Sv: Ytter underskänkel - tabu eller verktyg
*KL*
Om tycker att det blir brusiga signaler till hästen av att bara låta underskänkeln ligga lätt intill så undrar jag om det inte finns en hel del brus i sitsen i övrigt också, som behöver åtgärdas istället för att säga att "min häst är si och så". Bara en fundering....
I övrigt tycker jag att det låter som en idealvärld om man aldrig behöver använda underskänkeln. För det finns väl knappast någon häst som aldrig någonsin hamnar på dubbla spår, skuter ut en bog eller behöver mer energi? Då tycker jag att denna idealvärld låter lite för bra för att vara sann. Om man anser sig ha gjort det för svårt för hästen om underskänkeln måste användas, så hur gör man då? Rider bara rakt fram tills hästen själv på ett mirakulöst sätt rättat till problemet? Eller ?
Intressant inlägg.
Nu var det ett KL så jag vet inte om du riktar dig till mig, men jag kanske kan svara ändå. Jag är ju ändå i farten.
Varför skulle det direkt betyda att det blir mindre brus i sitsen, för att ryttaren rider med undersk mot sidorna? Jag tror inte det löser några problem det heller. Ryttaren behöver ju jobba med sin sits vilken stil den nu än väljer att jobba utifrån.
Jag tror absolut att alla som väljer att rida på ett annat sätt får öva för att få till det. Jag tror absolut inte att det bara är att sätta sig i en 'ny' sits och så blir allt så himlans mycket bättre. För mig har detta sättet att sitta fått mig att fokusera mer på min sits. Sen har jag en underbar tränare som förklarar massa så jag förstår och kan även känna skillnad när jag rider. Jag har inte tidigare upplevt sån stor skillnad till det bättre i min tidigare ridning på så kort tid. Jag kan räkna upp många fler fördelar det har gett mig - men det betyder inte att det behöver bli så för alla. Jag höll på att ge upp i början - för det var så svårt att förstå och acceptera. Jag ville ju rida på mitt sätt som jag var van och jag svor och fuskred ibland så som jag gjort tidigare, men jag tänkte oxå på att jag måste ändå ge det en chans. Nu börjar jag verkligen se fördelarna. Jag försöker inte få någon annan att rida som jag, utan jag bara säger vad jag har upplevt.
Jag tror inte att det egentligen har att göra med ridstil utan snarare med ryttaren och tränaren att göra. Alla ryttare är olika, och jag är glad att detta sättet att ge sig på ridning finns, för det funkar så väldans mycket bättre för mig än tidigare sätt jag provat. Det behöver inte betyda att andra sätt är sämre, det kan vara så enkelt bara att jag hittat en tränare som jag klickar med.
Ja, det kanske är en idealvärld. Men varför inte sikta mot stjärnorna? Jag är itne rädd att prova iaf.
Om man anser sig ha gjort det för svårt för hästen om underskänkeln måste användas, så hur gör man då? Rider bara rakt fram tills hästen själv på ett mirakulöst sätt rättat till problemet?
Genom att bygga upp rörelser på ett för hästen (och ryttaren) pedagogiskt sätt där rörelsen blir mer och mer koncentrerad kommer hästen att tillslut göra rätt. Hmm, jag vet inte hur jag ska förklara. Om målet är galoppiruette, så kommer första övningen vara att i skritt göra typ volt tillbaka (mycket förenklat skrivet). Detta görs då utan underskänkeln.
Min häst kan många olika övningar utantill, han kan tänka själv. Han vet lite i förväg vad som komma skall och på det viset behöver jag inte göra så mycket. Jag bara visar honom vägen och han gör själv övningen. Vi har många olika övningar/vägar som vi jobbar med. Det är som att han säger: "aha, var det denna vi skulle göra?" och jag svarar ja eller nej - typ. Det blir mer som att vi kommer överens om vad det är vi ska göra.
En del tycker det är galet att låta hästen 'förekomma' ryttaren, det är ju ryttaren som skall bestämma. Jag är av en annan åsikt. Jag gillar att min häst är med och i leken, både jag och han tycker det är roligare så. Han är mycket smart och han blir mer fokuserad om jag förväntar mig att han ska tänka. Vi har olika ställen där vi övar olika saker. Han vet vad som förväntas på de olika ställena och vill alltid göra sitt bästa. Han hittar koncentration när han vet att en övning är på g. Det är inte så enkelt att skriva med få ord, men kanske på ett ungefär du fattar hur jag menar? fråga annars