Ytter underskänkel - tabu eller verktyg

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ytterskänkel - tabu eller verktyg?

Det där är ju intressant med tanke på diskussionen - en träningsmetod där man mycket utgår ifrån att lägga upp övningar som triggar hästen till det man vill (nåja, inte bara det, men en del av det hela! ;) )
En sån grej är t ex att en viss ridväg/övergång (när man inte "ger" hästen för mycket hjälp och ffa inte balanshjälp utan försöker få den klara övningen så mycket av sig själv som möjligt men i så bra balans och avspänning som möjligt)

Men du ska aldrig som ryttare balansera hästen. du ska som ryttare möjliggöra för hästen att vara balanserad, vilket den är om du inte stör den.

Ni som tvivlar; har ni någonsin begrundat varför hästen som känns så svår uppsuttet, dansar fram mjukt och taktmässigt, bärigt och harmoniskt på tömkörningstömmen? Jo för att den får sköta sig själv, utan att ryttaren inverkar på dess egen balans.

jag vet inte varför du inte kan få runt ditt huvud själva tanken att det handlar om att hjälpa hästen

Hur kan du ens mena att det är oflexibelt att ha fokus på att hjälpa :confused:

varför skall tränaren vara flexibel i att skita i hästen
Hon menar förstås att tränaren/ryttaren ska vara flexibel i sitt sätt att hjälpa hästen. Det finns ju olika sätt att hjälpa och hästar behöver olika sorters hjälp. (dvs det finns inte ETT enda sätt att hjälpa alla hästar på)

Jag diskuterar inte bigganl's ridning

jag väljer att diskutera selfmade tränares ridning - och den visar de ju upp på diverse hemsidor. live och på filmer
Om du inte diskuterar min ridning, varför diskuterar du då med mig. Det jag pratar om är ju hur jag tänker och praktiserar ridning.
Om du vill diskutera dåliga tränare så för du göra det med någon som har inblick i det.
och om du skulle ha en hemsida så skulle du inte lägg in en bild på en öppna som du inte fick till. Du skulle lägga in den som blev bra och inte låtsas om de andras existens :angel:
Så tänker inte alla. En bild behöver inte vara perfekt. Det beror helt på varför bilden läggs in. Den kanske passar bra i sammanhanget.
deffinitivt skulle du inte lägga in en felaktig som instruktionsbild :eek:
Det håller jag med om. Det låter väldigt konstigt.

Jag tror inte heller jag gjorde något annorlunda utan att det mer var tillfälligheterna i sammanhanget som spelade in.

Novali stod ju och tittade på så hon kanske har någon annan uppfattning men troligtvis inte :cool:

Tja hade det varit en avgörande del av denna diskussion hade du ju fått kalla hit henne förstås:devil:
Men jag tror inte det är nödvändigt i det här läget:rofl:

Men ärligt talat - i den här tråden har du börjat uttrycka dig på ett osnyggt sätt som mer börjar likna förolämpningar eller sätt att försöka övertyga/övertala snarare än diskutera. Tråkigt! Blir inte direkt konstruktivt för du kan ju inte tro att vi ska ta ditt ord som någon sorts sanning och bara förkasta ens egna upplevelser/erfarenheter även om dom självklart har mycket utrymme att utvecklas. Vill man övertyga får man göra det genom sina argument, inte "du har fel!" ;)
Som en klok person sa - "låt dig inte övertalas, bygg på kunskapen istället!" :)
[/QUOTE]
jag skriver under på detta jag med. :bow:

Tja hade det varit en avgörande del av denna diskussion hade du ju fått kalla hit henne förstås:devil:
Men jag tror inte det är nödvändigt i det här läget:rofl:

Fios ex. har ju med bjudning att göra- att man bromsar upp framdelen lite o baken fortsätter inunder hästen. Mot ett hinder- har man förhoppningsvis det.....

Det är mkt lättare att börja med att samla hästen i galopp- där den får bära sig med båda bak- hela bakdelen, vilket den inte gör i trav o kan där "gå av på mitten"- om man gör fel eller t o m bli framtung.

Sen kan man sakta ta traven med verktyget- SKOLAN. Just för att den ska hålla ihop. Där är det ytterskänkeln som påverkar det ytter bakbenet till att böja sig mer- i samverkan med säte o yttertygel.

Det där är ju intressant med tanke på diskussionen - en träningsmetod där man mycket utgår ifrån att lägga upp övningar som triggar hästen till det man vill (nåja, inte bara det, men en del av det hela! ;) )
En sån grej är t ex att en viss ridväg/övergång (när man inte "ger" hästen för mycket hjälp och ffa inte balanshjälp utan försöker få den klara övningen så mycket av sig själv som möjligt men i så bra balans och avspänning som möjligt) så behöver hästen ändra om sin teknik för att klara av det. Ju mer som krävs -desto mer får hästen skärpa sig.
Så *egentligen* ser jag det inte som så konstigt att man upplever det fenomenet. Att hästen skärper till sig och gör bättre ifrån sig ju mer som krävs. Att den lär sig ATT det krävs och då blir mer lyhörd för den lilla hjälp den kan tänkas få. Sånt utnyttjar ju en del rätt ofta när man tänker efter?

Ja men är det inte precis vad du gör om du rider för en tränare tex och ni använder olika övningar? Ibland mera direkt visa hästen genom en övning, men andra gånger kan man låta den själv jobba mera, genom att "bädda" för det man vill och låta hästen jobba och lösa uppgiften. Det finns många exempel på det:idea:

Hon menar förstås att tränaren/ryttaren ska vara flexibel i sitt sätt att hjälpa hästen. Det finns ju olika sätt att hjälpa och hästar behöver olika sorters hjälp. (dvs det finns inte ETT enda sätt att hjälpa alla hästar på)

Nu börjar det ju spåra ur för vi bor på olika planeter

Men det bästa sättet att hjälpa en häst tycker jag är att rätta till det största felet ryttaren gör:idea: Dvs det som där och då är det största hindret mot utveckling

Är det att vara oflexibel så gärna för mig

Så summa summarium blir att jag använde ytterskänkeln i anridningen och då samlade han upp sig i ett par steg vilket är svaret på hela trådens rubrik :rofl::rofl:

Ja men är det inte precis vad du gör om du rider för en tränare tex och ni använder olika övningar? Ibland mera direkt visa hästen genom en övning, men andra gånger kan man låta den själv jobba mera, genom att "bädda" för det man vill och låta hästen jobba och lösa uppgiften. Det finns många exempel på det:idea:

men det är ju precis så

Om jag placerar mig så att hästen får lösa sin balans själv så om jag har gjort rätt så kommer det att trigga igång balanserade reflexer så det tex blir naturligt för hästen att böja sig - det är i det "set up" lättaste sättet för hästen att lösa situationen

den tränare som jag har gemensamt med Saigon, hade bara sådan koordinationsövningar

det kallar jag att hjälpa hästen - men det blir ju svårare för ryttaren. Då finns liksom inget annat att skylla på - än ens egen prestation

Jag tror inte heller jag gjorde något annorlunda utan att det mer var tillfälligheterna i sammanhanget som spelade in.

Novali stod ju och tittade på så hon kanske har någon annan uppfattning men troligtvis inte :cool:

Klart jag har en uppfattning....jag har ALLTID en uppfattning!:devil:

I just detta fallet var det enligt min mening, en kombination av att fio insåg att en bättre galopp krävdes (gissa vem som "gapade" på henne om det...) i kurvan eftersom unghästen annars kände sig tvungen att öka mot hindret för att klara det på ett bra sätt.

När de nu kom ur kurvan i ett mycket bra tempo, med bakbenen väl under sig o hästen riktade in sig på hindret så hade han ju helt plötsligt TID att lyssna till signalen från ryttaren, i det här fallet halvhalten, som då fick 100% genomslagskraft i det läget. Summan av det blev ett helt perfekt språng i fullständig balans. (Och en fio som STRÅLADE förstås...)

Men det är ju dit man strävar med hela sin ridning o halvhalter är ju grunden till allt men absolut det svåraste att få till utanför hemmabanan.

Fios ex. har ju med bjudning att göra- att man bromsar upp framdelen lite o baken fortsätter inunder hästen. Mot ett hinder- har man förhoppningsvis det.....

Det är mkt lättare att börja med att samla hästen i galopp- där den får bära sig med båda bak- hela bakdelen, vilket den inte gör i trav o kan där "gå av på mitten"- om man gör fel eller t o m bli framtung.

Men PRÄCIS :bow:

det är ju inte bara samling som är lättare i galopp utan även söket till handen( om man inte har en extremt framtung häst)

Galoppens pendelrörelse med bakkärran skjutsar in bakdelen på plats av bara farten om den rids i en okey balans och öppen form

Det är ju därför som grundutbildning av hästen handlar om det

Tyvärr sitter för gröna ryttare på dessa hästar som behöver grudnridas

det hände mig också :o men då tog jag hjälp

Hästen behöver stärkas för att tålas att sitta på, så givetvis hålelr jag med om det du skrev om traven, och om isisar

Men du ska aldrig som ryttare balansera hästen. du ska som ryttare möjliggöra för hästen att vara balanserad, vilket den är om du inte stör den.

Ni som tvivlar; har ni någonsin begrundat varför hästen som känns så svår uppsuttet, dansar fram mjukt och taktmässigt, bärigt och harmoniskt på tömkörningstömmen? Jo för att den får sköta sig själv, utan att ryttaren inverkar på dess egen balans.

Jag håller med dig fullkomligt! :bow:

Därför är det också givande att låta hästen jobba utan ryttare emellanåt, eller åtminstone få röra på sig ordentligt med enbart sin egen balans. Jag är väldigt tacksam för min vältränade medryttare som joggar tillsammans med hästen ca 1 pass/v. Jag tror det är superskönt för hästen att få jogga på i sin alldeles egna balans.

Absolut! Sen blir det ju i helheten som "alla" här egentligen säger, att kvalitén på ridningen (ryttarens förmåga att forma/balansera/osv med sitsen och allmänt kommunicera med hästen) avgör vilket resultat övningarna kommer få. Bland annat ska tilläggas, är hästen inte redo så är den inte oavsett vilken ryttare som sitter på, och däri ligger en ganska stor skillnad upplever jag i olika ridstilar (inte riktat mellan AR/VD eller så utan helt enkelt olika ryttares/tränares metoder allmänt) att vissa kompenserar för hästen men med risk för att skapa andra fel ELLER för det otränade ögat få det se bättre ut än det är, medans andra rider med mer blottande ridstil där man alltså inte kompenserar för hästen. För man kommer alltid mer eller mindre rida övningar/vägar som hästen inte "är redo för" om man ska komma någon vart.
(gled in på mer allmänt vart tråden hamnat snarare än specifikt till dig)
Det är en av de stora skillnaderna skulle jag tro när man tittar på samma övning utförd av olika ekipage om det i båda fall är tänkt att övningen ska göra jobbet om två likvärdiga ryttare utför det och man får olika resultat, synbart just DÅ. Fast i slutändan är det ju ändå effekten av övningen som är det viktiga.

Nu börjar det ju spåra ur för vi bor på olika planeter
Jag är inte helt övertygad om det.
Men det bästa sättet att hjälpa en häst tycker jag är att rätta till det största felet ryttaren gör:idea: Dvs det som där och då är det största hindret mot utveckling
Ja det håller jag helt med om. (inte helt olika planeter kanske) Jag tyckte det var just det jag beskrev innan.
Ord kan vara förvirrande ibland.

Är det att vara oflexibel så gärna för mig
Nej som sagt. Det är inte att vara oflexibel för mig. Att däremot rätta alla ryttare på samma sätt, det är att vara oflexibel på min planet för alla ryttare är olika och har inte samma problem. (och även hästarna de sitter på)

Nä så långt åker jag inte för att hoppa 95+1meter med min femåring :D

Det förstår jag. Jag hade ingen aning om hur högt du skulle hoppa eller på vilken häst. Tänkte bara på att det var stora tävlingar här hela helgen. (och tänkte att jag kanske såg dig) Men så var det inte:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag undrar en del över HUR man ska göra. Vi byter galopp i språnget åt vårt lätta håll utan precison men åt vårt svåra håll blir det...
Svar
8
· Visningar
5 785
Träning Okej, jag provar göra en ridtråd, och är väldigt glad om den kan hållas 'rumsren'! =) Problemet är enkelt egentligen, den teoretiska...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
6 734
Senast: ako
·
Ridning Akademisk Ridkonst á la IngelaH Att jag skriver just ”Akademisk Ridkonst á la IngelaH”, beror på att det finns tusen och åter tusen...
Svar
14
· Visningar
1 802
Senast: IngelaH
·
Western Förut så fanns det en tråd på g.gnägg (tror jag det var) ang westernridning och vi drog in på hur man gör ett stopp. Jag menade på...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
6 064
Senast: Ticka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar