Sv: Welshavel

Vi ska försöka visa honom, han ska bara betäcka våra ston sedan gödas...... äta äta äta han är svår att få i utställningsskick tyvärr. Han är riden nu men blev illa sparkad i somras så vi vet inte hur det blir med hans ben så nu bara göder vi honom.....

Är det någon som känner till Gleiniant stuteriet i UK, hur är deras hingstar?

nä så hette inte pappan!
det var något långt och krångligt, annars brukar jag veta om stammarna, men den här var helt okänd för mig. Stuterinamnet hade G i början och en massa W och Y, som "namn" hette den Deio.

tyvärr, din ID är också röjd, kom på det igår kväll när jag funderade på vilka jag sett se senaste gångerna jag varit ute. vad hände med den pållen du visade på föruttagningen? den stora svarta? vad gör han nu?

C-hingsten var med i Lerum förra året ja men kom aldrig in i ring.....av känd anledning. :o i år skulle han också strykas då han var trött efter resan, men effter lite påtryckningar så visades han iallafall. :smirk:

vet precis hur svårt det är att göda livliga pojkar! :D man får ju inte veta statistiken förrän vid jul, så hur har det gått för din i år? hur många ston slutade det på? står väl egenltigen i någon "st/föl" tråd här, men jag är för lat för att leta... :o

min fick 3 varav 2 welsh och den ena (min guling) resorberade på 60 dygn så förhoppningsvis blir det iallafall 1 welshföl efter honom nästa sommar, då med Tennessee som morfarshingst (syster till min :idea: )

känner inte till det där stuteriet, skall söka lite, något blod du är intresserad av?

Nu är jag bara nyfiken. Varför går det inte att rida och visa dem samtidigt?

Nej, jag vet inget om welsh cob annat än att de är urläckra (på bild iaf :) ). Finns det nån hemsida med info och bilder?

tänkte bara säga att du har en väldigt snygg welsh cob hingst :d

Jag har fastnat för welsh Cob hästen och undrar om du skulle vilja ge mig lite information om pris och inport, jag hade nämligen tänkt att köpa en welsh Cob dom är ju så otroligt vackra, blev såld när jag var på burhultsstuteri och ridskola... Tack på förhand :rofl:

fyanamig, jag vill inte ha ensamt majestät på denna tråd, men frågar folk får man ju svara ;)

cobbarna skall helst vara feta som julegrisar på utställning så det dundrar i marken när man travar, och som Maskros skrev, dom skall helst se ut som eldsprutande drakar.
MINA erfarenheter är att ridna cobbar travar fram på ett käckt sätt med öronen framåt som iofs visar lite gång, men som inte går hem hos de utländska domarna, hos de svenska är det dock OK.
men ridna cobbar är också oftast lite uppdragna i buken, i kondition helt enkelt.
Två gånger i år av två möjliga har jag fått kickning på att hästen visats i ridkondition och inte utställningskondition och därmed halkat ner i resultatlistan.

på mitt sto går det bra att vara i ridkondition, men så fort hästen råkar ha två testiklar hängandes mellan bakbenen så blir bedömningen en anings urartad och den showigaste vinner, inte den rastypiskaste (svårt ord)

OBS! mina erfarenheter med mina hästar som i normal kondition är lite smala i bringan, men jag vägrar göda upp dom för show skull och ge dom ledproblem och hovbroskförbening som förekommer utomlands... :smirk:

vad har du för önskemål?
har inte importerat själv men de svenska priserna ligger på från 25000 för ett bra föl till 50-60 för bra avelsston och hingstar, drygt sagt.
vet en hel hoper till salu just nu. Både föl, unghästar och vuxna. Vad vill du ha? PM:a mig för info och bilder,
"får inte göra reklam i tråden"

Om man inte ska diskutera gamla linjer (där jag gärna ser Downlandblod med fullblodsinslag & naturligtvis Coed Coch samt till viss del Bengad) använder jag helst ponnyer med tävlingsblod & -meriter. Jag ser gärna Cawdor Hywel i härstamningen på svenskfödda welshar. Jag avlar sek. B & Part bred.

Min plutt fick 3 ston 1 WM, 1 WSB, 1 Korsningsto jag längtar efter se fölen...
jag har fått erbjudande att köpa ett sto efter en Gleiniant hingst som min son ska ha att köra med sek A

Svartingen rids och körs, har mkt lätt för sig och bra mun, för tillfället går han i hagen med 2 wpb 1årshingstar.
Tråkigt att höra att lillpojken skadat sig, hoppas att han tillfrisknar och lägger på sig. Vet hur svårt det kan vara, antingen för tunna eller som Michelinfigurer...
Det är jättesvårt att matcha hingstar för utställning med engelsk domare... Håller med! Fång anses ju vara en "yrkessjukdom" hos brittiska showhästar, och det är ju tillräckligt stor risk att få ändå utan att man behöver utmana ödet för en utställnings skull... Nä, cobbar ska ju användas, slöseri att inte rida/köra dessa allroundbegåvningar. I england/wales har dom olika typer av cobbar för olika ändamål,ex stora, lite längre för ridning och mindre,kompaktare för endast showing. Tycker det verkar tråkigt att behöva välja men i så fall blir det ridning/körning... Har du provat Highlight i ridklasser för utlänsk domare, skulle vara intressant att se honom under sadel, han gör sig bra då.
Bra ridna cobbar är ofta svåra att få ta på, då efterfrågan ofta överstiger tillgången, men om HalyBailey vet om några så har du tur.
Vilka raser anser ni mest lämpade för en lyckad wpb(ponny)? förutom welshen då...

Hmm, snokade runt lite (=utställningskatalog), Har inte C-hingsten vi nämnde tidigare B-blod?? Stod i katalogen att mf är Carolinas Foxglove, mm är mountain. Hjälp, vad är riktigt???

Jag är solklar på vad jag tycker som är bäst som Welsh Part breed, mina absoluta favoriter är Hollänska NWR där man tillåter SEK A + B tillsammans med Fullblod engelskt eller arabiskt.
I holland går den ridponnyn tillsammans med welsh och heter SEK K eller NWR, sedan måste det vara minst 25% Welsh i dem, i deras partbreed har man minst 12,5% welsh.

Men det finns en del fina här i Sverige Welsh/Hbl, men min erfarenhet är att det är en slutprodukt. Man vet heller aldrig storlek på avkommorna.

Apropå Welsh så blev en welsh av cobtyp (TROR jag) BIS på utställningen i Boden igår, och som tvåa en bruksnordis. En welsh cob blev 3a eller 4a.

oj, en stor miss av mig. käner bara mamman och trodde skarpt att hon var en renodlad mountain. fast jag är iofs inte förvånad, då ägare (importerade tror jag - hon prata så mycket!) har ägt morfarshingsten för länge sedan. fast hade fått för mig att Regina var ren sek A.

har sett fem partbred helsyskon, dessa hlvblod/cob. mycket olika i både typ, gång och temperament. fungerar bra som "working horse" men är väl inte det vackraste i världen om man vill ha en snygg partbred. den blandningen kallas ofta för "Hunter" i england och det är nog där den passar bäst.

tycker också om det holländska partbredsen. :love:

rie: har du möjligtvis namnen på de placerade welsharna? föreningen hålls dåligt uppdaterad med resultat "utifrån" i år. skulle varit inressant att veta för nyfikna jag. :angel:

Lustig utställning. Öppen för alla raser???? Kul att se att det finns cobbar så högt upp i landet.

Ja visst är det trist med feta julskinke syndromet. Mina tjejer är mkt trevligare att rida och köra om de har normalhull. Tur att jag än så länge bara har ston. ida gick bättre förra året på utställning när hon var riden ordentligt och hade ordenltigt med muskler längs hela överlinjen. I år är det bara fett och hon har tappat en del poäng och ser tråkigare ut helt enkelt. Men det skiljer en del på ston och hingstar. Väljer att inte visa för engelska domare då jag nyttjar mina ston till allt och vet att det inte är något som utländska domare vill se.
Haly; jag har lite resultat från våra utställningar i år med resultat fårn welshar om du vill se.

länka allt till mig!! jag kör ju en privat liten Sire-Rating och den är väldigt tunn i år, har bara ifrån riks och Vikingstad...

Har resultaten i min dator så jag kan maila dig. Pma din mailadress! Vi har dessutom fölutställning den 23/10

Jag vill oxå ha lite färska utställningsresultat... Stor brist på den varan i år, suck...

Liknande trådar

Hästvård Ska försöka göra detta förklarligt på bästa sätt :) Min ponny (welsh cob-valack, 9 år), blev sommaren 2019 diagnosticerad med fång...
Svar
0
· Visningar
1 083
Senast: phie
·
Hästvård Hej! För ca en vecka sedan började min ponny att hosta och någon dag efter att vi upptäckte hostan upptäckte vi även att hon snorar i...
Svar
9
· Visningar
1 451
Senast: Freazer
·
Övr. Katt Hej alla kattvänner, Jag har fått hem en ny liten bekantskap som numera hunnit med att bo hos oss i tre veckor. Hon är fantastiskt fin...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
9 134
Senast: Speedway
·
Q
Avel Hoppas ni vill och vågar vara med och diskutera den här frågan för det här har jag gått och "sugit" på länge. Jag är jätteintresserad...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 554

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Leksak som belöning
  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat