Kookaburra
Trådstartare
Sv: Ytter underskänkel - tabu eller verktyg
raderat....
raderat....
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men när du LÄR hästen är det skillnad! Än på en välutbildad häst som känner igen övriga signaler. då kan man rida med knappt synbara hjälper.Systemet jag lär mig utgår ifrån att hästen lär sig galoppiruetten utan underskänkels inverkan. Jag har sett hästar göra galoppiruetter helt utan underskänklar (men BB gjorde det då inte på filmen). Som jag har förstått det så rider ju inte du enligt dessa principer så du kan ju inte avfärda något innan du vet i din egen kropp.
Oj. Det jag reagerade på var den vändande skänkeln. Jag kommer inte ihåg hur innerskänkeln såg ut på filmen. Men jag menar absolut ytterskänkeln i denna tråden.
däremot så känner jag att man blri mer och mer vaken för att det inte är hundra på topp för hästen slinker ut där den kan
Du 'är makalös att få till det.Jag tänker såhär
Jag har i min ryttarutbildning fått börja med att rida för sätet, och jag tror ju tvärtom axel att det är där man måste börja och gör man rätt så är det naturligt för hästen. Inget att "lära in" Utan bara att koppla ihop sig med hästen
Men när du LÄR hästen är det skillnad! Än på en välutbildad häst som känner igen övriga signaler. då kan man rida med knappt synbara hjälper.
Nej jag tycker inte att det är schysst att låta hästen utsättas för svårigheter som den inte är redo för- för höga krav eller att sen lämna den på pottkanten. Den ska klara sig själv, fast det är ryttaren som sätter den i obalans- bara för att ryttaren har den ambitionen- att behöva göra så lite som möjligt själv- åka häst.
Det blir som att ÅK-7 eleven ska lära sig genom gymnasieböcker- där det fattas den mer grundläggande förklaringen. Man hoppar från A till H.
Detta är din alldeles egna åsikt. Jag kan bara tolka in i vad du menar med "mer tydligt sätt". Alla hästar vill väl gärna ha en tydlig ryttare? Det skulle iaf jag om jag var häst. Men jag vill heller inte ha en ryttare som SKRIKER när jag inte förstår vad den säger. Kanske bara det att en välutbildad häst mer kan gissa sig till vad ryttaren vill. Jag menar att ryttaren behöver styra upp sin egen kropp bättre - inte använda fler eller starkare hjälper.slutmålet för alla inriktningar är att det ska se ut som telepati, men vägen dit måste vara på ett mer tydligt sätt.
Ja, en tränare behöver kunna vara en mentor - annars tycker jag det är bäst att byta tränare.Att det ser lätt ut när Mäster utför ngt är ju det som lockar till sig elever, men det gäller att de förklarar allt jobb som ligger bakom framgången.
gu' sicket onödigt inlägg. Vad har detta med något alls att göra? Jag uppmuntrar ALLA till att ta MÖJLIGHETEN att FÖRSÖKA! Vi kan aldrig få reda på hur långt vi kan gå om vi inte försöker.Sen har definitivt inte alla talangen att någonsin bli likvärdiga.
Som regel hamnar man rätt om man följer Ridlärans hjälpgivning. då behöver man inte tänka på så mkt, mer än att sitta rakt upp o ner
Jag tolkar det så att beroende på hästens storlek och byggnad kontra ryttarens benlängd så hamnar underskänkeln olika beroende på ekipage. MEN det är föredömligt att inte ha underskänkel intill om man kan undvika detta eftersom det ger mer (brusiga) signaler till hästen att ta ställning till. Man (jag) ska hela tiden undvika att ge brusiga, tvetydiga, motsträviga signaler. DÄRFÖR bör man undvika att ha underskänkel intill. Men det är just min uppfattning, min tolkning. Vore kul att höra andras teorier!
Det är möjligt att hon strävar efter att ha underskänkeln utifrån hästens kropp. Det gör inte jag. Jag vill ha skänkeln intill. Däremot försöker jag att inte använda underskänklarna aktivt. (ge skänkelhjälp med dem) Att ha skänklarna intill hästens sida ser jag som en inramning och min placering i sadeln påverkar ju både över och underskänklarnas placering. Jag vill att hästen ska följa min kropp. Om man försöker ha underskänklarna ut från hästens sidor tror jag det är mer risk för instabilitet óch luddiga signaler till hästen. Nu pratar jag om hela underskänkeln. från knä och ända ner. Jag pratar inte bara om foten, så det inte missuppfattas.
Jag menar, hur blir det då om man ska ha överskänkeln intill och vaden ska vara bort i från hästens sida? Jag fattar inte riktigt det, men jag kanske missuppfattat det?
Detta är din alldeles egna åsikt. Jag kan bara tolka in i vad du menar med "mer tydligt sätt". Alla hästar vill väl gärna ha en tydlig ryttare? Det skulle iaf jag om jag var häst. Men jag vill heller inte ha en ryttare som SKRIKER när jag inte förstår vad den säger. Kanske bara det att en välutbildad häst mer kan gissa sig till vad ryttaren vill. Jag menar att ryttaren behöver styra upp sin egen kropp bättre - inte använda fler eller starkare hjälper.
I vissa situationer sitter jag i sadeln, och då faller benen lite mer längs sidorna - men jag försöker att låta bli att 'rama in' med underskänklarna, dvs jag försöker hålla mig borta från sidorna på hästen för att inte störa. När jag tar lite stöd med tårna så kommer vaderna naturligt ut ifrån sidorna och jag behöver inte tänka på att inte råka stryka hästens sidor.
Jag kan ibland behöva tänka lite framåt med tårna - så håller sig vaden bättre bort ifrån hästens sidor och det blir lättare att få en bra sits. Petar tårna rakt ut är det ruggigt svårt att få till sitsen, då får jag inte till det med mina överskänklar så som jag vill.
Kl jag ser många strypa hästens rygg med för mycket underskänkel
Varför ska du hålla dej borta från hästens sidor? Det gör inte ont på hästen om din skänkel känns mot dess sidor. Det blir så som du beskriver mer ostabilt för hästen, du sitter och balanserar på toppen, och särskilt om du tar stöd med tårna
Om benen hänger naturligt avspänt ner så ramar du in hästen och det är en hjälp för den, som inte på något sätt kan vara negativ. Om du provar tror jag du kommer att märka att hästen trivs bättre så i längden.