Welshavel 2008 *våra visioner*

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Iglatjarn
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 164
  • Visningar Visningar 13 590
Sv: Welshavel 2008 *våra visioner*

Hej
Kul att läsa att det antagligen blir utställning i Näsåker!!
Jag kommer iallafall med 2 st donnor. Det ligger ju nästgårds med "bara" 30-40 mil enkel resa. Skulle gärna ta riksen också men det känns en smula drygt att köra.....
Jag är på jakt efter en bra sek C hingst för betäckning 08 el 09.
Någon som är mer insatt som kan ge mej lite tips och råd ang hingstval??
Finns det öht några bra sekt C samt mountain hingstar i de norra delarna av landet. Det skulle vara skönt att slippa skicka så himla långt....

Kan knappt avstånden däruppe men det bästa vore väl Colnevalley Rasgall? Nästa år hålls ju eventuelt en kvalitetsbokvisning längre norrut, så då kanske det kommer fram några nya hingstar.
Edit: Kom på att Ias Comed Hedegog också står "uppåt någonstans" han blev kvalitetsbokförd i våras och har en god stostam även om jag knappt är insatt i hingstlinjen.

Hej
Jag är på jakt efter en bra sek C hingst för betäckning 08 el 09.
Någon som är mer insatt som kan ge mej lite tips och råd ang hingstval??
Finns det öht några bra sekt C samt mountain hingstar i de norra delarna av landet. Det skulle vara skönt att slippa skicka så himla långt....

Frågan är väl om det fins några sek C hingstar alls. Jag vet att Hagaby Edwin såldes uppåt för några år sedan, men den är dessvärre kastrerad.

Edit: Kom på att Ias Comed Hedegog också står "uppåt någonstans" han blev kvalitetsbokförd i våras och har en god stostam även om jag knappt är insatt i hingstlinjen.
Denna hingst är såld och finns numera "söderut".

Du får nog köpa/låna själv för att ha något bra att betäcka med.

Oh vad roligt! Vart ungefär i landet står han nu? Det är ju bra om C-hingstarna sprids ut lite! :idea:

Hej
Kul att läsa att det antagligen blir utställning i Näsåker!!
Jag kommer iallafall med 2 st donnor. Det ligger ju nästgårds med "bara" 30-40 mil enkel resa.

Jinxx och ni andra som undrar om utställning i Näsåker:

JA - jag har fått ok med en utställning 2008 så det blir av som vanligt hemma hos oss. Har inte klart med domare ännu, det blir domare först och datum sedan efter vad domaren kan. Men förhoppningsvis juli.

mvh
Jenny

Kul för oss härnere!
En fråga till stoägarna....
Kollar ni att hingsten är licensierad innan ni betäcker eller "faller ni för reklamen"?
Med tanke på att en hingst som betäckt för sektionen många ston i år inte löste sin licens förrän i oktober och sålunda var olisensierad när betäckningarna skedde... :o
Nu tror jag att det var ett mistag, men ändå, hur pass noga kollar ni i vilket register era avkommor hamnar?

Senast ändrad av en moderator:

Denna tråden kommer jag följa aktivt :D

Själv har jag precis köpt en Welshmountain som jag ska betäcka till sommar, och jag kan ingenting, hahah jag är total nybörjare på detta.

Som tur är betäckte stallägaren sin häst för några år sen, och allt gick bra, så hon ska lära mig så mycket hon kan ;)

Välkommen hit! trevligt med nya "ansikten" :D
Vad har du för sto? Jag är stamtavleidiot och släpper inte förbi någon innan denna avlagt härstamningsrapport :o

En fråga till stoägarna....
Kollar ni att hingsten är licensierad innan ni betäcker eller "faller ni för reklamen"?

Jag har hittat följade ute på "nätet":

Godkänd: genom veterinär besiktning vilket räcker för Licens inom Swf.
Mer info på www.swf.nu för dig som vill veta mer.
Detta gäller en cobhingst, som INTE finns med på SWF:s hemsida. verkar vara lurendrejeri så det skriker om det!!! :eek:

Vi tänker nog på två olika. Det jag tänkte på är utlagd nu, en viss sektion C-hingst som har höjts till skyarna, men där framgår det också är licensen är betald 2007-10.
Det där citatet du skrivit känner jag igen från en viss hemsida, en häst som ska piffa och puffa bra med en stam som jag tycker om :angel:.
faktistk så måste jag komma med lite fakta då jag via CC följt en kontakt med ägaren som säger att dom precis köpt hingsten och ska ha den i avel nästa år, men att de redan börjat marknadsföra honom via sin hemsida. De lovade givetvis att göra rätt för sig via alla konsten regler innan han börjar användas, och de gav faktiskt ett hederligt intryck så jag tror inte dom har för avsikt att göra något dumt.
Däremot tycker jag att det är våghalsigt att skriva att den är godkänd då han ju inte undersökts ännu gällande testiklar och annat som ju är ett krav. Dom får hoppas att det går vägen! :p

Vi tänker nog på två olika. Det jag tänkte på är utlagd nu, en viss sektion C-hingst som har höjts till skyarna, men där framgår det också är licensen är betald 2007-10.

Hur fungerar det om man har betäckt med den hingsten? Går det att regga avkomman eftersom han inte hade licens när det skedde?

I vanliga fall inte.
Men om jag inte minns fel så var detta lite slarv/missförstånd i det hela och hingstägaren har nu gjort rätt för sig. I fortsättningen (inför nästa år) kanske det blir så att man inför böter på ett antal tusen kr till dom som struntar i att betala, så att dom inte vinner på det. Återstår att se. Nästa WPN borde ju komma snart och det kanske står något om det där.

Jovisst är det två olika djur. Man får dock intrycket av att cobben är licensierad, vilket inte är fallet. Jag tror också, som du, att det är "seriöst" folk, men rätt skall vara rätt.

Sant. Det är ju falsk varudeklaration.

I vanliga fall inte.
Men om jag inte minns fel så var detta lite slarv/missförstånd i det hela och hingstägaren har nu gjort rätt för sig. I fortsättningen (inför nästa år) kanske det blir så att man inför böter på ett antal tusen kr till dom som struntar i att betala, så att dom inte vinner på det. Återstår att se. Nästa WPN borde ju komma snart och det kanske står något om det där.

Det är faktiskt något jag aldrig tänkt på som stoägare, alltså att man måste kolla upp så att hingstägaren verkligen löst sin licens. Har alltid tagit det för givet.

Kanske en smart idé annars:crazy: Att först kolla om hingsten verkligen får några ston och betala därefter.

Jag som nybörjare med eget sto för ett antal år sedan tyckte ärligt talat det kändes dumt att fråga :o lite pinsamt typ "jag vill betäcka med din hingst men är du verkligen hederlig" nåt sånt.
Sedan när vi gick ner till stallet så hade hon faktiskt licensen inplastad på boxen och det var ju tur för mig :D.
Men det är ett stort problem. I höstas när jag var i Wales på beök pratade vi just om detta med våra "värdar" och dom alla sa att det var ett stort problem. Många betäcker med sina hingstar och skaffar föl och struntar sedan i att betala licensen, och sedan går fölen på auktionerna och säljs billigt till sverige :angel: och här står vi svenska uppfödare och får inte sålt till marknadsmässiga priser för att det dräller in (periodvis) föl och unghästar till vrakpriser men då har ändå importören hunnit tjäna pengar på dom. :devil:

Det är faktiskt något jag aldrig tänkt på som stoägare, alltså att man måste kolla upp så att hingstägaren verkligen löst sin licens. Har alltid tagit det för givet.

Kanske en smart idé annars:crazy: Att först kolla om hingsten verkligen får några ston och betala därefter.

jag kan inte förstå vitsen med att inte betala licensen då den idag är livstid och inte kostar speciellt mkt. Det som kostar är alla prover runt omkring det hela. Är hingsten importerad så ska det CEM testas. Jag tror att allt som allt kostade det mig 4000kr att lösa licens på setk C hignsten vi importerade..

Lite roligt är det att man får det lilla licenskortet av SWF. Sen är det en högklassisk service både för hingst och stoägare att SWF har hingstar för avel på sin hemsida för allmän beskådning. ÄR man osäker på om hingsten är licensierad så är det snabbt gjort att kolla vad som står på hemsidan :banana::bow:

Oj vad roligt! Jag är mkt glad för att det finns sådana som du som orkar fixa och dona, för det är ju inte precis gjort på ett par dagar att anordna en hel utställning.
Mitt C sto har varit nere hos dej på utställning, dock för några år sedan och i min systers ägo. Det ska bli superskoj att se hur långt hon räcker till nu när hon är helt färdigvuxen. Nu har jag även köpt ett mountain sto till min dotter som det ska bli skoj att visa.
Förra ägaren hade ingen större koll hennes resultat och på de två protokollen som följde med hästen hade hon fått ett silver och ett guld. Spännande blir det iallafall.
Jag ska försöka ragga ihop ett gäng ponnyer här uppifrån, det börjar finnas en riktigt fin samling welshar av alla kategorier i Överkalix:D
/Sarah Karlsson

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka