Welshavel 2008 *våra visioner*

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Iglatjarn
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 164
  • Visningar Visningar 13 590
Sv: Welshavel 2008 *våra visioner*

Hej Skrynkla och välkommen som användare på Buke!

Tycker att tonen lutar lite mot att jag skulle ha problem med våra hingstar eller deras godkännande/nämnden? Då har du fel och jag hoppas att jag feltolkar ditt sätt att skriva. Jag är den första att rosa vår avelsvärderingsnämnd och det kan flera andra här också intyga.

Det jag skrev var mitt sätt att sålla ut vilken hingst som jag väljer att använda på mitt sto. Det var ganska enkelt skrivet med termer som jag väljer att använda för att bildigligt beskriva någonting. Att en häst faller under klubban betyder inte att den är köpt såld eller något annat utan för att den har blivit prodcerad på ett vissta sätt.
Ganska enkelt. För 20 år sedan fanns det bara mer långlinjerade cobbar i sverige av mera högställd typ, idag har det importerats andra sorter av mer lågstålld sort. En typ av extremavel ser man i landet på andra sidan vattnet där mina ovanstående exteriörbeskrivningar återfinns. Individer som just nu fungerar bra i showring och därför är populära. Men som inte tilltalar mig. Det handlar om smak och tycke som precis det mesta annat.
Som rasbeskrivningen säger "variation i typ för förekomma", dvs det ska finnas en häst för varje person och jag håller mig till min sort när jag avlar. ;)

Springig rörelse är precis vad det låter, hästen springer framåt men rör sig inte cobbigt. Den kan ha en sjysst sida istället som gör att den går igenom för att den tillför rasen något, men jag vill inte använda den kanske. Samma med huvuden. tittar du på bilder av äldre cobbar är det vackra huvuden. Idag är det uppblandat med grövre huvuden med - ja - rakare nosryggar. Det såg jag inte på samma sätt förr och därför går dom hingstarna bort för mig.
Så enkelt är det :D

Ja det där med vackra huvuden har rasen tappat lite. Det är inte ofta man ser ett riktigt vackert huvud. Den hingst i Sverige som har vackrast huvud just nu måste ändå vara Derwen Mr T. Dock kan man inte bara avla på ett vackert huvud.:p

Knapplån!
Mitt sto sek B (eller sek R enligt gammalt om jag nu förstått rätt??)
Fick ett föl hos sin förra ägare e Vallas Caracas....
Vad blir det för sek på den avkomman o vet någon hur jag kan ta reda på vad hon heter?
Inte fått tag i uppfödaren.

Självklart kan man inte det, men om man har sina små grejer man tittar efter behöver man inte använda dom med tyngst huvuden heller, speciellt inte om man har ett sto med tungt huvud, värnar bara om vackra huvuden, thats all.

Då kan jag komma med mina åsikter. Jag anser att en sekt B/Sekt C kan bli en bra ridponnymodell (alltså en tävlingshäst) dock anser jag att man är oseriös om man avlar fram en sådan korsning för att ha i framtida sekt C avel. Det är att backa avelsarbetet ett steg bakåt istället för att ta den framåt ett steg. Det finns så mkt fina sekt C hingstar i Sverige att det är onödigt att betäcka sitt sekt C sto med en sekt B bara för att det är en bit till närmaste hingst. BÄttre då att ta kontakt med en sekt C hingst ägare och be att få låna upp en hingst upp till norra Sverige.
Ni tycker att sec B ston ej passar i avel med sec C eller D hingst, men ett sec A sto går utmärkt att använda i aveln med cobhingstar. Jag råkar ha ett sec B sto som egentligen är sec A (sec A far, sec A mor) men växt över och är 126cm. Hade hon varit några cm lägre hade hon passat att betäcka med sec c eller D hingst, men nu råkar hon vara sec B pga av sin höjd och alltså skulle jag vara totalt oseriös om hon betäcktes med C eller D hingst bara pga att hon råkat bli några cm för hög, men det är ju samma blod som om hon varit sec A! Förklara gärna för mig hur det kan vara så!

men sektion A är väl sluten? Dvs en AxA=A oberoende av mankhöjd? Så var det väl förut iallafall, men erkänner glatt att jag inte har riktig koll på de lägre sektionerna.
Edit, jag har nog lärt mig något nytt, övervuxna sektion A = B.
I ditt fall hade jag som hingstägare tagit emot ditt sto (om jag tagit emot sekt A vilket jag inte gör) då hon inte är B-blodad.
Det man är rädd för när man blandar in sektion B i de övriga sektionerna är ju att man får avkommor som inte ser ut som en cob eller vad man nu far efter. Har hon inget B-blod i sig spelar det ju ingen roll om hon är övervuxen och därmed reggad som det, för hon kommer ju inte tillföra något negativt till avkomman iallafall.
Hänger du med i mina luddiga tankebanor? :p

Senast ändrad av en moderator:

När jag skriver om sekt B blod så menar jag sekt B blod. Din övervuxna WM går visserligen in som sekt B men är ju av rent sekt A blod. Du måste särskilja begreppen. När du presenterar ditt sto så säj att det är en övervuxen sekt A så folk förstår vilket blod det är i den. HUr ska vi veta vilken stam ditt sto har om du inte skriver ut det?

Problemet med sekt A ston som betäcks med sekt C hingstar är att avkomman blir så liten. Har ett väldigt fint sekt C sto här för inridning just nu, hon är fin på alla sätt bortsett från att hon bara är 1.20 hög. Jag ser gärna att sekt C håller sig runt 1.35. De är oftast rejäla hästar som kan vara lite svårridna för barn runt 10 års åldern då de har rejäla halsar och mkt massa att hålla reda på. Att betäcka ett sekt A sto med en cob vill jag helst slippa tänka på. Jag vet vilka problem en liten sekt B hingst kan få med att betäcka WM ston.

En övervuxen sekt A kan man regga om som sekt B vid lägst 3 år s ålder. Vet att det finns en del uppfödare som väljer att inte stambokföra sina stora WM ston. På så sätt kan de verka i sekt A aveln, de finns bara i sina hagar och betäcks med mindre WM hingstar för att få avkommor som håller måtten. Likadant som inom sekt B, här väljer stoägare med ston som går över måtten att inte visa på 3 årspremiering utan avlar på dem med mindre hingstar. Speciellt nu när sekt R inte finns längre. Oftast är det enda felet höjden.....

Självklart kan man inte det, men om man har sina små grejer man tittar efter behöver man inte använda dom med tyngst huvuden heller, speciellt inte om man har ett sto med tungt huvud, värnar bara om vackra huvuden, thats all.

Jag hänger med i din tankebana. Precis som man gärna använder sig av en äppelrumpad hingst om det egna stoet har tappat lite form.

"KL"
Är det inte lite konstigt egentligen att en övervuxen sek A blir en sek B.
Hade det inte varit mer narturligt att de blev sek C eller tappar dom så mycket i typen om de blir förstora ?

Knapplån!
Mitt sto sek B (eller sek R enligt gammalt om jag nu förstått rätt??)
Fick ett föl hos sin förra ägare e Vallas Caracas....
Vad blir det för sek på den avkomman o vet någon hur jag kan ta reda på vad hon heter?
Inte fått tag i uppfödaren.

Den avkomman blir sekt D om höjden räcker till annars sekt C. Får du inte tag på uppfödaren så hör med registratorn om hon har tid att luska lite.

Kan någon berätta för mig varför man väljer att betäcka sina sekt B ston med sekt D hingst medan man tar sina sekt D ston och betäcker med sekt B hingst? Vilket avelsmål har man med dessa korsningar och varför väljer man inte att ha sina sekt D ston till D hingsten och likadant med sekt B ston/hingstar? En stillsam nyfiken fråga. Finns möjligen uppfödaren här på buke och kan berätta vilken baktanke det finns med sin avel? Går bra via PM.

"KL"
Är det inte lite konstigt egentligen att en övervuxen sek A blir en sek B.
Hade det inte varit mer narturligt att de blev sek C eller tappar dom så mycket i typen om de blir förstora ?
Kan bara hålla med dig i dettta. Bland alla vackra welshsektioner så är sekt B hermelinen bland vackra raskatter. Den skiljer sig i både modell och gångartsmässigt från de andra 3 sekt. Rent logiskt så borde en sekt A övergå till sekt C.
Vem som har bestämt detta vet jag inte. I UK så stambokförs de som föl därav att de kan vara övervuxna utan större problem. Undrar om det är ett svenskt påfund med att överföra sekt A till sekt B? ÄR det någon här som vet mer om den saken? Raggsockan kanske? Du har ju varit sekt A uppfödare en gång i tiden.

De få gånger jag sett honom live så har han inte skiljt sig från andra svenska welshhingstar.
Att han inte är mer använd kan bero på vilka andra hingstar som funnits i hans närhet. Hans ägare har ju inte direkt gått hårt ut med annonsering av honom heller. Huruvida han är en av de bättre el ej återstår att se på hans avkommor!

Jag såg denne herre, Dewin, några gånger. I närheten fanns även ägarens andra hingstar. Visst är han fin men jag tycker nog inte att han är finare än de andra de har/hade. Det var ju ett tag sedan men så värst cobbig tyckte jag inte heller att han såg ut att vara.
Men visst skulle jag kunna tänka mig honom om jag hade ett welsh sto som skulle betäckas.

Kan bara gissa...
Men en övervuxen mountain ,skulle ju då bli en sec C ,på 120 .
För liten ?
Och det är väl ganska vanligt att man betäcker sitt mountainsto med sec B hingst ?
Varför ?

Apropå hingstar och licens, jag tänkte använda en hingst som står upptagen i kvalitetsboken, visst är det så att de har löst licens? Så man inte står där med lång näsa sen?

Tror att ingen har svarat dig på denna fråga, och svaret är NEJ. Att en hingst är kvalitetsbokförd med 40p betyder inte att ägaren har betalat en licens för honom.

* Kvalitetsboken är ett register
* På hemsidan framgår det vilka som löst licens

inte riktigt samma sak, bara så du vet när du tittar! Däremot står det uppspaltat på hemsidan vilka av de licensierad som är upptagna i Kvalitetsboken och inte :idea:

Ok...har många funderingar som nybörjar inom welsh....(nu avlar jag ju inte welsh iofs.
Såg en hingst som hette Karlfälts Bocelli som jag tyckte såg mycket fin ut(vet ju iofs inte hur en welsh ska se ut, men jag tyckte hur som helst att han såg fin ut.
Men när jag sökte på honom så hittade jag inte hans hemsida längre...är han hingst ännu??
Har han lämnat något bra?

Nästa fråga...jag har ju som sagt en welsh/rp hingst hemma(-07).
Han ska reggas rp. Om jag nu vill regga honom som welsh P/B också....hur beter jag mig för att göra det o vad krävs sen för att han ska få betäcka som welsh P/B??

Ok...har många funderingar som nybörjar inom welsh....(nu avlar jag ju inte welsh iofs.
Såg en hingst som hette Karlfälts Bocelli som jag tyckte såg mycket fin ut(vet ju iofs inte hur en welsh ska se ut, men jag tyckte hur som helst att han såg fin ut.
Men när jag sökte på honom så hittade jag inte hans hemsida längre...är han hingst ännu??
Har han lämnat något bra?

Jag hade Karlsfälts Bocelli på station i somras. Han var i alla fall hingst till slutet på augusti då jag lämnade tillbaka honom... ;)

Så här såg han ut i somras:
bocelliDSC08259b.jpg

Jag är helt övertygad om att han kommer betäcka hemma hos ägarna som vanligt nästa sommar.

Han fick i år ett diplomsto: Stings Pretty Puzzle.

mvh
Jenny

Ja där är han ju ... ja han är fin.

Tack för Pm om hemsida, Ragnhild.

Finns det någon vackrare ras än welsh?! :love: Tack för info om licens iglatjarn, då ska jag nog kolla upp det. Sedan undrar jag om du kan beskriva vad du menar med "cobbig" gång? Kanske lite svårt att beskriva, men vore så bra att få veta!

Sedan undrar jag om du kan beskriva vad du menar med "cobbig" gång? Kanske lite svårt att beskriva, men vore så bra att få veta!

Rörelser: Fria och kraftfulla. I travet ska knäet vara böjt och hela frambenet ska sträckas ut från bogen och så långt fram som möjligt. Hasarna ska böjas in under kroppen och steget ska hämtas rakt och kraftfullt

ibland undrar jag om inte hästägarna ska ta och titta igenom rasstandarden då och då ;). Nu vet jag att du inte avlar welsh så det var en berättigad fråga, men man får skrämmande ofta liknande kommentarer ifrån sk uppfödare. Avlar vi inte alla utifrån samma rasstandard undrar jag då? Den ska man väl som uppfödare kunna som rinnande vatten :confused:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka