Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ibland är det svårt att hejda sig då man ser en skitsnygg katt. Jag kan vara ärlig och säga att min första raskatt (avel/utställning) jag köpte var ett impulsköp men jag lärde mig en hel del om detta. Hon klarar inte av utställningsmiljön och blev kastrat efter en kull. Hon ävde inte bara vidare sitt speciella temperament utan även smärtsamma cystor på äggstockarna. Min keeper började med samma symtom som sin mamma så hon blev kastrat utan kull. I mitt fall var jag ung och grön på uppfödning och fick ingen speciell hjälp/stöttning av min uppfödare
Så om du är intresserad att köpa en bra renrasig katt så är det viktigt att du och uppfödaren klickar tillsammans. Man behöver all hjälp man kan få i början innan man själv har ett bra kontaktnät.
En bra avelskatt behöver inte vara perfekt till utställning. Tex helig birma måste ha perfekta kilar och sockar till utställning men inte nödvändigtvis ha de till avel. Med rätt partner kan perfekta avkommor att födas.
Kanske din katt skulle vara den perfekta sällskapet om du vill köpa en renrasig avelskatt? Det bästa sällskapet är en lugn och trygg katt som kan uppfostra den lilla nykomlingen =)
Ett tips är att kika på rasklubbar om du vill ha en renrasig kisse, där finns även en mängd uppfödare, kattungar till salu och plannerade kullar.
Kort sagt tycker jag inte att du ska avla på din korsning. Vill du uppleva kattungelycka, och slippa allt krångel skulle jag rekommendera att du ändå letar upp en hona på foder.
Om man ringer runt till uppfödare som verkar seriösa (jag har typ gått efter hur bra hemsidor de har) och pratar så brukar det visa sig att de kan tänka sig foderavtal med rätt folk, men att de inte annonserar och skriver fodervärd just för att slippa bli nerringda av folk som vill ha en gratis raskatt.
Jag måste säga att efter att ha träffat på ett gäng uppfödare så har jag just nu flera att välja och vraka mellan.
Så det är mitt tips, leta tills du hittar en uppfödare som du klickar med, och vänta sedan på att uppfödaren får en unge som ska sparas.
Min åsikt vet du nog redan sedan en annan tråd.
Ett tips om du nu så hemskt gärna vill ha kattungar är att hjälpa hemlösa katter. Man kan vara jourhem åt en kattmamma med ungar.
Förstår inte alla som säger att det är överflöd på huskatter? Jag la ut 5 kattungar (pappa långhårig blandras, mamma huskatt) på blocket i slutet av augusti iår och kan säga att jag blev överraskad av vilket sug det var efter dem - och ja jag tog bra betalt för dem. Jag behöll en och hade flera spekulanter på de övriga.
Jag är själv inne på att ta kattungar på den katten som jag behöll, gillar hennes temperament och utseende, men har som du forskat lite i att försöka använda en renrasig hane men det verkar vara kört. Så det får troligen bli en "bondkorsning".
Sommarkatter är ett problem. Men jag tror tyvärr impulsköp av billiga katter som folk ledsnar på sker året om. Djur som är billiga är lätta att bara hämta, för man vill ha dem för stunden. Det gäller inte bara katter. Undra hur många kaniner, hamstrar osv som lever sitt liv bortglömda i burar.
Kostar djuret ett par 1000 så tänker iaf de flesta igenom sitt köp och vet va de vill ha.
Jättebra tips, tack för att du delar med dig! Så spännande, vad är det för ras om jag får vara nyfiken? Stort lycka till!
Tyvärr finns det många som skaffar djur som sedan inte bryr sig.
Som uppfödare får man samtal och mail från mycket konstigt folk.
Det värsta är dom som man tror verkar bra men sen (tack och lov) så backar de ur köpet för att de inser att de inte har råd, hittat en billigare katt av annan ras eller som jag råkade ut för nyligen, de ville ha en hane istället för honan jag har. För mig är ett djur en familjemedlem och det är ofattbart att man beter sig såhär, allt sånt tänker man väl på innan man nästan tingar en katt?
*KL*
Jag tycker det är att kasta sten i glashus när folk som själva sysslar med kattuppfödning råder andra att inte avla p.g.a. att det finns massor med hemlösa katter.
Inser inte alla ni som sysslar med raskattavel att eran verksamhet också bidrar till antalet hemlösa katter. Många av de som idag skaffar en 'fin' raskatt hade nog skaffat en vanlig huskatt ifall det inte föddes upp en massa raskatter.
Till TS: Gör det du vill göra. Vill du ta ungar så ska du göra det, sen så hoppas jag att du ser till att de ungar du inte själv vill ha kommer till bra hem.
Nej, jag anser att det är 2 helt olika marknader. Nu föder jag inte upp längre, men dom som vänder sig till raskattuppfödare vill ha just en raskatt, inte vilken katt som helst. Betalar man 8000 för en katt så gör man ju ett val att inte ta en okänd huskatt, eller hur? Dom som tvekar blir säkerligen uppmuntrade att kolla på huskatter istället.
Det behöver inte vara så att dina kattungar konkurerar med hemlösa femkronorskatter, för dina köpare har antagligen betydligt större krav. Tvärtom höjer det kattens standard om man visar på hur seriös uppfödning ska gå till.