Welshavel 2008 *våra visioner*

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Iglatjarn
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 164
  • Visningar Visningar 13 590
Sv: Welshavel 2008 *våra visioner*

I England tävlar man inte enbart i WPCS shows med welshar.
Alla med welshar som man vill tävla proffesionellt med går med i National Pony society -
Dom har en Championship show på sommaren, och Ridden Mountain & Moorland Championship final på Olympia, varav tusentals ponnyer från hela landet slåss om att få ta en av dom 30 platser för finalen. Dom har även 'areas' och dom areas håller shower genom året med kvalificationer till tex Summer Championships.

Morgon classen för Welsh Cobs på Olympia finns här;
http://uk.youtube.com/watch?v=NvcEbuCBXxQ

Och NPS finns här;
http://www.nationalponysociety.org.uk/index.php/cms/home

National Pony society har sin enda dotter förening här i Sverige, Brittisk Ridponny/ Rid & Sportponny Föreningen.

Vilka blodslinjer avlar du på i sek B? Bara nyfiken!

Förut så avlade jag på Downland Chevalier/Mohawk, Rotherwood State Occasion osv.
Men det visa sej att dom inte hade det temprament jag ville ha, dom var uschliga. Så det passa inte mej personligen.
Plus jag ville ha mer 'bone' och rörelser, tyckte att dom var något låsta i bogarna. Så nu har jag faktiskt väldigt mycke nytt blod, och 'outcross' jag har Tetwort Nijinski, Mikado, Edentree, självklart så finns ju Chev bakom alla, men det är lååångt bak :P du kan see ett par av stamtavlorna här;

http://www.allbreedpedigree.com/locksley+don+galliano

http://www.allbreedpedigree.com/griashall+lily+of+the+valley

Jag har valt att gå på prestation, som Donny's båda föräldrar har varit nog dom mest framgångsrika ponnyerna i England. Samt dom har väldigt bra rörelser, dom är 'up to height'.

Lily har ju vunnit mycke i hand som föl när Mark Tamplin visa henne, champion Glamorgan, 2a på Rwas winter Fair, National foal show Res Champion.

Lilys mamma sålde jag till tamplin efter jag hade betäckt henne med min hingst, så igentligen skulle hon har varit 'min' uppfödning :crazy:

Jag har precis köpt ett welshsto med vad jag fattar det som har ganska bra stam, jag är helt ny på ponny sidan!!

Kan någon vänlig själ hjälpa mig med att välja hingst??
Hon är e. Glansevin Gadabout (elite) u.Canet (poäng för elite) ue. Ernford Jester (elite).
Är det någon som vet något om stammen?
Hon är själv utställd med 40p (guld). Är ca 125cm.

Jag vill ha en avkomma som blir lite större!

Tacksam för alla svar!

Underbar härstamning :love:. Jag antar att hon både är vacker, rörlig och underbar!

Jag skulle satsa på en prestationsinriktad sekt B welshhingst eller en Ridponnyhingst.

Har ett sto e: Wellbank Maverick U: Brierdene Nerissa, båda elit vad jag förstått. Stoet blev klass 1 gångarter som 3-åring.
Har betäckt henne förra året med Moondelight Idefix och funderar på att betäcka igen. Någon som har förslag? Har även skrivt om detta i annan tråd.
Är ganska grön på welshavel och behöver råd!!

Inte var det så mycket nytt blod utan det är ju fortfarande ganska gammalt blod, ditt sto har samma sto linje från Downland som min hingst, det som kommer från Cottrell Jitterbug!
När jag var i Wales var det väldigt olika angående "Bone" en del av de domare jag talade med tyckte att Bone får man om man avlar sekC, welshponnyn är ridponnyn bland welshar och ska vara ädel!
Jag tycker att Eyarth blodet verkar vara det mest populära i Wales.
Själv har jag främst Downland, Cottrell, Eyarth och Solway Master Bronze, Whatton Copper Beech dom två sista är prestation utöver det vanliga!
Men inga ponnyer utan Downland Blod i!
100_1247.jpg

Det är nytt blod i jämförelse mot det jag hade innan.

Man kan avla bone utan att det ska bli en sec c. Det är lite mer skillnad än bara svart och vitt.

I England så finns det två typer av Welsh B, den 'nyare' väldigt elegant ridponny typen, många som avlar den är bla Rosedale, Cottrell, Rhoson etc. Dessa ponnyer kan bli flätade och tävla väldigt framgångsrikt i Show Ponny klasser. Rosedale Marionette vann bla Horse of the Year show i just denna klassen. Många är emot detta och vill ha mer 'welshyness' med mer bone. Bland annat så föder Skellorn, Eyarth, mynach, Stoak, Northlight, Wortley osv upp mer ben massa. Mer Welshyness.

Så du ser, du förstår nog inte vad jag menar med mer bone. Det är väldigt många i England som tycker att man tappar typen när man avlar fram Show pony typen än welshytypen.

Jag och alla andra stuterier som vill avla fram Welshar med bone, föder inte upp welsh ponny av cob typ utan Welsh ponny.

Om du tittar på Coed Coch Berwynfa osv ser det ut som cob till dej?
Det är en Welsh ponny med bone.

Jag tycker att Coed Coch Berwynfa är en fantastik ponny för sina fina prestations avkommor och ser gärna honom i stamtavlan på mina ponnyer.
När det gäller "bone" var det just i Wales jag hörde detta med sek C.
Rosedale har ju väldigt ädla ponnyer men Rhoson har ju en hel del med mycket Eyarth blod i bland annat. Jag föredrar nog ändå Cottrell och Downland blod jag tycker att de individer har massor av welsh i sig med en sann welsh utstrålning. Några ponnyer jag tycker är bra är naturligtvis även Brounhelog och Cadlan Valley.
Cadlan Valley har ju mycket Eyarth blod likaså.
Bilden ovan är just en korsning Cottrell/Downland.
Har du inga bilder på dina ponnyer?
Jag tycker inte mina ponnier är showponnytypen då jag ligger stor vikt vid just welsh typen. Däremot föder jag upp ridponnyer som gärna får se ut som showponnytypen!

I England så är det ju mycket större med visning än vad det är i Sve. Det är många som har det som levebröd att producera ponnyer.
Det är ju en stor skillnad, konkurrensen är stor. Och det är mycket vem känner vem, mutor osv Jag vet, det låter otroligt
Fast, det finns många ärliga och seriösa dommare. Det finns dom som vägra dömma när det kommer för många dåliga ponnyer fram i en te x Hoys qualifyer. Engelsmän är inte rädda för att säga Nej.
Är ponnyn dålig så får du höra det.

Intressant...och tack för den kommentaren....fick mig en "dänga" av en högt uppsatt person om min "dåliga" hingst i UK att kvaliten var sämre på både ponnyer och utställningar i England än här i Sverige... så det var därför han kunde bli Champion (flera gånger)....där ser man...

Då har vi nog samma smak :p
Jag tycker väldigt mycke om ridponnyer, vad har du för några? Födde oxå upp 'sånna' förut :D Hade en welsh partbred/riding pony hingst, han var Supreme Champion på horse of the year show i breeders challange hehe. Jag tycker verkligen att det blir kanon ponnyer.
Cadlan Valley har blandat blod, jag gillar en del av vad dom har. Dom har ju enormt mycke ponnyer, ute på kusten, har du varit där? Det är jätte kul att åka runt å se alla.
Jag har massa bilder, men tyvärr så har jag ingen anning hur jag ska få upp dom :o pinsamt att säga men jag e rätt så korkad när det kommer till datorer.....

Vad heter ponnyn på bilden? Är hon import eller föräldrarna?

Ja, jag har fötterna i båda länder, har bott i England under min uppväxt. Men jag är född i sve
Klart det får stå för den personen, har jag sagt att alla säger så? Nope. Då har du nog missuppfattat mig. Jag sa att det irritera mig att hon sa det och då säger jag det.
Jag lyssna på alla, det är så man lär sig. Men dåliga tips kan dom få behålla för sig själva. Jag hoppas att jag kan ge nått tips till nån som vill avla, eftersom jag varit nybörjare själv så vet jag hur mycket man uppskattar tips! Men då vill jag inte att bara dåliga tips ska framhållas.
Jag är absolut ingen expert, jag är rätt så mycket 'gröngöling' men nått intelligent ska jag väl ändå kunna kläcka fram :p jag har ivartfall haft nån framgång i welshar...
En Royal Welsh Champion och en Reserv Royal Welsh Champion
National Supreme Riddens Champion..
Overall Champion WPCS breed show...
Själv fött upp Royal Welsh Winter Fair champion, United counties vinnare.. osv ;)
Lite erfarenhet säger att little knowledge is dangerous knowledge.
Men 'types varies, conformation is the same'.
I England så är det ju mycket större med visning än vad det är i Sve. Det är många som har det som levebröd att producera ponnyer.
Det är ju en stor skillnad, konkurrensen är stor. Och det är mycket vem känner vem, mutor osv Jag vet, det låter otroligt :o
Fast, det finns många ärliga och seriösa dommare. Det finns dom som vägra dömma när det kommer för många dåliga ponnyer fram i en te x Hoys qualifyer. Engelsmän är inte rädda för att säga Nej.
Är ponnyn dålig så får du höra det.
Är det enbart dåliga ponnyer i en klass så måste man inte ge ett första pris, man kan börja med andra pris. En sån domare är speciellt L Partridge :bow:
Är ponnyn bra så blir du belönad, så när man vinner i England är det extra kul eftersom att man vet att man förtjänar det. Alla ponnyer ligger inte mellan 36-38 poäng ;) I Engelska ridklasser när det är te x en Hoys qualifyer så har du två domare, en för i hand dvs extriör, och en för det ridna. Dom har 50 poäng var att leka med.
I England använder man hela skalan. Från 1 till 50. Man ligger inte på ett viss nivå, är ponnyn bra får den 50/50 är den dålig kan den få jätte lågt. Men man måste ju veta vilka domare man ska välja ;)
Alla domare har olika åsikter. Jag skulle nästan säga att typen och rörelserna är viktigast i England.
Och vem som visar :smirk:
NÄR började man med poängskala 1-50 i England? Och när började man med det i ridklasser? Jag tror att du är ute och cyklar lite väl mkt! Jag var senast i somras och såg flera HOYS qualifier som dömdes av EN domare utan poängskala!

Va??? Sa dom att kvaliten var sämre på både ponnyer och utställningar i England än här i Sverige... :rofl:

Ja du, det finns avundsjuka ;)

Vilken ponny var det?

Jag tycker att Coed Coch Berwynfa är en fantastik ponny för sina fina prestations avkommor och ser gärna honom i stamtavlan på mina ponnyer.
När det gäller "bone" var det just i Wales jag hörde detta med sek C.
Rosedale har ju väldigt ädla ponnyer men Rhoson har ju en hel del med mycket Eyarth blod i bland annat. Jag föredrar nog ändå Cottrell och Downland blod jag tycker att de individer har massor av welsh i sig med en sann welsh utstrålning. Några ponnyer jag tycker är bra är naturligtvis även Brounhelog och Cadlan Valley.
Cadlan Valley har ju mycket Eyarth blod likaså.
Bilden ovan är just en korsning Cottrell/Downland.
Har du inga bilder på dina ponnyer?
Jag tycker inte mina ponnier är showponnytypen då jag ligger stor vikt vid just welsh typen. Däremot föder jag upp ridponnyer som gärna får se ut som showponnytypen!

*bone* ska finnas i sec C och D! sec B ska vara *of elegant welsh type, more like a riding pony* enl dr Wynne Davies, detta sa han på en föreläsning för några år sen, inte kan den största auktoriteten på welsh har missuppfattat saken så fel?/Madde

**NÄR började man med poängskala 1-50 i England? Och när började man med det i ridklasser? Jag tror att du är ute och cyklar lite väl mkt! Jag var senast i somras och såg flera HOYS qualifier som dömdes av EN domare utan poängskala!**

Suck att det ska finnas bråksjuka-tro-sig-kan-allt människor...

Ok, 'experten'. Tro vad du vill :rofl:

Ska jag be showerna faxa över poäng listorna till dej? Ge mej bara ditt fax nr så löser jag det ;)

Här kan du se lite poäng på Ridden m&m förra året på Olympia.
http://www.nationalponysociety.org.uk/index.php/cms/Results2007

Dr Wynne och jag känner varandra mycket väl. Han har skrivit om mej ett antal ggr i bla Horse & Hound, det är HAN som sa att jag håller på att bygga upp ett formidabelt stuteri med top klassiga welshar, ja tycker han är väldigt duktig. Och han tycker jag e det oxå så vad glad jag blev att du drog upp honom :rofl:

Är det nått mer du vill tillägga eller vill du försöka att trycka till mig igen?? :D Det går inte så bra för dej pladdermaja

Jag har ringt Monmouthshire show å pratat m Kay, hon ska faxa över poäng listan åt mej för Hoys qualifyern ;) Ingen ska vara så barnslig som att säga att jag är ute och cycklar. När jag har fått dom ska jag posta dom här.

Bra så?

Bara ännu ett snabbt tillägg, domare 2008 i Hoys qualifyers är;
Finalen;
Mountain & Moorland Ridden Sheila Brooks & Heather Prescott.

Årets första kval tävling West Midlands Stallion show;
Mrs M Houlden (p) Mrs P Campbell (c)
Exmoor Dartmoor Shetland
A's and B's
C's

Mr J Lynn (p) Mr CER Tamplin (c)
New Forest/Conn
HL/Fell/Dales

Som du kanske fattar betyder (p) Performance och (c)Conformation ;)
Men det visste du säkert redan :rofl:

I klubben för inbördes beundran älskar alla varandra, det är ju välkänt, men jag förstår inte vad du vinner på att vara nedlåtande?? :confused:

KL
Det här med Bones på sekt B är lite intressant. Vår Besk kommer från en stuteri där man födde upp rastypiska hästar med rejäla ben. Har både pinnbenta sekt B och mer grovbenta sekt B hemma i stallet just nu. Ingen av dem tappar sin rastyp även om jag gärna ser att de har lite mer ben än vad den pinnigaste av dem har. MEN steget från Beskens ben till en sekt C är lååååångt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka