Sv: Welshavel

Bra :bow: :bow: :bow: Jag instämmer ska det finnas vissa som ska ha så stort inflytande på Welsh och även på ridponnyaveln man blir matt.....

Jag svarar alla nu, jag tycker att man i ett första stadie får ta exteriör typ föl/unghäst bedömmning. sedan är det treårstest sedan blir det efterhand tävling när det gäller avkommebedömning.
Hingstägaren får följa upp stonas avkommor.
Sedan måste man ta med i beräkning stamtavla, vad har stammen presterat. Jag är inte imot bruksprov, utan tycker att individen själv ska visa sina bruksegenskaper, hanterbarhet samt förmåga att hoppa gångarter etc.... inte att förglömma stalltemperament mycket viktigt!
men är hingsten redan godkänd utomlands av svenska föreningens godkänt förbund utomlands, tycker jag att den är godkänd, det är sedan upp till hingstägaren att bevisa om hingsten håller eller avkommorna håller. Jag tycker inställningen sverige är bättre är urlöjlig då svenska hästar/ponnyer inte håller måttet utomlands i konkurransen, nu finns det undantag men vi kan bättre. jag håller med om att en liten grupp pemieringsdomare inte kan fälla bra individer som fått chansen i 10 minuter att visa vad dom duger till.
Vi kommer inte att rent ekonomiskt att klara av att hålla 30 dagars prov, det skulle kosta massor, men vi behöver fler utställningar alla nivåer samt fler uppvisningsklasser, alla nivåer. Efterapa mer ute i europa, försöka att föda upp våra ponnyer själva stället för som nu importera massor av okänd härstämmningsponnyer, det kommer in ca 1000 ponnyer per år!

Jag känner inte att man kan lita på hingstägarna jag tycker det ska vara fler hingstvisningar...
Jag tycker också att det är urlöjligt att en hingst som Wärnanäs Ulrik inte är godkänd på livstid, han är väl avkommebedömd om någon!

hingstars temperament bedöms utomlands men ej i sverige, vi konsentrerar oss på ridbarhet, man skulle bedömma temperamentet dessutom tycker jag, stoägarna ska ställa lite krav på hingstarnas ägare, samtidigt är det upp till hingstägarna att skaffa fram de avkommor deras hingst behöver, egna ston ,rabatter till bra ston, marknadsföring, tävla hingsten etc. etc.
När det gäller "har vi sto ägare kunskapen att föra aveln framåt" vi får skaffa oss den kunskapen, vi får försöka klara oss utan "storebror bestämmer" åt oss, några kommer att göra fel, andra följer sin intuition och gör rätt, vi andra får bara hoppas att vi har kunskaper att klara det, men det är det enda sättet, vi kan inte lita på att avelsvärderingsnämnden vet allt rätt. Jag tror att dåliga hingstar slår ut sig själva.

Ord överflödiga...

:bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

mvh Ellinor E. Karlström - uppfödare på teoristadiet :bump:

Det var bland det bästa jag läst, fenomenalt!!! Litar inte heller blint på hingstägaren (då skulle ju exempelvis alla tyska hingstars avkommor vinna OS), utan vill själv se hingsten (& avkommor om möjligt) och bilda min egen uppfattning!

Jag är lite nyfiken på hur ett bruksprov går till nere i Tyskland och Holland. Hur kan vi stoägare kontrollera att allt som hingsthållaren säger stämmer? Just detta att hingstarna har blivit premiehingstar och vunnit sitt bruksprov etc. Hur kan vi kontrollera detta? hur vet vi hur många hingstar de slagits mot? vart hittar vi poängen? finns det som i Sverige en poänggräns godkänd/icke godkänd? eller går alla igenom som är vet. godkända?
Hur många av er här på bukefalos vet egentligen vad en tysk hingst har gjort/presterat när ägaren säger att den är godkänd? :confused:

surfade bara runt lite för jag försökte komma på vilket namn som stod som fadershingst på nya pinglan (tror jag hittat det - Pantygronw Deio 41521) men hamnade på en sida där det stod nåt i stil med "wish u all the best in your new home in sweden 1 oct." på en hingst´s sida.
Han heter Janton Herald

:bow:

håller med precis, du får ord på det man försöker förmedla. det finns många infallsvinklar. det här domarfiaskot enligt mig med en liten liten nämnd som skall styra sveriges ponnyavel är så omodernt att man kräks.
Den domaren stod framför mig på 3-årspremiering och deklarerade "jaha, här kommer en welsh cob, ja du, dom unghästarna kan ju inte jag egentligen för vi dömer så få"... :mad:
men att tala om vilka 2.5-åriga hingstar som duger för avel går bra!!?? Helt sjukt. Vi måste ha tuffare uttagningar, hårdare prov, visst att det är barnponnyer vi håller på med, men man skall väl inte dra ner på kvalitén för det!? Att se på det med ekonomiska aspekter spelar också roll. Vi kan inte ha 30-dagars av tidigare nämnda skäl, men ett förlängt bruksprov vore på sin plats. Då måste det kosta mera. Men de hingstägare som tror på sin hingst tror jag är beredda att betala mer, har man en bra hingst så får man förhoppningsvis tillbaka i längden vad man lagt på just ett dyrare bruksprov. Har man en mindre bra hingst som inte håller måttet så slås den ut. Så enkelt är det. Nu känns det som att det mesta går igenom. Tidigare var det ingenting!

Hörde den muntliga kritiken till en hingst på central avelsvärdering att "man borde förvänta sig lite mer av en godkänd hingst". (denna var på "återbesök") Om den nu inte var så käck ett par år efter sitt godkännande, så kanske man borde anat det redan tidigare och inte godkänt den då? alltså när dom såg den första gången. Hingstar med kapacitet som står inför nämnden för mönstring ska väl ge en Waow-känsla, eller :confused:
Dom kan väl inte godkänna om de känner sig osäkra på hur den utvecklas? Då får dom väl be den komma tillbaka efter några år istället.

vet en hingst som vinner det mesta på utställning men är totalt freakad i stallet...kräver en vuxen ryttare. :smirk:
en sån kanske inte jag hade velat avla på, men mig veterligen står det ingenstans att läsa för stoägare att han inte bör passa till skarpa ston då han har skarpt temperament själv. finns fler exempel, men jag vill bara komma fram till att temperamentsfrågan är ytterst viktigt då man avlar ponnyer. hur man skall testa det har jag ingen aning om tyvärr.... :(

på bruksproven för halvblod så går personalen omkring i stallet och bokför hur hingstarna beter sig gentemot andra hästar och människor. när jag var elev där blev vi tillsagda att stryka omkring hingstarna och rapportera minsta lilla avvikelse. den hingsten skulle då -ägaren ovetandes - hamna under lupp resten av veckan. allt för att både de goda och mindre goda sidorna hos hingstarna skulle upptäckas...

Och vad hände med SWF:S avels-enkät som gjordes för några år sedan?

*Hårdare selektering (anlita experter - inte lekmän för uppgiften)
*förlängt prov
*temperamentpröva
*sätt upp mål

Nu har alla uppfödare olika avelsmål. "vi vill ha en welsh som skall se ut si och så" en annan vill ha den på ett tredje sätt och någon vill hålla en viss mankhöjd. Hur kan man då gå framåt med aveln om alla går åt olika håll :crazy: :confused:

I Tyskland är det så att man blir godkänd i sin region, inte hela Tyskland, typ Reinland, Hannover etc.
Det ska finnas reasultat på respektive hemsida hur bruksproven har gått. Ta hannover som jag är medlem i dom har 30 dgr prov på 4 åringar, först har dom träningstid med beridarna sedan har dom testerna allt slås samman och man får ett snitt typ 7,6 utav 10.
Man har temperament, stallhumör löshoppning, gångarter samt terrängprov och uppsuttenhoppning.
jag tror allt över 6 går igenom.
Nu måste var och en träna sin häst innan, kommer man oförberedd blir resultatet naturligtvis sämre.
I Hannover visas treårs hingstarna först exteriört samt typ o gångarter i Verden, man väljer sedan ut ca 3 st som blir premiehingstar, det är dom bästa!
I Sverige har vi bara en sådan hingst bland ridponnyhingstarna! ;) Sedan ska man kolla var bruksprovet är gjort i vilken grupp, det är lätt att skryta om bra bruksprov om man är ridponny och provet är gjort bland småponnyer..... :angel:

I Holland väljs hingstarna ut i tre visningar under en helg i Januari, de bästa går vidare till bruksprov i 30 dgr, då ska hingsten vara helt grön aldrig riden på. Det brukar vara 3-6 hingstar som klarar nålsögat!
Under dessa 30 dagar rids dom in och ska klara alla moment som uppsutten hoppning, gångarter, stalltemperament etc. Detta gör de som treåringar. Alla hingstar rids av samma ryttare!
Att sedan klanka ned på dessa hingstar som gjort så grundliga prov är för mig konstigt, :confused:
men vad det gäller Holland och Welsh som går på samma visning är det endast exteriört som gäller. Man har rätt i Holland att använda sin hingst bara genom vet. bedömning tror jag!

hur många hingstar är med under dessa 30 dgr? 10 eller 30 så att säga?

Rodde skrev:
jag tror allt över 6 går igenom.
Inte lustigt då om de inte går igenom här i sverige där vi har ett snitt på 7.6 för att gå igenom extriört (som ridponny).

Finns det någon databas på nätet där man kan gå in och läsa om genomförda bruksprov och poängen?

Ja men jag talar inte om exteriört jag talat om ett 30 dgr snitt, och alla dom hingstrna som har 6 i snitt har väl inte försökt att bli godkända i Sverige. I Tyskland som är en av våra främsta uppfödare av Bra ridponnyer kan tydligen hantera att godkänna lite "sämre" hingstar och fortfanrande vara bäst! Men vi i Sverige skulle säkert falla ihop och förstöra vår avel eller hur Joker1 vi måste ju hela tiden ha hjälp av vår enormt bra avelsvärderingsnämnd dom vet ju hur en bra ridponny ska se ut eller welsh också för den delen, för det är väl samma gubbar!

Ja hur många visas varje år på varje ställe egentligen?

Det är nog olika, jag vet inte riktigt med Tyskland, men i Holland börjar man väl med 40 tal hingstar som visas,
1;a visning alla visas sedan åker de ut som inte klarade måttet låt säga kanske 25 st inte klarade det
2;a visning det är dom som typ fick 40p, har man klarat det till 2:a besiktning håller man mycket hög kvalite, de hingstar som är här kan användas men då blir avkommorna reg. i welsh partbreed typ andra stamboken.
3;e besiktning är sedan de hingstar som tas ut till bruksprovet, det brukar bli ca 3 - 5 st kvar, dom gör bruksprov och normalt är det väl 3 som klara det mycket svåra bruksprovet.
Bruksprovet avslutas med en mycket fin show.

Det är mycket folk som kommer till dessa uttagningar, läktarna är full och det är roliga shower på kvällen otroligt roligt.

I Tyskland håller man bruksprov flera gånger och varje region har sitt egna prov ibland är det bara 5-6 hingstar, men man gör provet oberoende av varandra, det är ingen tävling hingstrana imellan, antingen kan alla gå igenom eller ingen. I Tyskland rider du in din hingst och förbereder den själv, bäst ryttare/unghästutbildare vinner precis som i Sverige!

Rodde skrev:
Ja men jag talar inte om exteriört jag talat om ett 30 dgr snitt, och alla dom hingstrna som har 6 i snitt har väl inte försökt att bli godkända i Sverige. I Tyskland som är en av våra främsta uppfödare av Bra ridponnyer kan tydligen hantera att godkänna lite "sämre" hingstar och fortfanrande vara bäst! Men vi i Sverige skulle säkert falla ihop och förstöra vår avel eller hur Joker1 vi måste ju hela tiden ha hjälp av vår enormt bra avelsvärderingsnämnd dom vet ju hur en bra ridponny ska se ut eller welsh också för den delen, för det är väl samma gubbar!

Vet inte, känner inte till vad hingstarna har för poäng utomlands, det är ju det jag frågar om, vart kan man läsa om detta? Vet bara att hingstar som godkänts utomlands kommer hit och alla går inte igenom här.
Jag kan inte heller säga exakt hur jag skulle vilja ha min ridponny. Håller inte alltid med avelsvärderingsnämnden men det är ju därför vi(stoägare) vill ha presterande och meriterande hingstar, då visar de ju själva vad de har för kvaliteér. Hur ska man kunna välja hingst till sitt sto om det inte finns en bedömning på den? Ska man bara avla på stammen? Eller ska vi bara använda 10-åriga hingstar som haft avkommor med andras ston och se om de blivit bra. Hur ska man göra?? det spelar ju igen roll om vi har 2 dagars bruksprov eller 30dagar avelsnämnden kommer ju vara densamma.

Senast ändrad av en moderator:

Kommer avelsnämnden att vara den samma? Varför då? Vi måste väl utbilda egna domare inom avelsvärderingens olika raser! Som det är nu dömer en person med några medhjälpare massor av raser. Dom vet ju inte vad vi vill ha av våra ridponnyer/Welsh alla gånger.
Ta en hingst som fått 38 - 39 poäng varje visning men vid avelsvärderingen får han 40p.

Vi måste ta och se på vad hingsten ger, först ger han föl sen ger han unghästar och tids nog blir det vuxna ponnyer. När man använder en unghingst får man gå på stamtavla och vad dom har gjort i släkten sedan blir det naturligtvis hingstens egna prestation.
Men bara för att en hingst kan hoppa är det inte säkert att avkommorna kan det! Ta Briar som är en urläcker bra hingst som kan allt en multitalang, han har massor av ston varje år - vad förärver han hur många kanoner ser vi på tävlingsbanorna dom vi har sett sitter Jan Brink eller Minna på! Vi ser heller inga kanoner bland fölen.
Ta ditt exempel , han är långt ifrån en idealisk hingst, där behövs ett bra sto annars får du ingen bra avkomma.
Du kan försöka forska hur det gick till när han blev godkänd och hur han fick sina 40 p, det var tack vare avelsföreningen, han var den första hingsten och man ville till varje pris ha honom trots att avelsnämnden sa nej, men så är det vill föreningen ha hingsten då måste avelsvärderingsnämnden böja sig!

Själv använder jag gärna unga oprövade hingstar med intressant stam, blir det bra använder jag dem igen annars tar jag någon annan.
.

Rodde skrev:
Själv använder jag gärna unga oprövade hingstar med intressant stam, blir det bra använder jag dem igen annars tar jag någon annan.
.

Det är till sist och syvende det enda man kan göra själv för att göra något för "sin" ras, oavsett vad alla gubbar tycker! :p

Ni som kan cobbar vad tycker ni om Cippin Red Crusader "Crusse"?
Jag funderar på honom på mitt WM sto, beroende hur hon utvecklas. Hon är som många WM med Revel blod mkt sent utvecklad är snart 5 men ser ut som en 3 åring. Hon kom ju från holland för ca en månad sedan och är inte i något strålande hull precis, hon skall föla den 3 Januari.Hon är e: Weston Master Silk- Revel Paul-Jones-Twyford Pepper och betäckt med Schiekants Collin.

Min dotter rider numera Simberg Superman, de kommer ut på tävlingsbanorna under 2005. Han är läcker. :d

Liknande trådar

Hästvård Ska försöka göra detta förklarligt på bästa sätt :) Min ponny (welsh cob-valack, 9 år), blev sommaren 2019 diagnosticerad med fång...
Svar
0
· Visningar
1 083
Senast: phie
·
Hästvård Hej! För ca en vecka sedan började min ponny att hosta och någon dag efter att vi upptäckte hostan upptäckte vi även att hon snorar i...
Svar
9
· Visningar
1 451
Senast: Freazer
·
Övr. Katt Hej alla kattvänner, Jag har fått hem en ny liten bekantskap som numera hunnit med att bo hos oss i tre veckor. Hon är fantastiskt fin...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
9 134
Senast: Speedway
·
Q
Avel Hoppas ni vill och vågar vara med och diskutera den här frågan för det här har jag gått och "sugit" på länge. Jag är jätteintresserad...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 554

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka