Sv: Welshavel

Japp, jag tycker att det gäller att hitta sin egen favorittyp!!!

Inom welshens olika sektioner finns flera olika typer som alla är goda representanter för sin ras. Ex vis inom sekt B så finns både de lite lättare "moderna" welsharna samt de lite grövre med mer massa,"old fashion type". Bägge varianter är bra på sitt sätt och dessa variationer måste få finnas. Om sedan vi som uppfödare väljer den en eller andra typen utifrån vår egen smak är ju upp till oss så länge man kan se att det är en welsh!!! Welshigheten får vi aldrig ge avkall på.
Likadant inom cobaveln; vill man föda upp de något mindre och mer kompakta cobbarna eller de lite mer högställda ridbetonade eller de lite större och med mer ben och massa, så står det ju var och en fritt att välja...

Är man inte nöjd med avkommorna som hingsten (alt stoet..) lämnar så varför fortsätta att använda just den individen i avel??? :confused:
De föl som redan är födda kan ju bli mycket trevliga och uppskattade barn/familjehästar, men är inte lämpliga för vidare avel och prislappen borde bli därefter. Det gäller att vara ärlig och tala om för spekulanterna både för och nackdelar. En snäll och trevlig 35 poängare finns det säkert plats för, därmed inte sagt att vi ska he det som avelsmål.. :rofl: :rofl:

Kan bara hålla med i ditt inlägg. Har haft 3 olika typer av cobston och har nu insett att jag vill fortsätta med den mindre kompakta typen trots att jag tycker att den äldre tyngre modellen egentligen är maffigare. Det är bra att alla modellerna finns, de fyller alla sin funktion.
Egentligen är det lite orättvist mellan ston och hingstar. Som det har varit hitills så kan hingstarna visas 2 ggr/år och i flera år för att försöka bli godkända medan ett sto bara har en premiering på sig som 3 åring att få sitt avelsdiplom :mad: visst kanske man kan hinna åka på 2 premieríngar samma sommar men varför har inte alla som shetland att man kan ansöka om diplom om man får 2 guld på utställning (kanske det blir så?)
Konstigt dessutom att ston som gått med guld, 41-43p i hela sitt liv plötsligt får 39p på en premiering trots att hon är lika fin och går lika bra gångartsmässigt där. Jaja premieringsrättarna är ju gudar eller hur :smirk:

Ja se vad man missar när min inte är här på Buke på ett par dagar... :D Vet inte i vilken ända man ska börja riktigt. :cool:

Som jag ser det är det svårt att jämföra aveln mellan sverige och england. Folk frågar om aveln är bättre där än här och varför man bara importerar därifrån för att dom hästarna skall vara så fantastiska, och varför man ska "Ooha" när man ser en häst som har "Imp. Wales" i rumpan? Det är inte så svårt egentligen om man tänker efter lite. Aveln här kan inte jämföras för engelsmännen har hållit på i över 100år med sin avel och lärt sig att selektera väl. Hade dom inte gjort det bra så hade dom inte haft den standard som dom har idag.
Jämför med våra svenska Welsh Cob som blev Stamboksberättigad så sent som 1986. När man ser på antalet hingstar som blivit använda för avel är dom nu på nr 21....(därutöver någon enstaka spermaimport)
På 21 hingstar kommer inte aveln sådär hejdundrande fort framåt då generationsintervallet blir Långt! Önskvärt är ju att man betäcker sitt sto vid 3 år med en unghingst för att se hur de båda förärver sig, och sedan fortsätter med den avkomman, betäcker den när den är 3 år osv. Men det funkar inte riktigt när snittet ston/hingst är ca 2-3 (något mer på senare år pga matador-betäckare) har vi tur är 2 ston per hingst cobston och har vi ännu mera tur så vill ägaren till avkomman kasnke behålla den för att ta föl på igen, eller så ska den säljas som ridhäst. Vilket inte för aveln ett dyft framåt!
Inget ont i det, hästen blir jättetrevlig att rida på vilket är meningen, men att se det hela ur avelsperspektiv gör ekvationen lite tråkig då man inte får se några resultat.

de fina ston som importerades för 20 år sedan och sattes i aveln börjar tyvärr att trilla av pinn nu. Därför importeras det mer hästar, både hingstar och ston för hingstarna är inte odödliga! När folk då kontrar med att återigen fråga "men jaha - då menar du ju att de engelska hästarna är bättre, för annars hade du ju valt att köpa ett svenskt sto att sätta i avel" svarar man frankt:
i england har man mer att välja på! :) Både gott och dåligt givetvis, men man ser fler fina hästar där än här!
Samt att skall man bygga upp en avel i ett land som bara haft en stambok i knappa 20 år är det ur ett större perspektiv Väldigt Smalt att göra det på bara det lilla material vi har haft här... :crazy:
Därför importerar jag :)

Sen läste jag någonstans att vi själva väljer avelsvärderingsnämnd? Har jag aldrig vartit med om?? På en premiering jag var på fick rasledamöten sitta på läktaren och göra egna anteckningar i sitt papper vad han tyckte om hingstarna - sedan fnös nämnden åt det och fattade ett eget beslut. Ledamöten var sur som ättika och hade på både det ena och det tredje att säga om varför han skulle åka 80 mil till en premiering när han inte ens fick stå i ringen och motivera sina åsikter.

Vidare i mina fundileringar så tror jag inte man får vara så inskränkt och principfast när man väljer hingst till sto här. Vi har till fakto inte så mycket att referera till. Engelska hingstar kan showa en gång i veckan om de vill, vilket blir en hel del per år, har vi tur kan det bli 2-3 ggr per år, för kanske 3 helt åsiktsolika domare. Vem har "rätt" utav dom? Vem har rätten att bestämma vilka ston som skall komma till hingsten året därpå baserat på utställningsresutat? Den som hade vackrast färg ena gången vinner - den som hade en handler med rätt efternamn vinner nästa gång - den som har "rätt" härstamning vinner den tredje gången.
Nä, att bedöma en hingst ur utställningsresultatssynpunkt (puh!) är inskränkt och tyder på ett låst sinne för avel.

Att däremot välja den hingst som någorlunda passar stoet härstamningsmässigt och framförallt titta på vad den gett innan! är ett mycket proffsigare sett som leder aveln framåt! Då det gångbara bibehålls och resten sållas bort. SÅ hoppas jag på att resultatet blir av att vi nu gör som engelsmännen, dvs släpper den friare att använda vilka hingstar vi vill! De som inte förärver sig får inte flera ston, och de som ger något stannar i aveln. Om Kalle Kotte som ser ut som 33p och lämnar en likadan och trots dåliga avkommor stannar i aveln får han med vårt lilla utbud kanske ett sto per år vilket inte förstör i långa loppet direkt. Det finns inte ston så att det räcker till de mindre bra hingstarna helt enkelt.

Gällandes favorittypers vara eller icke vara är det samma sak som under bedömningssytemet - i rasstadgaren står det att olika typ och varitaioner förekommer samt är tillåtet.

När jag väljer hingst vill jag veta vad han har gett innan, jag räknar inte antalet guld på utställning då det är så färgat utav dagen och domaren!
Det är på avkomman man bedömer materialet :banana:

tack o hej, kommer snart på vad jag missat nu.

Om man är orolig som sto ägare att man använder fel hingst kan man ju se vad hingsten fick på hingstavelsvärderingen för poäng fick han 34 ska han nog inte vara i avel fick han 38 och har en intressant stam kan det vara ok fick han 40 p > då är det ju lungt!

Så om ledamöterna i avelsvärderingsnämnden säger att hingsten bara får 39 poäng är den värdelös, men däremot om dom säger att den är 40+ så ska den frälsa svensk avel.........ja, så kan man ju oxså se på saken.
Tänk på vad Lady Wentworth på det världsberömda Crabbet-stuteriet(som faktiskt även födde upp en del welshponnier) sa när nån tyckte att hingsten Skowronek verkade vara av en ganska enkel typ: Det är inte hingsten ni ska titta på, titta istället på hans avkommor. Numer kan ingen förneka vilket enormt inflytande den hingsten har haft i all arabavel över hela världen.( och han var sannerligen ingen 40+poängare)

Senast ändrad:

Sen läste jag någonstans att vi själva väljer avelsvärderingsnämnd? Har jag aldrig vartit med om??

Visst kan du som intresserad uppfödare vara med och välja vilka som ingår i nämnden. Genom att engagera dig föreningen, gå på möten, lyfta det som du funderar över, börja gärna på avelskonferansen i januari. Här på Buke under "okändflagg" ändrar varken du eller någon annan på något i den riktning du önskar.

Önskvärt är ju att man betäcker sitt sto vid 3 år med en unghingst för att se hur de båda förärver sig, och sedan fortsätter med den avkomman, betäcker den när den är 3 år osv. Att däremot välja den hingst som någorlunda passar stoet härstamningsmässigt och framförallt titta på vad den gett innan! är ett mycket proffsigare sett som leder aveln framåt!

Ja, vilket menar du att stoägarna ska välja. Nya oprövade hingstar eller äldre som är avkommebedömda??

Ta det lungt nu, jag tycker att du har helt rätt i det mest du skriver, men det är kul att retas lite :smirk:
Visst skulle det vara intressant att börja bedöma lösgaloppen på welsh. Vi har helt andra kunder för våra uppfödningar än i Wales. Nästan ingen köper en show eller kör häst. De flesta köper en allround ponny/häst som ska kunna tävla i flera dicipliner - en bra grundgalopp är då mycket viktigt.

Jag sa väl inte att man ska tycka att en hingst som fått 39 poäng är dålig tvärtom, mitt svar var till de nybörjar/osäkra uppfödare som inte vet vad dom ska gå efter. Jag tillhör dom som tycker att det är bra när man släpper aveln fri, jag använder gärna hingstar som har 38 - 39 poäng om jag tror att individen är vad jag letar efter. Jag har alltid predikat att det är inte vad hingsten gör utan vad han ger som är viktigt i slutändan....

Turture22 skrev:
Ta det lungt nu, jag tycker att du har helt rätt i det mest du skriver, men det är kul att retas lite :smirk:

Tur för dig att du la till det där! Jag trodde jag skulle explodera innan!! :rofl: Jag är faktiskt involverad i föreningen, Går på de föesta möten som hålls såvida dom inte ligger i dalarna. Har skickat massor av brev och inlägg till både årsbok, tidning och inför möten. men de tar inte upp allt som skrivs, det vet jag. Skrev en lång avelsartikel på deras begäran för ett par år sedan inför Årsboken, men programmet deletade den därför kom den aldrig med. Jag spelar inte gud här, försöker bara säga att jag visst är aktiv i föreningen och du skall veta (vilket du säkert gör som inblandad) att disskussionerna går högt om avelsvärderingsnämnden. (nu är den näst intill jäv för mig iallafall, men tycker ändå att systemet är kasst. :cool: )

En grundregel i all avel (hjärntvättad av min kära lärare J Philippson): Använd unga lovande hingstar eller Äldre beprövade precis som du säger. Men jag tog bara upp de yngre för att jag då hade synvinkel på generationsintervallet, vilket minskas genom yngre hingstar.
Självklart skall Kaliber och Flamkella användas i avel även om dom är gamla (fast kanske inte i cob-aveln! :D )

Visst har vi andra köpare här också, dom ska ju ridas inte showas i första hand därav vill vi ju ha 3 goda grundgångarter. Även det har jag lagt som motion en gång men blev aldrig upptaget på möte. Jag jämförde med gymnasiets dåvarande system. Att alla barn får betyg i gymnastik, men om det betyget inverkar negativt på elevens Slutsnitt, så skulle det räknas bort.
Överfört på ponny blir det att alla skulle visas löshoppade med galoppbetyg (vilket var det som disskuterades för några år sedan) men om en spänd ponny förstör för sig själv och får ett mindre gott betyg skulle det inte räknas med i slutresultatet.
Men även det inlägget föll mellan stolarna.

Jag gör vad jag kan för min ras.
Hälsningar Sofia ;)

Vi själva väljer avelsvärderingsnämnd?
Visserligen är jag mest insatt i ridponnyavel, men där är nämnden samma som väljer ut renrasponnierna med en rasledamot från ASRP,
man kan ju undra hur insatta en sån nämnd är i internationell ridponnyavel och blodslinjer!
(en välkänd ledamot sa inom skål och vägg: ridponnier vet jag inget om, men jag fick 2 böcker innan att läsa,finns visst många olika typer......)

Blir man förvånad...... det finns tyvärr inte mycket kunskap om ridponnyer mest korsningsponnyer.
Det skulle vara kul om någon insatt i de fina engelska stammarna som grundat hela den Europeiska ridponnyaveln, att dom visste att Oakly Bubbling Bobberty har bytt namn i Tyskland och heter Valentino. Tyskarna har en ful ovana att byta namn på de Importerade hingstar dom köper.
Nej jag är rädd för att det inte existerar så mycket kunskap om de olika stammar som finns utomlands ibland Avelsvärderingsnämndens representanter när det gäller ridponnyer, man får väl vara glad om dom har läst en bok, få av dom har sett en ridponny alive. Det verkar också som många här i landet roar sig med att skämta och skratta åt den Brittiska ridponnyn totalt ovetandes om att den ligger till grund för den Internationella ridponnyn!

jaha Maskros och Turture, vad tycker ni när ni kanske börjat sålla tankarna efter Avelskonferansen? Jag var mycket vilsen redan innan men nu vet jag definitivt inte vilket ben jag skall stå på. :crazy:

För er som inte var med gick årets konferens ut på att i huvudsak disskutera den vändning aveln har tagit då den nu är nästan helt fri. detta året har de "bara" tagit bort de exteriöra gränserna för godkännande om jag fattat rätt.
Men from nästa år får ju tydligen veterinären komma hem till gårdplan och ge OK-stämpel i rumpan. :eek:
Vi var helt ense åtminstone att någon form av testning behövs för att lyfta fram de som förhoppningsvis är något att ha, och för att sålla bort 2-klass individerna. Hur det går tillväga i praktiken skall jag låta vara osagt, men nu känns det till slut som att man som vanlig lekman faktist har en stor möjlighet att påverka hur vi vill ha det i framtiden då vi inte längre har någon över oss när det gäller avelsvärderingar. :banana: Och inte minst kommer våra ston att få lättare att hävda sig om de framlagda förslagen accepteras! (Tack Hanna för tipset om du minns ;) )
Intressant var det också att få jämföra lita med hur andra rasföreningarna arbetade.....och inte arbetade. :smirk:

Tveka inte att kasta in förslag och tankar till föreningen över allt som rör vår framtid. Många bäckar små... :bump:

Tack så mycket för ett "snabbreferat" från avelskonferensen!

Något annat intressant som diskuterades?

Det bara surrar i huvudet... Det var så mycket som diskuterades och vändes och vreds på att Maskros lilla s.k. hjärna mest känns som en torktumlare med overdrive...
Försökte reda ut vad som gäller för hingstarna i år, det var inte det lättaste. Ingen poänggräns och frivilligt bruksprov men man måste lämna in en dispansansökan om hingst över 4 år som av olika anledningar inte önskar avlägga bruksprov i år. Alla ansökningar om dispans kommer dock att godkännas av SWF... Det verkar vara ett mellanår utan tydliga regler, alla säger olika.
Hur blir det då nästa år, bara att plocka hem valfri veterinär till gården som kollar att hingsten inte har något gravt fel enligt defektlistan... Det ger oanade möjligheter och konsekvenser...

Vad jag ser fram emot är om det blir en hingstshow... :d
Förslaget är att det ska bli en frivillig sådan varje år på våren, och att det ska vara lite olika domare olika år svenska/utlänska samt att den flyttas runt till olika delar av landet.Där ska det finnas möjlighet att visa båge "gamla" och nya hingstar exteriört samt enkelt bruksprov. Och vara lite mer show!!!

Tror att de närmaste åren kommer att bli mycket intressanta och ganska så röriga...

Kläm fram med alla era åsikter, just nu har vi en enorm möjlighet att påverka. Tror att kommande årsmöte blir mkt intressant, kanske värt 70 mil enkel väg??? :D

Ett intressant förslag som kommer att gynna våra ston var också att man kan ha ett kalenderår på sig att visa stoet för Diplom. Är hon inte färdig som treårig kan jag vänta till nästa sommar.
Lösgalopp för de hingstar som kan komma ifråga för Kvalitetsboken ser jag fram emot - tänk om det kunde genomföras redan iår... :bump:
Samtliga domare är utbildade så det är eg bara att köra igång.

"Härstamningsverifierare" från varje section låter bra - istället för bara en som måste vara inläst på alla. Det arbetet kan iof vara gjort redan innan D-day så det behöver inte kosta mer. Iom att alla får lösa licens behöver vi inte vara rädda för jäv längre - då kan de som är mest kunniga på varje section faktiskt bidraga med sina kunskaper.

Hingstshow låter riktigt kul - en PR grupp för att marknadsföra våra welshponnyer har ett härligt material att arbeta med.

Personligen ser jag fram emot möjligheten för hingstarna att göra samma bruksprov som de andra ponnyraserna. Vi konkurrerar om samma köpare med det vi producerar och jag är säker på att welsharna kommer att ligga väldigt högt i resultatlistan - som de brukar. ;)

Hmm massor på gång! Vad sa man om Welsh Part Bred? Kommer man att tillsätta en grupp (kontaktperson)som ska ha hand om Part Bred?
Kommer inte hingstarna i år att få poäng?

Vi nämnde inte så mycket om welsh partbred då avelsvärderingarna var det största ämnet. Men vad jag fick fram av en insatt så skall vi börja stamboksföra dom! :)
Resonemanget var att vi i nuläget enbart kan erbjuda dom (mer eller mindre) att bara bli registrerade och att de är välkomna på utställningar dock inte i Bis-ring. Men när vi nu skall följa moderlandets regler så innebär det att för att vi bättre ska ta hand om dom så ska vi börja stambokföra, annars är det ju ingen vidare moral, att bara ta betalt för registrering men sedan inte ansvara för dom. I GB har ju partbred-registrer funnits länge då det uppskattar sina partbreds. Här i sverige har vi ju ASRP som har tagit hand om alla korsningar och SWF har tydligen slagitds för att få partbredsen och nu vunnit. Dessutom är det nu - är ej medveten om hur länge det varit såhär - endast 12.5% welshblod som krävs för att bli stamboksberättigad som welshpartbred i SWF. Och jag antar att som stamboksberättigad ras måste nu ju nu vara välkomna på ponnychampionaten också, eller? (är inte så kunnig på det) :confused:

Så är du snabb med din ansökan har du nog goda möjligheter att få WPB 1 på gossen! :d

Ja precis!
Var och en värnar ju om sitt. Även om många av de små ponnisarna skall vara snälla barnponnyer vill jag som större ryttare på större häst även kunna sätta lite press på gossen och faktiskt visa det. Förslaget att köpa in sig på de större ponnyernas bruksprov med testryttare och hela paketet tas emot med en varm hand utav mig. icke att förglömma att det hela bygger på frivilligheten vilket gör slutklämmen så bra!
Vill man lägga pengar på utbildning så gör man det, samtidigt som de med inte lika höga krav inte blir straffade för det. Förstår givetvis att det är svårt att hitta bra ryttare till små ponnyer.

När det gäller stodiplomen så var vi ju så överens man bara kan vara! :D skrota nuvarande system och ge dom fler chanser samt ytterligare ett år. Det hela bygger ju faktisk på en gammal tradition att hålla premiering utav tidigt utvecklade halvblodsston! :eek:

Hingstshow á la Ermelo blir det hoppas vi alla i samband med stegprövning för Kvalitetsboken.
MC berättade för mig om ett förslag du hade angående marknadsföring i tex Ridsport. Angåendes att göra jätteannonser som syns och att hingstägare skall få möjlighet att köpa in sitt namn där för att göra annonsen större, tex för att påvisa den goda prestationen. Det lät mycket bra! För marknadsföring saknar vi...Att göra en annons i ett nr ger inte mycket tyvärr. Det var ju ändå det här med sublimal påverkan eller vad det nu heter. Att bli bombarderad med reklam utan att märka det... :crazy:

Mycket att jobba med!
Men det är väldigt långt till Rättvik.... :cool:

En hingstshow ála Ermelo :d vore ju toppen, jag tycker att stambok och basis bok som dom har i Holland fungerar ju som en typ av kvalitetsbok.

Men Partbreds har mycket hög status i Holland, man måste väl naturligtvis kunna starta championaten på avkommor till stamboksförda partbreds hingstar. Mitt mål är att få en NWR underavdelning hos SWF eller då blir det väl SWR eller enkelt Welsh K! :banana:

Jag siktar faktiskt på WPB 1 ;)

Det verkar som ni haft ett trevligt avelsmöte :)
Tidigare hade jag fattat det som att det bara var vissa veterinärer som skulle få sätta okej stämpel i rumpan.

Haly, det är inte alls långt till Rättvik, det är du som bor fel helt enkelt!!!

Jag glömde en liten rolig detalj!

Valackerna skall lyftas fram mycket mer! Till Riks så skall det instiftas en nytt Vandringspris av exklusivare sort till Bästa Valack. Det för att barnen också skall tycka det är roligt att åka på utställning med sina ridpojkar, man skall inte bara få se ston och föl utan även vuxna valacker är tanken, för dom utgör ju faktiskt en stor del av vårt bestånd!

Liknande trådar

Hästvård Ska försöka göra detta förklarligt på bästa sätt :) Min ponny (welsh cob-valack, 9 år), blev sommaren 2019 diagnosticerad med fång...
Svar
0
· Visningar
1 083
Senast: phie
·
Hästvård Hej! För ca en vecka sedan började min ponny att hosta och någon dag efter att vi upptäckte hostan upptäckte vi även att hon snorar i...
Svar
9
· Visningar
1 451
Senast: Freazer
·
Övr. Katt Hej alla kattvänner, Jag har fått hem en ny liten bekantskap som numera hunnit med att bo hos oss i tre veckor. Hon är fantastiskt fin...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
9 134
Senast: Speedway
·
Q
Avel Hoppas ni vill och vågar vara med och diskutera den här frågan för det här har jag gått och "sugit" på länge. Jag är jätteintresserad...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 554

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Specialsök (Röd kong)

Hästrelaterat