Ytter underskänkel - tabu eller verktyg

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ytterskänkel - tabu eller verktyg?

Men en annan grej jag tänkte på, angående att "kräva" att ekipaget ska gå lång/låg redan under ett pass (tänk på att AR-pass ofta ligger på 20-30 minuter under träningar! ;) ) hur gör man om hästen inte mentalt är med och man måste sitta och vänta ut/"lirka" med det mentala? En häst kan inte gå med "ärlig överlinje" om den inte är avspänd mentalt också. Visst kan man tycka att ryttaren även där har inverkan, men då mer i längden à la horsemanship, förtroende, inte något som är gjort på en kaffekvart. Det mentala är något som kan ta lååång tid att påverka på vissa hästar (och för vissa ekipage) medans det för andra faller på plats mer eller mindre naturligt. Att sitta och jobba med att kräva överlinje i varje steg innan hästen får gå (ungefär à la BB) när hästen är spänd som en stålfjäder kan säkert funka i vissa fall där hästen faktiskt är med och successivt blir coolare av den lägre huvudpositionen medans andra skulle få klaustrofobi i det läget och bli mer stressade för att man vill ta ifrån hästen dess kontroll snarare än att "snällt" vänta ut och försöka manipulera till coolhet.
Det här är ju egentligen applicerbart oavsett nivå, vare sig det är en häst som går relativt nära "i form" men spänner överlinjen liite för mycket för att det ska bli bra och man då inte kommer åt hela vägen eller det är på en grönare nivå där hästen inte vågar/vill släppa alls utan går stjärnkikare/fri och är svårinverkad på.
Återigen så beundrar jag tränare som kan anpassa från ekipaget och snabbt kan se vad som funkar/inte funkar!

Vädligt intressant

(OBS ni andra när jag skriver JAG nu menar jag - jag som människa, inte som nån sorts tränare)

jag förstår att det blir kosntigt för dig - för jag börjar i en helt annan ända, och tänker helt annorlunda

Om jag skall hjälpa någon vill jag se dem bara rida runt lite på lång tygel och rida lätt.
Ofta rör sig inte hästen så som jag vill - den poppar upp med huvudet tex eller trixar eller whatever.

Då tar jag fram min kasse och så får de kliva av och jag testar hur sadeln ligger. den ligger nästan alltid fel. Era ( vet inte om du rider i en sådan) barocksadlar åker nästan alltid fetbort för ryttaren får inegn balans i en sådan. och då blri det ju bara blaj hur man än försöker. Ofta försöks då lånas in en annan sadel som tillfälligt går att mecka om - med grejjer i min kasse :D

Sedan får ryttaren göra samma sak igen. och nu slappnar hästen av

DÅ kan vi börja. och eftersom hästen klarar av att lulla runt lite - så höjjer vi snäppet och lullar runt på bågar - bara för att ryttaren skall lära sig hitta tyngdpunkten sin ochhästens och när hon gör det så törs hästen runda isg upp mot ryttaren med bröstryggen och halsen är lång och de tycker det är skönt.

Även holländska hästar

det är jättelåga krav - men det är krav som ryttaren kan leva upp till. i alla fall några steg i taget

Vissa fixar i trav första gången - få, men tom en relativ nybörjarjare kan hitta denna balans i galopp i fältsits bara den får rätt instruktioner. och ja man får till det ibaldn och ibland inte

det skall vara roligt - det skall vara glädje - det skall vara befriande

Jag bruakr fråga hur ryttaren tycker att det känns - när hästen komemr till balans

fritt svara de - och hästen bara :love: TACK

Hästen skall frusta när spänningar släpper

Hittar man inte dit -får manhänvisa till clinic - inte som tränare hitt apå en massa undanflykter :devil: för att man inte får till det

En gång har jag hänvisat til klinik - behöver jag säga att ryttaren blev sur

Senast ändrad:

Hmmm

jag ska inte diskutera enskilda personer, men nu har jag surfat runt på hemsidor och bildtrådar och filmtrådar och och och jag är nog rädd för att ni som tror ni har koll på begreppen inte har det. Intehar jag sett några pilbågar/sök till handen inte....
Nu vet jag ju inte vad du tittat på, men inte är det så svårt att hitta bilder där hästen har sökning till handen. I och för sig kan det vara svårare att se på bilder. Filmer säger mera, men en bild är en bild. Det är omöjligt att veta vad ryttaren tränar i just det öginlicket. Det kan vara en detalj och inte alls helheten. Ibland får man helt strunta i formen för att någon annan detalj behöver tränas på.
Bara sänkta bröstryggar så långt ögat når.
vart tittar de egentligen? Du får nog titta mera. Jag tycker jag ser jättetrevliga bilder både här och där.
Nu vet jag ju inte vad du letar efter heller. Om det är en uppvisning av ett färdigt resultat så pratar vi inte om samma sak. De flesta lägger ut bilder av sin träning helt enkelt. Vi vet ju inte ett smack om vart de startade, hur hästen rörde sig från början etc. Det kan vara jättestor skillnad utan´att vi vet. De flesta har ju inte bråttom framåt i hästens utbildning utan låter det ta den tid som behövs.

Igen alla bilder går inte att bedömma skall jag säga, och rena skrittbilder är helt världelösa för i "rätt" tillfälle går vilken häst som helst fantastiskt
Just det. biler är svårt att bedöma.
jag blir alltid skeptisk till ryttare som menar sig ha koll - för det hintar om att de inte har det - då - för om de hade det - skulle vara mycket mer medvetna om hur svårt det är
Men ärligt, hur många ryttare träffar du som säger att de hela tiden har koll på allt? Inte många tror jag. Teori är ju en sak och praktik en annan. (viket de flesta ryttare blir påminda om ofta) Många har rätt bra koll på hur de vill att saker ska vara och kännas, men är inte alltid där själv. Sån är jag i alla fall. Vissa dagar känns fantastiska och andra dagar funkar det inte alls. Vissa pass är rena berg och dalbanan där det går finfint ena stunden för att man i nästa tappar det mesta.
Ridning är svårt. Det är bara att konstatera, men om man är öppen och vill lära sig och utvecklas så gör man det. Det går inte alltid fort, men det spelar ingen roll för mig Huvudsaken är att det sker en utveckling. (både hos mig och hästen) Min tränare är min guide och mitt bollplank på vägen framåt.

Lätt att hålla med om det jag skriver -man kan ju alltid se "de okunniga" som "de andra" inte man själv Gud bevares.
När du skriver åsikter som jag har själv så skriver jag att jag håller med dig. Det är väl inte så konstigt. Eller tror du inte att vi kan ha samma åsikter?
Den dagen man tror att man vet allt då stänger man dörren för utveckling. Hur bra eller dålig man är är kan man alltid lära sig mera/bli en bättre ryttare.

Angående pedagik

Jag håller fulsltädnigt med - jag dissar ingen någosin vi är alla barn i början. Jag har gjort all fel själv :angel: :o
For sure

Annars skulel jag u inte veta hur man reder ut det :idea:

jag har lärt mig av att lösa mina problem, jag är bara människa inte proffs

Här på buke är jag vass, men det handlar inte om ryttare - utan om tränare - som i brist på pedagogik - hittar på en massa bortförklaringar till varför de inte lyckas hjälpa eleven

:o :o :o

Kvalificerat BS

Senast ändrad:

Slår det dig då att vi har olika deffinition på vad sök til handen är

om du tycker det är lätt att hitta och jag säger näe

Eftersom ingen svarat i andra tråden gör jag det själv

Och om någon i framtiden undrar vad vi håller på med och diskuterar samma sak i två trådar - så heter den andra tråden
ridning på en hand och är skapad av jacko

Allt handlar ju till syvende och sist om samma ämne :crazy:

Senast ändrad:

Mot ridkonsten att bara slarva över saker - äh det har jag koll på

Då inser man faktiskt inte hur svårt det är att rida och hur himla mycket jobb och dedikation som mästarna lagt ned på att lära sig detta
Men vem har sagt så? Jag har läst som 17 i tråden nu och jag hittar det inte.
Hur himla mycket ödmjukhet som krävs
utan ödmjukhet kommer man ingenvart. Det r bara att inse att det finns mängder av kunskap att hämta och försöka ta till sig av.
ödmjukhet inte i form av Jantelagen - men att utlämna sig själv och avstå från omdelbar bekräftelse ( ngt som "de här" egenuppfunna tränarna strör som socker)
Om jag tolkar dig rätt så menar du tränarna som berömmer i tid och otid. Jag har inget emot att få beröm och jag förtjänar det, men vill inte ha det annars. Har sett detta ibland när jag varit runt oc tittat på olika tränare.
det här fixar vi med lite quick fix och en stång
Den inställningen har jag dock inte träffat på varken på träningar, kurser eller clinics. Tack och lov.

(Nu har tråden burit iväg så långt att det är svårt att hänga med i vad som egentligen diskuteras.)

Angående pedagik

Jag håller fulsltädnigt med - jag dissar ingen någosin vi är alla barn i början. Jag har gjort all fel själv :angel: :o

Här på buke är jag dock vass, men det handlar inte om ryttare - utan om tränare - som i brist på pedagogik - hittar på en massa bortförklaringar till varför de inte lyckas hjälpa eleven

:o :o :o

Kvalificerat BS

Men vart kom vi in på dåliga tränare? De finns förvisso både här och där, men varför diskutera det dåliga? Det är väl bättre att diskutera det br`? Det finns ju tränare som hjälper elever framåt oavsett vilken typ av häst de sitter på eller hur mycket kunskaper ryttarna har från början. DE tränarna är väl bättre att diskutera då?

Slår det dig då att vi har olika deffinition på vad sök til handen är
Jag kanske minns fel men jag tror dét var du som beskrev hur du definerar sökningen till handen tidigare i tråden. Det var en beskrivning som stämde med min egen uppfattning. Nu beskrev jag ju väldigt kort innan. (på jobbet och det var bråttom) men om det inte var du så ber jag om ursäkt. I så fal får du gärna beskriva vad du menar med sökningen till handen.
om du tycker det är lätt att hitta och jag säger näe
Om sökningen är lättare eller svårare att hitta berór helt på hur hästen är utbildad. (för mig)

Och om någon i framtiden undrar vad vi håller på med och diskuterar samma sak i två trådar - så heter den andra tråden
ridning på en hand och är skapad av jacko
Jag vet ju vilken tråd jag skriver i. Men frågeställningarna i den här tråden har blivit fler och fler och sdvängt ganska mycket. Det var därför jag skrev så.
(nu var det ju dåliga tränare tex och där var vi ju inte alls tidigare)

Jag tycker diskussionen var trevlig länge, men nu känns det som om det blir missuppfattningar hela tiden och då blir inte diskussionen speciellt konstruktiv.
Jag är bara en medelålders gammal dressyrryttare som hela tiden vill utveckla mina kunskaper och min ridning. Vi kommer framåt både jag och hästen och det känns bra. Sen har vi massor kvar att lära och vi får väl helt enkelt se hur långt vi kommer. Det spelar mindre roll för mig så länge vi utvecklas.
Jag har gjort många misstag i mitt ridliv och förhoppningsvis lärt mig en del av det. Jag kommer troligen att göra fler misstag också. (jag är ju inte död än)
Nu tror jag att jag lämnar tråden. Jag ska ha lite koll på den för om tonen blir trevlig igen kommer jag säkert att skriva något mer.

jag tror att du tyckte tonen var trevlig för att du var aningslös om vart vi så pedagogiskt som möjligt ville komma

när poletten ramlar ned blri det inte trevligt för någon av oss
Been there done that

den som missförstår är du

Du skriver som om du har koll på söket till handen - men tyvärr större mästare än oss som skriver här lägger en mycket mer avancerad betydelse i det

det gäller väl oss alla

Kunskap är lager och på lager vi skrapar i början på ytan - och inser sedan att ojsan :o det var mer komplicerat än jag trodde :o

Det kommer att hända mig igen och igen och igen

Och er också

Senast ändrad:

Du talarom fram ner utifårn din erfarenhet

Du skriver att fokusera på detta fram ned - det gör aldrig jag

jag fokuserar på att ryttaren skal hitta sin tyyngdpunkt och hästens - då råkar fram ned komma på köpet

Tänk fältsits cavaletti - där klarar alla attf å sinhäst att söka fram - ned - om sadeln passar.
man kan göra olika "set up" enklara övningar med fokus på tyngdpunkter där fram ned kommer lika lätt som lång tygel över cavaletti

FAN jag vill ju omvända er stångare Bodde du inte så långt bort skulle jag komma gratis

Hmm jag har inte talat om så mkt framåt neråt i denna tråden såvitt jag kan se , och inte heller är jag stångare :p

Men jisses vilken tur jag har att jag bor så långt bort från dig som jag gör :devil:

;)

retas på du

jag har vett att veta när jag skall prata och lyssna

jag tror heller aldrig att du skulle komma gratis, men gör du det är du välkommen

öronen skall fladdra, och ambitionsnivån vara på topp

Nä du har inte pratat om framåt nedåt men det du skriver rent generellt vittnar om en stor riderfarnhet att du kommit en rejäl bit. det märks att du vet vad du pratar om

appropå att alla är anonyma här

Senast ändrad:

föresten.... :angel:

Åk du - om du klarar att var snäll och pedagogisk flera sekunder i sträck...

;)

jag tror att du tyckte tonen var trevlig för att du var aningslös om vart vi så pedagogiskt som möjligt ville komma
Jag skulle ju inte skriva sa jag men jag kan inte låta bli att svara dig.
Du missuppfattar mig totalt. Jag tror alla som är med och diskuterar vill försöka få fram hur de menar på ett så tydligt sätt som möjligt. Vissa är väldigt bra på att uttrycka sig, andra inte lika bra. Trots det tycker jag det viktiga i en diskussion är att alla får framföra sin åsikt och sitt synsätt i frågan. Det är inte viktigt att alla är överens. Du verkar tycka nu (som jag tolkar dig) att eftersom jag inte är överens med dig på alla punkter så har jag fel. Jag är inte säker på att vi egentligen är speciellt oense, men vi pratar inte riktigt samma språk ibland. Vad jag inte förstår riktigt är om du pratar om mitt sätt att rida eller blandar ihop det med ryttare du sett som enligt dig ridit för riktigt dåliga tränare?? Det blir väldigt rörigt.
när poletten ramlar ned blri det inte trevligt för någon av oss
Been there done that
Någon polett har inte ramlat ner i den här diskussionen för mig. Men när den gör det (för det händer titt som tätt i livet) så tycker inte jag det är otrevligt. Tvärtom. Det känns ju bra när saker kan sättas in i ett sammanhang och man förstår hur det hänger ihop.
den som missförstår är du
VAD är det jag missförstår menar du??
Du skriver som om du har koll på söket till handen - men tyvärr större mästare än oss som skriver här lägger en mycket mer avancerad betydelse i det
Som jag skrev förut så var min förklaring kort, men jag tror du förstår innebörden ändå. Jag har inte skrivit att jag alltid har sökningen till handen korrekt. Det har jag inte. Jag skrev att jag kontrollerar många gånger under ett ridpass att jag har den. Det har jag inte alltid och då får jag leta tillbaka till den. Inte konstigare än så.

Kunskap är lager och på lager vi skrapar i början på ytan - och inser sedan att ojsan :o det var mer komplicerat än jag trodde :o

Det kommer att hända mig igen och igen och igen
Så är det för oss alla. Ju mer man lär sig desto mer inser man vad mycket det är man inte kan tycker jag. Men återigen. Det viktiga för mig är att utveckling faktiskt sker. Att jag lär mig mera och utvecklas både som människa och ryttare. Det fanns en tid då jag var i 17/18 årsåldern och själv tyckte jag var en rätt bra ryttare. Nu är jag ju betydligt äldre och en mycket bättre ryttare, men nu skulle jag inte beskriva mig som en bra ryttare. En hyfsad kanske.
Jag har lärt mig endel genom åren och jag hoppas verkligen att jag fortsätter att lära mig. Det finns så mycket kvar att lära.

P:S Jag har i flera sidor nu svarat på dina frågor. Du får gärna svara på min...

FAN jag vill ju omvända er stångare
Varför då?
Mig behöver du i och för sig inte omvända för jag har ingenting emot att använda vanliga tränsbett heller. Jag använder det bett, den utrustning som fungerar bäst´. På vissa hästar är det ett tränsbett på andra, längre fram i utbildningen, en stång. Varför måste man utesluta det ena? Jag tycker det är lika fel att säga att man bara uteslutande vill använda tränsbett som att man alltid enbart vill använda stång.
Använd det som fungerar tycker jag. (och då menar jag verkligen fungerar. Inte nåt flummigt som att ryttaren tycker hästen blir mjukare eller nåt liknande. Det är inte det samma som fungerar för mig)

Använd det som fungerar tycker jag. (och då menar jag verkligen fungerar. Inte nåt flummigt som att ryttaren tycker hästen blir mjukare eller nåt liknande. Det är inte det samma som fungerar för mig)

Så kommer vi tillbaka på ruta ett igen då... Att personen i fråga verkligen har förstått att det fungerar på riktigt. Det ÄR faktiskt inte så värst många men frågan är om man verkligen skall orka bry sig om det.. Jag bryr mig oftast inte om det och hur folk rider överlag men det är bara när man hör någon säga något och så ser man något heeeelt annorlunda ja alltså åt det negativa hållet och som kostar 400 spänn i timmen och då blir jag upprörd.

Nu menar jag alltså personer IRL som man ser titt som tätt...

Fast detta är ju faktiskt en helt annan diskussion och som förekommer i ALLA grenar.

Vad är då fungerar? Fysiologiskt riktigt eller det som känns bra för ryttaren :confused:

Oftast innebär inte det samma sak, i början känns det kanske inte helt bekvämt för ryttaren när det blir riktigt och rätt för hästen börjar ju röra sig större och annorlunda med mkt mer energi. Är man inte van vid det där så tar man gärna ner det till det bekväma igen alltså det som känns bäst för ryttaren av olika anledningar och oftast att ryttaren hamnar lite i obalans pga bristande bålstabilitet och att dom får problem att sitta kvar ibland.

Det är ju väldigt enkelt att gömma sig bakom meningar att man givetvis bara alltid menar det som är det rätta när man talar om saker och ting så kan jag oxå diskutera så slipper jag förklara något mer ingående och det är ju enkelt men inte så informativt kan jag tycka :confused:

När man talar om sökningen till handen så är det ju inte först och främst att hästen fortfarande söker handen när man för den framåt som är ett kvitto på att hästen är på hjälperna för längre vill gärna alla hästar bli, det är i fasen där man har ridit på framåt ordentligen och skall ta tillbaka hästen som man verkligen blir varse om den var på hjälperna eller inte och att hästen blir kortare bakom sadeln istället för framför när man minskar. Dvs att hästen "sätter" sig men fortfarande tänker framåt med halsen.

Alla hästar söker handen någorlunda bra om man länger ut tygeln eller för fram handen eftersom det ligger i hästens natur att vilja länga ut sig om den får (ja om den inte är totalförstörd i munnen men det utgår jag inte från här) men det har inget med på hjälperna att göra direkt. Det gör tom en 3 åring man precis har suttit upp på och den är ju knappast på hjälperna.

Så jag vet inte om vi talar om samma sak egentligen?

Senast ändrad:

Så kommer vi tillbaka på ruta ett igen då... Att personen i fråga verkligen har förstått att det fungerar på riktigt. Det ÄR faktiskt inte så värst många men frågan är om man verkligen skall orka bry sig om det.. Jag bryr mig oftast inte om det och hur folk rider överlag men det är bara när man hör någon säga något och så ser man något heeeelt annorlunda ja alltså åt det negativa hållet och som kostar 400 spänn i timmen och då blir jag upprörd.

Nu menar jag alltså personer IRL som man ser titt som tätt...
Där kan jag bara hålla med.
Fast detta är ju faktiskt en helt annan diskussion och som förekommer i ALLA grenar.
Ja precis. Jag tycker jag sagt det massor av gånger i den här tråden. Missuppfattningar förekommer överallt.
Vad är då fungerar? Fysiologiskt riktigt eller det som känns bra för ryttaren :confused:
Fungerar för mig är att man får det resultat man vill ha. När jag rider vill jag ha en häst som bär upp ryttaren med hela sin överlinje. Ha ett energiflöde hela vägen från hästens insvingande bakben via ryggen ända till ryttarens hand. Det är vad jag vill ha. Det är grundläggande och kommer man inte dit kommer man ingenstans. Om det inte finns någon grund finns ju ingenting att bygga vidare på. När kommunikationen fungerar bättre på ett bett än ett annat så väljer jag det kommunikationssättet.
Att ryttaren tycker hästen känns mjukare eller liknande är INTE det samma som att det fungerar för mig. Det är då enbart en illusion av att det fungerar.

Oftast innebär inte det samma sak, i början känns det kanske inte helt bekvämt för ryttaren när det blir riktigt och rätt för hästen börjar ju röra sig större och annorlunda med mkt mer energi. Är man inte van vid det där så tar man gärna ner det till det bekväma igen alltså det som känns bäst för ryttaren av olika anledningar och oftast att ryttaren hamnar lite i obalans pga bristande bålstabilitet och att dom får problem att sitta kvar ibland.
Så tror jag de flesta upplever det. Man vill gärna stanna kvar i sin "bekvämlinghetszon". Där tycker jag tränaren är viktig som ska lotsa ekipaget vidare. I takt med att häst och ryttare utvecklas flyttas bekvämlinghetszonen framåt. Det som förut kändes jobbigt blir bekvämt. Då är det dags att ta nästa steg. Kommer man inte ur bekvämlighetszonen utan fastar där blir det heller ingen utveckling.

När man talar om sökningen till handen så är det ju inte först och främst att hästen fortfarande söker handen när man för den framåt som är ett kvitto på att hästen är på hjälperna för längre vill gärna alla hästar bli, det är i fasen där man har ridit på framåt ordentligen och skall ta tillbaka hästen som man verkligen blir varse om den var på hjälperna eller inte och att hästen blir kortare bakom sadeln istället för framför när man minskar. Dvs att hästen "sätter" sig men fortfarande tänker framåt med halsen.
Där har vi lite olika definition. Jag håller med dig om vad du skriver, vi kallar det lite olika bara.
Alla hästar söker handen någorlunda bra om man länger ut tygeln eller för fram handen eftersom det ligger i hästens natur att vilja länga ut sig om den får [/QUOTE
Det håller jag inte alls med om. Många hästar ramlar/dyker/faller framåt/nedåt men det är inte sökning som jag pratar om. Sökningen är just bara en sökning och då måste energiflödet ända från bakbenen över ryggen finnas där. Gör det det så blir hästen också kortare/lägre bakom sadeln vid tex en upptagning, minskning osv. på hjälperna.

Så jag vet inte om vi talar om samma sak egentligen?
Jag vet heller inte säkert, men jag tror vi gör det. (det verkar så när jag läser)Vi uttrycker oss lite olika bara.

P:S Jag har i flera sidor nu svarat på dina frågor. Du får gärna svara på min...

Vilken?

Vad jag anser du har missförstått

Innebörden i Begreppet söket till handen

Man kan ha oliak åsikter och så men själva vitsen med termer är att dess innebörd är fix. det gäller för eleven att ta reda på inenbörden

Tyvärr så har många selfmade tränare sin egen högst privata tolkning - och den lär de ut och tar betalt för

Du ser det du kallar "sök till handen", men utifrån vad som avses av de stora mästarna så handlar det om saker som händer bakifrån - och tyvärr nej

Rid alternativt om ni vill - vassego - men använd inte den Klassiska i meningen Mästarnas begrepp på saker som ni inte ens är i närheten av

Det är fräckt

För att det är brutalt:devil:

Använd det som fungerar - ja men ni får det ju inte att fungera utifrån klassiska begrepp - utan ifrån något eget "hitta på" av div tränare som inte ens är i närheten

jag blir lite upprörd över lurendrejjeri aspekten, som marknadsförs som någon slags motpol till den ondra Dressyrryttarna

Men jag blir riktigt upprörd å hästarnas vägnar

KL

jag förstår att många avskräcks av mycken tvångsDressyr för det förekommer, men stången är så pass skarp, och de grova hjälperna är en annan sorts tvång.

man har bara bytt ut ett tvång mot en annat - men sätter fina ord på det, och är så *a självrättfärdig, men det är BS från tränarens sida

Vad jag vill är att hinta om att valet inte är mellan dessa - utan det finns en tredje väg och en fjärde väg osv. Inte så lätt att hitta men den finns

Jag minsn en användare hrä som blev mäkta sur när hon la in ridbilder på sig själv stångridandes barbacka och vi ombads komentera och jag gjorde det.

Många månvarv senare krockades det med en seriös väl renommerad tränare som sa ung samma sak och nu är stången borta

Det finns andra bättre lösningr som faktiskt leder till sök till handen som skapas av bakbenen

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag undrar en del över HUR man ska göra. Vi byter galopp i språnget åt vårt lätta håll utan precison men åt vårt svåra håll blir det...
Svar
8
· Visningar
5 785
Träning Okej, jag provar göra en ridtråd, och är väldigt glad om den kan hållas 'rumsren'! =) Problemet är enkelt egentligen, den teoretiska...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
6 734
Senast: ako
·
Ridning Akademisk Ridkonst á la IngelaH Att jag skriver just ”Akademisk Ridkonst á la IngelaH”, beror på att det finns tusen och åter tusen...
Svar
14
· Visningar
1 802
Senast: IngelaH
·
Western Förut så fanns det en tråd på g.gnägg (tror jag det var) ang westernridning och vi drog in på hur man gör ett stopp. Jag menade på...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
6 064
Senast: Ticka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar