Sv: Weightpulling!!!
Jag ser att eran okunskap om weighpulling lyser igenom ganska mycket. Tyvär är folk snabba på att skapa sej en åsikt om sånt som är främmande och kanske lite skrämmande...
Först vill jag kommentera filmen någon la ut. I den förekommer hets, vilket inte är tillåtet i Sverige, då det anses stressa hunden och leder inte till nåt gott i slutändan. Filmen är inte heller från Sverige, så att ens lägga ut den här är väldigt meningslöst.
Nog om det....
Weightpulling som tävlingsform går inte ut på att dra flera ton! Utan att få hunden att prestera vad den vill och orkar. Vill den inte dra mer, behöver den inte detta heller. Ni får inte glömma att hundarna som tävlar, har tränats för detta i många år! Det tar tid att bygga upp motivation, styrka och rätt teknik. Inget man gör över en natt!!! Det krävs blod, svett och tårar! Och så ska det gå till på ett sätt som inte är skadligt för hunden.
Sen beror vikterna man kommer upp i på underlaget (matta, gräs, jord mm.), vagnens kapacitet, kullager i hjulen, axlarna på vagnen mm. En hel vetenskap med andra ord. Ingen tävling är den andra lik pga detta. Och pga av detta så varierar den egentliga vikten enormt mycket. För att få reda på rätt vikt, så ska man mäta dragvikten, dvs den vikten som behövs för att få vagnen i rullning, den kraften hunden behöver använda sej av med andra ord!
Först rastar man hunden rejält och värmer givetvis upp den! Sen tränar man styrka eller uthållighet, personligen brukar jag variera träningen. Och viktigast av allt är att stretcha och massera efter ett träningspass!
Hunden behöver oxå vilodagar, och givetvis tränar man andra saker än bara wp. Ledarskap och lydnad är oxå en enormt viktig del för att få ett bra samarbete med hunden.
Som slutkläm skulle jag vilja säga att ingen som utövar wp i tävlingsform här i Sverige, gör detta för att plåga sin hund! Utan för att det oftast är raser som kräver enormt mkt aktivering, och som faktisk älskar att jobba med sin kropp! På tävlingar finns även veterinärer, och ingen har än så länge varit av åsikten att wp utfört på rätt sätt är skadligt!
Och ni som är fulla av fördommar, se till att åka på en träning eller tävling, för att se saken med egna ögon! Det är lätt att sitta på forum och kritisera saker som man inte vet ett skvatt om!
Är bla en 2 dagars tävling i Norrköping nu till helgen, 28-29 april.
Åk dit, titta och kom med åsikterna efter det!