Ytter underskänkel - tabu eller verktyg

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ytter underskänkel - tabu eller verktyg

]Ytter
underskänkel - tabu eller verktyg[/B]
[/QUOTE]

Det blir ju lite annorlunda när vi pratar underskänkel än hela skänkeln.
Jag försöker undvika underskänkeln. Ibland tycker min kropp på ren gammal reflex att jag ska förstärka med underskänkeln om det behövs, men jag tycker det är bättre att förstärka med spöt. Jag är så lång att jag får ta upp foten lite och det stör med än det gör nytta, men gamla reflexer är inte så lätt att få bort. Det blir bättre och bättre i alla fall. :)

Numera ska sadeln inte vara med ngt djupt säte- där man sitter fast.
Du ska kunna flytta dig om det behövs- flatbacksadlar. Eller rent av ganska flata i sitsen.

Om man inte vill inkräkta på bogfriheten kan man köpa en med en kort bossa framtill- bogen kan röra sig inunder sadeln. Kanonbra!

Fast det stämmer ju inte för alla. Jag vill också kunna flytta mig om det behövs. Hatar att liksom sitta fast, men jag gillar bäst sadlar med djups säta och trivs inte i flatbacksadlar. Jag har inga problem att vara rörlig även om sadeln har ett djupt säte. (det kan i och för sig hänga ihop med att de flesta sadlar är lite stora i sätet åt mig för att mina ben ska få plats?)

Och för att återgå till tråden som jag läst, hur rids en volt utan en yttre underskänkel som vid voltens ingång följer hästens sida och lägger sig i ett bakre läge- ett läge som man får känna sig till beroende på olika omständigheter.
[/QUOTE]
Men där pratar du om skänkelns placering intill hästen. Det jag tror TS är ute efter är en aktiv skänkelhjälp.

Naturligtvis så spelar det ju roll vart hästen har den djupaste punkten, om den har den långt fram eller längre bak. Jag tycker dock överlag att för många sadlar har den djupaste punkten för långt bak i sadeln alltså man har ett helt berg av framvalv högt framför sig. :crazy:
Jag har insett att jag hamnade lite längre bak än där man traditionellt ska sitta, men det beror på knästöden. Även om jag har XL långa kåpor så blev det så.
Tror inte att det berodde på för korta läder eller stolsits:p

Nu blev det mest så i sadeln som är kaputt. Sadelns bomgaranti är slut.
KL
Om jag inte skulle använda yttersk. på min stora- godståget, skulle den aldrig forma sig, bibehålla sidoförflyttning samtidigt som böjning osv.
Den är inte helt lösgjord eller född med full rakriktning. Inte jag heller.:o
Däremot ska den inte ligga på konstant. Vilket är svårt att lära om.

Förtydligar bara, en kort bossa är jättebra för hästar med kraftig bog-bogmuskelatur,men man måste ändå särskilja på en bossa som hindrar bogmuskelaturens rörelser och en bom-eller då ortspetsen som bromsar, eller hugger tag i bogens-alltså skelettbogens mekanik om den ligger för långt fram.

Ja precis, det är för musklerna som jag har det, bogbladen rör sig också långt bakåt och tar plats, så bommen ska vara för just såna då. Det är så jäkla mycket som ska stämma:cool: Undrar ibland om inte dom fula bomlösa ändå är ett alternativ:eek:

Men där pratar du om skänkelns placering intill hästen. Det jag tror TS är ute efter är en aktiv skänkelhjälp.[/QUOTE]

Jaha, men egentligen, att skänkeln ligger intill är ju också en form av skänkelhjälp och jag måste nog läsa igenom tråden igen, men jag trodde att man ang sadlar så var vi ju just inne på att det är svårare i en barocksadel att ha benen mer intill, utifrån vad tex Ewa-Lena skrev? OCh att det inte heller var det man eftersträvar?
Ursäkta om jag missförstod det där, det är möjligt.

Fast det stämmer ju inte för alla. Jag vill också kunna flytta mig om det behövs. Hatar att liksom sitta fast, men jag gillar bäst sadlar med djups säta och trivs inte i flatbacksadlar. Jag har inga problem att vara rörlig även om sadeln har ett djupt säte. (det kan i och för sig hänga ihop med att de flesta sadlar är lite stora i sätet åt mig för att mina ben ska få plats?)

Det där är nog mest en vanesak- för att man inte får lika mkt stöd för balansen.
Det tog tid för mig o den var dessutom stenhård:eek:

]Det blir ju lite annorlunda när vi pratar underskänkel än hela skänkeln.
Jag försöker undvika underskänkeln. Ibland tycker min kropp på ren gammal reflex att jag ska förstärka med underskänkeln om det behövs, men jag tycker det är bättre att förstärka med spöt. Jag är så lång att jag får ta upp foten lite och det stör med än det gör nytta, men gamla reflexer är inte så lätt att få bort. Det blir bättre och bättre i alla fall. :)

Det där är ett gammalt fel som jag har släpat på länge, för att jag också är lång och framförallt har långa ben. Det sitter i sen jag red ponny redan för 100 år sen:eek: tror jag, och det är i dressyrsadlar just där benen känns långa.
Men jag har äntligen kommit ifrån det mera, men sen som du säger sitter tyvärr reflexer djupt. Det är ju inte foten öht, det är underbenet man använder, jag menar se på alla långa karlar.....

Så jag ser inte det som hinder att använda underskänkeln, men jag förstår din tanke väl att komma ifrån det.

Har även samma problem med att sadlar kan kännas stora för rumpan för att benen ska få plats, men det har jag vant mej vid. Hellre det än att benen hamnar fel eftersom jag har insett hur viktigt skänkelläget är.
Min rumpa får plats i 16.5 tex men inte mina ben....

Senast ändrad av en moderator:

Förtydligar bara, en kort bossa är jättebra för hästar med kraftig bog-bogmuskelatur,men man måste ändå särskilja på en bossa som hindrar bogmuskelaturens rörelser och en bom-eller då ortspetsen som bromsar, eller hugger tag i bogens-alltså skelettbogens mekanik om den ligger för långt fram.

Och för att återgå till tråden som jag läst, hur rids en volt utan en yttre underskänkel som vid voltens ingång följer hästens sida och lägger sig i ett bakre läge- ett läge som man får känna sig till beroende på olika omständigheter.
Skulle tippa att det förutom anpassningen beror på stoppningen. Min sadel är mjukt stoppad o jag får med lätthet in handen.

Man ser ju på hur skitig vojlocken blir eller om den svettas jämnt eller musklar sig.

Till biggan:

Missade citattecknet där i början av det inlägget såg jag...

Har nu kollat:

Ewa-Lena skrev:

- I barocksadlar (så även i min bomlösa), sitter man mitt över hästen. Bäckenet är mer framåtvinklat, sätet på de tre punkterna är horisontala, och midja-höft-överbenvinkeln blir mer rak. I denna position kommer underskänklarna inte till hjälp för i så fall krävs ett uppdraget knä med balansproblematik och midjan vikt. Det blir alltså onaturligt att ge hästen hjälper med undre skänklar. Därför försöker man undvika hjälper med underskänklar. Eller kanske tvärtom, man väljer den utrustningen för att hamna i sådan position och "slippa" använda underskänklarna

Så ser det ju också ut ofta att benet är mer rakt ut på folk i barock och bomlösa? Men är ni av olika uppfattning eller missförstår jag dej? Som jag förstår har du inget emot att skänkeln ligger intill hästen - vilket jag ser som att man använder hela skänkeln som en hjälp, att man sen vid behov kan trycka till ngt extra, (utan att ändra läget förutom det som behövs), förstår jag inte varför det i sej skulle vara negativt?

det du pratade om "sadelläge" bärläge, barbackapunkten insåg sedan att det du talade om var mankens längd

Skulle tippa att det förutom anpassningen beror på stoppningen. Min sadel är mjukt stoppad o jag får med lätthet in handen.

Hur menar du nu, fattar inte:confused: Den kan ju ändå inte ligga på/mot bogbladet, dvs en dressyrsadel, eller hur tänkte du nu?:cool:

det du pratade om "sadelläge" bärläge, barbackapunkten insåg sedan att det du talade om var mankens längd

Ja det är såna termer man använder om det, jag har inte hittat på det själv....Det finns olika sätt att uttrycka det, ville bara få dej att fatta ;).
Där hästen bär oss bäst, dvs hästens djupaste punkt bakom manken.

det är möjligt att "man" använder - men jag har inye hört någon sadelinprovare använde dem

de flesta lägegr nog sadeln där den så att säga "verkar passa" men det får de flasta sadlar att tippa bakåt och mig veterligen så är den enda sadel som är tillverkad med djupasta punkten längre bak crownmodellen Jessica.

Skulle man placera den på en häst med kort manke enligt din princip då skulle det bli spännande

Skippar denna sadeldebatt och talar med Kokaburra

Om man får en sadel som passar ens bäcken och hamnar i en fysiologisk balans så kan man använda skänklarna och bäcken på helt andra sätt och behöver inte underskänkeln på det sätt du menar

Målet är ju att hjälperna inte skall synas, hamnar man rätt i en sadel så är det en annan dimension, så små saker som behövs

det är möjligt att "man" använder - men jag har inye hört någon sadelinprovare använde dem

de flesta lägegr nog sadeln där den så att säga "verkar passa" men det får de flasta sadlar att tippa bakåt och mig veterligen så är den enda sadel som är tillverkad med djupasta punkten längre bak crownmodellen Jessica.

Skulle man placera den på en häst med kort manke enligt din princip då skulle det bli spännande

Då har du hört fler ord nu för samma sak......

Childeric ser ut att ha den längre bak f ö och mycket framvalv, kanske det som gör att du tycker det ser ut som om många sadlar längre fram?:confused:
Bara en tanke.
jag kan tycka att det ser ut som om sadlar ligger långt fram men jag har ju faktiskt inte en aning om de hästarna eller hur det ser ut utan ryttaren osv.

Flashlights princip är helt rätt och viktigt att tänka på när man provar in sadel.

Men till häst med obetydlig, kort manke och bogblad som kommer långt bak vid dess pendlig, så finns faktiskt ingen fullpassande sadel, man får förskjuta tyngdpunkten något bakåt, inte optimalt men det viktigaste är att bogen är fri-alltså 5-6 cm från bogmusk yttersta kant och ortspets.

Jag har en sådan häst, därför vet jag.

Flashlights princip är helt rätt och viktigt att tänka på när man provar in sadel.

Men till häst med obetydlig, kort manke och bogblad som kommer långt bak vid dess pendlig, så finns faktiskt ingen fullpassande sadel, man får förskjuta tyngdpunkten något bakåt, inte optimalt men det viktigaste är att bogen är fri-alltså 5-6 cm från bogmusk yttersta kant och ortspets.

Jag har en sådan häst, därför vet jag.

Precis, bogbladen är det allra viktigaste och ett av problemen när det gäller att få sadlar att passsa även i vårt fall. I kombination med lång manke, hög bakdel och inte så väldigt lång rygg bla....:cool:

Det låter som din är precis som min- en dragster.:D(Novalis myntade uttryck om min beskrivna hästs rygg o byggnad):mad:;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag undrar en del över HUR man ska göra. Vi byter galopp i språnget åt vårt lätta håll utan precison men åt vårt svåra håll blir det...
Svar
8
· Visningar
5 785
Träning Okej, jag provar göra en ridtråd, och är väldigt glad om den kan hållas 'rumsren'! =) Problemet är enkelt egentligen, den teoretiska...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
6 734
Senast: ako
·
Ridning Akademisk Ridkonst á la IngelaH Att jag skriver just ”Akademisk Ridkonst á la IngelaH”, beror på att det finns tusen och åter tusen...
Svar
14
· Visningar
1 802
Senast: IngelaH
·
Western Förut så fanns det en tråd på g.gnägg (tror jag det var) ang westernridning och vi drog in på hur man gör ett stopp. Jag menade på...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
6 064
Senast: Ticka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar