Ytter underskänkel - tabu eller verktyg

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ytterskänkel - tabu eller verktyg?

.
Håller jag med om. Det är lättare att hamna i belastningssits i en engelsk sadel, men det ska nu inte alla tolka som att alla gör det. Det beror mycket på ryttaren, vilken kontroll på sin kropp denne har. För en oerfaren ryttare tror jag det är stor skillnad mellan en spansk/barock och en engelsk sadel.

Ja, tack för förtydligandet! Jag menade precis så! :bow:

men man skall ju placera och framförallt passa in en sadel så att dess djupaste punkt är i mitten (då lite beroende på modell som fio skrev)

Förr s ansåg man ju at sadelläget var där sadeln ramlade ned efter manken- sadeln hamnade på bogen :crazy: no anser man ju att sadelns kall ligag två fingrar bakom bogbladet - då hamnar sadeln i balans dvs djupaste punkten på mitten - om den passar

Sadelsäte ur människobiomekanik för självständig balans och kroppslig funktion

( fan låter som en avhandling :D )

Om ryttaren skall kunna vara följsam så måste den få sådant stöd av sadeln så bäckenet hamnar i neutralläge det gör det om ryttaren får stöd för sittben och skrev

alla människor ser olika ut i bäckenet därför behöver man hitta en sadel som ger stöd för ovanstående OCH stöd för skänkeln så inte den hamnar för långt framåt - fotbladet måste vara under ryttarens tyngdpunkt, samt måset sadeln ge stöd för överskänkeln så inte ryttaren hamnar i en possition där knäna pekar åt varsit håll

Ovanstående har med sadelns midja att göra

barocksadelar har ofta en lutande sits liksom westersadlar vilket gör att ryttarna ofta rullar tillbaka på runpan istället för på sittbenen - men å andra sida så sadalr Dressyrryttare på bogen så sadeln haman ri bakvit och då händer precis samma sak

:D

Hmm nä vissa sadlar har ju sittpunkten längre bak än andra sedan kan det bli värre respektive sämre eller bättre beroende på vart hästen har sitt sadelläge.

Ja men sadlar med sittpunkten längre bak kan ju vara rätt om hästen har sin sittpunkt längre bak tex genom bogblad som rör sej långt bak, lång manke osv. Men de flesta hästar har inte sitt sadelläge så långt bak som vissa märken har på sina sadlar och då blir det ju totalt fel, förstås.

Susan:
no anser man ju att sadelns kall ligag två fingrar bakom bogbladet - då hamnar sadeln i balans dvs djupaste punkten på mitten - om den passar

Två fingar är bara ett ungefärligt mått för att man ska förstå vad det kan handla om, en del säger 5 cm istället. I vårt fall blir det tre fingrar vilket också är så långt bak som bogbladen rör sej. Men sen beror det också på var manken slutar i förhållande till var sadeln har sin djupaste punkt.

men å andra sida så sadalr Dressyrryttare på bogen så sadeln haman ri bakvit och då händer precis samma sak

Gör dressyrryttare det generellt menar du? I så fall varför gör dom det?
Om jag skulle gissa skulle det i så fall bero på att sadelns djupaste punkt ligger för långt bak (som på en del populära) i förhållande till hästens balanspunkt/ rätta sadelläge, ( inte där den trillar ner:cool: )

Senast ändrad av en moderator:

Hur definierar ni sadelläge, vad menar ni med det?

Anledningen att sadlar görs med mittpunkten långt fram är för att hästen anses starkare längre fram
Jeremy Rudge har ju en sådan modell MF man känenr sig som man sitter på framvalvet..

Om man sadlar en sadel med sittpunkt långt bak för långt fram så den tippar bakåt så blir det ju dubbelfel. Du får fråga varför en del sadlar å bogen -förmodligen för att de inte har hört talas om bogfrihet

fio;12802838]Är det inte? Där har du nog fel skillnaden är att man ställer sig upp i fältsits i en dressyrsadel vilket man inte kan i en barocksadel eftersom benen är för rakt ner vilket gör att underskänkeln inte är så stabil som man vill ha i dressyren och därför åker den oxå bak och överlivet fram för mkt och stör balansen så därför står man inte upp i en barocksadel. (galopp)
Här föreligger en hel del missförstånd. Fältsits och avlastningssits är inte samma sak. Däremot kan jag tala om att det går alldeles utmärkt att stå i lätt sits i min spanska sadel. Inga som helst problem. (har haft den några gånger när jag varit ute och galopperat)
I traven använder man sig av lättridningen som avlastning vilket man inte heller kan göra så bra i en barocksadel utan att tappa balansen.
Lättrridning och avlastningssits är inte heller samma sak. Vi pratar om olika saker här.
Det är väl därför det är så "förbjudet" i AR att rida lätt
Det är inte "förbjudet" inom AR att rida lätt. Jag vet och ser ofta ryttare som gör det. Har inte hört någon tränare säga något om det heller.
eftersom man stör balansen så mkt men det är väl klart man gör i en sådan sadel som är så instabil för ryttaren som den är.
Man stör inte balansen mer i en spansk sadel än i en engelsk. och sadlarna är inte instabila för ryttaren. Då skulle nog ingen vilja rida i en sån alls.

Sv: Ytter underskänkel - tabu eller verktyg

***Knapplån***

Efter önskemål av TS har jag ändrat trådens rubrik från Ytterskänkel - tabu eller verktyg till Ytter underskänkel - tabu eller verktyg

Jag menar där den djupaste punkten av sadeln ska stämma med där hästen har sitt bärläge, barbackapunkten eller vad man kallar den. Och där varierar det ju från häst till häst, beroende på hur lång manken är och längden på ryggen sadeln får inte hamna på länden heller. Vet inte om vi pratar om olika saker:confused:

Sen ska de ju även stämma med bogbladens bakersta läge dessutom.....

Men klart man inte ska sitta längre bak än bästa läget för hästen att bära ryttaren.

Jag har aldrig hört någon sadelinprovare använda termen hur finner du den punkten?

vart har du hört begreppet, jag har som sgat aldrig hört det och winslow nämner det inte i ngn av sina texter

Aldrig hört vilken term?

Sittpunkten i sadeln?

Vet inte vad du undrar över alls. Menar du att det inte har någon betydelse var sadelns djupaste punkt befinner sej i förhållande till den djupaste punkten bakom manken på hästen? Och den djupaste punkten på hästen stämmer inte med den djupaste punkten på alla sadlar. Därför finns olika bommar. Avståndet mellan djupaste punkten på hästen och tre fingrar bakom bogbladet dvs påläggspunkten där sadeln ska ligga måste också stämma och varierar mellan hästar.

Om sadeln ligger i obalans kommer den djupaste punkten att hamna fel. Vad det nu beror på. Kanske är det vad du pratar om?

Senast ändrad av en moderator:

Och där varierar det ju från häst till häst, beroende på hur lång manken är och längden på ryggen sadeln får inte hamna på länden heller. Sen ska de ju även stämma med bogbladens bakersta läge dessutom.....

Men klart man inte ska sitta längre bak än bästa läget för hästen att bära ryttaren.

Jag vet.
Du har full kontroll och helt rätt.
Som vanligt.

Sen finns det ju mängder med sadlar som har sittpunkten för långt bak än vad som ska vara
Numera ska sadeln inte vara med ngt djupt säte- där man sitter fast.
Du ska kunna flytta dig om det behövs- flatbacksadlar. Eller rent av ganska flata i sitsen.

Om man inte vill inkräkta på bogfriheten kan man köpa en med en kort bossa framtill- bogen kan röra sig inunder sadeln. Kanonbra!

Numera ska sadeln inte vara med ngt djupt säte- där man sitter fast.
Du ska kunna flytta dig om det behövs- flatbacksadlar. Eller rent av ganska flata i sitsen.

Om man inte vill inkräkta på bogfriheten kan man köpa en med en kort bossa framtill- bogen kan röra sig inunder sadeln. Kanonbra!

Säg inte det till mig, jag har flatback amerigo dressyrsadel sedan ååååår tillbaka :p

Senast ändrad:

Jag menar där den djupaste punkten av sadeln ska stämma med där hästen har sitt bärläge, barbackapunkten eller vad man kallar den. Och där varierar det ju från häst till häst, beroende på hur lång manken är och längden på ryggen sadeln får inte hamna på länden heller. Vet inte om vi pratar om olika saker:confused:

Sen ska de ju även stämma med bogbladens bakersta läge dessutom.....

Naturligtvis så spelar det ju roll vart hästen har den djupaste punkten, om den har den långt fram eller längre bak. Jag tycker dock överlag att för många sadlar har den djupaste punkten för långt bak i sadeln alltså man har ett helt berg av framvalv högt framför sig. :crazy:

Tänkte väl det:grin:

Sadeln är viktig. Min ena har bommen gått på:eek:
Jäkla tur att jag alltid har feta paddar under.

Vill ha PM på tips för ny sadel till våren- en som passar för längre ben än J B, men lite större bakända:cool: o stoor bred kuse-18" ett måste.

*Ursäkta ev. annonsinslag- Immer*

Jaså du menade så.

Axel: Jag har redan sen förra sadeln och på nuvarande, flatare säte och kortare bossa framtill, annars får inte bogen plats. Så jag är väldigt med i tiden då med andra ord:angel:

Usch, men går det inte att reklamera och få ny:eek:

Förtydligar bara, en kort bossa är jättebra för hästar med kraftig bog-bogmuskelatur,men man måste ändå särskilja på en bossa som hindrar bogmuskelaturens rörelser och en bom-eller då ortspetsen som bromsar, eller hugger tag i bogens-alltså skelettbogens mekanik om den ligger för långt fram.

Och för att återgå till tråden som jag läst, hur rids en volt utan en yttre underskänkel som vid voltens ingång följer hästens sida och lägger sig i ett bakre läge- ett läge som man får känna sig till beroende på olika omständigheter.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag undrar en del över HUR man ska göra. Vi byter galopp i språnget åt vårt lätta håll utan precison men åt vårt svåra håll blir det...
Svar
8
· Visningar
5 785
Träning Okej, jag provar göra en ridtråd, och är väldigt glad om den kan hållas 'rumsren'! =) Problemet är enkelt egentligen, den teoretiska...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
6 734
Senast: ako
·
Ridning Akademisk Ridkonst á la IngelaH Att jag skriver just ”Akademisk Ridkonst á la IngelaH”, beror på att det finns tusen och åter tusen...
Svar
14
· Visningar
1 802
Senast: IngelaH
·
Western Förut så fanns det en tråd på g.gnägg (tror jag det var) ang westernridning och vi drog in på hur man gör ett stopp. Jag menade på...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
6 064
Senast: Ticka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar