Welshavel 2008 *våra visioner*

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Iglatjarn
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 164
  • Visningar Visningar 13 590
Sv: Welshavel 2008 *våra visioner*

Åh, då kan ni köra förbi Umeå och plocka upp mig och mitt sto! :)
Apropå hingstar och licens, jag tänkte använda en hingst som står upptagen i kvalitetsboken, visst är det så att de har löst licens? Så man inte står där med lång näsa sen?
Jag har funderat en del på sek. C, om man tittar på betäckningssiffrorna så är de ju skrämmande låga, varför är det så? Mode, smak och trender? Är det likadant i Wales?

Sen är det en högklassisk service både för hingst och stoägare att SWF har hingstar för avel på sin hemsida för allmän beskådning. ÄR man osäker på om hingsten är licensierad så är det snabbt gjort att kolla vad som står på hemsidan :banana::bow:

Jag tycker oxå att det är bra, men tyvärr tog det väääääldigt lång tid efter att vi hade betalt licensen som vår hingst dök upp på hemsidan... Då var betäckningssäsongen över:devil:. (Vi löste licens först i somras p g a att hingsten bara har tävlats sedan livstidslicensen infördes.)

Jag har funderat en del på sek. C, om man tittar på betäckningssiffrorna så är de ju skrämmande låga, varför är det så? Mode, smak och trender? Är det likadant i Wales?

Jag undrar hur du menar. Menar du: inte så många betäckta renrasiga C-ston med C-hingstar eller att det är få hingstar som betäcker?

knapplån

Hur ställer sig "welsh världen" till att betäcka sek C med sek B hingst? Den hingsten jag har i åtanke är i mina ögon mer C typad än många welshar,samt har en fantastisk utstrålning, gång och ridbarhet.Han är ungefär lika hög som mitt sto, dvs ca 130 cm. Som jag har fattat det blir avkomman en sek C iallafall, stämmer det??
Hur ställer sig ni i egenskap av uppfödare till att betäcka "över gränserna"???
Jag har inte stor koll på welshavel och skulle jätte gärna vilja ha klarhet i detta så att jag inte gör något galet. Jag tvivlar dock inte på att ev föl skulle bli en riktig snygging=)
Tacksam för svar!

Om jag inte planerat att ta med båda mina så skulle det gått jättebra:)
Om jag av någon anledning bara åker med en så hör jag av mig! Vad har du för sto?
Nu håller jag bara alla tummar jag kan att Näsåker inte krockar med den int arabutställningen i piteå/umeå(?) som är preliminärt bokad till 17 juli (om jag inte minns fel). Isåfall måste jag nog skippa welsharna för denna gång:(

Om jag inte planerat att ta med båda mina så skulle det gått jättebra:)
Om jag av någon anledning bara åker med en så hör jag av mig! Vad har du för sto?
Nu håller jag bara alla tummar jag kan att Näsåker inte krockar med den int arabutställningen i piteå/umeå(?) som är preliminärt bokad till 17 juli (om jag inte minns fel). Isåfall måste jag nog skippa welsharna för denna gång:(

Tack för info om datum! Jag försöker samla in så mkt jag kan om aktiviteter runt omkring, även tävlingar osv, för att det inte skall krocka.

17/7 är en tosdag, stämmer det att arabutställningen är på en vardag?

mvh
Jenny

knapplån

Hur ställer sig "welsh världen" till att betäcka sek C med sek B hingst? Den hingsten jag har i åtanke är i mina ögon mer C typad än många welshar,samt har en fantastisk utstrålning, gång och ridbarhet.Han är ungefär lika hög som mitt sto, dvs ca 130 cm. Som jag har fattat det blir avkomman en sek C iallafall, stämmer det??
Jag har inte stor koll på welshavel och skulle jätte gärna vilja ha klarhet i detta så att jag inte gör något galet. Jag tvivlar dock inte på att ev föl skulle bli en riktig snygging=)
Tacksam för svar!

Jag blir nyfiken på vilken hingst du tänker på som är med C-typad!

På frågan om korsning B x C skall jag nog inte svara, för jag har inte samma åsikt som "welsh världen" i just den här frågan. Jag nämligen fullkomligt ÄÄÄLSKAR mina "fusk-cobbar"... :love:

Däremot kan jag svara på vart avkomman hamnar: Ja, den blir sektion C eller D beroende på storlek om du betäcker ditt sek. C-sto med en sek B-hingst.

Vi tänker nog på två olika. Det jag tänkte på är utlagd nu, en viss sektion C-hingst som har höjts till skyarna, men där framgår det också är licensen är betald 2007-10.

I detta fallet får jag till viss del ta på mig skulden, om det är samma hingst vi tänker på så betalde jag licensen redan i Maj-07 eftersom jag hjälper stuteriägaren med bokförning och ekonomiska råd, däremot ansöktes inte om livstidslicens för hingsten genom ett misstag/förbiseende från bådas sida, jag antog att licens beviljades genom att erforderliga kronor satts in på SWF's konto, men ack nej så var det inte i detta fall. Jag vill poängtera att denna hingstägare aldrig misskött sina åtaganden gentemot SWF någon gång, och alltid betalt stoavgifter/licenser i tid, trots detta utmätte SWF en sanktioneringsavgift på 5 000 kronor som betalts, då det enl SWF skulle statureras ett exempel vid eventuella framtida förseelser från andra hingstägare.

Senast ändrad:

Bra att du redde ut det för oss övriga :bow:
Jag visste som sagt bara att det var ett missförstånd någonstans och ville att det skulle framgå. Licens är ju okej om man betalar, bara det framgår för vilken hingst, men som sagt, jag vet inte mer om det hela och vill heller inte ta det till disskution här för ärendet är ju avslutat nu.
Satt själv med språngrullorna och licenserna förra året, och det var ett helvete att veta vilka som var i avel och inte, för några betalade men anonymt och skickade aldrig några papper och betäckte på, andra skickade papper men betalade aldrig så när folk ringde och frågade om tips efter hingstar i avel hade jag inga raka uppgifter att ge, hopplöst var det att försöka lista ut vilka som skötte sin hingsthållarplikt av ren slarv, och vilka som försökte mygla och vilka som var rent okunniga.
Så jag tycker det är bra att straffavgift tas ut, för då tvingas hingsthållarna att verkligen kolla upp innan vad som gäller och inte bara "betäcka på och hoppas att det löser sig", för allt "slarv" som sker drabbar ju dom ideella som sitter på kvällarna hemma och arbetar för SWFs medlemmar och försöker driva businessen.

Ojdå:o Skrev helt galet,vet inte vad jag tänkte på. Lördag den 19:e ska det ju vara såklart. Det är dock inte spikat till 100% än men det är enda helgen i Juli som inte krockar med de övriga större arabutställningarna.

Det är Moelgarnedd Dewin jag tänker på. Jag har träffat honom en hel del sedan i våras eftersom han står i Överkalix, där han rids och tävlas i både dressyr och hoppning.
Han har väl inte fått riktigt så bra bedömning som jag skulle önska men jag gillar helhetsintrycket, samt hans utmärkt rastyp, hingstkaraktär och resning. Han har inte fått lysande premieringspoäng på rörelser, men av vad jag har sett så rör han sig riktigt bra i alla tre gångarter.
Jag har funderat lite smått på att betäcka med honom nästa vår, förutsatt att han är kvar. Mitt sto är extremt korrekt med en suverän överlinje så det kan ju kanske hjälpa upp lite.
Men jag har inte bestämt mig än då jag inte vet vilket ev värde i tex C avel en "korsnings avkomma" har även om den skulle bli helt suverän:crazy:

3. Nu har jag kommit såpass att hingstarna är kvar som uppfyller mina krav på blodet, nu börjar jag sålla bort dom som fallit under klubban för mode-avel... dvs korta och sänkta ryggar, ev grova halsar och dåliga halsansättningar, Springiga rörelser utan substans.
Och så generalfelet: Grova huvuden med raka nosryggar :devil: En cob med rak nosrygg går bort direkt för mig då det är och ska vara rasens adelsmärke.
QUOTE]

Undrar hur du tänker här...? "mode-avel" är ett helt nytt begrepp för mig. Eftersom du skriver att hingsten "fallit under klubban" måste du alltså mena att det skulle finnas hingstar som blivit godkända och som inte borde varit det :confused:
Menar du att avelsnämndens beslut borde ifrågasättas ?
Tycker att vi har ganska hårda regler för ett godkännande och införande i Kvalitetsboken här i Sverige, tillsammans med kunniga kvalificerade personer i nämnden.

Du skriver också "springiga rörelser utan substans", kan du förklara hur du menar då ?

Till sist undrar jag över det sista.. "generalfelet" - "Grova huvuden med raka nosryggar" ? Håller med dig om grova huvuden inte är önskvärt men att raka nosryggar skulle vara en styggelse visste jag inte. Om man läser rasbeskrivningen står det...

Huvud - Väl ansatt, litet, fint mejslat, bred flat panna som smalnar av mot mulen, något konkav nosrygg, kraftiga välmarkerade men ej grova ganascher. Näsborrar markerade och öppna. Ögonen stora, mörka och uttrycksfulla. Blå ögon kan förekomma. Öronen små, tättsittande och högt ansatta.

Jag kan då inte utläsa att raka nosryggar inte skulle vara önskvärt. Väldigt många cobbar har ju faktiskt en rak nosrygg, men önskvärt är ju förstås att den går mot något konkav. Icke önskvärt är ju däremot konvex nosrygg.

Tror inte riktigt att jag förstår dig här :confused:

Det är Moelgarnedd Dewin jag tänker på. Jag har träffat honom en hel del sedan i våras eftersom han står i Överkalix, där han rids och tävlas i både dressyr och hoppning.

Wow.. hade no idea att han stod så långt uppe i norr.

Jag är personligen väldigt förtjust i Dewin. Har han fått dåliga poäng? Det har jag inte tänkt på... tycker precis som du skriver att han rör sig riktigt bra. Jag var först inte så imponerad av honom när jag bara sett honom vid hand, men när jag såg honom under ryttare vid ridprovet 2002 så fick jag tänka om. Han är en sådan hingst jag själv skulle kunna tänka mig att använda någon gång.

mvh
Jenny

M. Dewin kan man väl inte säga att han är C typad, han vann sin klass på Royal Welsh och är mycket lik sin legendariske fader Carwed Charmer.
Om vi tycker att Dewin är annorlunda än övriga sek B så beror det nog mer på att våra domare inte vet hur en sek B ska se ut! M Dewin har ju även en son som vunnit sin klass på Royal welsh vilket torde slå väldigt högt.
Tyvärr har inte folk i Sverige förstått sig på denna hingst men det är en av de bättre som finns i Sverige.
Fick han inte 43 poäng på sin premiering?

Hoppsan !:o

Fick visst fel sektion insatt
Här är den rätta

Huvud - Vackert och med ponnykaraktär. Grovt huvud eller konvex nosrygg ej önskvärt. Ögonen ska vara livliga, uttrycksfulla och placerade långt isär. Öronen ska vara små och väl ansatta.

Här står det ju klart och tydligt att det är konvex nosrygg som inte är önskvärd.

OK inte C typad kanske, men jag gillar att han har mkt "massa" och en hel del "look at me!" i sig. Nu ska jag tillägga att jag inte är hemma på welsh hingstar men jag gillar honom massor.
Han har stått i Överkalix hos familjen Tegelid sedan i våras och tränas/tävlas framgångsrikt av deras dotter Emma. Hoppas att han blir kvar i ytterligare en säsong.
Jo det stämmer att han fått 43 p på premiering, detta var dock på ridprovet.
Exteriört är han tilldelad 40 p -01 och 39 p -02 , så dåliga poäng har han ju inte fått.
Jag tycker att han är en riktigt fin hingst som borde ha kunnat få bättre utdelning på b la rörelserna, efter vad jag sett av honom i snöre samt under ryttare. Jag har googlat hans släkt och avkommor och hittat MÅNGA ponnyer som gärna skulle få flytta hit :bow:Vi får väl hoppas på att få se honom i Näsåker i sommar;)

Om vi tycker att Dewin är annorlunda än övriga sek B så beror det nog mer på att våra domare inte vet hur en sek B ska se ut! M Dewin har ju även en son som vunnit sin klass på Royal welsh vilket torde slå väldigt högt.
Tyvärr har inte folk i Sverige förstått sig på denna hingst men det är en av de bättre som finns i Sverige.
Fick han inte 43 poäng på sin premiering?

De få gånger jag sett honom live så har han inte skiljt sig från andra svenska welshhingstar.
Att han inte är mer använd kan bero på vilka andra hingstar som funnits i hans närhet. Hans ägare har ju inte direkt gått hårt ut med annonsering av honom heller. Huruvida han är en av de bättre el ej återstår att se på hans avkommor!

knapplån

Tacksam för svar!
Då kan jag komma med mina åsikter. Jag anser att en sekt B/Sekt C kan bli en bra ridponnymodell (alltså en tävlingshäst) dock anser jag att man är oseriös om man avlar fram en sådan korsning för att ha i framtida sekt C avel. Det är att backa avelsarbetet ett steg bakåt istället för att ta den framåt ett steg. Det finns så mkt fina sekt C hingstar i Sverige att det är onödigt att betäcka sitt sekt C sto med en sekt B bara för att det är en bit till närmaste hingst. BÄttre då att ta kontakt med en sekt C hingst ägare och be att få låna upp en hingst upp till norra Sverige.

knapplån

Tacksam för svar!

För några år sedan bestämde WPCS att man skulle stänga stamboken för sekton C. Detta beslut hävdes dock. Jag TROR att det berodde på att det blev ett sådant ramaskri i moderlandet, så man återgick till de tidigare reglerna. Jag är dock inte "hundra " på orsaken. Själv är jag inte förtjust i att blanda, men anser att det är upp till var och en, om man vill "blanda".

Ja då vore ju det absolut bästa att använda sekt C hingst. Eftersom jag är uppvuxen med arabhästar så tycker jag inte att det är ett dugg märkligt med stängd stambok. Det har ju knappast varit någon nackdel för det arabiska fullblodet iaf. Det är därför jag ställde frågan här, just för att få klarhet i vad som gäller osv osv. Jag är även medveten om att det är upp till tycke och smak.
Mig veterligen finns det väl ett gäng fina C hingstar i Sverige:love:
Då är det endast geografi och ekonomi som inte vill riktigt.
Jag har funderat på att köpa/leasa hingst men har tyvärr inte den möjligheten i nuläget, men allt går ju visserligen att ordna om man ger sig den på det.
Eftersom det kostar MINST 7ooo kr ToR enbart i transport att skicka ner stoet till stockholmstrakten så hade det optimala varit att kombinera betäckning med RIKS. Då återstår bara det pyttelilla problemet att stalla upp stoet där nere i 1-2 månader samt att hitta någon som håller igång henne under tiden. Satsar man på riksen så kan jag ju inte låta henne gå i hagen och bli fet(are) och lat(are) hela sommaren:crazy:D
Så jag fortsätter att kika på hingstar och köpa trisslotter, så håll tummarna!
Nu lovar jag att sluta terrorisera er med denna fråga! Över till annat men jag följer tråden och försöker dra i mig av er samlade kunskap framöver....
/Sarah

Du har ju minst 2 sekt C hingstar i Dalarna och så har du 1 cobhingst i Östersund + 1 i Rättvik. Inte behöver du ända ner till Sthlm.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka