Sv: Welshavel
håller med precis, du får ord på det man försöker förmedla. det finns många infallsvinklar. det här domarfiaskot enligt mig med en liten liten nämnd som skall styra sveriges ponnyavel är så omodernt att man kräks.
Den domaren stod framför mig på 3-årspremiering och deklarerade "jaha, här kommer en welsh cob, ja du, dom unghästarna kan ju inte jag egentligen för vi dömer så få"...
men att tala om vilka 2.5-åriga hingstar som duger för avel går bra!!?? Helt sjukt. Vi måste ha tuffare uttagningar, hårdare prov, visst att det är barnponnyer vi håller på med, men man skall väl inte dra ner på kvalitén för det!? Att se på det med ekonomiska aspekter spelar också roll. Vi kan inte ha 30-dagars av tidigare nämnda skäl, men ett förlängt bruksprov vore på sin plats. Då måste det kosta mera. Men de hingstägare som tror på sin hingst tror jag är beredda att betala mer, har man en bra hingst så får man förhoppningsvis tillbaka i längden vad man lagt på just ett dyrare bruksprov. Har man en mindre bra hingst som inte håller måttet så slås den ut. Så enkelt är det. Nu känns det som att det mesta går igenom. Tidigare var det ingenting!
Hörde den muntliga kritiken till en hingst på central avelsvärdering att "man borde förvänta sig lite mer av en godkänd hingst". (denna var på "återbesök") Om den nu inte var så käck ett par år efter sitt godkännande, så kanske man borde anat det redan tidigare och inte godkänt den då? alltså när dom såg den första gången. Hingstar med kapacitet som står inför nämnden för mönstring ska väl ge en Waow-känsla, eller
Dom kan väl inte godkänna om de känner sig osäkra på hur den utvecklas? Då får dom väl be den komma tillbaka efter några år istället.
vet en hingst som vinner det mesta på utställning men är totalt freakad i stallet...kräver en vuxen ryttare. :smirk:
en sån kanske inte jag hade velat avla på, men mig veterligen står det ingenstans att läsa för stoägare att han inte bör passa till skarpa ston då han har skarpt temperament själv. finns fler exempel, men jag vill bara komma fram till att temperamentsfrågan är ytterst viktigt då man avlar ponnyer. hur man skall testa det har jag ingen aning om tyvärr....
på bruksproven för halvblod så går personalen omkring i stallet och bokför hur hingstarna beter sig gentemot andra hästar och människor. när jag var elev där blev vi tillsagda att stryka omkring hingstarna och rapportera minsta lilla avvikelse. den hingsten skulle då -ägaren ovetandes - hamna under lupp resten av veckan. allt för att både de goda och mindre goda sidorna hos hingstarna skulle upptäckas...
Och vad hände med SWF:S avels-enkät som gjordes för några år sedan?
*Hårdare selektering (anlita experter - inte lekmän för uppgiften)
*förlängt prov
*temperamentpröva
*sätt upp mål
Nu har alla uppfödare olika avelsmål. "vi vill ha en welsh som skall se ut si och så" en annan vill ha den på ett tredje sätt och någon vill hålla en viss mankhöjd. Hur kan man då gå framåt med aveln om alla går åt olika håll