Sv: Vatten i hagen vintertid
Drömmen hade ju varit termobars... men jag har inte råd med två såna... det funkar rätt bra här uppe i vildmarken ändå, är väldigt tacksam att jag har hästarna hemma på gården dock.
Inne i stallet (kallstall) har de stora "murarbaljor", såa där runda svarta. Dem tömmer jag på morgonen och ställer in i sadelkammaren vid utsläpp ca 07-08.
Nu när det bara är 10-15 minusgrader ute är det knappt en tunn ishinna på morgonen men framöver när det blir neråt -30 och kallare så fryser det vattnet så klart. Ofta har jag dock på värmefläkten inne i stallet när det är så pass kallt ute.
Ute i hagarna (har två hagar, båda nära stallet) får de vatten i vanliga svarta hinkar, såna man köper på granngården och liknande. Det vattnet bär jag ut vid utsläpp eller vid 10-tiden beroende på hur kallt det är. Mina hästar dricker inte direkt de kommer ut utan brukar passa på att göra det innan utsläpp har jag upptäckt. Jag vill heller inte att de dricker iskallt vatten, så jag har valt att göra så här istället.
Jag har provat med varmvatten direkt i hinken och även varmvattenfyllda flaskor i hinken, men det gör ingen större skillnad när det är svinkallt tycker jag... Vid nästa fodring byter jag ut vattnet om det behövs. De flesta dagarna dricker de kanske en halv hink vardera. Jag har inget varmvatten i stallet heller, så det blir mer släpande på det sättet.
Vid insläpp (ca 18-tiden) tar jag även in vattenhinkarna ur hagarna och ställer dem i sadelkammaren för att tina upp. Jag slår så klart ut vatten och is ur dem innan, sen är de klara för nästa dag.
Vattnet i stallet häller jag upp precis innan insläpp, så att det inte är svinkallt när de kommer in och vill dricka.
För oss fungerar det här bra, mellan insläpp och nattning (nattar dem vid 23-00) har de sällan druckit mer än 10 liter ungefär. Jag fyller givetvis på rejält ändå, och halva tunnan brukar vara uppdrucken på morgonen. Jag har ett hösilage med TS på 56%, hade de ätit vanligt torrhö hade de förmodligen druckit mer förstås. Dessutom får de lite betfor morgon och kväll, om nu det kan göra nån skillnad...