.00 igår kväll, fick hacka hål imorse med =/
Mina har dock normalt INTE fritt vatten i hagen under vintern. Utan när de släpps ut knackas det hål på isen om det går, och vid lunch fylls det endera på med hett vatten eller bjuds ur hink. Mina dricker dock förbenat dåligt vintertid (men verkar inte fara illa av det), så om de inte rört vattnet på X dagar slutar jag erbjuda ett tag, så kul är det inte att kånka vatten. Sen i perioder får de snurr på det och då får de som ovan. Men generellt sett inte fritt ute vintertid, det fryser om mellan gångerna.
Idag gick de dock ute så himla länge mot vad de brukar, så då fick de vatten. (De brukar vintertid gå ute 8 - 18, och idag gick de ute 05 - 20)