Sv: Welshavel

HalyBailey skrev:
Vi nämnde inte så mycket om welsh partbred då avelsvärderingarna var det största ämnet. Men vad jag fick fram av en insatt så skall vi börja stamboksföra dom! :)
Resonemanget var att vi i nuläget enbart kan erbjuda dom (mer eller mindre) att bara bli registrerade och att de är välkomna på utställningar dock inte i Bis-ring. :d

Ja welsh föreningen har hävdat mot SJV att welsh korsningar ingår i moderstamboken. Självklart har welsh rätt att registrera enligt moderstamboken. Dock kan man som kritiker ifrågasätta den ringa tid som avelsföreningen har ägnat åt att göra dessa registreringar på ett sådant sätt som moderföreningen använder sig av.
Enligt moderstamboken så registreras avkommor som är korsningar men är fallna efter licencierade hingstar i P/B register. Dessa korsningar införda i grundstamboken som P/B kan sedan om de är hingstar licensiera sig som hingstar.
Svenska welsh föreningen har gjort det enklare för sig och för här in alla korsningar som kan på något sätt påvisa 12, 5 % welshblod i härstamningen. Samtliga införda i denna grundstambok kan sedan vid två års ålder om dom är födda till hingstar lösa lic som P/B hingstar. Betyder att alla former av buskavel och korsningar om de
uppfyller kraven på 12,5% welshblodindivider blir lic. welsh P/B hingstar.
Inte undra på att alla dessa korsningar får stå utanför BIS ringen.
Var hamnar alla de seriösa W/PB uppfödarna ???

Dessutom har inte welshföreningen i år velat känna vid denna kanske inkomstbringande verksamhet, några rasvisa krav för korsningshingstar finns inte i welshföreningens rasvisa krav--sådana hingstar måste om dom skall kunna licensieras visas bland "specialraserna".
En som undrar hur welshföreningen ser på detta med welsh ridponny ???

Jag saknar också welshföreningens syn på part-breds. Vad är det man vill ha? Vad är avelsmålet? Hur ska de se ut? Vilka är framtidsvisionerna? :confused:

Bryr man sig inte mer än att man vill registrera, registrerar jag hellre mina som ridponnyer & skaffar en PB-stämpel. I dagsläget känner jag ingen större lockelse att ha en WPB än en ridponny. Som PB har mina ponnyer inte ens möjligheten att hamna i BIS-ringen på en welshutställning. Vill man äta kakan och ha den kvar?

På avelskonferansen skrevs det en motion, som ska tas upp på årsmötet tror jag, ang welsh partbreds. Ska troligen tillsättas en grupp som ska arbeta med frågor om wpb. Bra va!

Öhh va!?

Vad slåss du för?
Det har väl varit känt ganska så länge att partbredsen inte riktigt hittat sin plats. Inte för att SWF har varit egoistiska, utan för att det är många föreningar här i landet med många viljor och många regler att följa samt regeländringar stup i kvarten. Så jag förstår inte vad du är så negativ för? Nu har vi ju äntligen tillåtits att ta hand om våra partbreds, intentionen har aldrig varit någon annan. :)

Det var faktiskt ett glatt besked vi fick att vi äntöligen skulle få dom själva, tidigare har vi ju på nåder fått regga partbred small och large, men att nu få stambokföra dom är ju toppen! Dom korsningarna är ju en del av welshrasen, en sk Hunter som i england är väldigt stor som "ras", och som Maskros sa, en grupp skall ev tillsättas som bara ska sörja för våra partbreds. :idea:

(det är nu även utlagt på SWF´s hemsida)

Senast ändrad av en moderator:

Maskros skrev:
På avelskonferansen skrevs det en motion, som ska tas upp på årsmötet tror jag, ang welsh partbreds. Ska troligen tillsättas en grupp som ska arbeta med frågor om wpb. Bra va!

Toppen! Ska man PB-registrera vill man gärna att det finns något mål för hur en PB ska vara & se ut samt att föreningen intresserar sig för "sektionen".

Åh vilken trevlig överaskning!! :) :bow:

Jag visste att dom var några stycken helsyskon, men har bara fått napp på Dancing Princess och Scirocco. På Scirroco har jag inga bilder, men har fått se massor på DP.
Att se din hästs huvud var som att titta på Highlight, dom har tom samma tecken över mulen!!

Jag får söka rätt på din maiadress och maila istället... :D ;)

peråke skrev:
Ja welsh föreningen har hävdat mot SJV att welsh korsningar ingår i moderstamboken. Självklart har welsh rätt att registrera enligt moderstamboken. Dock kan man som kritiker ifrågasätta den ringa tid som avelsföreningen har ägnat åt att göra dessa registreringar på ett sådant sätt som moderföreningen använder sig av.
Enligt moderstamboken så registreras avkommor som är korsningar men är fallna efter licencierade hingstar i P/B register. Dessa korsningar införda i grundstamboken som P/B kan sedan om de är hingstar licensiera sig som hingstar.
Svenska welsh föreningen har gjort det enklare för sig och för här in alla korsningar som kan på något sätt påvisa 12, 5 % welshblod i härstamningen. Samtliga införda i denna grundstambok kan sedan vid två års ålder om dom är födda till hingstar lösa lic som P/B hingstar. Betyder att alla former av buskavel och korsningar om de
uppfyller kraven på 12,5% welshblodindivider blir lic. welsh P/B hingstar.
Inte undra på att alla dessa korsningar får stå utanför BIS ringen.
Var hamnar alla de seriösa W/PB uppfödarna ???

Dessutom har inte welshföreningen i år velat känna vid denna kanske inkomstbringande verksamhet, några rasvisa krav för korsningshingstar finns inte i welshföreningens rasvisa krav--sådana hingstar måste om dom skall kunna licensieras visas bland "specialraserna".
En som undrar hur welshföreningen ser på detta med welsh ridponny ???

Även om jag inte hade linserna inne kunde i allafall jag läsa i riktlinjerna för welsh partbred att fadern/hingsten skulle ha licens,för att avkomman skulle kunna registreras, och det lär han väl inte få utan att vara avelsvärderad?Så det stämmer väl med moderföreningens regler. Rätta mig gärna om jag har fel.

För att få räkna ut dessa 12,5% welsh blod, måste dessa % vara åstadkomna ursprungligen av en "renrasig" lic. welsh hingst. Annars inget dokumenterat welsh blod.
peråke

peråke skrev:
För att få räkna ut dessa 12,5% welsh blod, måste dessa % vara åstadkomna ursprungligen av en "renrasig" lic. welsh hingst. Annars inget dokumenterat welsh blod.
peråke
javisst, alltså samma regler i sverige och moderföreningen. Vad är problemet?

Liknande trådar

Hästvård Ska försöka göra detta förklarligt på bästa sätt :) Min ponny (welsh cob-valack, 9 år), blev sommaren 2019 diagnosticerad med fång...
Svar
0
· Visningar
1 083
Senast: phie
·
Hästvård Hej! För ca en vecka sedan började min ponny att hosta och någon dag efter att vi upptäckte hostan upptäckte vi även att hon snorar i...
Svar
9
· Visningar
1 451
Senast: Freazer
·
Övr. Katt Hej alla kattvänner, Jag har fått hem en ny liten bekantskap som numera hunnit med att bo hos oss i tre veckor. Hon är fantastiskt fin...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
9 134
Senast: Speedway
·
Q
Avel Hoppas ni vill och vågar vara med och diskutera den här frågan för det här har jag gått och "sugit" på länge. Jag är jätteintresserad...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 554

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Specialsök (Röd kong)

Hästrelaterat