Sv: Vill ha kattungar på min icke renrasiga katt.
Kopierar ett inlägg jag skrivit i annan tråd
Det är hur jag tänker på avel
En viktig sak att tänka på är att alla katter har ett livsvärde men inte alla ett avelsvärde. Jag vet flera raskattägare som valt att inte avla på sina katter just för att de inte har ett avelsvärde även om de är de mest underbara varelser.
Alla kattungar är söta och många vill naturligtvis ha dessa underbara varelser i sin närhet. Jag kastar verkligen sten i glashus eftersom jag inom de närmsta dagarna väntar kattungar.
Jag är naturlitvis grymt nervös och är hemma nu så mycket som möjligt för att vara på plats när det drar igång.
Varför har jag då parat min tjej? Först av allt har hon erhållit titeln Grand International Champion vilket är den näst högsta titels en katt kan ta. Många domare har uppmanat mig att para för hon är ett fantastiskt avelsmaterial så efter att ha tänkt igenom detta i ett par år bestämde jag mig för ett år sedan att para henne.
Jag har testat henne enligt rasens avelsprogram och även skickat in DNA-test på henne nu. Det är för mig naturligt att man försöker stoppa så många sjukdomar som möjligt från att spridas.
För knappt ett år sedan åkte jag till en avelshane (55 mil enkel resa) för att lämna henne men åkte hem med henne eftersom hanen inte alls uppfylde de krav jag hade och han stämde inte alls med ägarens uppgifter.
Nu är hon i stället parad med en hane som är Suprime Champion, det högsta en katt kan bli och han uppfyllde mina krav.
Man måste vara noga med val av hankatt för att det ska bli bra i slutändan och det kostar, inte bara tid och bensin utan även i parnings- och kattungeavgifter.
I samma kull som min tjej är från är samtliga syskon kastrerade. De är helt underbara varelser och högt älskade av sina mattar och hussar men ingen av dem uppfyllde de krav som finns för att vara ett bra avelsmaterial för rasen, varken exteriört eller psykiskt. Så av fem kullsyskon är det bara en som används för avel.
Det jag vill få fram här är att kattungar ÄR söta och helt underbara men det är ett stort ansvar när man väl parar.
Min tjej är min underbara katt och i första hand en familjemedlem. Det tog tid innan jag fick modet att para henne och ännu längre tid innan jag hittade en passande kille. Om det blir någon mer kull efter denna vet jag inte men jag skulle ljuga om jag inte skrev att jag hoppas att hon och min hane kan få en kull om ett år eller så.
Men innan dess ska han få godkänt på alla tester enligt avelsprogrammet och några till för att matte ska vara nöjd.