Weightpulling!!!

Sv: Weightpulling!!!

Man ska såklart inte låta en hund dra som inte vill dra, har svårt för att tro att dessa drar för att det vill dra. Har dock sett hundar som verkligen verkar tycka att det ä rkul. Men det är inte rasbundet utan snarare individuellt. Jag tror de flesta hundarna mår bra av att ha "en uppgift".

Förresten, är det bara jag som tycker hunden är fet?

http://www.youtube.com/watch?v=GqtaIyloirM

Vad är det man brukar säga? Sådan husse sådan hund!:angel:

Du har skrivit tidigare om "din bästa väns pappa som är en av sveriges duktigaste hundförare", jag blir nyfiken här. Vem är han? Du kan PM,a om du inte vill skriva ut namnet på Buke!
/Kicki

Jag är en STOR motståndare mot WP och i min värld handlar det obönhörligen om DJURPLÅGERI och jag anser defenitivt att detta bör/ ska FÖRBJUDAS i vårt land...vi pratar högt och brett om vårt djurskydd och jag blir beklämd när vi i Sverige tillåter denna typ av aktivitet.... för mig är denna typ av "sport" inget annat än en annan typ av hundhets...

kan du förklara varför du tycker det är djurplågeri?

jepp...det finns massor av orsaker till att jag tycker det är djurplågeri...
bland annat så tar man inte hänsyn till om hundarna är färdig eller inte i sina kroppar, man struntar i om dom har HD/AD, man lägger på gräsligt mycke vikter och man hetsar hunden till att dra.... vissa förespråkare anser ju att detta är att jämnställa med hundspann, men då har man glömmt att i ett spann är det 5 eller fler hundar som drar samma börda....man bygger korta explosiva muskler som tillsist blir så korta så dom "sneddrar" hundarna och i mina ögon är hela denna WP-verksamhet ett gissel... på vissa av förespråkares hemsidor uttalar dom sig till och med positivt att man startar med väldigt unga hundar även valpar...och det är inte acceptabelt i mina ögon, man använder även hundar som rent anatomiskt inte är lämpade för denna aktivitet... finns ju vissa "draghundstyper" och dom är bättre rustade för att dra, dock inte dessa tyngder...... dessutom glömmer man hundarnas eventuella hälsoproblem som så småningom kommer uppstå...
så NEJ ...enligt mig ska detta förbjudas... utan tvekan...finns inget rimligt i denna sk."Sport"....
huvvaligen...

Jag har sett en Tjeckisk Pitbull som har varit med i Tjeckiska mästerskapen i WP o den var inte fräsch i sin kropp, mycket förslitningsskador på bakbenens muskulatur samt ryggen var sliten.
Svårt o komma upp och så innan den vart varm i kroppen.

Men den var ju enbart ett redskap i Husses tävlande men tycker ändå man ska tänka till en o två gånger innan man börjar.

Det krävs att hunden är i bra fys alltså en riktigt god kondition och har en starkmuskulatur som du byggt upp med hjälp av styrketräning för hund.

Sen tycker inte jag det är sunt och sätta på en sele med ett x antal 100kilo på o sen tokhetsa den för o dra det laset bara för o få sin trasa eller boll.

Många av såna här grenar kräver liter mer än att det är en kul grej det är ju som för oss ingen här skulle bara testa tyngdlyftning bara för det ser kul ut, utan vill man verkligen satsa på tyngdlyftning då vet man vad man ger sig in på man börjar o träna hela kroppen 4-5ggr i veckan tills man är vrålstark sen börjar man gå med i tygdlyftnings klubben o tränar, o då gör det till en del av sitt liv.

Senast ändrad:

Ingen djurtävling som går til överdrift är djurvänlig.
Att däremot låta hunden dra lagom tungt, som träning är bara bra. Vissa hundar tycker verkligen OM att ta i och kämpa, att få lite "motstånd" kombineras dessutom med att hunden känner att han har en upgift så är det bara bra.

Däremot ser jag inte poängen med att använda djur som tävlingsmaskiner, eller verkligen pressa dem till att utföra onödiga saker (som att tex låta hunden dra 1000kilo, hästen att hoppa 1.60 osv)

Problemet med just WP är ju att hunden HETSAS till att dra större och TYNGRE lass än vad som är både lämplig, acceptabelt och vad den i själva verket orkar själv... dessutom ska den börja från stillaståeende eller liggande ställning och den ska börja "DRA" på en gång...
KOMPLETT SJUK egentligen....
hur kan man och vill utsätta sina djur för den formen av behandling...och precis som jag och Piru nämde i tidigare inlägg är det även rent SKADLIGT i det förlängda loppet...:devil: :devil:

Ja, som ssagt jag gillar inte wp som tävlingsmoment. Däremot så finns det nu nyanskillander, man kanske låter hunden dra bildäck och likande för att träna inför att dra i pulka eller skirnda.
Själv skulle jag gärna ha en saccovagn om bara ekonomin hade tillåtet det.

men en skrinda går ju inte riktigt att jämföra med WP...;) :rofl:

Ingen djurtävling som går til överdrift är djurvänlig.
Att däremot låta hunden dra lagom tungt, som träning är bara bra. Vissa hundar tycker verkligen OM att ta i och kämpa, att få lite "motstånd" kombineras dessutom med att hunden känner att han har en upgift så är det bara bra.

Däremot ser jag inte poängen med att använda djur som tävlingsmaskiner, eller verkligen pressa dem till att utföra onödiga saker (som att tex låta hunden dra 1000kilo, hästen att hoppa 1.60 osv)

:bow: :bow: :bow:

Precis! mitt mål är inte att vinna något. tänker testa endast för att göra en kul grej med min hund. skit sak samma om hon bara drar själva vagnen. det är inte tyngden som spelar roll.

Troligtvis för att en skrinda ska vara lätt att dra. Där är det själva dragmomentet som är det avgörande. I WP så är det tyngden. Antal kilo. Att lära sig gå fint med en skrinda gör man kanske under en hel promenad, inte några korta explosiva meter med så mycket tyngd som möjligt. Att lära hunden dra är ju en helt annan sak...

några regler inom wp i sverige....

1.4 Hunden ska därefter genomgå en enklare veterinärbesiktning.

3.2 Löpande eller dräktiga tikar får inte delta, ej heller hundar som är yngre än 12 månader.

4.4 Handlern får endast med kroppen och/eller rösten kommendera hunden under draget, vidrörning av hunden är ej tillåtet.

4.6 Inget bete är tillåtet, som bete räknas godis, mat, leksaker, andra djur mm.

(bete är endast tillåtet om man deltar utom tävlan)

...........
Hur man då kan hetsa med trasor och liknande förstår jag inte, eftersom det inte är tillåtet:smirk:

Om det finns folk som tränar så är det för de första korkat att träna på ett sett, så hunden fattar noll vid tävling. och sen så finns det förmodligen konstiga träningsmetoder innom alla sporter.

Saker dom gör i usa är inte riktigt de samma som sverige...

Senast ändrad av en moderator:

man behöver inte dra tungt bara för att man tränar/tävlar wp. ägaren bestämmer helt själv hur tungt hunden ska dra.

javisst...men enligt min åsikt är detta med WP samma lika som hundhets fast man då dessutom lagt på en himla massa skadligt med vikter..jag kan i ärlighetens namn inte se vari nöjet ligger med att se sin hund plågas och hetsas till denna vansinnighet... vill man aktivera och jobba med sin hund finns det massor av andra vettiga saker att lägga sin dyrbara hundtid på...
men,men... denna tråden lär nog nå ett visst absurdum innan den dör ut...för det finns så mycket motsättningar i och med detta med WP och jag är och kommer förbli en MOTSTÅNDARE till det..finns inget logiskt, vettigt eller bra med den typen av aktivering och jag har svårt att ge respekt till dom som håller på..tyvärr...tycker bara att det är motbjudande och plågsamt för den stackars hunden och jag har väl dessutom en himla massa "fördomar" om de hundägarna som håller på....sen är det inte på mitt bord att förbjuda den..för hade det vart så...hade förbudet fort blivit klubbat... av massor av skäl...

en skrinda är nått helt annat...och en draghundsläde samma lika... det är WP jag INTE förstår eller accepterar...dessutom de regler nån hänvisade till gäller bara vid TÄVLING...men innan TÄVLING är det en massa TRÄNING före...och jag vet att man på specifikt en sida skrivit..." Du som ägare avgör självklart hur TIDIGT du vill börja träna med vikter... " vilket då ger en massa utrymme för allmänna tokar och puckon som har valpar/unghundar utan färdiga kroppar i snöret....:devil:

Helt ärligt
e025.gif

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 199
Senast: Snurrfian
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 825
Senast: LiviaFilippa
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
5 022
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 650
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka