Vatten i hagen vintertid

Sv: Vatten i hagen vintertid

KL

vi har tillräckligt många hästar i stallet i separata hagar dit det ska kånkas vatten för att det ska bli oerhört jobbigt för den som har utsläppet, särskilt som det också innebär snöpulsande.

har en enkel mellanvägslösning som funkar bra i åtminstånde -12 graders kyla.

1) ta en stor plastbalja a la granngården eller bole - standardtypen. lägg brunnen gödsel samt frigolit i botten på denna balja, några dm högt. Lägg även brunnen gödsel UNDER själva baljan mot marken.
sätt sen i en annan balja i den första baljan. denna häller man vatten i. det ska vara mycket vatten - minst 2/3 full.

detta håller sig tillräckligt för att det räcker att slå hål på vattnet på morgonen med en hammare, det blir ca 3 cm islager, under är vattnet ofruset.

blir betydligt lättare än att kånka nytt vatten varje morgon.

krävs att man som hästägare varje kväll går ut och ser över baljan och hackar sönder iskanten som växer sig större in mot mitten. jag brukar knacka loss med hammare så att allt är loss, hälla ur ca 10 liter vatten och fylla på med 10 liter varmvatten. då håller det sig och nästa morgon är det lätt för den som har morgonutsläppet att bara knacka hål med några slag av hammaren.

effekten blir nog ännu bättre om du tar en betydligt mindre balja än den första, och lägger isolering runt denna baljan, dvs du har en isolering mellan ytter och inner balja även runt sidorna. då bör det hålla i ännu mera minusgrader!

Ja och min poäng bekräftades ju av den tråden. Att det just är många saker som spelar in. Det var mest en tanke från min sida att det kunde vara så och jag har inte provat med en deciliter. Jag bryr mig inte om hur det funkar bara hästarna slipper dricka isvatten 24/7 eller blir utan vatten för länge.
Men vattnet i tunnan fryser helt klart långsammare här om man fyller på med varmt vatten morgon och kväll. Hur det funkar hos andra vet jag inte.

Jag är fortfarande helt fascinerad över hur enkelt det var med vattnet idag. Minus 20 så jag såg framför mig hur det skulle frysa när man vände ryggen till. Men icke. Rumstempererade baljor ut med svalt/nästan ljummet vatten vid 09. Vid 13 så en slatt hetvatten i karen. Vid 16 en slatt till. Vid 20 var det fortfarande inte ishinna.

Det ena är en liten sån där rund plastbalja, rymmer 30 - 40 liter, det andra var en vanlig 20-litershink. Båda stod i snön, och tänk om man alltid kunde ha snön att fuska med, den isolerade många ggr bättre än jag trott.

Inne däremot frös ytan såpass att jag fick hacka hål på den bara mellan 17.00 - 22.00 igår kväll, fick hacka hål imorse med =/

Mina har dock normalt INTE fritt vatten i hagen under vintern. Utan när de släpps ut knackas det hål på isen om det går, och vid lunch fylls det endera på med hett vatten eller bjuds ur hink. Mina dricker dock förbenat dåligt vintertid (men verkar inte fara illa av det), så om de inte rört vattnet på X dagar slutar jag erbjuda ett tag, så kul är det inte att kånka vatten. Sen i perioder får de snurr på det och då får de som ovan. Men generellt sett inte fritt ute vintertid, det fryser om mellan gångerna.

Idag gick de dock ute så himla länge mot vad de brukar, så då fick de vatten. (De brukar vintertid gå ute 8 - 18, och idag gick de ute 05 - 20)

Plastbalja o så fylls det på varmt vatten på morgonen, via en slang som är inlindad i en värmekabel.

Under dagen kollas och rensas baljan från is några gånger. En tunn skorpa hinner ibland lägga sig men hästarna tar lätt hål på det själva. Baljan är en mindre svart murbruksbalja som står i snö. Är ca 5 cm is på morgonen nu när det är -10 grader, har en hammare till hjälp då eller en rejäl trästör ;) Sen fiska upp isen i ett durkslag.

Senast ändrad av en moderator:

just nu så får hästarna bara vatten i stallet, funderar på att köpa nån easytrug och sätta i hagen. om vattnet fryser då så kan ju min spark glada polle slå hål på isen och inte hinken^_^ (hon har dödat många hinkar så :/)
dock så fryser vattnet inne också så får nog ta och gräva fram vatten kokaren och blanda ut is vattnen vid måltiderna

Mina easytrug blir sköra i kylan, så skulle inte rekommendera det. Jag har sådana som krubba, och konstaterade nyss när jag var ner och nattade att nu gick det en till. Hästen gjorde inte ens våld på den utan bara åt som vanligt, men den sprack. Minus 20 här, och det har redan gått en i vinter. Så nu får jag byta lösning tills det blir vår igen.

vi har än så länge bara -10 som högst här nere^_^. men det är kallt nog enligt mig :/

Ja nu har ju vargavintern kommit som med ett brev på posten.. burr!!
Snö, blåst och kallt som attan!

Hur gör ni med vatten i hagarna?
Vattenkopparna funkar ju självklart inte.

Att sätta ut en balja med vatten känns ju lite "tokigt" då det fryser till is rätt snabbt..och då jag har hästen inhyrd så bor jag inte själv på stället.
Stallägare sköter utsläpp, men mig veterligen blir det inte utkånkat vattenhinkar el.dyl har aldrig sett någon sådan stå i hagen nu efter kylan satt in..

Hur gör ni?
Bär ni ut vatten varje morgon? Hur stor mängd? Hink? Balja?
Det funkar ju inte att jag bär ut vatten kvällen före, det blir ju till is under natten...

Alltid van till att ha vatten till min häst/hästar även vintertid.
Första vintern i detta stall med denna häst.
Vill inte att kolikrisken ska ökas bara för att det inte finns tillgång till vaten dygnet runt..

Jag har en sån svart rund...vad heter dem....balja i hagen.
Fyller på med ett par hinkar varmvatten på morgonen efter att jag bankat hål i och plockat bort isen i den.
Jag vill ge mina hästar fri tillgång på grovfoder ute...helst hö...men det blir ju lite riskabelt om de inte dricker tillräckligt. Så jag övergår till ensilage över vintern. De är lite kräsna så hö't kanske får vara med när de kommer in för natten. Får se vad de tycker.

Deras kraftfoder blandar jag ut med vatten så de äter soppa och de får även linfrö. (Kokar upp vatten i vattenkokaren och häller över linfröna och blandar i kraftfodret när det svalnat, det blir oljigt och bra för tarmarna.) :)

Ger ljummet vatten (häller i kokhett i kallt vatten -tar inte ljummet från kranen...) i deras hinkar när de är inne och har täcken på dem både inne och ute. Jag är egentligen inget täckesfan men måste de hålla värmen själva så dricker de sämre -det är iaf min erfarenhet.
Håller koll på hur mkt de druckit från att de kommit in till jag nattar och sen hur mkt de druckit under natten. Jag har ju som sagt hinkar i boxarna så det är lätt att vara uppdaterad med det.
Håller även koll på att det finns normal mängd med skithögar i boxen.

Jag hoppas vi klarar oss från kolik denna vinter, har lärt mig lite från förra vintern då de hade varsin rätt ordentlig släng av det.

Senast ändrad av en moderator:

Intressant att läsa alla era svar - en sådan värmebalja som några av er nämner, vad kostar en sådan och vart kan man köpa den? Hur många liter rymmer den? finns det olika storlekar?
Kräver den ström? eller typ ett bilbatteri?

Intressant läsning! Jag kånkar vatten i hinkar 3 ggr om dagen, till ett 20 tal hästar, rätt jobbigt, och dessutom vill min chef att jag ska bära ut ännu mer :/ men jag tyckte som nån annan skrev här att de lär sig att dricka de tider de har vatten.
De får ju dricka så mycket de vill under natten o när de kommer in vid 4 tiden när det mörknar, alla är ju inte törstiga när de kommer in heller.
Mammor med föl fyller jag dock på så att de har att dricka under dagen eftersom de har föl som diar.
Ibland fryser vattnet i stallet med, då blir det att bära ifrån huset, usch hoppas det inte händer denna vinter...

Deras kraftfoder blandar jag ut med vatten så de äter soppa och de får även linfrö. (Kokar upp vatten i vattenkokaren och häller över linfröna och blandar i kraftfodret när det svalnat, det blir oljigt och bra för tarmarna.) :)

Ja jag blandar också rikligt med vatten i kraftfodret till min häst, så han står och smaskar och sörplar när han käkar - grisigt värre..
Men förhoppningvis så får han i och med detta tillräckligt med vätska för att täcka in behovet han får efter att han ätit kraftfodret ( då det ju suger till sig en del vatten ).
Min tanke är att övrig vätska han dricker går till att bibehålla rätt vätskebalans i kroppen. En skvätt rapsolja får han också i sin mat..hoppas det kan bidra till att smörja tarmarna..

Jag har hört att linfrö även kan ge en laxerande effekt? Det önskar jag inte för min häst, då han i förvägen har rätt så kass mage..
Men vilken mängd ska man ge? hur länge ska de stå och dra i varmt vatten?

Vi har haft -11 grader i natt och vår vattenkopp i hagen fungerar som den ska. Stallägaren har värmeslingor. :D I tidigare stall har vi alltid burit ut vatten i hinkar på morgonen. Har aldrig stått i större stall än med fem hästar, så det är inget större besvär. Vid lunchfodring har vi knackat bort isen som bildats och så har det räckt ett tag till.

*kl*

Jag gjorde en lösning i går kväll som i alla fall har hållt vattnet helt isfritt i -14 grader.

Vi köpte en 90liters murarbalja på ÖB (110), 3 stycken frigolitbitar (a 15 kr) och en stor rejäl säck för 49 kr.
Vi isolerade baljan med frigoliten och sen på med säcken över. Runtom och under hela spektaklet la vi halm.

Oj så bra med bilder - verkar ju vara en bra lösning! :laugh:
Synd bara att vi inte har småbalar halm i det stall jag har hästen uppstallad:(
Men om jag har förstått det rätt så håller vattnet sig utan is med denna finfina lösning?
så man tex kan fylla på kvällen före...och sen kan det klara sig hela natten + dagen tills man själv har möjlighet för att se över vattnet kvällstid?

Ja jag blandar också rikligt med vatten i kraftfodret till min häst, så han står och smaskar och sörplar när han käkar - grisigt värre..
Men förhoppningvis så får han i och med detta tillräckligt med vätska för att täcka in behovet han får efter att han ätit kraftfodret ( då det ju suger till sig en del vatten ).
Min tanke är att övrig vätska han dricker går till att bibehålla rätt vätskebalans i kroppen. En skvätt rapsolja får han också i sin mat..hoppas det kan bidra till att smörja tarmarna..

Jag har hört att linfrö även kan ge en laxerande effekt? Det önskar jag inte för min häst, då han i förvägen har rätt så kass mage..
Men vilken mängd ska man ge? hur länge ska de stå och dra i varmt vatten?

Jag har inte märkt att linfrö't ger ngn laxerande effekt. :)
Jag ger 2 dl linfrö per giva delat på två hästar. Häller på ca 1 liter kokande vatten. Brukar låta morgongivan stå i vattnet över natten och em givan från en eller ett par timmar innan det ges. (Det ska stå tills det har svalnat helt enkelt, så de inte bränner sig. Har en kompis som ger det när det fortfarande är lite varmt, så det gör inget. Och hon ger mer än vad jag ger per häst).
Nu när jag märkt att den ena hästen börjat dricka lite sämre får han linfrö även i den tredje givan.
Jag ger hellre linfrö än betfor, vilket kan ge lös mage. Det har åtminstone jag erfarenhet av. :)
Började ge det från första början i juni då min ena häst blev skadad och beordrad boxvila, för att klara magen då han inte fick röra på sig i hagen. Han står fortfarande på vila och har klarat magen jättebra! (Är en kolik-känslig ras annars.)

Vi har kallstall, men vattnet i kopparna är tempererat. Likadant vattnet som går ut till hagarna, och dessa har även värmda koppar.

Liknande trådar

Anläggning Kanske lite trist att redan tänka på vinter :o , men vi funderar på att gräva ner vattenslangar på frostfritt djup och få vatten ut i...
Svar
1
· Visningar
1 524
Senast: Ia*
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama