Svallkött

Min lyckades trampa av sig ena ballen och blev stående med bandage. Såklart bildades svallkött, vet skar bort av gav mig lotagen. Funkade helt ärligt sådär. När hovslagaren såg hur det såg ut så sa han zinkbandage, det drar ur vätska och bandagera hårt. Byt var tredje dag. Nu fick jag reda på det alternativet så sent så min har en del svallkött men orkade inte börja om igen och det stör henne inte. Tyckte att zinkbandaget stannade upp förloppet men tror att tryck är det viktigaste och önskar att vet hade poängterat det mer i början

Problemet är förhoppningsvis löst men det som hjälpte min när han fick svallkött i ett sår på bogen var att skrubba! Gröna sidan på en ren disksvamp och hibiskrubb :) baddade med EM-A probihorse efter, försvann på några dagar :)

"Hästen är 26 år så har inte lust att slänga ut en massa pengar på veterinärkostnader"...? Det lät riktigt illa. :(

"Hästen är 26 år så har inte lust att slänga ut en massa pengar på veterinärkostnader"...? Det lät riktigt illa. :(

Vad är illa med det? Så fungerar det väl så gott som alltid.
Även människor slutar ofta få dyra operationer när det närmar sig slutet, eftersom det blir för dyrt och nyttan är mycket mindre än utgifterna.

Vad är illa med det? Så fungerar det väl så gott som alltid.
Även människor slutar ofta få dyra operationer när det närmar sig slutet, eftersom det blir för dyrt och nyttan är mycket mindre än utgifterna.
Mycket som är illa med det. Det handlar om ett sår, inte en livsavgörande operation. Hästar har faktiskt också ett värde och förtjänar att vårdas på bästa sätt, ingen häst ska pga ålder inte få tillgång till veterinär. Dom tappar inte behovet av omvårdnad bara för att dom blir äldre, snarare tvärtom. Gamla trotjänare ska ha en bra vård så som dom ställt upp för oss.

Senast ändrad:
Mycket som är illa med det. Det handlar om ett sår, inte en livsavgörande operation. Hästar har faktiskt också ett värde och förtjänar att vårdas på bästa sätt, ingen häst ska pga ålder inte få tillgång till veterinär. Dom tappar inte behovet av omvårdnad bara för att dom blir äldre, snarare tvärtom. Gamla trotjänare ska ha en bra vård så som dom ställt upp för oss.

Fast jag tolkade @Silkisif som att det är förståeligt att man inte vill lägga hur mkt pengar som helst på vård utan då väljer att ta bort, inte att skita i det och låta hästen gå och lida.

Med en äldre häst är för mig alltid avlivning ett alternativ som är med i bilden. Där kostnad, prognos och förväntad livslängd värderas. Anser jag att det inte är värt det - för hästens skull eller min - så väljer jag att ta bort hästen. Medan en yngre häst skulle jag i samma läge kunna valt att behandla.

Fast jag tolkade @Silkisif som att det är förståeligt att man inte vill lägga hur mkt pengar som helst på vård utan då väljer att ta bort, inte att skita i det och låta hästen gå och lida.
Ja, men det är ju inte aktuellt för Ts om jag fattat rätt. Alternativet att strunta i veterinärvård och låta hästen gå med såret är inte okej tycker jag.

Ja, men det är ju inte aktuellt för Ts om jag fattat rätt. Alternativet att strunta i veterinärvård och låta hästen gå med såret är inte okej tycker jag.

Hur har du dragit den slutsatsen? Jag tolkade TS som en vettig människa som överväger avlivning istället för dyra veterinärkostnader med hänsyn till hästens ålder.
Självklart ska ingen häst lida.

Hur TS tänkt kan bara TS svara på.

Hur har du dragit den slutsatsen? Jag tolkade TS som en vettig människa som överväger avlivning istället för dyra veterinärkostnader med hänsyn till hästens ålder.
Självklart ska ingen häst lida.

Hur TS tänkt kan bara TS svara på.
Hur? Räcker att läsa texten. Hästen har då stått med ett sår i över 1,5 vecka utan att det blivit bra, vad jag fattade det som flera veckor dessutom eftersom det kom innan Ts åkte på semester. En häst ska inte behöva stå flera veckor med ett infekterat sår, då rådfrågar man en veterinär direkt och håller inte på och mixtrar själv med det.

Nä går det inte över och det inte finns några bra andra knep på icke receptbelagda produkter så ringer jag självklart veterinären :) men finns det några bra knep innan det är det alltid värt att testa :)

Jag läste det också men dock försent.
Jag ska se om jag kan prova med nån av de huskurer ni nämnt å se om det blir bättre. Såret ser trotsallt mkt bättre ut.
Om inte får jag ringa veterinär och se om dom kan ha några tips
Tack för goda råd

Hur? Räcker att läsa texten. Hästen har då stått med ett sår i över 1,5 vecka utan att det blivit bra, vad jag fattade det som flera veckor dessutom eftersom det kom innan Ts åkte på semester. En häst ska inte behöva stå flera veckor med ett infekterat sår, då rådfrågar man en veterinär direkt och håller inte på och mixtrar själv med det.

Jag tror du får läsa bättre? Såret blev bättre och läkte som det skulle så snart TS började behandla. Vet gör heller inte mer än det TS gjorde själv.
Och om det inte blev bättre skulle TS anlitat veterinär.

Jag tror du får läsa bättre? Såret blev bättre och läkte som det skulle så snart TS började behandla. Vet gör heller inte mer än det TS gjorde själv.
Och om det inte blev bättre skulle TS anlitat veterinär.
Nu läste jag första inlägget och gick efter det. Att ens pröva mixtra själv tycker jag är fel på ett flera veckor gammalt sår. Hästen ska inte lida i onödan.

Nu läste jag första inlägget och gick efter det. Att ens pröva mixtra själv tycker jag är fel på ett flera veckor gammalt sår. Hästen ska inte lida i onödan.

Vad tror du vet gör med såret? Samma sak som TS gjorde.

Är hästen inte svullen, öm eller halt ser jag det ingen anledning ta ut vet pga ett veckogammalt sår som inte skötts. Utan då skulle jag behandla det. Om det inte blev bättre av det - då skulle jag ringa vet.

Hästen lider inte mer eller mindre om det är ägaren eller vet som gör rent, lägger en kompress och lindar.

Vad tror du vet gör med såret? Samma sak som TS gjorde.
Spelar ingen som helst roll vad veterinären skulle gjort och det är inte vad jag skriver om. Det är åsikten jag ogillar om att äldre hästar tydligen inte är lika viktiga som yngre. Ingen häst är för gammal för att få vård. Låter otroligt illa att inte vilja ringa ut veterinär pga att det är en äldre häst.

Spelar ingen som helst roll vad veterinären skulle gjort och det är inte vad jag skriver om. Det är åsikten jag ogillar om att äldre hästar tydligen inte är lika viktiga som yngre. Ingen häst är för gammal för att få vård. Låter otroligt illa att inte vilja ringa ut veterinär pga att det är en äldre häst.

Att inte ringa ut veterinär i onödan, eftersom hästen är gammal och oförsäkrad är
INTE samma sak som att skita i att ge hästen vård. Skillnaden ligger i det lilla ordet "onödan"

Att inte ringa ut veterinär i onödan, eftersom hästen är gammal och oförsäkrad är
INTE samma sak som att skita i att ge hästen vård. Skillnaden ligger i det lilla ordet "onödan"
Med tanke på att det tydligen hade varit en annan sak om hästen varit yngre så är det ändå ett tecken på att veterinärvård var aktuellt. Annars hade det varit onödigt att slänga bort pengarna på veterinär även om hästen var ung.

Åldern ska inte avgöra det där överhuvudtaget. Behöver hästen vård så behöver den det oavsett ålder. Att inte ha hästen försäkrad är något man själv väljer och det ska inte gå ut över hästen.

Med tanke på att det tydligen hade varit en annan sak om hästen varit yngre så är det ändå ett tecken på att veterinärvård var aktuellt. Annars hade det varit onödigt att slänga bort pengarna på veterinär även om hästen var ung.

Åldern ska inte avgöra det där överhuvudtaget. Behöver hästen vård så behöver den det oavsett ålder. Att inte ha hästen försäkrad är något man själv väljer och det ska inte gå ut över hästen.

Du tolkar in saker jag inte ser.

Liknande trådar

Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 709
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 224
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 456
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 511
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama