Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fungerar för mig är att man får det resultat man vill ha. När jag rider vill jag ha en häst som bär upp ryttaren med hela sin överlinje. Ha ett energiflöde hela vägen från hästens insvingande bakben via ryggen ända till ryttarens hand. Det är vad jag vill ha.
Men det är inte vad som uppvisas.....
Ingen häst bär - jag vet inte om det är för att ni aldrig upplevt det som ni inte ser skillnaden.
Jag vill inte trycka ned någon men nästan rätt är faktistk inte rätt även om tränaren tror det
Nära skjuter ingen hare
Jag vet heller inte säkert, men jag tror vi gör det. (det verkar så när jag läser)Vi uttrycker oss lite olika bara.
jag vet att ni inte gör det
Du och fio använder samma termer för helt olika ridupplevelser. det är ljusår i kvalitets skillnad
Skillnaden mellan fio och selfmade tränare är att den selfmade tränaren kan säga öppna, men fio kan rida en, och hon har tillräcklig erfarnehet för att tala om varför det inte fungerar för dig
och hon kan tala om hur du skall göra istället för det du gör - så att det blri en öppna på riktigt, och inte bara på pappret
Vad selfmade tränare visar upp - are simply not good enough
ur fysiologisk synvikel mind you
Det håller jag inte alls med om. Många hästar ramlar/dyker/faller framåt/nedåt men det är inte sökning som jag pratar om. Sökningen är just bara en sökning och då måste energiflödet ända från bakbenen över ryggen finnas där. Gör det det så blir hästen också kortare/lägre bakom sadeln vid tex en upptagning, minskning osv. på hjälperna.
.
Fast det är nog här diskussionen hamnar snett... Jag rider min 5 åring just nu , han är ganska så grön men sökning till bettet har han, det går att minska och korta rätt hyfsat men naturligtvis talar vi inte om någon direkt samling men jag vill nog inte kalla honom på hjälperna än på ett tag det är mkt som fattas för att han skall vara på hjälperna i den bemärkelsen jag anser på hjälperna är. Han går för skänkeln och svarar förhållande utan att korta in sig fram men mer är det inte än så länge..
Så nja så enkelt är det verkligen inte tycker jag att bara för att detta är på plats så kommer det andra automatiskt, det kräver en hel del systematiskt arbete till för att komma dit. Sen kan det glimta till i ett steg eller två.
Jag hade ett hallelujja ögonblick på framhoppningen i Fredags i andra klassen för då var han väldigt avspänd och då tog han en halvhalt och satte sig fantastiskt fint i den anridningen mot ett hinder
Tyvärr tänker man ju inte på VAD man gjorde just i det ögonblicket eftersom jag befann mig på en tävlingsplats på väg emot ett hinder men han var extremt avslappnad eller skittrött från första klassen och när dom har hoppat så får man ju lite mer naturlig ryggverkan så det var nog ett samband mellan alltihopa.... Men nu känns det som det kommer ta ett par veckor till den känslan igen
jag vet att ni inte gör det
Du och fio använder samma termer för helt olika ridupplevelser. det är ljusår i kvalitets skillnad
Skillnaden mellan fio och selfmade tränare är att den selfmade tränaren kan säga öppna, men fio kan rida en, och hon har tillräcklig erfarnehet för att tala om varför det inte fungerar för dig
och hon kan tala om hur du skall göra istället för det du gör - så att det blri en öppna på riktigt, och inte bara på pappret
Fast det här är ju farligt att säga för varken du eller jag vet så mkt om hur biggan rider och tränar egentligen Jag tycker bara biggan snärjer in sig i sina förklaringar och så blir dom för långa utan verkligt innehåll men hon kanske inte är så bra på att formulera sig ?? och ååååå nää jag undrar fan om jag kan rida en öppna ibland
Öppna tycker jag är världens svåraste övning att få till superbra
Öppna tycker jag är världens svåraste övning att få till superbra
bjöd han bättre på det hindret?
Kändes han rakare?
Ja men snälla tror du jag hann tänka på sådant, jag hade ju full koncentration på hindret och man hinner bara fokusera på hinder-avsprångspunkt och att hästen är med på uppgiften. Jag hann bara uppfatta ATT han satte sig i halvhalten, inte varför. Det var inget planerat sas, han har inte tagit halvhalterna framför något hinder tidigare på det sättet nämligen.
Jag gör en halvhalt och så ja tar han den eller inte det finns liksom inte så mkt utrymme framför hindret att fundera något, men tar han den inte alls så får man improvisera lite mer för att komma rätt till avsprångspunkten.
och tja, vad jag ville säga vet jag inte ens
Tyvärr tänker man ju inte på VAD man gjorde just i det ögonblicket eftersom jag befann mig på en tävlingsplats på väg emot ett hinder men han var extremt avslappnad eller skittrött från första klassen och när dom har hoppat så får man ju lite mer naturlig ryggverkan så det var nog ett samband mellan alltihopa.... Men nu känns det som det kommer ta ett par veckor till den känslan igen
Jg ar fortfarande inte en susning om vem du pratar om nu därför blir det omöjligt att bemöta. (och jag vill inte diskutera enskilda tränare öppet i så fall)QUOTE=Susan;12795931]Uppvisas??? Vad pratar du om nu??Men det är inte vad som uppvisas.....
Jag kan bara svara för mig själv men jag tycker det stor skillnad på en häst som bär över ryggen och en som inte bär utan sänker ryggen och har bakbenen bakom sig. Milsvid skillnad skulle jag säga.Ingen häst bär - jag vet inte om det är för att ni aldrig upplevt det som ni inte ser skillnaden.
Nästan rätt är inte rätt, nej, men man kan vara på väg åt rätt håll. Ingen kommer från noll till max med en gång. Det tror jag nog du är medveten om. En häst som börjar engagera sin överlinje är på rätt spår och då gäller det att utveckla den bärigheten till högre bärighet och samling med tiden. Så länge man tittar på en bild har man ingen aning om vart ekipaget är och vart de varit tidigare. Många hästar som används som ridhästar idag har inte fysik som är speciellt lämpad för ridning egentligen. (ex lågställda, långa hästar med draghästexteriör) Det krävs ett genomtänkt arbete för att få en sådan häst bärig och med hög ridbarhet.Jag vill inte trycka ned någon men nästan rätt är faktistk inte rätt även om tränaren tror det
Nu vet jag inte vad det är för tränare du pratar om. Jag har fullt förtroende för min tränare som vet vad hon pratar om och har mycket utbildning inom hästens fysiologi samt erfarenhet.
du har ju ingen aning om det. det här börjar bli en Kalle Anka diskussion.Du och fio använder samma termer för helt olika ridupplevelser. det är ljusår i kvalitets skillnad
Men hallå. Vad pratar du om? Vilken selfmade tränare??Skillnaden mellan fio och selfmade tränare är att den selfmade tränaren kan säga öppna, men fio kan rida en, och hon har tillräcklig erfarnehet för att tala om varför det inte fungerar för dig
Jag skulle aldrig själv rida för någon som inte själv kan utföra det som vederbörande undervisar. Det är självklart för mig. Om en tränare inte kan se skillnad på rätt och fel angående rörelser så förstår jag inte varför någon vill rida för denne i så fall.
Självklart ska en tränare kunna det. Vad får dig att tro att jag skulle tycka något annat?och hon kan tala om hur du skall göra istället för det du gör - så att det blri en öppna på riktigt, och inte bara på pappret
Nej nu har det burit iväg alldeles tycker jag.