X'up stigbyglar

B

Baroya

Är det någon som har sådana? I så fall, vilken erfarenhet har ni av dem? Har hört ganska mycket negativt, men vet inte värdigheten i de ryktena. Har bland annat hört att de "utlöser" över hinder i bland, och om de har gjort detta nästan omöjliga att "klicka fast" under ritten.

Är bara lite nyfiken på dem? Någon som vet vad dom kostar och vart man kan köpa dem ?

Sv: X'up stigbyglar

Det är dom du klickar i! De är ett fästa på stigbygeln där du klickar i skon! Så sko och stigbygel sitter fast tillsammans. Vet inte om du förstår för det blev lite luddigt! :crazy:

Skara Hästsport säljer dem. Tror det blir ca 4000 kr allt som allt om du köper stigbyglar, skor och chaps till.
Förut var det hysteri över dem, nu verkar det inte som att någon vill ha dem längre.

www.freejumpsystem.com

Det är ingen som har dom PGA att wilma hellström inte kunde klicka i dom igen när hästen hade stannat på ponny-em. alltså tog det massa tid och hon fick onödigt mycket tidsfel... :cool:

Tror inte bara att det är tack vare henne som ingen vill ha de längre, det är en hel del som hunnit använda dem nu och har upptäckt det negativa med dem.

Jag har ett par och jag är jätte nöjd men de är lite jobbiga att "klicka fast" mitt under en ritt är det nästan omöjligt..

Jag köpte de i Falsterbo för 6200kr med allt

Får jag väl vara den positiva här då! Helt underbara, men det gäller att för det första använda rätt viktklass på stigbygeln (finns tre olika standardviktklasser, sedan går det även justera spänningen) samt att clipset på skon slits, så man måste byta det efter ett tag - beroende på hur ofta den används så klart.

Ganska kul att se och höra hur traditionell och konservativ ridsporten är. Alla är mycket misstänksamma mot denna och man får tusen frågor när man är ute. Först är det alla som är rädda för att den löser ut och sedan - ofta samma människor - som är rädda för att den inte löser ut ifall man trillar av. Undrar om det var samma sak när cyklisterna uppfann sina clips och skor? Eller slalombindningarna?

det var iallfall hon som var det första att ha problem med dom officielt....

Jag har också funderat på dem, ska ändå köpa nya stövlar & stigbyglar och det blir ju lätt mer än 4000 kr :p

Det är alltså typ samma teknik som vid slkidor, typ bindningar?

Det var ju ändå inte så farligt pris, jag menar skulle man som sagt köpa både stövlar och stigbyglar är det det dubbla nästan. Med vid de 4000 kr ingår skor, chaps och stigbygel då?

Är det någon som vet vilka olika vikt klasser det finns ?

Hur blir det med balansen när man har dessa? Är det inte risk att man känner sig lite fastlåst ? Är det en obehagloig känsla från början eller känns det helt naturligt ?

Är riktigt sugen på att köpa sådana, men det verkar finnas ganska många som är emot dem..

Jag är också positiv!! I och för sig har jag aldrig ridit med skorna tillhörande, utan bara med "normala" skor och stigbyglarna. Och jag har aldrig hoppat i dem heller, då jag bara ridit med dem på tävling. Första gången jag red med dem så, trodde jag att jag vet inte vad. Hemskt var det iaf och jag sa "Aldrig mer". Men nu, älskar jag dem för de gav mig en mycket stadigare sits i och med att min balans/vikt får en bättre jämnvikt.:love:

Men den äldre modellen är svårare att klicka i, både från marken och från hästen. Den nya däremot går jättesnabbt. Träffade självaste designern nu när jag var i USA, och han har ännu mer idéer på hur han ska utveckla dem, så jag tror bara de blir bättre och bättre!:banana:

Men kan man använda dem utan de tillhörande skorna? Finns det något löst fästa som man köper till då eller?''

Låter bra att höra lite posetiva, känner att det är dags för en ny investering!

Kan tänka mig att det tar ett tag att vänja sig vid dem. Men efter ett tag borde ju balansen förbättras eftersom du får ett exakt läge i stigbygeln vilket underlättar till ett perfekr skänkelläge!

Låter bra! Tänke på Chapsen, finns dem i flera olika vidder eller man specialbeställer dem?

Nyheten från deras sida är att nu kan du skicka dina egna skor/stövlar, så bygger de in fästet! gå in på hemsidan, så står det där nånstans att "NEWS!" eller nåt, första sidan! Jag tror att det finns i olika vidder men att du även kan specialbeställa! och vid tex hemmaridning behöver du ju inte ens fästena, om du inte hoppar, då kanske det känns bättre.

Jag ville gärna ha dom innan, men nu kan man ju se att de flesta som rider i eliten och red med dom innan har bytt ut X-up mot sina vanliga - tex sprenger - stigbyglar..Så det var nog mest en modefluga, tyvärr, för det var en god ide (och så såg det så coolt ut med) :D

Ludger kan inte ha dessa på Goldfever eller förut på L'espoir, för att dessa hästar var för höga i blodet och bara blev stressade när skorna/stövlarna skulle klickas i. Det var hans enda anledning till att han inte har det på dessa två hästar. Om du går in på deras hemsida finns en hel radda med namn i eliten som rider med dessa. Nu i februari började även Cian O'Connor rida med dessa, just för att han varit intresserad innan, och jag vet att min chef själv har sagt (han är rätt gammalmodig och skulle aldrig falla för trender) att dessa är super, speciellt om man har en häst som är känslig, för han säger att han kan helt och fullt lita på att de sitter kvar.

Jag är lite inne på din linje oxå. Men samtdight trir jag inte att så många skulle använda dem om dom inte är bra. Även om det skulle vara sponsring tror jag att det sätter en gräns på hur mycket det får påverkade både häst och ryttare. Jag är visserligen nöjd med mina gamla sprenger, men det hade varit kul att testa något nytt! Men måste ju vara öppen för förändringar ! :d

Om man är ute och går med skorna i typ gegga, blir clipsen förstörda då? Måste man pilla bort all gegga innan det går att klicka i skorna i stigbyglarna?

Om man är ute och går med skorna i typ gegga, blir clipsen förstörda då? Måste man pilla bort all gegga innan det går att klicka i skorna i stigbyglarna?

Mycket bra fråga! Vill jag oxå¨ha svar på!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är på väg och ska sälja min häst. Tänkte fråga vad hon som har haft honom på foder och även är den som köper vill ha för saker...
Svar
2
· Visningar
434
Senast: WildHorse
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 207
Senast: lizzie
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 263
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 835
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar