Sv: Ytter underskänkel - tabu eller verktyg
Det finns ingen anledning att dra in min film i detta (som fö inte ens finns kvar på nätet), så jag tänker svara dig om detta och sen ser jag det mer givande att faktiskt diskutera ridning kring ridningens teorier.
Och för mig får hästen gärna vingla i början, jag vill inte "stänga in" min häst i hjälper. Så rider jag, och du rider anorlunda. Inget av de olika sätten är mer eller mindre rätt, bara olika. Ett sätt är funktionellt för dig, och ett annat för mig.
Ja, det finns forskning på var en häst kan böja sig, och det tror jag de flesta tränare har koll på. (Jag hoppas det iaf). Vad har det med hur AR-ryttare använder sina underskänklar att göra? Vill du bara få lite mer tyngd i dina ord genom att kasta in "forskning"? Du har kanske sett hästar som inte lyckats böja sig - men jag har sett hästar som faktiskt klarar av att böja kroppen utan underskänklar. Systemet jag lär mig utgår ifrån att hästen lär sig galoppiruetten utan underskänkels inverkan. Jag har sett hästar göra galoppiruetter helt utan underskänklar (men BB gjorde det då inte på filmen). Som jag har förstått det så rider ju inte du enligt dessa principer så du kan ju inte avfärda något innan du vet i din egen kropp.
Jag tror att vi har helt olika bilder i våra huvuden på ryttarens ben. Jag tycker det är meninslöst att du drar in forskning och försöker stämpla mina påståenden (om hur jag menar att det visst kan funka att rida på ett annat sätt än du kanske är van vid) till felaktig ridning - när du utgår från din alldeles helt personliga bild som grund.
Vi alla tolkar text till våra egna upplevda bilder. Mina minnesbilder är inte likadana som dina. Du har ingen aning om hur mina bilder ser ut, och därför kan du inte avfärda mina påståenden som felaktiga, för du har inte någon grund till det.
Man bör kanske söka second opinion för att inte leva i Underlandet-att man TROR att det är rätt. De flesta klassiska ryttarna upplever skolor som svårt, medans i Ar-världen lätt. Vad kan det bero på- tror du? Jag tror inte att det beror på större kunskap, utan att man nöjer sig med en låg nivå.
Alla skulle vinna på att söka "second opinions", även du. Du tycker AR-ryttaren lever i Underlandet - men det kan ju faktiskt likagärna vara du som lever i Underlandet (tråkigt med förlöjliganden). Det handlar bara om olika perspektiv och olika sätt att angripa ett kunskapsområde. Inställning kan det även kallas.
AR-tränare bara TROR enligt dig, VET du bättre? Jag tycker det är tråkigt med smutskastning. Låt oss hålla fred istället, så kanske vi alla utvecklas
Ja, du kanske har rätt. En del tränare nöjer sig kanske med resultatet som åstadkomits för dagen och ger beröm. Min tränare kan ibland säga: "Ja, det är bra, bättre än så kan vi inte förvänta oss just nu". Min tränare vill göra det enkelt för mig - men för att det ska bli enkelt så är det först svårt. När poletten trillar ner så sägar jag, "aha! var det så enkelt?". För det behöver inte skolorna vara perfekta - men jag har förstått. Det är för mig det viktigaste, för därifrån kan jag gå vidare och framöver öva så att skolorna blir bättre.
Hästarna går långa o låga o har inte en chans att kunna utveckla samling därur.
Detta kan jag inte säga något om - för jag är inte så insatt i AR. Jag får inte lära mig att rida på det sättet.
Jag fick oxå beröm på ridskolan, men det var inte ngn bra skola, utan bara en skaplig början.
Vad roligt!
Alla växer med beröm.
Tyvärr är det en utopi att från början kunna rida med bara sätet. För att hästen ska kunna lära sig- måste den få adekvat hjälp.
Det är ditt påstående och får stå för dig.
Apropå knäslut så funkar det avstannande- titta på hoppryttare. .
Ja, det gör det.
Man har kommit på att det kan ha att göra med att man pressar ihop lungorna
"Man" har kommit på... ...det "kan" ha att göra med...
Jag behöver väl inte säga vad jag tänker här...