Vatten i hagen vintertid

Sv: Vatten i hagen vintertid

livsmedelverkets åaikt:
http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Dricksvatten/Kan-man-dricka-vattnet-direkt-fran-varmvattenkranen/

"Kan man dricka vattnet direkt från varmvattenkranen?

Nej. Det varma kranvattnet kontrolleras inte och bör därför inte användas som dryck och till matlagning."

Fast det gäller då det vatten som kommer varmt direkt till kranen, t ex i lägenheter osv.

Om man har egen varmvattenberedare så är ju vattnet fram till den lika kontrollerat fram till den. Dock inte efter.

Jag skulle inte dricka min mosters varmvatten (kommunalt vatten, lägenhet), utan problem dricka jobbets varmvatten (kommunalt vatten, villa med egen vv-beredare) och utan problem vårt eget varmvatten (egen brunn, egen vv-beredare)

Sen, hur många går och stängslar bort alla pölar och vattenansamlingar som blir i hagen? Hästar är rätt bra på att sörpla i dem - och det är garanterat inte godkänt av livsmedelsverket.

Så, det är ju inte bara svart eller vitt. Utan ang varmvatten - var kommer det från? Vad är det för temperatur i beredaren? Vad är det för temperatur på tappstället? Vad är det för ledningar (koppar, annat?) osv. SEN kan man säga svart eller vitt om det är olämpligt att dricka det eller ej.

Allt handlar inte om lathet, det är en reell tidsbrist för många av oss. I mitt stall är hästägarna inte i stallet på dagarna. Vi har en stalltjej som sköter stallet och lunchfodrar hästarna.

Att vattna 15 hästar i 10 olika hagar en bra bit från stallet skulle kräva så pass mycket tid att hon inte skulle hinna helt enkelt.
Det skulle även kräva maskinell hjälp för att bära 10 hinkar skulle knäcka hennes rygg på 1 dag.

Vi kan inte ha eluppvärmt pga vi inte kan dra el över vägen till hagarna.

Fast det är ingen tidsbrist som är grunden där ju, utan en ekonomisk 'brist' snarare då? Det går utmärkt väl att gräva ner el under vägen (ja inte just nu i tjäle kanske, men) så ni har det till hagarna t ex.

Eller skaffa en fyrhjuling och köra ut vatten till hagarna.

Dvs problemet är inte brist på tid, problemet är att det kostar pengar.

Vi har inga blöta hagar så ingen aning om hästarna dricker där, våra gör det iaf inte.

En varmvattenberedare är definitivt inte rekommenderat att dricka ifrån.

gräva under annans mark är ej tillåtet.
Fyrhjuling finns men kräver att vattentunnan fylls/töms varje dag för att inte frysa sönder. = enorm tidsåtgång.

Jag kan uttrycka det såhär: det är inte rimligt att lägga den tiden/pengarna på det som skulle krävas för att vattna hästar som inte ens dricker.

De är inte ens törstiga vid insläpp.

Det beror fortfarande helt på, ang VV-beredare. Vad är temperaturen i den, vad är tempen vid tappställe och vad är det för ledningar - samt hur ser den ut inuti. (Gamla VV-beredare kan vara rejält äckliga i).

Sen får man nog tänka på mängd. Jag tror de flesta inte får panik om de/barnen skulle råka få i sig en klunk vatten i badkaret t ex. Det är då ändå värre, då de flesta inte tappar HETT vatten som badvatten.

Om då en häst får 10 liter hetvatten i sin vattenbalja, så motsvarar det ungefär samma sak.

Så fortfarande, nyans och se till förutsättningarna (de jag tagit upp). Och sen som sagt även se till alt. Går hästarna ute 10 - 15 dör de knappast av att inte ha vatten, men går de ute 5 - 22 är det en helt annan femma. Och sen finns allt däremellan.

På den tiden du hade blöta hagar, stängslade du av då?

Lervälling t ex är i allra högsta grad obra både att få i sig och att 'stå i' t ex´, Livsmedelsverket rekommenderar heller inte att man ska äta från marken i jord/lera/annat. Osv osv. Apropå sila mygg och svälja kameler då.

Det optimala är om man kan erbjuda frostfritt vatten ur kallvattenkran, absolut. Men det innebär inte per automatik att inget vatten alltid är bättre än att dricka några procent hett vatten under givna förutsättningar.

En bekant, som även finns på Buke så kanske hittar hit, har kommit på ungefär samma ide, fast i snyggare tappning och på egen hand. Men en stor trälåda, luftspalt, 2*70mm frigolit i botten, sen 70 mm frigolit runt kanterna. I med fyrkantigt kar, sen gjort ett lock med ett litet runt hål i, tänk ett 'utedasslock'. På nätterna läggs lilla locket på, på morgonen tas det av. Blir då ett runt 'drickhål' där 1 - 2 hästar åt gången kan dricka. Väldigt snygg var den.

Snygg vette 17 eftersom vi använt saker som redan fanns,men nästa blir nog fin.:D

Mitt (och mamsens sambos) byggprojekt.
Jag har ju ingen som helst möjlighet till el ut till vinterhagen,så en themobar är inte att tänka på,å om vintern tänker vara lika lång å jobbig i år,så vill jag att mina hästar ska kunna få dricka vatten även under timmarna i hagen..
Så vi byggde en vattenlåda..
DSC00581.jpg

Först en 10 cm luftspalt i botten,sen dubbla lager 70 mm's frigolit i botten,ett lager 70 mm's på sidorna.
DSC00582.jpg

I med baljan som passar precis.
DSC00583.jpg

På med locket som har drickhål.
DSC00584.jpg

Och så 'dasslocket' som gör att man kan stänga för på kvällarna.
DSC00585.jpg

Nyfiken Didi som ska vara med överallt..
DSC00586.jpg

Efter att ha jagat bort de 45 ggr stod de och vaktade ca 50 cm ifrån Rolle som fyllde på baljan med vatten.
DSC00588.jpg

Inga problem att dricka två ur hålet! Även om det var tänkt att de skulle dricka en å en..
DSC00590.jpg

Så här är det tänkt,å då är det bra utrymme runt om.
DSC00591.jpg

Jag stänger för på nätterna och har nu haft lådan 'i drift' i typ 1-1½ vecka och är supernöjd.
Vi har haft som mest -21 och då hade jag på kvällen ca 0,5-1 cm ishinna (vid 21 och lådan öppnas vid 5.30-6.00 på morgonen).
Jag har hittills gjort så att var 3'e-4'e dag fyller jag på med en dunk ljummet vatten för att 'avfrosta' det lilla som blir kvar på kanterna då och då. Övriga kvällar fyller jag på med kallt vatten.
När jag fyllt på stänger jag för kvällen och lådan öppnas inte förrän nästföljande morgon.
Har hittills inte haft någon is på morgonen utan endast efter 12-14 timmars öppet och som mest max 1 cm is som är lätt att trycka sönder för starka hästmular.

Har bara haft min häst i leriga hagar ett par månader, sen flyttade jag henne just pga lerigheten.

Nu har vi inga leriga hagar, vi serverar lunch på torr mark.
Vi har inga kolikanfall, ingen mugg, inga hovbölder.

Självklart är utetiden avgörande!
Men att säga att hästarna lider av att vara utan vatten 9-15 är bara ren talibanism.

Lika mycket talibanism som att hävda att de som slår i en hink hett vatten i sina kar gör att hästarna lider.

Är ju det jag försöker säga, att det måste dels vara NYANS i det hela, och dels ses till 'omständigheter'. Från utetider och till om det är egen brunn, hur hett vatten etc.

måste du ta det personligt?

Våra hästar och de hästar jag pratar om där jag anser att det är dålig hästhållning att inte "hinna" bära vatten, går ute 07-17. Jag skulle aldrig anse det god hästhållning, argumentet de har aldrig fått kolik hittills, är ju värdelöst. Våra hästar dricker i hagen, både på morgonen när de kommer ut och står och äter grovfoder ute, samt under dagen, samt när de kommer in.

om man ser till att ha isolerade baljor håller vattnet betydligt bättre från att frysa, vilket gör att den som har morgonen kan gå ut med en hammare större delen av tiden, och knacka upp isen. Det kan knappast anses som en stor arbetsbelastning helhetsbildsmässigt och djurhållningsmässigt.

Vattnet måste fortfarande fyllas på. Dricker varje häst 10l ska vi fylla 150l om dagen. Det är en del..

Personligt? Du skriver ju att det är ren lathet att inte ha vatten i hagen.
Jag förklarar varför vissa, tex jag, väljer bort det.

Alexandra, det är just nyansen jag vill få fram. Som alltid i dessa diskussioner är det det som saknas. Hästar klarar det fint att vara utan vatten 8 av 24 timmar om dagen.

livsmedelverkets åaikt:
http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Dricksvatten/Kan-man-dricka-vattnet-direkt-fran-varmvattenkranen/

"Kan man dricka vattnet direkt från varmvattenkranen?

Nej. Det varma kranvattnet kontrolleras inte och bör därför inte användas som dryck och till matlagning."

Fast jag tror ärligt talat kolik är ett mkt större hot än varmvatten. Jag har -trots vatten i hagen - haft kolik pga att hästen drack för lite (ville inte ha isvatten) men aldrig några problem härledda från vattnet.

Pratade om detta på en föreläsning om just vatten och hästar härom veckan. Den forskaren (som forskat mycket inom just detta) hade skickat ut en fråga till ett större antal veterinärer ang om dom någonsin stött på ett sjukdomsfall relaterat till dålig vattenkvalitét. Hon fick ETT jakande svar (ingen annan hade varit med om det) och det var en veterinär som själv hade råkat koppla ihop elaggregatet med vattnet på något sätt (fråga mig inte hur) så att hans hästar hade fått sig en stöt när dom vill dricka. Och det intressanta var att han upptäckte det eftersom en fick kolik -just det inte pga själva vattnet utan för att den inte drack!

Så elefanten i detta fallet är nog ändå vattenkonsumtionen (eller bristen därav) och inte ev varmvatten....

Men sedan så kan jag förstå att det ibland inte funkar men då hade jag hellre låtit hästarna gå ut i omgångar och få allt sitt foder + vatten inne eller hittat på någon annan lösning som inte innebar många timmar i hagen utan vatten och särskilt inte om dom får foder ute. Det är i samband med utfodring hästar enligt studier dricker (före, under tiden eller strax efter)

*kl*

Forskaren (och veterinären) jag nämde heter Sara Nyman, läs gärna lite om hennes studier på nätet. Hon rekommenderar bla att man fyller på med varmt vatten för att hålla vattnet isfritt i hagen om man inte har tillgång till frostfria kar osv. :)

Ja du verkar ta det personligt eftersom du räknar upp förhållandena runt ditt stall och argumenterar att de dricker minsann aldrig ändå, och har aldrig haft kolik. Jag tycker att det är dålig djurhållning att ha hästar utan vatten och mat i hagen 07-17 ja! Oavsett anledning eller motivering. De stall jag redovisat är det ren och skär lathet, parat med okunskap förstås, då stallen bokstavligen ligger 10 meter från hagen.

om varje hästägare ser till att ha en isolerad balja per hage, så måste varje hästägare gå och fylla på en 10 liters hink en gång om dagen ja, som sen den som släpper ut kan slå hål på isen i baljan. är det för mycket jobb att kräva menar du, av en hästägare?

Senast ändrad:

om varje hästägare ser till att ha en isolerad balja per hage, så måste varje hästägare gå och fylla på en 10 liters hink en gång om dagen ja, som sen den som släpper ut kan slå hål på isen i baljan. är det för mycket jobb att kräva menar du, av en hästägare?

En jättebra lösning! :laugh:

* Knapplån*
De låter så fint och bra, att hästarna kan äta snö ute i hagen...
Men har ni kollar hur jäkla mycket snö man måste tina för att få en hink vatten???
Vi har periodvis varit utan vatten inne, och fått tina snö till toan, och det är inte lite man får bära in.
Så att förlita sig på att hästarna får i sig nog med vätska via snön tycker jag inte är förenligt med god häst hållning:devil:

Vår vattenhink/balja får tina ner på backen av varmt vatten, och så länge hinken står i hålet så isolerar snön och isen+ att marken värmer, så ner till -30 är inga problem om man bara bär ut varmt vatten 3 ggr/dag. Och det jobbet tycker jag att mina djur är värd...

Vi lägger tid och energi på uträkningar av foderstater, men klarar inte att hålla vatten i hagen... :crazy:

Varmt vatten tar jag direkt från beredaren, och är man osäker på kvaliten på vattnet går det ju att skicka vattenprover. Vårt vatten håller så hög tempratur att inga bakterier frodas. Det har vi kollat upp.

* Jenny*

Anledningen till att jag tar mitt stall som exempel är att du skriver alla och allt.
Du drar alla som inte har vatten över en kant med hänvisningen att det är lathet.

Och nej, ditt förslag skulle inte funka praktiskt hos oss.

Jag vet att du tycker att dina sätt rörande allt är det bästa men ibland
kanske du ska se över andra alternativ och inse att de funkar, också.

Jag bär ut varm vatten 2ggr per dag i hinkar sen häller jag det i murarbaljor som vi har i hagarna mycket enkelt att få ur isen ur såna mjuka bajlor. Sen ser jag ju att hästarna äter snö också fast dom har vatten. Resultatet ser jag ju på mängden urin i boxen på morgonen lika mycket som i sommras när dom har vatten hela tiden.

Liknande trådar

Anläggning Kanske lite trist att redan tänka på vinter :o , men vi funderar på att gräva ner vattenslangar på frostfritt djup och få vatten ut i...
Svar
1
· Visningar
1 524
Senast: Ia*
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama