Sv: Welshavel
Jag vet att Dai blev inriden i sverige enbart för att kunna göra bruksprov och bli godkänd här. det var en kämpig tid för honom då han var snäll men det tog mycket på psyket och han fick en enorm viktminskning. därav korten på honom ifrån premieringen. tyvärr de enda kort som existerar, och det ger inte alls en bild av hästen. efteråt när han gått upp i normalvikt igen ser han ut som en riktig cob-hingst ska göra. att möta honom i sommarhagen mes fruarna runt om är en fröjd, det är inte samma häst!
vidare finns det en mycket rtevlig sekt B hingst - Wärnanäs Ulrik - som idag inte är godkänd för avel längre då hans ägare inte ville transportera honom till generalmönstring vid hans höga ålder, så där blev han av med beviset, men han har lämnat mycket goda tävlingsindivider, har träffat många här på västkusten.
jag la själv in en remiss till SWF när det efterfrågades, om hur man skall ordna löshoppning på bra vis. jag jämförde hur man gör i skolan idag. på gymnasiet måste alla delta i gymnastiken och de blir betygsatta självklart. men om man räknar ihop sitt slutbetyg, och siffran i gymnastik bidrar till att snittet blir lägre än det skulle vara utan gymnstiksbetyget inräknat, så räknas det bort, alltså det står med på papperet men är inte inräknat i snittet.
dvs gör löshoppning obligatoriskt för alla (då kan man även bedöma galoppen) men har man inte tränat /eller inte velat träna sin ponny föör uppgiften så blir man inte straffad för det.
men antingen kom inte remissen fram, eller så togs det inte på allvar, för det kom aldrig upp till diskussion.
jag håller annars med Rodde om att det inte är hingstens prestationer som är det väsentliga, utan hur avkommorna ser ut. får tyvärr hänvisa tillbaka till tidigare inlägg då varje hingst får så få avkommor att en bedömning blir mycket svår att göra. inom sektion D är det nog bara Tennessee som har avkommor nog att göra bedömning på, även om Dai är hack i häl, Caracas har börjat lämna ett par bra också (fast hingstarna ifråga är ju inte purunga längre!)
och vad ska man bedöma, utställning eller tävling?
Rastypsavel eller prestationsavel - ett känsligt ämne...