Sv: Welshavel

Jag har ju använt cobhingsten Leyeswick Dai, och har föl och ettåringar efter honom som jag är mkt nöjd med, jag gillar honom eftersom jag tycker han är av *ridtyp*. Är intresserad av att använda sektion C hingst nästa år på alla ston, då jag tycker om cobbens rörlighet, och att dom är lite mer rejäla än sektion B hingstarna som verkar mkt gracila och en del med bedrövliga rörelser ala british show pony.

du reggar dina som ridponny, partbred, eller arabpartbred va? tyckte jag läste det i annan tråd. annars gör ju "sektionsvalet" ganska stor skillnad på avkomman om man avlar ren welsh.
C+C=bra C
D+D= bra D
c+D= kan bli bra C eller D
B+C= nja
B+D= :eek: blir oftast ingenting

jag förespråkar ren sektionsavel. Känns som att det i längden ger mest homogena individer. Framförallt sektion C har tagit stormfart framåt med sin avel de senaste åren då det kommit in mer ston och fler hingstar. då kan man välja en C-hingst till sitt C-sto och vips så blir det en bra C-avkomma!

har dock själv tagit Dai på mitt cob-sto trots att det är mycket C och tom A-blod i honom, trodde att jag skulle få ner mankhöjden på avkomman då stoet har "höga" gener.men jag mätte honom igårkväll och han är 145 cm vid 16månaders ålder, tattarmått ger honom en vuxenhöjd på 158-160cm :o
då förlorar han rastyp och det ville jag ju inte...

Senast ändrad av en moderator:

Jag valde att betäcka 4 ston med sekt C hingst förra året. 2 av dem föddes hos mig och jag var mer än nöjd med dessa 2. De andra 2 som bytte ägare innan födseln är ägarna också nöjda med. Om jag hade råd så skulle jag använda denna hingst till mina cobston flera gånger! Tyvärr så dog det ena stofölet men den andra ska vi behålla och hon är så snygg.

Vilken C-hingst använde du? Isabellen? (den som är godkänd enl rasvisa krav menar jag). Varför valde du just honom? Menar inte att ifrågasätta honom, bara intressant att höra. Hur stora vill du ha avkommorna?

Wpb-avel; Hur stor andel welsh vill ni ha??

Alla welsh; Har ni hittat nån "golden cross" bland de moderna hingslinjerna resp stofamiljerna? Ett liv räcker ju inte till för att pröva alla de korsningar man skulle vilja...

Ledproblem och hovbroskförbening, är det verkligen vanligt utomlands? Låter ju helgalet. Läste nånstans att de kan ha dålig hovkvalitet oxå, stämmer det?

Blev faktiskt så inspirerad igår att jag satt ett tag och surfade och tittade på fina cobbar. Tyvärr var det ju inte så många uppfödare som hade enga hemsidor, el så kanske jag inte hittade dem? Har du nån sida?

Jag skulle gärna vilja läsa lite om rasens historik och om ev vanliga sjukdomar. Och även lite om olika blodslinjer då jag såg att det fanns både lättare och grövre cobbar. Jag gillade dem som var lite maffigare. :d De verkar vara lite som en korsning mellan Nordsvensk Bruks och Kbl-travare.

Sammanfattningsvis: Jag vill HA!

Jag vill gärna ha ca 50% Welsh i mina och en bra blandning ox/xx gärna sedan generationer konsoliderat.

jag tycker också att det verkar vettigast att använda "riktiga" ston och avla inom sin sektion.

Tjena! Har ju lovat dig bilder på min mörkgulbruna tös (3 år nu), här kommer ett par!

Höger sida:
http://groups.msn.com/olikafotografier/francess.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=1282

Vänster sida:
http://groups.msn.com/olikafotografier/francess.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=1283

Vad tycks? Hon har ju varit väldigt outvecklad för sin ålder och inte förrän nu efter betet ser hon mer vuxen ut, om än inte helt färdig. Därför har jag inte visat henne heller, det får bli nästa sommar med föl vid sidan (förhoppningsvis).

Jag har försökt att forska lite Gleiniant är uppbyggt av Revel blod, hur är det ni som avlar Sek A, Farfar är Gleiniant Cosack om han är bekant?
Jag är ju intresserad av små ädla och vet inte mycket om sek A, jag är mer hemma på sek B.

Är det Revel i den och ett sto dessutom är det bara att slå till! då kan du ju ha den i avel. Revel lämnar små finlinjerade welshar med utmärkta huvuden, inga pug-heads här inte. bra halsansättningar och svansar. Burhults Toy har Revel-påbrå och trots sin ålder har han ännu inte "krallat" på sig utan behållt de fina linjerna. En del mountains (även stona tyvärr) kan ju bli små vandrande Belgiska Blå vid mogen ålder...
Det finns många stuterier jag tycker om, Revel tillhör den skalan, även Twyford, självklart de gamla Coed Coch-ponnyerna samt de mesta med Criban.
Själv äger jag ingen mountain och har aldrig gjort det, hoppas på att få göra det i framtiden till egna barn eller brorsbarnen, vem vet.
Jag försökte slå i min Bibel efter Gleiniant, men hittade inget direkt, behöver nog ett par led bakåt för att se vad som ligger där.
köp den! :idea:

det verkar inte som att någon uppfödare hittan nån Golden-Cross ännu förutom den vi talat om.
Fyran
mmm...

det finns en tysk hingst H-S Martino, som tyvärr dog väldigt ung, men det lilla han hann lämna efter sig har förärvts väldigt bra. både ston och hingstar med Martino i sig lämnar bra oberoendes av vad man korsar in för nytt. Annars verkar Nebo/Menai vara ett säkert kort då båda stuterier har cobbiga hästar, kanske att Nebo har för korta ben på sina, men det väger Menai upp.

om någon lyckas göra en bra korsning med typ Derwen och Heffaklumps-cob så får den personen gärna hojta, för då kan man börja utnyttja de svenska cobbarna lite bättre kanske.

dom får problem med leder när de göds upp för mycket, dom blir för tunga för sina ben och då kommer hältorna. vet tyvärr flera stycken i mitt närområde som showat med cobbarna men det blev ingen 25-30årig livslängd på dom...hovbroskförbening förekommer också av samma anledning, för tunga kroppar, men det påverkar ju inte hästen med hältor, ibland vet man inte ens om att hoven är förbenad... :o
det är lätt att palpera själv. hovkvaliteten har jag aldrig märkt någonting negativt med under alla mina år md någon häst! dom har ovanligt starka och hårda hovar, gjorda för att gå i bergen med.
sjuka är de sällan heller, kostar endast 1/4 del avb vad halvbloden kostar att försäkra i samma belopp. kan leva på luft, behöver dock röra sig mycket och helst få arbeta, då är dom som gladast!

från början hade cobben 2 uppgifter på gården i gamla Wales. på vardagen skulle den dra plogen på åkern, på lördagen grönsaksvagnen till marknaden och på söndagen finvagnen till kyrkan. deras massa, elegans och vackra gång gjorde att den kunde utnyttjas till allt.
för hänvisning till uppfödarsidor kan du lämpligen gå in på Jenny Staaf:s hemsida för welshhingstar :bow:
där finns länk till de godkända hingstarnas egna hemsidor, men som sagt, det är långt ifrån alla som har.
lycka till! och välkommen till welshvärlden. ;)

Slurp, Smask, vilken goding 4:an är!!! En sån skulle sitta fint...

Ang. Nebocobbar så håller jag med, de har en tendens att bli lite höga bak, inkl min dam här hemma. Men fördelarna väger upp gott och väl. Vad vet du om Llanarth cobbar? Kan de passa med Nebo??

Ja pappan kommer ur Revel blod och hennes mamma kommer ur Twyford så det är väl bra då, jag kan inget från Sek A. Japp jag får nog slå till sen får jag lära mig köra!
Finns det inte mycket Revel blod i Sverige, vad är vanligast bland Sek A, jag vill gärna ha den lite eleganta smäckra typen som en liten ridponny i miniatyr....

När jag såg mig om efter en lämplig hingst till mina ston för 2 år sedan så hittade jag bara några få bland sekt D och så sekt C hingsten. Passade på då han stod på station nära mig förra året. Han har elegans massa utstrålning och är mkt trevlig. har följt honom under några år nu och gillar honom mer och mer. Fölen har blivit vad vi hoppats på. 2 föddes hemma hos mig då jag hann sälja ena stoet och det 4e stoet åkte hem till sin ägare igen och vi bytte föl med varandra, men mina 2 stoföl var kanon. Tyvärr dog den ena damen vid en ålder av 1 ½ mån. Hon skulle bli stor och troligen mkt bättre än den vi har kvar som jag är mkt nöjd med. Stoet vi betäckte är 151cm och hingsten 129 och fölet föddes 98 cm och var vid sin död 120!!!! I år har vi betäckt henne med en hingst på 117 så det ska bli intressant att se hur stort det fölet blir.
Jag vill gärna få fram avkommor runt 146 så man vet att de stannar inom kat D måtten utan problem.
Gillar du maffiga cobbar så är väl Brudviken de som har de grövsta, de har även Llanarth blod i sitt ena avelsto. Själv gillar jag de cobbar som fötts upp på Valla. Lite lättare mer allround stuk. Synd att Andy har slutat med sin cobavel.

Har kollat hemsidan, den var intressant och bra. Skulle gärna åka iväg och kika på nån hingst el vilken cob som helst eg men de är ju inte direkt varnliga här uppe. Hade jag vetat att det var utställning i Boden så hade jag åkt då jag bara har 13 mil dit. Tyvärr är jag dålig på att uppdatera mig om sådana evenemang :crazy: .

Få väl se till att hålla ögonen öppna nästa år.

Fast om jag gör det så är det väl risk för att jag får bygga ut stallet ;). Drömmen vore ju att få leasa ett sto och ta föl på för att få vara med från början. Nån som vet hur stoägare ställer sig till sådant? Inte för att det är aktuellt än men...

Har du missat mitt inlägg till dig, med länkar till bilder på mitt gula sto som vi pratade om för ett år sen? Sidan två tror jag det är på!

Oh förlåt, jag var inne och tittade på bilderna men missade att det var till mig!
Hon har blivit finare än sist jag såg bild på henne. Ganska smäcker men hon är ju inte så gammal ännu. Lycka till med fölet som hon bär!
har du varit inneoch tittat på stuterihemsidan???? Vi har fått en till unghingst igen........sekt B hur bär jag mig åt??? Jag som inte ska ha sekt B kvar alls var det ju tänkt. Vet itne om det står på hemsidan. Min webmaster skyller på att han har så mkt annat att göra så det står nog stilla just nu.

Om jag inte säljer mitt svarta cob sto ( grövre modell) så får du ev lesasa henne för avel. hon ger stora fina klass I föl. Har henne ute på foder nu. ;)

Så det kan finnas en möjlighet till det alltså? Jag får väl stirra mig blind på hingstar och blodslinjer så länge. :)

Liknande trådar

Hästvård Ska försöka göra detta förklarligt på bästa sätt :) Min ponny (welsh cob-valack, 9 år), blev sommaren 2019 diagnosticerad med fång...
Svar
0
· Visningar
1 083
Senast: phie
·
Hästvård Hej! För ca en vecka sedan började min ponny att hosta och någon dag efter att vi upptäckte hostan upptäckte vi även att hon snorar i...
Svar
9
· Visningar
1 451
Senast: Freazer
·
Övr. Katt Hej alla kattvänner, Jag har fått hem en ny liten bekantskap som numera hunnit med att bo hos oss i tre veckor. Hon är fantastiskt fin...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
9 134
Senast: Speedway
·
Q
Avel Hoppas ni vill och vågar vara med och diskutera den här frågan för det här har jag gått och "sugit" på länge. Jag är jätteintresserad...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 554

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Leksak som belöning
  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat