Sv: Welshavel

Rodde!
har en adress till dig om du inte redan hade hittat stuteriet förstås
Gleiniant

kan fylla på med min favoritsida, ständigt till hands när jag skall kolla härstamningar.
Welsh Cob-stammar
och för den som behöver hitta stuterier snabbt och enkelt
titta här

todey-lo

Åh då förstår jag, det skulle inte jag heller chansa på!

Hailey jag ska anmäla mig direkt, eller rättare sagt dottern till hingsttåget. Vi hade hingstvisning här på Ostkusten i mars/april med otroligt bra uppslutning, kanske vi kan ta över hingsttåget även här på ostkusten!
Hoppas det är efter bruksprovet på grevagården ifall man tar guld!!!

Jag har hittat stuteriet, pappan till stoet heter Tsar och hans pappa är cosack han kommer ur Revel. Hon står i Holland och jag ska bara försöka få hem henne.
Jag har otroliga kontakter i Holland alla avlar welsh men det är farligt då alla skriver och erbjuder det ena bättre än det andra! Suck! jag är galen på fina ädla welshar. Tack snälla för din hjälp.

klart att ni tar guld, kan domaren i år ge samma häst 39p en gång och två månader senare 42p på avelsvärdeing, sa kan han gott flytta upp några siffror på Jaguar också. :banana:
ses på framtida aktiviteter!!

Tack :bow: , jag har tre stycken som behöver 40p. Vi har en ridponny på station också som är godkänd!

En fråga till er alla som är så duktiga på att klaga på Welshponnyföreningens hemsida - hur många av er har seriöst erbjudit er att sköta hemsidan? För visst är det så att Maria är sjuk och därför inte har möjlighet att göra något åt den!!!

jo när man betalar en avgift till en förening för att fortlöpande få information så uppstår det lätt irritation när någonting inte fungerar. Nu får vi bara WPN 4 ggr per år. det är en väldigt informativ och trevlig tidning, men saker och ting händer mellan numren som man skulle vilja veta. exempelvis utställningsresultat och nu vid avelsvärderingarna, hur det har gått för hästarna.
visst är det tråkigt att webmastern (som kanske inte vill ha sitt namn här) är sjuk :( ,
men då kanske man skall ha sinnesnärvaro nog att inse för sig själv att man inte orkar, och därmed lämna över uppdraget till någon annan.

visst att vi är jätteduktiga allihopa, självklart, men när bättring utlovas och inget händer så visst, då mörkas det moln på himlen.

men nu har vi fått en ny sida som förhoppningsvis skall fungera bättre än den andra (dvs uppdateras fortare) så här ropar vi inte hej förrän vi gett den en chans! :idea:

OK?

Det är väl ingen direkt som klagar på hemsida i sig. Det är uppdateringen som fungerar lite långsamt. Jag som medlem går in där ganska ofta för jag tror att nyheter inom Welshvärlden ska stå där. Aktiviteter och så. Samt en viktig sak det här med nya regler inom avelsvärderig ska man inte behöva läsa i Ridsport om. Sätt inte ut några namn här, jag misstänker att du är en polare till Maria.

jag är totalt oventandes av alla sjukdomar och dyligt, ingen har ropat på hjälp och inte går man in och erbjuder hjälp om man inget vet?

Jag är inne ofta minst en gång/vecka men inget har hänt mer än framsidan. jag har skickat in saker jag vill ha med på hemsidan men fortfarande har inget hänt och ingen har kontaktat mig.
men är hon sjuk bör hon omgående lämna ifrån sig sina uppgifter till någon som orkar att uppdatera, ingen klandrar någon som har det svårt, men allt måste gå vidare och hemsidan uppdateras.

Tråkigt att hon är sjuk, men som de ovanstående skrivit; då kan man ju be om hjälp!! Det är viktigt att bli uppdaterad på det som händer och sker i welshvärden, speciellt nu när vi står inför en ev. omändring av avelsvärderingsreglerna!!!

Hej alla welshfantaster!
Jo webbansvarig var sjuk i höstas, men har men har nu fått bukt med sin sjukdom.
Sedan i våras kommer hon dock inte ut på internet. Så alla ni som är duktiga hemside "fixare" med TID, ta chansen och hör av er till WPF:s styrelse om ni har möjlighet att ta över den sysslan!
(Om man går in på gamla sidan brukar det gå att komma till uppfödare osv.)
Hälsninar Ragnhild

Sitter och funderar lite så här på morgonkvisten...
Vad vill ni ha för bruksprov? Är det rätt att kräva av "gamla" hingstar att de ska sättas i ridning för provet även om de är 15 år och aldrig ridits tidigare. Även om de lämnat bra avkommor? Vad är det vi vill uppnå med bruksprovet, kolla temperament och rörelser? ridbarhet? Dagens prov säger ju egentligen inte så mycket även om det är intressant att se hingstarna i arbete förstås. Med de flesta fixar ju ändå "kravet på ridning/körning" på annat håll. Jag hade gärna viljat se galoppen hos hingstarna oxå. Rörelser i frihet hade varit intressant... men kanske är skaderisken för stor? eller risken att pojkarna bara springer och luktar och markerar revir :D
Åsikter?

De gamla hingstarna som varit i avel i flera år kan man knappast börja kräva bruksprov på nu. Där har man vid detta laget hunnit se avkommornas ridbarhet och vad de har presterat. Jag skulle gärna se att alla nygodkända hingstar genomgick minst en kvalitetsbedömning. Ridprov ala ridponnier kan nog vara svårt när det gäller de minsta hingstarna. Svårt att hitta små testryttare till en ponny på 1.15.

Jag tycker personligen inte ett bruksprov eller tvävlingsmeriter på hingstarna är det viktigaste, det viktigaste är att göra avkommebedömningar för att se om hingsten förärver sig!
Det finns många duktiga hingstar som inte ger en enda bra avkomma och då är det ingen nytta med hur bra han är....

Jag vet att Dai blev inriden i sverige enbart för att kunna göra bruksprov och bli godkänd här. det var en kämpig tid för honom då han var snäll men det tog mycket på psyket och han fick en enorm viktminskning. därav korten på honom ifrån premieringen. tyvärr de enda kort som existerar, och det ger inte alls en bild av hästen. efteråt när han gått upp i normalvikt igen ser han ut som en riktig cob-hingst ska göra. att möta honom i sommarhagen mes fruarna runt om är en fröjd, det är inte samma häst! :D
vidare finns det en mycket rtevlig sekt B hingst - Wärnanäs Ulrik - som idag inte är godkänd för avel längre då hans ägare inte ville transportera honom till generalmönstring vid hans höga ålder, så där blev han av med beviset, men han har lämnat mycket goda tävlingsindivider, har träffat många här på västkusten.

jag la själv in en remiss till SWF när det efterfrågades, om hur man skall ordna löshoppning på bra vis. jag jämförde hur man gör i skolan idag. på gymnasiet måste alla delta i gymnastiken och de blir betygsatta självklart. men om man räknar ihop sitt slutbetyg, och siffran i gymnastik bidrar till att snittet blir lägre än det skulle vara utan gymnstiksbetyget inräknat, så räknas det bort, alltså det står med på papperet men är inte inräknat i snittet.

dvs gör löshoppning obligatoriskt för alla (då kan man även bedöma galoppen) men har man inte tränat /eller inte velat träna sin ponny föör uppgiften så blir man inte straffad för det.
men antingen kom inte remissen fram, eller så togs det inte på allvar, för det kom aldrig upp till diskussion.

jag håller annars med Rodde om att det inte är hingstens prestationer som är det väsentliga, utan hur avkommorna ser ut. får tyvärr hänvisa tillbaka till tidigare inlägg då varje hingst får så få avkommor att en bedömning blir mycket svår att göra. inom sektion D är det nog bara Tennessee som har avkommor nog att göra bedömning på, även om Dai är hack i häl, Caracas har börjat lämna ett par bra också (fast hingstarna ifråga är ju inte purunga längre!)
och vad ska man bedöma, utställning eller tävling? :confused:
Rastypsavel eller prestationsavel - ett känsligt ämne... :cool:

HalyBailey skrev:
(fast hingstarna ifråga är ju inte purunga längre!)
och vad ska man bedöma, utställning eller tävling? :confused:
Rastypsavel eller prestationsavel - ett känsligt ämne... :cool:

Jo, det är nog svårt med enbart avkommebedömning på hingstarna. Från början måste man ju visa sin unghingst för godkännande (egen prestation) sen tycker jag väl att man kan tjecka av hingstens avkommor efter ca. 8 år (eller efter ett visst antal avkommor) för att se om det är någon mening med att ha hingsten i fortsatt avel. Men det är ju ändå svårt för vissa hingstar kanske får kanonbra ston och därmed bra avkommor och en del kanske får medelmåttiga ston och därmed medelmåttiga avkommor, allt går ju inte på hingstens gener (gäller ju alla raser). Så avkommebedömning är väl bra för vissa hingstar kanske.
Sen måste man ju på något sätt visa att hingsten är hanterbar/ridbar men visst är det tufft att sätta igång en 15-årig hingst bara för att visa upp den på bruksprov i detta fall är det ju helt ok med avkommeprövning.
Sen som sagt ska man bedömma avkommors utställningsresultat eller tävlingsresultat? :confused: alla har vi ju våra olika målinriktningar.

Jag skulle vilja ha era åsikter om ponnyhingstars (inte bara welsh) temperament och hanter/ridbarhet med barn. Hör från många håll att ponnyerna ska ha så bra temperament och vara så lugna, att de ska vara en riktig barnhäst. Men har sett många hingstar som beter sig som idioter (med större ungdomar/vuxna) och som jag aldrig skulle drömma om att sätta upp mina barn på. Är det så att vi bara eftersträvar bra valacker och ston eller sätter vi samma krav på hingstarna? Vet också om många hingstar som är coollugna och skulle jag välja så skulle jag självklart välja den lugna individen till mitt sto.
Bedöms hingstens temperament på bruksproven?
Hur många stoägare vet hur hingsten är? hur många träffar hingsten innan de kommer med/betäcker sitt sto?
I den frågan spelar ju faktiskt prestation och egna meriter lite roll då detta visar på en hingst som klarar av att vistas med andra hästar och ändå koncentrera sig på sin uppgift.
Själv har jag flertalet gånger betäckt med hingstar som jag aldrig träffat, jag hoppas bara att hingsthållarens ord stämmer :crazy: .

Senast ändrad av en moderator:

Jag ser gärna ett rid-/körprov. Det som finns för welsharna idag är i mina ögon inte att betrakta som bruksprov. Det är ju ett enkelt rid-/körprov som vilken ponny som helst ska kunna genomföra. Det jag tycker är bra med att alla ska göra det är att man åtminstone ser att hingstarna är hanteringsbara. Jag hade dock velat ha ett frivilligt bruksprov med löshoppning & eventuellt testryttare så att de som "kan mer" har möjlighet att visa det.

På tal om äldre hingstar och bruksprov:
en liten fågel har viskat i mitt öra att det importerats en ny cob-hingst till sverige i dagarna... en mörk isabell. någon som hört något mer? vart ska den bo? i göteborg antagligen, vi är ju redan 5 st här så varför inte en till... :D
då får man ju se den i vår på avelsvärdering iallafall, om dom inte kör EU-metoden vill säga :smirk:

Senast ändrad av en moderator:

Det kanske skulle gå att ta in hingstar i aveln (premierade) på flera sätt, antingen som unghingstar med bruksprov (gärna inkl galopp och löshoppning som kan ge pluspoäng men ej minus - bra ide´, funkar ju även för de små), eller som äldre hingstar (ex.godkända i annat land) med tävlingsresultat/testade (på utställning eller tävling) avkommor. Om det nu blir en "kvalitetsbok" enligt förslag så borde hingstar ut båda kategorierna kunna komma in. Tycker att det är tufft att begära att gamla hingstar (som ej redan är godkända här) ska sättas igång. Håller med om att det egentligen är avkommorna som räknas...
Svårt ämne, det gåt att vinkla och vrida hur många gånger som helst. Provet får ju inte heller kosta för mycket då ponny och cob-avel inte precis går att jämför med halvblodsaveln... Och det där med avkommebedömning är ju svårt, är det 15 st som behövs (minns inte)?, med så få kan det ju slå hur som helst...
Generalmönstring för gamlingar borde heller inte vara ett krav, om dom nu måste kollas alls så borde det räcka att visa på närmsta premiering. Tyvärr kan jag inte reglerna kring generalmönstring, vad gäller??
Ska vi ta efter de engelska reglerna med endast veterinärbedömning som krav, de som vill får gå vidare med exteriör bedömning och prov?? Vilka konsekvenser tror ni att det får.??? Har vi stoägare rätt kunskaper för att föra aveln framåt? Kanske till och med bättre jämfört med dagens system? Jag vet vad jag söker hos en hingst (kan variera ngt beroende på vilket sto jag tänker matcha med), men åsikterna om vad som är BRA går ju isär... tänk bara på vad olika domare dömmer... ska verkligen EN (mest en viss person i alla fall... :devil: ) person dirigera hela den svenska welshaveln??

Liknande trådar

Hästvård Ska försöka göra detta förklarligt på bästa sätt :) Min ponny (welsh cob-valack, 9 år), blev sommaren 2019 diagnosticerad med fång...
Svar
0
· Visningar
1 083
Senast: phie
·
Hästvård Hej! För ca en vecka sedan började min ponny att hosta och någon dag efter att vi upptäckte hostan upptäckte vi även att hon snorar i...
Svar
9
· Visningar
1 451
Senast: Freazer
·
Övr. Katt Hej alla kattvänner, Jag har fått hem en ny liten bekantskap som numera hunnit med att bo hos oss i tre veckor. Hon är fantastiskt fin...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
9 134
Senast: Speedway
·
Q
Avel Hoppas ni vill och vågar vara med och diskutera den här frågan för det här har jag gått och "sugit" på länge. Jag är jätteintresserad...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 554

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Gamla hösilagebollar
  • Strö i boxen