Sv: Welshavel

Han har till största delen gått i ridponnyavel. han har inte betäckt såpass många cobston att jag kan säga något om kvaliteten på dom. Sedan har jag sett korsningar med mountain och welsh mödrar. Dom avkommorna har fått varierande resultat. mellan guld och brons. Han har haft en avkomma i Rikskvalitetstävlan för ett par år sedan. Den avkomman hade en mountainmamma.

Jag har inte sett honom live. men jag skickade min kära mor till honom med kameran för att bilda sig en uppfattning inför hingstval till vårt sto. Jag var intresserad av honom mest för hans farfars skull. En i förtid död hingst ifrån Derwen.
Vi tog honom inte för att han hade enligt våra krav, något för korta ben och var lite burkig. Har ett fåfängt önskemål om att våra cobbar skall ha lite vackra linjer.
Nu har jag en själv så jag behövde inte använda Crusse heller.

har man tur får man en vacker sektion c med mountaindrag, och har man otur får man en häst av ridmodell med korta ben och mycket kropp :crazy:

Tycker det låter så hemskt att betäcka en WM sto med en cobhingst. Jag valde att göra tvärtom, jag hade en WM hingst på mina cobston istället. Vet att mitt ena WM sto har en avkomma i DK med en cobhingst så visst går det. Jag skulle vara rädd om stoets rygg. Vi betäckte ett litet shettis sto under metern med WM hingsten som är 117 och DET såg stort ut trots att det var 20 cm skillnad. När jag tänker efter på saken så är det ungefär 20-30 sm skillnad storleksmässigt mellan cob och WM.
Se bara upp så att crusse inte är så stor utrustningsmässigt så han spräcker henne :crazy:
Det finns en crusse avkomma här uppe som inte är så speciell direkt men det kan bero på stoet också. Jag kanske är lite räddhågad av mig, det finns ju de som betäcker sina C-ponny ston med stora halvblodshingstar (nu tänker jag bara på naturlig betäkning och risken med ryggar och perforering)
Lycka till hur du än bestämmer dig. Annars så finns det ju fina sekt C hingstar om du inte är ute efter en större ponny till dig själv ;)

JAg är inte jätteimponerad av "Crusse", men det kanske bara inte är min typ av cob. Däremot håller jag med ovan och lägger till att jag tycker det är helt förskräckligt att sätta en sån stor hingst på ett så litet sto, det skulle jag aldrig i livet vilja utsätta min häst för.

Skulle definitivt INTE råda dej att använda så stor hingst till ett WM-sto. Betäckte mitt b-ponnysto med just Crusse för ett par år sedan, han är ganska "på", det blev lite för mycket för lilla tjejen. Hon tillbringade resten av den dagen och 1/2:a nästa liggande i boxen, och såg inte alls glad ut. Ja, jag tillkallade veterinär....

Han är en supertrevlig hingst, har inte sett en enda dålig avkomma efter honom, men passar nog bättre tiil större ston...

//Tuttiboo

I nuläget är hon alldeles för liten för en cob (ca116cm) men jag skulle tro att hon växer lite till när hon klämt ut bäbisen.
Hon är som sagt väl tunn och fölisen verkar ta all mat för henne. Hon får ca 2kg kraftfoder hälften havre hälften musli och fri tillgång på ensilage. Jag har fler alternativ till hingstar bla Cuppers Magnum eller ev en som skall visas till våren...

va är meningen med att betäcka ditt WM sto med en cob? Vill du ha en liten sekt C för eget bruk? Eller för fösäljning? Det finns en cobhingst som går på semin. Ett alternativ om du nu ska ha en sekt C.

Just storleks mässigt måste jag nog försvara dig lite. Det är många gånger om disskutera huruvuda det är farligt/ofarligt att betäcka litet sto med stor hingst. Jag tar inte själv emot b-ponnyer just med oböket som blir då det krävs lite mer människor att hjälpa till, en kulle mm. Men kroppsligt sett är det ju inte farligt. Det finns stora killar och små tjejer också. Och hingsten hänger ju inte med 550kg över hela lilla ponnyryggen, då skulle han inte kunna betäcka alls, utan bara en liten del av framdelen vilar ju dock mot stoet.

Sen finns ju nackdelar som typ Tuttiboo sa, att hingsten forserar allt och alla. Då blir det farligt för stoet, men det är minst lika farligt att rektalt undersöka ett sto av vetrinär, då det förekommer (antagligen oftare än att hingstar spräcker ston) att veterinären punkterar stoet som dör. Det har jag varit med om upprepade ggr på bara ett 10-tal år inom avel. Så jag ser ingen jättestor nackdel att använda cob på mountain, bara man väljer hingst med omsorg och ser till att betäckningen fungerar riskfritt.

Men det finns så många trådar om det så det disskuterar jag inte vidare här! :D

Jag såg Crusse vid ett flertal tillfällen som unghingst när Linells ägde honom och tyckte att han var jätteläcker. Ville då gärna andvända honom någon gång. Nu har det väl gått en sådär 10år så jag undrade lite vad han har gett. Jag har väl bättrat på mitt kunnande vad det gäller avel en del så han är väl kanske inte lika waow idag, vad vet jag.
Jag skulle inte riskera stoet bara för att få en Crusse bebis, hon har ju ganska intressant mountain stam så jag har mkt att välja på.

Ja det är fördelen med WM aveln, mkt att välja på :) Cobaveln är mer begränsad. Ska själv betäcka om ena WM stoet med E. Savoy till sommaren. Hade ett fö i år e Heniarth Mr Milligan som var väldigt charmig men inte så utställningsfin. V Santos är en hingst som jag föll för när jag såg honom för 2 år sedan hos Inger på årsmötet.

Jaha, så var det till slut bestämt att det inte ska finnas några lägsta poänggränser för godkännande. Enbart ett test där hästen skall visas tränad, låter som en typ av bruksprov. Samt veterinärbesiktning. Nu får framtiden utvisa hur resultatet blir... :devil:

Och så min favorit! Stamboken stängs för korsningar Welshponny sektion B och Welsh Cob sektion D. Nu finns det såpass många sektion C i sverige att dom inte anser att B*D korsningar "behövs" längre. Några blir glada med detta :angel: och andra blir mindre glada.

Vad är reaktionerna på detta?? :cool:

Jag tycker att det är okej att stänga ute sekt B blodet ur C och D. Har ju själv tillverkat en sekt C av B+C blod. Fölet blev vackert finlemmad med kanonsteg men definitivt inte en sekt C typ.Mer än sekt B som fått höga luftiga steg.
Den andra biten är klurigare att svara på. Jag är både för och emot det. Emot för att jag tyckte att det var bra att skilja ut en massa dåligt men bra då jag ska visa 2 hingstar till hösten som jag vet nu att jag kommer att kunna använda såvida kulorn är som det ska på dem :p .

Jag håller med "Welsh" om att det är bra att stamboken blir stängd. Både Sektion C och D tappar typ och blir för "B-iga" och det är väl inte meningen. Dessuom, om vi vänder på det hela, det blir ju inga bra sektion B heller. Det blir "varkeneller".
Uppfödarna i England/Wales skakar på huvudet åt oss, att vi ens tänker tanken.....Nu har vi ju som sagt fått in en hel del sektinon C, både ston och hingstar så det bör finnas en del att välja på.

Jag tycker att det är bra att stänga för B-blod i C & D!

De tillför inget till de sektionerna enligt mig. Men frågan är var de korsningar som ändå kommer att göras ska registreras?? Wpb??

Jag tycker att det ska bli spännande att se vart vår avel kommer att hamna med de nya reglerna,det gäller ju att jag som stoägare vet vad jag vill med min avel och vilka hingstar som håller måttet. Fast jag vet vad jag ska använda till våren i alla fall, en palomino cobhingst med härligt temperament som borde passa bra till mina ston. :love: :love: :love:

Är det förresten någon som vet var premieringarna i vår för welsh ska hållas och när??? Har inte hittat det, bara i Boden alt för andra raser?? :crazy:

Är det månne du som har plockat in Herald?? :cool: :angel:

Eller bor han brevid dig? Ja varför inte, vi har ju så få cobbar i Göteborg.... :D :p

Du har rätt. Enligt GJ som dragit igång detta med korsningarna så kommer dom att from 2006 registreras som Welsh Partbred. Den infon hoppas jag når ut till alla stoägare nu under våren när dom skall betäcka, å andra sidan, sådana som vääljer en sån korsningar har väl inget större intresse av var hästen reggas iallafall. :smirk: Om dom bara skall ha den för ridning alltså.

Premieringarna hålls på Grevagården 9 april. Proppen finns på Spaf´s sida.

Ja nu får vi varma varma fiskar stekta då dom släpper på exteriörregeln redan 2005 trots allt dom motsagt sig tidigare med tidsbrist osv. SÅ nu kan vi bara ta våra åringar och veterinärbesiktiga och så pang på rödbetan för vi se vad resultatet blir. Det innebär ju det ökade ansvaret hos stoägaren att välja god kvalitet, då vi har så få ston i avel.... :(

Nå din gula? vad är det för något? "godkänd eller inte"? Varför har du valt just honom? Meningen med avkomman vill säga?

Kan börja själv. Betäcker med vår "godkända" hingst. För att rastypen bibehålls med stona jag valt samt att avkomman skall prestera gott under ryttare.
Har ev en 2-åring som jag skall betäcka ena stoet med 2006 oavsett hans poäng då JAG ser att han kommer bli bra på sikt. Welshar blir färdiga sent därför väljer jag att betäcka innan han fått stämpel i rumpan för att inte spilla massa tid! :devil: :d

He-He
Japp han är min... Bor som tur är inte så i Gbg och har importerat honom för att använda till mina egna ston i första hand, inte tagit ställning till om han ska användas i allmän avel!
Hans blodlinjer är intressanta för mig och han var showad som unghingst med bra resultat. Har också avkomma som går mkt bra på utställning och hans föräldrar likaså, även i ridklasser. Hans temperament och gångarter faller mig i smaken, och det behövs dessutom mer färg i cobaveln så hans palominofärg ser jag som bonus :d . Har engelsk licens.
Målet med aveln är att få fram mentalt stablia och pålitliga cobbar som är ett stort nöje att äga, rastypiska och med härlig gång för ridning/körning och som sagt, färgen som bonus...

Så 2006 blir ett intressant år...

Vad gäller det nya premieringssystemet är jag både för & emot...

Jag är för p g a att uppfödare "som vet vad de gör" kan använda hingstar med vissa brister på ston som hingsten kan passa ändå. :)

Jag är emot för att mindre kunniga kan betäcka med hingsten hos grannen bara för att "den står ju så nära", omedvetna (eller inte bryr sig) om att de kanske använder en dålig hingst eller en hingst som inte alls passar deras sto. Detta kan föra welshaveln bakåt. :devil:

Vad gäller cob x sektion B antar jag att ni "cobmänniskor" vet vad ni talar om. Jag som är sektion B-människa skulle inte korsa med cob i vilket fall, så jag antar att den nya regeln är bra. :angel:

Och så har du inte kläckt ur dig det förrän nu??!! Skämmes!

Bilder vill vi självklart se, så vi kan få tjuvkika innan resten av ponnyvärlden får veta vem han är. Jag trodde du använde din svarta i aveln, det stod på uppfödarens hemsida.
Visst känns det skönt att slippa bekymra sig över vilken hingst man ska ha till sina ston och varför, man behöver heller inte lägga vikt vid rykten som går om alla hingstar - främst de negativa ryktena!

mer info om Herald! Jag får komma och titta en dag. Bor ju inte sååå långt ifrån.

Ja nu får vi varma varma fiskar stekta då dom släpper på exteriörregeln redan 2005 trots allt dom motsagt sig tidigare med tidsbrist osv. SÅ nu kan vi bara ta våra åringar och veterinärbesiktiga och så pang på rödbetan för vi se vad resultatet blir. Det innebär ju det ökade ansvaret hos stoägaren att välja god kvalitet, då vi har så få ston i avel....

VAAAAA släpps det redan 2005?????? Så då kan vi komma med pojkarna nästa höst och gå hem med hingst för avel såvida de är friska??????
Det har jag missat totalt. Trodde det skulle gälla from 2006. Hur blir det med RWD numret??? Får alla hingstar det som är friska eller måste de in i "kvalitets"boken för att få det?

det stod i en pytteliten notis i senaste WPN - har du fått den?? - att individprövning redan from 2005 gäller inga nedre exteriöra poänggränser! Jag blev lika förvånad som du. vidare står det att lägsta ålder är 2 år och inte 2.5...Hmmm

skulle man kunna visa redan till våren då??? :confused:
Det står också att dom skall visas tränade...äsch... jag hämtar tidningen istället...

hm...sådär, tillbaka, få se nu.........
sid 4, lite nere till vänster
"Individprövning - nytt som gäller from 2005
Kvalitetsklass G tilldelas welshhingst som godkänts veterinärt, exteriörbedömts, visad tränad och skick för besiktning. Mätes avseende mankhöjd och skenbensomfång. Inga exteriöra poänggränser för godkännande. Lägst 2 år."

japp, man får själv tolka vad som står.... :cool: Ta du och plocka hem Ärtan-Pärtan och lägg på Ida om du vill redan i vår :D grevagården är ju liksom i Skövde så du kan inte skylla på resvägen för honom.... :p
(PS - nu måste din bild ha kommit fram!!)

Hur det blir med RWD-nummer framgår inte...fortsättning följer antar jag.

Senast ändrad av en moderator:

min häst är en korsning b poch d. och man kan lugnt säga att han är mer som b i typen än d. så rent avelsmässigt är det nog bäst att stänga för dem.
men han ska i och för sig inte stambokföras. men man undrar ju lite vad han skulle ha registerats som!?
för i passet stod han först som welsponny av cobtyp, men de fick ändra det till cob, i och med att han växte rejält! det låter dock väldigt skumt...

Liknande trådar

Hästvård Ska försöka göra detta förklarligt på bästa sätt :) Min ponny (welsh cob-valack, 9 år), blev sommaren 2019 diagnosticerad med fång...
Svar
0
· Visningar
1 083
Senast: phie
·
Hästvård Hej! För ca en vecka sedan började min ponny att hosta och någon dag efter att vi upptäckte hostan upptäckte vi även att hon snorar i...
Svar
9
· Visningar
1 451
Senast: Freazer
·
Övr. Katt Hej alla kattvänner, Jag har fått hem en ny liten bekantskap som numera hunnit med att bo hos oss i tre veckor. Hon är fantastiskt fin...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
9 134
Senast: Speedway
·
Q
Avel Hoppas ni vill och vågar vara med och diskutera den här frågan för det här har jag gått och "sugit" på länge. Jag är jätteintresserad...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 554

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka