Sv: Welshavel

Låter inte skumt i mina ögon. Blir de små så reggas de som sekt C blir de stora blir de sekt D.
I vanliga fall bruakr man ju ändra på stona när de premieras och mätes som 3 åringar.

Japp bilden har kommit fram tackar tackar :bow: :bow:
kom mitt svarsmail inte fram :confused:
Den delen i WPN missade jag totalt. jaha då blir det till att plocka hem Ärtan redan i januari för att visa på vinterutställningen, undrar bara vart jag ska ställa honom i för skrubb :confused:
Fånigt bara att ta hem honom hit till Stockholm om visningen är i Skövde trakten där han står nu :smirk: men jag vill visa honom på vanlig utställning först för att se hur han beteer sig först och då måste han hit.

okej. men jag fick för mig att man inte kan kalla en övervuxen b för c? eller något sånt...

Varför ha bråttom... :devil:
Han var rätt tunn när han kom i september efter att ha gått och vaktat sina ston hela säsongen och ingen direkt skönhet... Vill inte gärna lägga ut bilder på en hingst som inte är i tipp-topp, hoppas att ni förstår...

Min "svarta" (mbr) pojke är använd till mina hbl ston och gett härliga wpb, 2 hingstar förra året och 2 ston i år. Ville inte använda honom på cobflickorna då han ju inte är avelsvärderad och det är ju mindre lämpligt på rena cobston... Han är fortfarande hingst och vi får väl se om/när han ska visas igen...

Har nya WPN kommit? När då??

ehh var det inte en B+D korsning vi pratade om ????
B+D= C el D beroende på storlek tom -04 därefter blir de WPB
Renrasig B kunde förrut bli en R om de blev för stora.

jo du har alldeles rätt. förlåt blev lite snurrigt nu.
är verkligen inte insatt i det här, så man får alltså registrera en korsning som c, fast det är korsning b+d? gah, blir helt snurrig nu.

tack för att du står ut med mina förvirrade inlägg!

En fundering...

Om vi nu visar våra welshar av olika sectioner och de inte når upp i särsklit bra poäng. Låt säga 37 och under - inte ens klass 1. De kvalar inte in i Elitboken och är därmed inte särskilt goda representanter för rasen.
Är det då seriöst att göra reklam för hingsten och ta emot andra ston än sina egna - - bara för att det nu är tillåtet? Pengar styr, eller? :devil: Oavsett hur bra jag själv, från min horisont tycker att hingsten är behöver det inte betyda att det är så :o

Tanken med Elitboken är väl att vi fortfarande ska ha en hög grad av kvalitetssortering på hingstmaterialet för att hålla en fortsatt hög kvalité på svensk welsh avel.

Jag tycker att det beror på av vilken anledning som hingsten fick ex vis 37 p. Det kanske var en unghingst som rest långt och är trött efter alla nya sinnesintryck eller en hingst ur form efter en lång säsong... Att ponnyer och cobbar kan få 37 ena gången och 41 nästa på utställning är ju inte helt okänt. :crazy:
Och vem bestämmer vad som är bra och dåligt, det finns ju så många olika typer som alla (nåja, nästan) är bra på sitt sätt och det gäller ju för var och en att hitta sin favorittyp, inte bara avelsvärderingsnämndens favorittyp... :devil: :devil:
Elitboken är en intressant tanke, frågan är vilka meriter som räknas för att komma in där? Premieringsresultart? Utställningspoäng? Tävlingsmeriter? Utlänska meriter? Avkommebedömning?

HalyBailey skrev:
det stod i en pytteliten notis i senaste WPN - har du fått den?? - att individprövning redan from 2005 gäller inga nedre exteriöra poänggränser! Jag blev lika förvånad som du. vidare står det att lägsta ålder är 2 år och inte 2.5...Hmmm

skulle man kunna visa redan till våren då??? :confused:
Det står också att dom skall visas tränade...äsch... jag hämtar tidningen istället...

hm...sådär, tillbaka, få se nu.........
sid 4, lite nere till vänster
"Individprövning - nytt som gäller from 2005
Kvalitetsklass G tilldelas welshhingst som godkänts veterinärt, exteriörbedömts, visad tränad och skick för besiktning. Mätes avseende mankhöjd och skenbensomfång. Inga exteriöra poänggränser för godkännande. Lägst 2 år."

japp, man får själv tolka vad som står.... :cool: Ta du och plocka hem Ärtan-Pärtan och lägg på Ida om du vill redan i vår :D grevagården är ju liksom i Skövde så du kan inte skylla på resvägen för honom.... :p
(PS - nu måste din bild ha kommit fram!!)

Hur det blir med RWD-nummer framgår inte...fortsättning följer antar jag.
Ni som är insatta i welshavel:
I England, alltså rasens ursprungsland, har det sen urminnes tider använts sig av ett väldigt enkelt avelsgodkännande liknande det som ska införas i sverige. Hur kommer det sig att det då skulle verka bli katastrof i sverige när samma regler införs här? Det importeras ju ständigt engelska hingstar/ston till sverige, och kvaliteten måste väl rimligtvis vara högre på dom annars hade dom väl inte importerats hit? Vad är er åsikt om detta?

Vem har sagt att all avel är bra i U.K? Alla som importeras till Sverige är inte heller bra mn många är!
JAG imbillar mig att de har annan tradition att avla welshar och cobbar i hemlandet än vad vi har här i Sverige, därav att jag tycker att det kännts skönt att det funnits "övervakare" på hingstsidan.
Har sett många exteriört dåliga cobbar här i Sverige som massimporterats från stora kända stuterier i England, många med 7 på typen. Varför skulle engelsmännen exportera sina bästa hästar billigt? Det är ju ofta sådana som tyvärr kommer hit........SEN finns det mycket bra som kommer hit med men då är det ofta erfaret folk som varit där och sett ut sina hästar själv.

Om jag förenklar frågan:
Är Engelsk avel generellt bättre än svensk trots avsaknaden av premieringar av svensk modell?
På dom internationella utställningarna , vilka länder är mest framgångsrika?

Nu har jag inte senaste numret här men om jag inte missminner mig så är det olika steg och för att klättra på den stegen så ska man ha blivit BIR +guld på SWFs utställning, över 8,0 på kvaliten och tävlat med resultat i höga klasser. Sen var det avkommebedömning för Elit som vanligt.

De engelska & holländska hästarna hävdar sig ofta väl på internationella utställningar. Jag vet inte hur aveln ser ut i Holland, men i England finns det ju så oerhört mycket welsh jämfört med i Sverige. Utställning är oftast inte, som här, "en kul grej". Till internationella utställningar tar man bara det bästa. Naturligtvis finns det mycket "dåliga" welshar i England, där det dessutom är billigare att hålla häst vilket inte alltid främjar en god avel.

:p Okej...några frågor.
Nu har jag använt min egen hingst som fick 36 - 38p på avelsvärderingen (han var inte i dåligt skick för jag skulle inte visa en hingst som inte är matchad för uppgiften, någon måtta får det vara) och fått ett antal föl efter honom. Stomaterialet är ok men avkomman tycker jag egentligen inte är bättre än hingsten. (Lite självkritik har jag denna dag) :crazy: Vilken prisklass hamnar fölet?

Lika mycket värd som efter en hingst med 41 - 42 p och ett par guld p utställning eller är också avkommorna kvalitetsklass II och värda mindre pengar. De har kostat nästan lika mycket att föda upp men jag slapp iaf avgiften till hingstägaren. :smirk:

Hingstarna kommer att kvalitets sorteras även med det nya systemet eftersom de poängbedöms. Vad säger jag till fölköpare/stoägare;
- Nisse fick visserligen bara 36p men han var för mager, spände sig, travade dåligt och dessutom gillar inte domarna hans typ??? :angel:

Hur gör jag med hingsten - i Wales blev han valack, hade förmodligen inte fått betäcka alls eftersom de ju också har ett rejält urvalssystem via utställningar. Sedan kan vi ju tycka att de bara betäcker som de vill från vår lilla horisont. Kastrera? :confused:

Maskros tycker att det gäller att hitta sin egen favortityp, och jag som trodde att det var typ osv enligt rasstandard och avelsmål?! Visst kan jag tycka att aveslvärderingsnämnden ibland är helt fel ute :mad: men, jämfört med mig som hingstägare ser de iaf hingsten med någorlunda opartiska ögon. Det är ju dessutom vi som uppfödare som bestämmer vilka som ska ingå i nämnden, inte sant.
Tycker jag att nämnden har helt fel tar jag helt enkelt ut honom igen på utställning och tävling tills en av oss får rätt.

Turture22 skrev:
:p Okej...några frågor.
Nu har jag använt min egen hingst som fick 36 - 38p på avelsvärderingen
Ännu värre - hingsten fick 31 p... Men för att tjäna lite på det tar jag emot okunniga männikors ston? Eller jag använder honom själv för han är ju så gullig? Det är detta som gör mig lite orolig.

Nu har jag följt med i diskussionen en tid och följdaktligen fått några funderingar. Jag är stoägare och blåbär i aveln (även som debattör här) men har funderat på att betäcka mitt cobsto. När nu hingstarna endast ska få godkänt så funderar jag på hur jag som stoägare (och ny) ska kunna "gallra" på ett vettigt sätt! Systemet har hittills kunnat tjäna syftet att ge mig en fingervisning om vilka hingstar som är bra och som man kunnat använda om man vill ha avkomman stamboksberättigad. Som det nu kommer bli, om jag har förstått saken rätt, kan man använda vilken godkänd hingst som helst (oavsett extriöra poäng)och avkomman blir stamboksberättigad.

Med detta nya system torde det bli rörigare (som ny stoägare) att vaska fram vilken hingst man ska använda sig av. Uppfödare har ju ett ansvar för att avelsmaterialet förbättras och det kan ju finnas en risk att det dyker upp mindre goda exemplar avkommor, efter mindre lämpade hingstar, som man avlar vidare på. Det kommer för mig bli viktigare att få ta del av utlåtandena istället för själva godkännandet. Vilket i sig ställer ökade krav på hingsthållaren, att presentera detta. Det kommer väl att finnas kvar ett utlåtande med poäng? Jag funderar även om hur man kommer att göra när det gäller den extriöra biten. Det är ju fullt möjligt att åka på olika utställningar och visa sin hingst till dess han erhåller den poängsumma som ägaren är nöjd med. Ska jag som stoägare luta mig mot den vid avelsgodkännandet eller ska jag beakta andra resultat? I så fall vilken är det som ska vara tongivande? Welsh riks kanske? Man kanske även ska titta på möjligheten att ha mer specifika utställningar för rasen som sådan.

Dock finns det även goda saker i detta. Man ökar avelsbasen och kan använda den hingst som man anser passar bra till, och kompletterar, det egna stoets förtjänster och tillkortakommanden. Man kan komma att använda hingstar som annars inte skulle komma i fråga, och nedärvningen är kanske till det bättre, dvs. avkomman är bättre än fadern själv. Men detta kräver att man verkligen ser sig omkring och hänger med i vad som finns och om det passar typmässigt och med de linjer som finns bakom det egna stoet. På kuppen kommer man att få lära sig en hel del om linjer, extriörer samt mycket mer, vilket är positivt.

Som ni nu kanske förstått är jag inte avogt inställd till det nya systemet men har lite funderingar hur man ska göra och tänka. Nu till min kärnfråga! Hur går det då till i Wales/England? Det system som nu träder i kraft för welshar motsvarar ju det som finns där. Jag är ju som sagt novis på detta område? En sak till! Kommer detta nya system att påverka premieringar för ston och reglerna runt detta. Jag har bara hört om hingstarnas avelsgodkännande?

Hej Maskros! Jag tycker inte att man kan jämföra resultaten från hingstpremiering och en utställning. Det ÄR (var) tuffare att passera nålsögat på en hingstpremiering, eller hur!?

Hej hej

Att det är tuffare bedömning på premiering håller jag i stort sett med om. Att jag tog upp utställning som ex var ju bara för att visa på hur mycket det kan skilja i poäng mellan olika visningtillfällen. Beroende på en massa olika faktorer som domarens tycke och smak, lång resa mmm. Men visst kan det också vara så att en hingst får 39p på utställning och sedan några månader senare får 41 p på premiering med samma domare inblandad.. Så visst kan det skilja. Du kan ju även visa om din hingst på premiering om han inte når upp till önskade poäng...

Liknande trådar

Hästvård Ska försöka göra detta förklarligt på bästa sätt :) Min ponny (welsh cob-valack, 9 år), blev sommaren 2019 diagnosticerad med fång...
Svar
0
· Visningar
1 083
Senast: phie
·
Hästvård Hej! För ca en vecka sedan började min ponny att hosta och någon dag efter att vi upptäckte hostan upptäckte vi även att hon snorar i...
Svar
9
· Visningar
1 451
Senast: Freazer
·
Övr. Katt Hej alla kattvänner, Jag har fått hem en ny liten bekantskap som numera hunnit med att bo hos oss i tre veckor. Hon är fantastiskt fin...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
9 134
Senast: Speedway
·
Q
Avel Hoppas ni vill och vågar vara med och diskutera den här frågan för det här har jag gått och "sugit" på länge. Jag är jätteintresserad...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 554

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka