Sv: Welshavel
fyanamig, jag vill inte ha ensamt majestät på denna tråd, men frågar folk får man ju svara
cobbarna skall helst vara feta som julegrisar på utställning så det dundrar i marken när man travar, och som Maskros skrev, dom skall helst se ut som eldsprutande drakar.
MINA erfarenheter är att ridna cobbar travar fram på ett käckt sätt med öronen framåt som iofs visar lite gång, men som inte går hem hos de utländska domarna, hos de svenska är det dock OK.
men ridna cobbar är också oftast lite uppdragna i buken, i kondition helt enkelt.
Två gånger i år av två möjliga har jag fått kickning på att hästen visats i ridkondition och inte utställningskondition och därmed halkat ner i resultatlistan.
på mitt sto går det bra att vara i ridkondition, men så fort hästen råkar ha två testiklar hängandes mellan bakbenen så blir bedömningen en anings urartad och den showigaste vinner, inte den rastypiskaste (svårt ord)
OBS! mina erfarenheter med mina hästar som i normal kondition är lite smala i bringan, men jag vägrar göda upp dom för show skull och ge dom ledproblem och hovbroskförbening som förekommer utomlands... :smirk: