Sv: Welshavel

Har precis hunnit hem... pust, måste andas först, men här kommer nu dagens resultat;

Pegasus Commander
118-16cm
88888=40p G-06

Wellbank Maverik
117-17cm
körprov, 8789=32p
99788=41p. G(2) -05

Bostorps Tuborg
131-18cm
98887=40 G-06

Colciago
137-19cm
77787=36p ej rek

Kulltorps Elliot
134-19cm
88897=40p G-06

Pontiac Pan
126-16cm
89788=40p G-06

Coulthard
136-18cm
ridprov 7776=27p
98888=41 G(2)-05

Kokkedals Impression
struken

Derwen Gladstone
156-21cm
98898=42p G-06

Ekwall´s Iceman
146-20cm
76777=34 ej rek

Det var höstens skörd... Är det något som kan intressera er???

Roddarn har ett hingstföl u. Nebo Goldilocks i år. Fux, bläs, 4 vt ff. Betäckt 5 eller 6 ston i år (kommer inte ihåg om det var 5 eller 6).
Draken hade "EU" licens förra året (har ju brittiska papper). Är det detsamma som engelsk licens??
Tycker nog att Monarks 6:a är ok, ser inte ut som en C, men kan nog bli en trevlig sportponny. Visningen var väl inte heller till hans fördel... (Oj vad det är lätt att göra bra visningar då man sitter på läktaren... är aldrig så duktig som då... Mina visningar brukar tyvärr inte vara så mycket att skryta med heller...)
E. Iceman var nog ingen typisk Dai... rak hals och ingen speciell trav. kanske kommer??
D. Glandstone är lite stor... även om jag gillar stora cobbar är 156 som 2,5åring lite väl mycket för min avel. Annars rätt flott!
Gillar Draken och SS bäst av årets...

Armanis Shooting Star den jag tycker är i särklass bäst. så stora cobbar som Gladstone vill inte jag heller ha.
mer får man inte säga för då blir man hängd själv :D

Nästan bra att det "bara" blev 2 nygodkända cobhingstar i år. De senaste åren har de ploppat upp flera stycken, bra iofs, men jag tycker inte att stomaterialet har hängt med tyvärr, kan det inte komma en stor Stena Line-färja fylld med ett par hundra vackra ston ifrån england och lägga till vid kajen i göteborg, så får man komma dit och hämta de man vill ha, låt säga att de kommer ifrån 20 olika stuterier med olika blodslinjer, helst helt okända, vore väl käckt? då kanske det blev lite fart på aveln här!
Stuterierna med fler än 5 cobston går nog att räkna på min högra hand :(

gjorde ett specialarbete för några år sedan då jag jämförde importade korsningsponnyers tävlingsresultat kontra de svenska rasponnyernas. Där var welshen bäst i fälttävlan och dressyr, samtidigt gjorde jag en samkörning mellan antalet deltagande welshar på tävling kontra betäckningsstatistiken.
Det kom inte med i arbetet och det skall vi nog var glada över. för den ekvationen gick inte ihop. deltagarna på tävling ökade och betäckningarna minskade. något år föddes endast 12 renrasiga cobbar, alltså med cobmamma och cobpappa, beklämmande.... :(

Följdfråga: hur kan man som hingst respektive stoägare öka på statistiken?
Vad begränsar hingstägare till att ta emot ston och varför vill man inte betäcka stona, ekonomiska skäl, platsbrist, ”orkar inte” eller vad är det? Brist på hingst, varför?
:(

Ja det skulle vi behöva med riktigt bra avelsston från Holland/Tyskland en hel båt full...vilken dröm.
Med riktigt smarriga blodslinjer!
Då skulle vi bli lite konkurranskraftiga i vår ponnyavel som tyvärr ligger ljusår efter tävlingsponnyerna nere i europa.

Varför betäcker ni inte era D med sec C hingstar?? Det finns ju flera godkända i Sverige. Om det inte finns D hingstar som är tillräckligt bra eller fertila så undrar jag varför ni bara tittar på A alternativ.

Draken är en av mina favoriter. Vet att de sökte engelsk licens innan de visade honom för avelsvärdering. Deras ston bortsett från Bonnediges är imp så de kan använda honom "lagligt" även utan att han blev godkänd.
Årets skörd av hans föl såg lovande ut.

Jag avlar sek B samt Ridponnyer! Därför betäcker jag inte med sek.C

Det där måste vara riktat mot mig inte mot Rodde som inte har sekt D.
Ja i mitt fall så är mitt ena sto nära släkt med flera hingstar samt har en färg som stryker andra hingstar. Sen finns det vissa hingstar man inte gillar och så står de på andra sidan Sverige. har betäckt med sekt C hingst men tyvärr så finns det inte så många av den sorten heller. Vill man som jag få ner storleken på fölen så går det utmärkt att använda en kraftig sekt A. I min welsh värld så är det bara sekt B som är den "felande " länken och inte ser ut som de andra ;) Rodde behöver inte strypa mig nu! Sekt C tenderar till att var isabeller = fel färg igen! Nu finns det 2 nya sekt C hingstar som kan vara av intresse som jag ska spana in i höst.

Säg till när färjan är på väg är du bussig, jag ska tälta på kajen i veckor för att vara säker på att få första tjing (håller en plats år dig oxå)... Vilken lycka!

Att det bara föddes 12 rena cobbar ett år är ju katastrof!
Vad göra? Ja, en anledning till att man inte betäcker varje år kan ju vara (som i mitt fall i år) att man måste sälja av lite först, alltså platsbrist/tidsbrist. Sen vill man ju gärna testa stona lite först så man vet vad man betäcker och vad man behöver för komplettering hos hingsten. Vill inte betäcka bara för att öka antalet föl.(vet att det inte var så du menade). Hellre kvalitet än kvantitet så att säga, men håller ändå med om att det måsste födas fler bra föl om vi ska kunna möta efterfrågan på ridna ponnyer/cobbar.
Kanske skulle det vara en möjlighet om intresserade spekulanter och uppfödare hade en "mötesplats" av något slag, kanske skulle det finnas bättre tillfälle att "beställa" föl. Ett problem som jag stött på nu senast i somras är att familjer intresserade av en cob som ridhäst inte vet vart dom ska vända sig för att få hjälp att hitta det dom söker. Tyvärr kan man ju inte hänvisa dom till vår hemsida direkt, då jag själv tycker att den är en katastrof!!!! Här behövs något!
Marknadsföring är en annan sak, våra ponnyer/cobbar måste ut och synas! Inte bara på tävling och utställning för de redan insatta. Utställningen i Slottskogen (Gbg) tror jag var bra iof, centralt.
Hingstarna bör synas, hingsttåg som det pratas om i Halland kanske är ett sätt att locka ston?
Vad tror ni?

Jag vill ha cobbar över ponnymått (dock ej 160..), eller i alla falll stora D-ponnyer, därför vill jag inte betäcka med C. Förresten finns det ingen bra C som lockar heller i mina trakter. Nä, D+D är nog det bästa för mig.

Kan man använda hingst med engelsk licens till ston med engelska papper (imp) och regga dom i wpcs alltså, även om fölen är svenskfödda? Vet att dom gör så i DK... Eller reggas dom i sverige ändå??? Kan man lösa engelsk licens på wpcs(OS) reggad hingst i från sverige, eller tas dom över till england?? Är en ren djungel med alla regler och sen vet vi ju ändå inte vad som gäller nästa år, spaf ska visst ta upp det på sitt novembermöte... Får vi någonsin klarhet i vad som gäller.................

Draken är ju import och de höll på att fixa med hans licens när jag var där och hämtade mitt ena sto hos dem. Är inte så insatt i det där då jag inte har behövt göra det själv. Vet att jag funderade på det när Ärtan föddes, båda föräldrarna är imp och jag funderade då på att regga honom i Wpc (OS) och den vägen skaffa licens till honom men jag har valt att gå den långa svenska vägen istället. Hoppas att han ska bli godkänd den vanliga vägen istället men vem vet hur det ser ut när det är dags för honom.......

Ja en sak till. Blir ledsen varje gång jag går in på hemsidan och ser att mitt döda föl fortfarande är till salu där, som du säjer, något måste göras. Bra att andra ser det med!

Usch så läskigt stackars dig, nej jag blir inte arg om du säger att B är den felande "länken" för då kan ja ju ta den länken. Men jag är så himla sugen på en A men min ska vara liten o nätt..... Jo Welsh jag gillar Isabeller också!
Hemsidan är den minst uppdaterade hemsida jag har sett, nu kommer man inte in på uppfödare eller hingstar jag har försökt att vara med där men jag får inget svar från webmaster. Vem är det som sköter hemsidan eller står det stilla helt och hållet?

fick bara en idé, känns som att den är bra.
fullblodsporten är väldigt utpräglad, det är ruljans på saluhästarna och dom är lätta att komma åt. i Skandinavisk Galopp står allting som man behöver veta. vad jag tycker om där att samtliga saker som går via registratorn (med ett par undantag) publiceras. dvs säljer Kalle Karlsson hästen Grålle till Sune SVensson så står det där. (samtliga försäljningar!)
Alla ston som fölat rapporterats, när den är född, färg, stam , om den är till salu, samt vilken hingst stoet skall betäckas med igen eller om den ska vara gall. exporter samt importer står med.
det fyller bara en knapp halv sida i varje nummer. Då kan köpare i förväg tinga eventuella föl.
tänk om man kunde överföra något sådant till Welshponnyerna, tex en hemsida där liknande står med, kanske inte försäljningar som skett, för dom är ju ointressanta, (fast våran kommun-tidning har en rubrik Nya Grannar vilket inkluderar alla försäljningar av hus och villor) men vilka ston som skall föla och efter vilken hingst, rapport när de fölat och nytt hingstval vore väl toppen!!
en slags mötesportal för uppfödare-köpare-ryttare. sen kan man utveckla sidan med länkar till kommande utställningar och större tex nationella tävlingar.

Asrp har ju inlagda bilder på årets föl, det är jättekul att titta på och ger ett hum för den vankelmodiga hingstväljaren.
nåt att grunna över? :cool:

hingsttåget i halland? en viss halybailey är anmäld sen länge... :angel:

Ja, det hade varit intressant att ha med på en hemsida... Samt salulista där man själv lägger in sina annonser så dom kan hållas aktuella. Så man slipper tråkigheter som det Welsh råkat ut för! Hade oxå varit kul med bilder på årets nykomlingar... Och alla utställningsresultat, gärna med foton!!! (en pik till den det berör, även om det verkar hopplöst. Hade för mig att hemsidan diskuterades på ett medlemsmöte i januari och bättring utlovades... inget (nästan) har hänt...)
En fundering till, varför går inte welshmästerskapen och Riks-welsh samtidigt? Blir det för stort eller svårt att genomföra? Tänkte att det kunde kanske locka fler än de vanliga utställningsrävarna.. he-he!

Ytterligare en fundering; hur vill ni ha ev bruksprov, vad ska de innehålla för de olika sektionerna? Jag skulle tycka att frivillig löshoppning/uppsutten hoppning hade varit intressant, kanske mest för B? Men det kostar väl mer...

Bra att Haly är anmäld till hingsttåget, hoppas på många deltagare och stor publik...

jag gillar mörka isabeller men då mitt ena avelsto är gulbrunt och den andra isabell så falelr ju isabellhingstar bort för mig av naturliga skäl. Vill inte ha stora cremmelos. Det var en ren chansning att ta HT på Ida men det blev ju en fux denna gång. Webmaster är samma som tidigare år.........

Liknande trådar

Hästvård Ska försöka göra detta förklarligt på bästa sätt :) Min ponny (welsh cob-valack, 9 år), blev sommaren 2019 diagnosticerad med fång...
Svar
0
· Visningar
1 083
Senast: phie
·
Hästvård Hej! För ca en vecka sedan började min ponny att hosta och någon dag efter att vi upptäckte hostan upptäckte vi även att hon snorar i...
Svar
9
· Visningar
1 451
Senast: Freazer
·
Övr. Katt Hej alla kattvänner, Jag har fått hem en ny liten bekantskap som numera hunnit med att bo hos oss i tre veckor. Hon är fantastiskt fin...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
9 134
Senast: Speedway
·
Q
Avel Hoppas ni vill och vågar vara med och diskutera den här frågan för det här har jag gått och "sugit" på länge. Jag är jätteintresserad...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 554

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Gamla hösilagebollar
  • Strö i boxen