Welshavel 2008 *våra visioner*

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Iglatjarn
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 164
  • Visningar Visningar 13 590
Sv: Welshavel 2008 *våra visioner*

Kan bara hålla med dig i dettta. Bland alla vackra welshsektioner så är sekt B hermelinen bland vackra raskatter. Den skiljer sig i både modell och gångartsmässigt från de andra 3 sekt. Rent logiskt så borde en sekt A övergå till sekt C.
Vem som har bestämt detta vet jag inte. I UK så stambokförs de som föl därav att de kan vara övervuxna utan större problem. Undrar om det är ett svenskt påfund med att överföra sekt A till sekt B? ÄR det någon här som vet mer om den saken? Raggsockan kanske? Du har ju varit sekt A uppfödare en gång i tiden.

Håller helt och hållet med att sekt B inte passar in bland övriga welshsektioner. De är mer lika ridponnyer och preserar också bättre på tävlingsbanan.

Håller helt och hållet med att sekt B inte passar in bland övriga welshsektioner. De är mer lika ridponnyer och preserar också bättre på tävlingsbanan.

Den biten med prestationen tycker jag vi kan lägga på is några år. Sekt A har många fälttävlandsryttare som kommit långt. Dock är det svårare att hitta tävlingsryttare till ponnyer som är mindre än 1.22 än vad det är till C ponnier. Sekt C är ganska unga i Sverige än så länge, det finns bara en hundradel sekt C mot sekt B, ändå så finns det sekt C som tävlas på hög nivå, icke att glömma lilla Henfynyw Tywysog som tävlat SM dressyr 2 år på raden. Sekt D är i många fall överhöjdare, sekt D finns det heller inte så många av i Sverige om man jämnför med sekt B som funnits i Sverige i betydligt flera år. Jag har haft turen att få föda upp alla sektionerna, av alla de ston jag varit i kontakt med så har sekt D varit de mest talangfulla av dem alla. ALLA welshar har på sitt sätt gångarter utöver det vanliga, de har dessutom en hoppförmåga som andra inte har. När det gäller tävling så handlar det om att matcha fram sina ungponnyer på ett bra sätt och hitta bra ponnyryttare.

Titta på bet statistiken
sekt A betäckt 104 +13 ston
sekt B betäckt 127 + 98 ston
sekt C betäckt 22 + 9 ston
sekt D betäckt 49 + 21 ston

Bara här kan man se vilken snedfördelning på tävlingsmarknaden det är bland sektionerna.

Den biten med prestationen tycker jag vi kan lägga på is några år. Sekt A har många fälttävlandsryttare som kommit långt. Dock är det svårare att hitta tävlingsryttare till ponnyer som är mindre än 1.22 än vad det är till C ponnier. Sekt C är ganska unga i Sverige än så länge, det finns bara en hundradel sekt C mot sekt B, ändå så finns det sekt C som tävlas på hög nivå, icke att glömma lilla Henfynyw Tywysog som tävlat SM dressyr 2 år på raden. Sekt D är i många fall överhöjdare, sekt D finns det heller inte så många av i Sverige om man jämnför med sekt B som funnits i Sverige i betydligt flera år. Jag har haft turen att få föda upp alla sektionerna, av alla de ston jag varit i kontakt med så har sekt D varit de mest talangfulla av dem alla. ALLA welshar har på sitt sätt gångarter utöver det vanliga, de har dessutom en hoppförmåga som andra inte har. När det gäller tävling så handlar det om att matcha fram sina ungponnyer på ett bra sätt och hitta bra ponnyryttare.

Titta på bet statistiken
sekt A betäckt 104 +13 ston
sekt B betäckt 127 + 98 ston
sekt C betäckt 22 + 9 ston
sekt D betäckt 49 + 21 ston

Bara här kan man se vilken snedfördelning på tävlingsmarknaden det är bland sektionerna.

Självklart är det svårt för en liten welsh mountain att hävda sig på tävlingsbanan. Det kanske inte heller är målsättningen med den minsta sektionen?

Sektion B ligger ju bra till i både storlek, typ, temprament och i antal. Vilket avelsmål finns för sektion B inom SWF?

Jag håller inte med om att welsh cob har en hoppförmåga "som andra inte har". Vissa har hävdat sig i dressyr men jag känner inte till mer än enstaka cobar som gjort resultat på vanliga hopptävlingar. Även om många håller ponnymått.

Mycket intressant. Det besvarar också frågan om varför sec C är så liten fortfarande, som jag undrade lite om förut. Det kanske är som att svära i kyrkan (?) men om mitt cob-sto skulle få vara i aveln i framtiden, skulle jag satsa på att få en cob över ponnymåttet. Jag tror att det finns många vuxna hobbyryttare i likhet med mig själv som söker en trevlig lättriden allroundhäst när halvbloden blivit så stora och skadebenägna och tävlingsinriktade, så där ser jag en enorm marknad för cobben i första hand.
Till Iglatjarn, har du någon bild som visar den eftersträvansvärda gången? Jag tycker det är så svårt att fatta hur det ska se ut utifrån ord. Jag vore väldigt tacksam.

ag håller inte med om att welsh cob har en hoppförmåga "som andra inte har". Vissa har hävdat sig i dressyr men jag känner inte till mer än enstaka cobar som gjort resultat på vanliga hopptävlingar. Även om många håller ponnymått.

De cobbar jag känner som har varit ute och tävlat har alla gjort resultat på hoppbanorna. De andra som inte har kommit ut har lämnat fina resultat på löshoppningsbanorna, jag ser gärna sådana resultat även om du inte anser att de räknas.

Kan inte göra annat än att hålla med! Welsh Cob har en naturlig hoppförmåga...

De cobbar (D-ponnyer) vi har sålt hittills och som tävlar, tävlar främst i hoppning faktiskt. Då de fortfarande är ganska unga och under utbildning så har de ännu inte gjort resultat på högre nivå, men förhoppningsvis kommer det så småningom. :)
Löshoppning är de mästare på! :D

Kan bara hålla med!
Min Gula Fara går inte att ha lös i paddocken som vi ofta har på vintrarna när hagarna är knaggliga. Då släpper vi dom i paddocken någon timma för att dom ska få rasa av sig, alla tycker att det är superkul, så pass kul att den Gula Faran brukar ägna sig åt att hoppa ut :cool: hon är hopplös! Hon har mutat in ett speciellt ställe mellan två stolpar och där hoppar hon alltid. Det spelar ingen roll om man står 3 personer där och viftar med armarna, hon tar sikte redan från kortsidan innan, då laddar hon för fullt och vips är hon över. Vet inte vad 130 är för en D-ponny i tävlingssammanhang, men nog skulle hon lätt kunnat gå medelsvår om hon haft en liten ryttare som tävlat.
Cobbar är fenomenala hoppare, se bara på Machno Carwyn!
machno5.jpg

(jag vet att han är 25% sekt B, men jag tycker det är cobanlagen som har gått igenom på honom ;))

KL
Är det någon som planerar att visa hingst för införande i kvalitetsbok ?

Vi ska visa två hingstar på Premieringen/hingstvisningen i Ljungby.

I år blir visningen i Ljungby,( tror det beror på en miss vid bokningen). Kan väl iofs vara bra att det inte alltid är på samma ställe.

Kommer det att ordnas några utställningar i mellan Sverige? Runt Dalarna, Gästrikland eller Hälsingland?

Jag har suttit och läst den här tråden lite och tycker att den verkar onekligen intressant, jag äger själv 2 Welsh av cobtyp. En hingst-06 efter Nebo Bouncer - Saltmarsh Cock Robin och ett sto-04 efter Gweunydd Sionyn - Blaenau Fanfair. Jag har planerat att åka till Hingstvisningen "i norr" förutsatt att det inte är för långt. Riks och salsta. Till Riks har jag nästan 60 mil men jag missade förra året så vad gör man inte.

Känner inte till domaren som ska dömma riks sek. C-D så bra. dömmer han bra? Intressant eftersom hingsten är inport från wales.

Någon som vet om det kommer bli några utställningar av i mittendelen av vårt avlånga land bortsett från salsta.
Apropå Salsta någon som vet om det blir poängsättning det här gången, var inte de förra året då jag var där.

/Sara

*KL*
Någon utställning blir det nog dessvärre inte i Dalarna i alla fall. ”Moflo” kommer väl att han en i Näsåker. Annars är det Salsta som gäller. Här uppe i Dalarna har det funnits flera utställningar för alla raser. Kanske någon tar tag i det igen och man kan åka på någon sådan.
Apropå Salsta någon som vet om det blir poängsättning det här gången, var inte de förra året då jag var där.
Det brukar inte vara poängbedömning när det är utländska domare. Det tar evinnerliga tider för dem att sätta sig in i systemet, dessutom upplever jag det som att vissa domare har fullt upp med att lämna muntlig kritik. De flesta är dock suveräna på att förklara vilka som faller dom på läppen och varför.

Känner inte till domaren som ska dömma riks sek. C-D så bra. dömmer han bra? Intressant eftersom hingsten är import från wales.
Det är Ifor Lloy, som driver Derwen stuteriet.

har ni inte någon ponnyavelsförening i Dalarna som kan ta en utställning?

har ni inte någon ponnyavelsförening i Dalarna som kan ta en utställning?
Nej, vi har ju inte det. I tidernas begynnelse, så arrangerade vi utställningar för Mälardalens ponnyavelsförening och senare Roslagens PAF. De utställningar som varit här de senaste åren är rasföreningar som arrangerat för russ och shetland.

I år blir visningen i Ljungby,( tror det beror på en miss vid bokningen). Kan väl iofs vara bra att det inte alltid är på samma ställe.

Är det klart..? För jag hittar då inte info. nånstans om det..:confused:

hittade denna tråden, kan inte ngt om welshponnier, har halvblod annars, men jag har köpt en b ponny, okänd stam, chabraktigrerad, dräktig med Brandy II, vad jag förstå kan jag registrera avkomman som welshpart breed, kan jag det även om fölet skulle bli tigrerat?
är det någon som vet ngt om Brandy II förutom hans stam då, för den har jag.
tacksam för alla uppgifter

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka