Welshavel 2008 *våra visioner*

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Iglatjarn
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 164
  • Visningar Visningar 13 590
Sv: Welshavel 2008 *våra visioner*

KL

Menai Sparkling Imperial som tidigare "i år" vann Horse of the Year Show rapporteras död enligt ägarnas hemsida.
Inte för att jag personligen tyckte det var en särskilt i ögonfallande hingst, men många andra tyckte det och det är alltid tråkigt när en berömdhet går bort för tidigt.

just%20good%20friends.jpg

Så synd på en hingst som föll mig i smaken, en rejäl bit med massa och steg:love:

sorry jag var för trött och fingrarna slant :p

Har nu postat anmälan till Roslagens hingstutställning i Riala idag, den går av stapeln den 24 feb. Någon mer som ska åka dit?

Jag ska dit med våra 2 grabbar såvida de inte leker sig illa i hagen.

Från det ena till det andra:
Är det någon som skulle spalta upp samtliga ELIT-hingstar vi har eller har haft i avel idag alla sektioner?

jag är oerhört efterbliven på det området då det till största del rör sektion A och B. Dom enda jag kan är sekt D D. Tennessee Express och sekt B B. Bravad.
Vilka fler har vi? Tänkte göra en egen sammanställning över vårt avelsmaterial...

Från det ena till det andra:
Är det någon som skulle spalta upp samtliga ELIT-hingstar vi har eller har haft i avel idag alla sektioner?

jag är oerhört efterbliven på det området då det till största del rör sektion A och B. Dom enda jag kan är sekt D D. Tennessee Express och sekt B B. Bravad.
Vilka fler har vi? Tänkte göra en egen sammanställning över vårt avelsmaterial...

Trevligt att Bravad är den Elit-hingst du tänker på!

I livet
Sektion B:
Bostorp Bravad RW 73
Carolinas Foxglove RW 74 Elit (prest)
Møllegaards Orion Surprise RW 81
Linksbury Royalist RW 82
Paddock Camargue RW 91

Döda/ur avel
Sektion A:
Snowdon Blighter RWM 1 (postumt)
Ekbäckens Moonbeam RWM 16 (postumt)
Twyford My Man RWM 27

Sektion B/R:
Coed Coch Berwynedd RW 1 (postumt)
Coed Coch Barwn RW 2 (postumt)
Stoatley Pride II RW 6 (postumt)
Kålltorps Primus RW 8 (postumt)
Cawdor Hywel RW 16 (postumt)
Hellekis Timjan RW 31
The Hale Helios RW 56 Elit (prest)
Wärnanäs Peng RW 64
Coed Coch Targed RW 68 Elit (prest)
Glansevin Gadabout RW 80
Ernford Jester RWR 3

Sektion D:
Derwen Tennessee Express RWD 3 (postumt)

Vad jag minns så var även Ekelunds Bingo RW 19 klar för höjning till Elit 1995 men dök inte upp på generalmönstringen, så han hade "bara" A.

Totalt är det bara 9 hingstar som fått Elit under den tid de varit verksamma (Gadabout var ur avel men vad jag vet i livet när han fick Elit 2006).

mvh
Jenny

tack så jättemycket! :bow:
Ska genast börja plugga in vad dessa individer har åstadkommit i aveln och själva och hur de har lämnat spår.

Vad kul...då har mitt sto både far o morfar som har ELIT.
Borde båda gott för hennes son vars far också lär få ELIT.Det har ansökts om höjning till ELIT i år för honom.
Fast han är ju rp.

Säjer det samma, KUL!
Både vår sekt B sto och sekt B hingst har bägge sina föräldrar med Elit :banana: Snart höjer vi stoet till A:bump:

Det där citatet du skrivit känner jag igen från en viss hemsida, en häst som ska piffa och puffa bra med en stam som jag tycker om :angel:.
faktistk så måste jag komma med lite fakta då jag via CC följt en kontakt med ägaren som säger att dom precis köpt hingsten och ska ha den i avel nästa år, men att de redan börjat marknadsföra honom via sin hemsida. De lovade givetvis att göra rätt för sig via alla konsten regler innan han börjar användas, och de gav faktiskt ett hederligt intryck så jag tror inte dom har för avsikt att göra något dumt.

Detta skrevs ju för länge sedan, och om det är samma hingst som jag tänker (CD´s "Gary Glitter"?) på så har de enligt sin hemsida ännu inte löst licens. Men jag är lite nyfiken på stammen på denna hingst, står inga uppgifter om det på hemsidan. Vet du?

Senast ändrad av en moderator:

Jag har precis köpt ett welshsto med vad jag fattar det som har ganska bra stam, jag är helt ny på ponny sidan!!

Kan någon vänlig själ hjälpa mig med att välja hingst??
Hon är e. Glansevin Gadabout (elite) u.Canet (poäng för elite) ue. Ernford Jester (elite).
Är det någon som vet något om stammen?
Hon är själv utställd med 40p (guld). Är ca 125cm.

Jag vill ha en avkomma som blir lite större!

Tacksam för alla svar!

Jag har en halvsyster till din. Samma pappa. Hon är 1.28. Har lämnat avkomma med Simberg Senator, den avkomman placerade sig i Kvalitetsfinalen som allroundponny. Har även fått klass I avkommor med vår egen sekt B Hingst, Bostorp Besk, dock har dessa avkommor blivit B ponnier så det är inget tips från min sida, enbart en beskrivning på vad vårt sto har haft för hingstar (se ingen reklam alls Ameo;)) Vill du ha en högra avkomma så gå in på swf.nu och titta på sekt B hingstar. Det är lite svårt att komma med råd när man inte sett exteriören på ditt sto. :)

Lycka till med ditt hingstval!

Trevligt att Bravad är den Elit-hingst du tänker på!

I livet
Sektion B:
Bostorp Bravad RW 73
Carolinas Foxglove RW 74 Elit (prest)
Møllegaards Orion Surprise RW 81
Linksbury Royalist RW 82
Paddock Camargue RW 91

Döda/ur avel
Sektion A:
Snowdon Blighter RWM 1 (postumt)
Ekbäckens Moonbeam RWM 16 (postumt)
Twyford My Man RWM 27

Sektion B/R:
Coed Coch Berwynedd RW 1 (postumt)
Coed Coch Barwn RW 2 (postumt)
Stoatley Pride II RW 6 (postumt)
Kålltorps Primus RW 8 (postumt)
Cawdor Hywel RW 16 (postumt)
Hellekis Timjan RW 31
The Hale Helios RW 56 Elit (prest)
Wärnanäs Peng RW 64
Coed Coch Targed RW 68 Elit (prest)
Glansevin Gadabout RW 80
Ernford Jester RWR 3

Sektion D:
Derwen Tennessee Express RWD 3 (postumt)

Vad jag minns så var även Ekelunds Bingo RW 19 klar för höjning till Elit 1995 men dök inte upp på generalmönstringen, så han hade "bara" A.

Totalt är det bara 9 hingstar som fått Elit under den tid de varit verksamma (Gadabout var ur avel men vad jag vet i livet när han fick Elit 2006).

mvh
Jenny

är inte Peng död? tror att jag har hört något om det,men kan ha fel?

Peng står under rubriken döda/ur avel.

mvh
Jenny

Jag är nöjd med min welsh B avel, och jag kommer fortsätta den linjen jag är på ;) I år så blir min lillepojke licencerad i England, kommer eventuellt ta över honom och göra hela fadderullan i Sverige. Kommer dock inte ta emot ston eftersom han bara är två, ville inte mess with his head. Ska få iordning en websida igen där all info står.

Vad jag blev rätt så irriterad på här i Sve var när jag prata med en dam som föder upp welshar, hon sa att rörelser spelar ingen roll när man avlar. Ett tips till alla som vill avla, rörelser, conformation temprament och typ är enormt viktigt. Man ska inte avla på individer som inte är det bästa man kan få fatt i. Avla med ett mål ;) Avla inte på ett sto om hon inte är värd the stud fee.

Ifor Lloyd är lite känt för att dömma ansikten istället för ponnyerna :smirk: men han är duktigt på det han gör. Jag tävlade under honom på Three counties show i Malvern för några år sedan. Han gillade att se ökningar, fick göra flera, var helt slut efteråt. Det var den stora arenan där som vi red runt i :o och det var varmt som sjutton. Gick ner nått kilo bara genom att svetten ran haha.
(Ni som är nyfikna på hur det gick, vi vann)

(I England ridar man ju i ylle kavajer å svettas och plågas, jag får säga att jag är alltid lite smalare efter en tävling :banana:)

Jag kommer nog inte visa nått i Svergie i år, kommer dock åka å spana in vad Sve erbjuder ;) Kommer ta över ett par tre åringar till England att visas nästa år. Dom är bara här på 'semester'. Kanske tar ut gammel gubben på nån show... men det är ett kanske.

Jag hänger inte med i detta inlägget riktigt, bor du i Sverige eller England?

Vem som sa att rörelser inte spelar roll, det får ju stå för den personen. Alla har vi ju olika åsikter och det är väl bra det, för gud vad tråkigt det hade varit annars.

Du får gärna berätta mer om hur du gör när du visar i england och vad som är bra med det kontra Sverige. Du verkar ju ha fötterna i bägge länderna och har säkert åsikter om bedömningar osv!

Ja, jag har fötterna i båda länder, har bott i England under min uppväxt. Men jag är född i sve
Klart det får stå för den personen, har jag sagt att alla säger så? Nope. Då har du nog missuppfattat mig. Jag sa att det irritera mig att hon sa det och då säger jag det.
Jag lyssna på alla, det är så man lär sig. Men dåliga tips kan dom få behålla för sig själva. Jag hoppas att jag kan ge nått tips till nån som vill avla, eftersom jag varit nybörjare själv så vet jag hur mycket man uppskattar tips! Men då vill jag inte att bara dåliga tips ska framhållas.
Jag är absolut ingen expert, jag är rätt så mycket 'gröngöling' men nått intelligent ska jag väl ändå kunna kläcka fram :p jag har ivartfall haft nån framgång i welshar...
En Royal Welsh Champion och en Reserv Royal Welsh Champion
National Supreme Riddens Champion..
Overall Champion WPCS breed show...
Själv fött upp Royal Welsh Winter Fair champion, United counties vinnare.. osv ;)
Lite erfarenhet säger att little knowledge is dangerous knowledge.
Men 'types varies, conformation is the same'.
I England så är det ju mycket större med visning än vad det är i Sve. Det är många som har det som levebröd att producera ponnyer.
Det är ju en stor skillnad, konkurrensen är stor. Och det är mycket vem känner vem, mutor osv Jag vet, det låter otroligt :o
Fast, det finns många ärliga och seriösa dommare. Det finns dom som vägra dömma när det kommer för många dåliga ponnyer fram i en te x Hoys qualifyer. Engelsmän är inte rädda för att säga Nej.
Är ponnyn dålig så får du höra det.
Är det enbart dåliga ponnyer i en klass så måste man inte ge ett första pris, man kan börja med andra pris. En sån domare är speciellt L Partridge :bow:
Är ponnyn bra så blir du belönad, så när man vinner i England är det extra kul eftersom att man vet att man förtjänar det. Alla ponnyer ligger inte mellan 36-38 poäng ;) I Engelska ridklasser när det är te x en Hoys qualifyer så har du två domare, en för i hand dvs extriör, och en för det ridna. Dom har 50 poäng var att leka med.
I England använder man hela skalan. Från 1 till 50. Man ligger inte på ett viss nivå, är ponnyn bra får den 50/50 är den dålig kan den få jätte lågt. Men man måste ju veta vilka domare man ska välja ;)
Alla domare har olika åsikter. Jag skulle nästan säga att typen och rörelserna är viktigast i England.
Och vem som visar :smirk:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka